Moderator: Redaktörer
IÖ skrev:Skillnaden mellan d2 och d3 är att den senare har en speciell konstruktionslösning som dramatiskt minskar modulationen mellan höga och låga frekvenser. Dial. 3 är främst tänkt att användas tillsammans med pi60s eller större system, t ex toppsystem av typ i14, i28 eller i56.
OBS! Om projektor används bör en i14, i28 eller i56 användas till mittkanalen. I de flesta fall är det dock fördelaktigt att låta höger- och vänsterhögtalarna skapa en fantommitt istället för att använda en faktisk mitthögtalare, detta gäller åtminstone i mycket kvalificerade system.
Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".
Allihopa har mycket goda fasegenskaper, unikt goda för att vara inbyggnadshögtalare, och de återger med utmärkt noggrannhet vågformerna från olika musikinstrument. De når faktiskt ett faslinjärt frekvensområde som, så när som på en oktav, motsvarar pi60-familjens. Ino cc-pc och cc-pc2 är dessutom klangligt modellerade efter pi60s och har inte bara exakt samma känslighet, utan avviker dessutom mindre än 0,5 dB från pi60s, inom varje oktav mellan 110 Hz och 14 kHz (7 oktaver).
hifitrollet skrev:tack för informationen, jag läser just nu den länkade tråden och funderar vidare. Dock vore det kul med lite ideer kring att helt enkelt använda samma högtalare till alla kanalerna. Jag har alltid antagit att det var mest en kostnadsfråga att inte använda samma högtalare runt om, och att det om inte alltid så oftast ligger mest ljud fram, och dom bakre var lite nermixade eller liknande. Jag vet inte varför jag tror/har trott detta men jag har nog inte funderat mer på det egentligen. Sen att det finns högtalare som lämpar sig dikt mot väggen är ju en sak, men tex pip verkar ju fungera bra mot vägg.
Det finns ju en del kända märken som kör likadana högtalare runt om, + diverse bas lösningar då. Jag nämner dom inte vid namn nu då jag inte är säker på reglerna här.
Aerob skrev:Saxar lite ur manifestet:
IÖ skrev: Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".
paa skrev:Aerob skrev:Saxar lite ur manifestet:
IÖ skrev: Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".
Finns det inte någon funktion i inos delningsfilter som kan hantera detta med nivån på phantomcenter också?
Almen skrev:paa skrev:Aerob skrev:Saxar lite ur manifestet:
Finns det inte någon funktion i inos delningsfilter som kan hantera detta med nivån på phantomcenter också?
Nä, tror det är tänkt som feature i Chad.
m_persson79 skrev:Lite OT, efter ha läst tråden som det länkades till så har jag också blivit lite sugen på en center. Vilken är det som gäller för piP? Har inget manifest på jobbet så om någon har pris i huvudet så skriv gärna det i tråden.
Letar just nu efter ny TV-bänk som måste till om jag ska ha en center..
Raukman skrev:m_persson79 skrev:Lite OT, efter ha läst tråden som det länkades till så har jag också blivit lite sugen på en center. Vilken är det som gäller för piP? Har inget manifest på jobbet så om någon har pris i huvudet så skriv gärna det i tråden.
Letar just nu efter ny TV-bänk som måste till om jag ska ha en center..
Dialog1 heter den väl, är en piP som är mer ihoptryckt, kostar väl ungefär hälften av vad ett par piP kostar.
De andra funkar säkert bra dom med, men dom är inte klangligt matchade till piP. Men jag har dock inte jämfört själv så jag ska egentligen hålla tyst...
//Peder
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster