cc-4 som center med i56?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifitrollet

cc-4 som center med i56?

Inläggav hifitrollet » 2010-04-24 13:09

jag funderade lite på vad man matchar ett par i56 med som center högtalare. I16 tycker jag fungerar dåligt då dessa inte följer med I56 hela vägen upp, ingen kedja är ju starkare än den svagaste länken, samma tanke dök upp när det gällde dom bakre kanalerna, Kanske man borde titta på ett komplet PI60 system? 5 st pi60 tex om det nu skulle fungera.Man kan ju mixa dom bakre högtalarna melan cc och ordinarie, men fungerar det även med dom främre? Är hela cc- familjen kompatibelt med I/PI (pi60 i28 i56) familjen? Är det någon som vet detta eller borde jag störa ingvar med ett samtal kanske? Jag skall på demo men inte på flera månader när.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-24 14:27

Det är inte samma element, det är B67 i CC och B85 i i56
Senast redigerad av Alexi 2010-04-24 15:16, redigerad totalt 1 gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 14:41

R28 skulle passa fint med i56 skulle jag tro.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-24 17:36

Saxar lite ur manifestet:

IÖ skrev:Skillnaden mellan d2 och d3 är att den senare har en speciell konstruktionslösning som dramatiskt minskar modulationen mellan höga och låga frekvenser. Dial. 3 är främst tänkt att användas tillsammans med pi60s eller större system, t ex toppsystem av typ i14, i28 eller i56.

OBS! Om projektor används bör en i14, i28 eller i56 användas till mittkanalen. I de flesta fall är det dock fördelaktigt att låta höger- och vänsterhögtalarna skapa en fantommitt istället för att använda en faktisk mitthögtalare, detta gäller åtminstone i mycket kvalificerade system.
Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".

Edit: Vill minnas att "Nicke" har både D3 och i14 som alternerar som center,
han kanske kan komma med lite kommentarer i frågan?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-04-24 18:17

Talar man om trollen så :) Det är sant att jag har både D3 samt I14 till mina 56òr,jag har bara provat lite med I14 som center då den för närvarande blir för hög (döljer tv bilden) om jag ställer den på sub modulerna så jag kör med D3àn,tycker det funkar hur bra som helst.

Vi hade en liten test hos mig (tumme här på forumet o jag) då vi provade lite,läs här.

Länk: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=d3+i14

Visst skulle jag vilja köra med I14 men den får vänta tills den kommer till sin rätt,såg även i minnifestet att Ingvar slutat med D3,varför vet jag inte,sedan så har vi ju detta med center kanalsdelningen som Ingvar rekommenderar runt 250Hz varför kommer jag inte ihåg,men har provat en hel del själv då jag kan välja 40-60-80-90-100-110-120-150-200-250Hz som delning till min D3,verkar som att ju högre delning jag väljer ju mer pin pointad blir dialogen samtidigt som rösterna känns inte rätt,så för närvarnde så kör jag på 80Hz som jag tycker låter finnemang,hoppas Ingvar kan komma in o styra upp detta med delningen på centerkanalen en gång för alla 8) :) kanske skiljer beroende på vilken Ino modell man har som center också,men som sagt hoppas Ingvar kikar in i denna tråd.
Mvh Nicke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-24 18:51

såhär står det i manifestet för CC

Allihopa har mycket goda fasegenskaper, unikt goda för att vara inbyggnadshögtalare, och de återger med utmärkt noggrannhet vågformerna från olika musikinstrument. De når faktiskt ett faslinjärt frekvensområde som, så när som på en oktav, motsvarar pi60-familjens. Ino cc-pc och cc-pc2 är dessutom klangligt modellerade efter pi60s och har inte bara exakt samma känslighet, utan avviker dessutom mindre än 0,5 dB från pi60s, inom varje oktav mellan 110 Hz och 14 kHz (7 oktaver).

det jag inte förstår är hur de båda modellerna har samma känslighet som pi60 när CC har en uppgiven känslighet på 88dB och CC-2 93dB.

i vilket fall verkar de ju väldigt lika pi60.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifitrollet

Inläggav hifitrollet » 2010-04-25 00:06

tack för informationen, jag läser just nu den länkade tråden och funderar vidare. Dock vore det kul med lite ideer kring att helt enkelt använda samma högtalare till alla kanalerna. Jag har alltid antagit att det var mest en kostnadsfråga att inte använda samma högtalare runt om, och att det om inte alltid så oftast ligger mest ljud fram, och dom bakre var lite nermixade eller liknande. Jag vet inte varför jag tror/har trott detta men jag har nog inte funderat mer på det egentligen. Sen att det finns högtalare som lämpar sig dikt mot väggen är ju en sak, men tex pip verkar ju fungera bra mot vägg.

Det finns ju en del kända märken som kör likadana högtalare runt om, + diverse bas lösningar då. Jag nämner dom inte vid namn nu då jag inte är säker på reglerna här.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-25 10:39

Bakkanalerna har helt andra uppgifter än frontarna. Ett helt annan typ av ljudfält at täcka.

cc-4 bordevara helt okej som center om man vet att man inte skall flytta - och har ljudtansparant duk ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-04-27 09:47

hifitrollet skrev:tack för informationen, jag läser just nu den länkade tråden och funderar vidare. Dock vore det kul med lite ideer kring att helt enkelt använda samma högtalare till alla kanalerna. Jag har alltid antagit att det var mest en kostnadsfråga att inte använda samma högtalare runt om, och att det om inte alltid så oftast ligger mest ljud fram, och dom bakre var lite nermixade eller liknande. Jag vet inte varför jag tror/har trott detta men jag har nog inte funderat mer på det egentligen. Sen att det finns högtalare som lämpar sig dikt mot väggen är ju en sak, men tex pip verkar ju fungera bra mot vägg.

Det finns ju en del kända märken som kör likadana högtalare runt om, + diverse bas lösningar då. Jag nämner dom inte vid namn nu då jag inte är säker på reglerna här.

Glömde,här kan du lyssna på Ingvars föredrag ang det du söker :wink:

Länk: http://www.lts.a.se/Teknik/Föredrag/tabid/74/Default.aspx
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-27 09:56

Aerob skrev:Saxar lite ur manifestet:

IÖ skrev: Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".

Finns det inte någon funktion i inos delningsfilter som kan hantera detta med nivån på phantomcenter också?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-27 11:06

paa skrev:

IÖ skrev: Möjligheten att kunna höja volymen på mittkanalen för att till exempel framhäva en dåligt inspelad filmdialog går dock givetvis bort om man inte har någon centerhögtalare utan bara spelar med "fantom-mitt".

Finns det inte någon funktion i inos delningsfilter som kan hantera detta med nivån på phantomcenter också?

Nä, tror det är tänkt som feature i Chad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-27 11:20

Almen skrev:
paa skrev:

Nä, tror det är tänkt som feature i Chad.

Finns inte Chad än då?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-27 12:11

Lite OT, efter ha läst tråden som det länkades till så har jag också blivit lite sugen på en center. Vilken är det som gäller för piP? Har inget manifest på jobbet så om någon har pris i huvudet så skriv gärna det i tråden. :)

Letar just nu efter ny TV-bänk som måste till om jag ska ha en center..
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-04-27 12:19

m_persson79 skrev:Lite OT, efter ha läst tråden som det länkades till så har jag också blivit lite sugen på en center. Vilken är det som gäller för piP? Har inget manifest på jobbet så om någon har pris i huvudet så skriv gärna det i tråden. :)

Dialog1 heter den väl, är en piP som är mer ihoptryckt, kostar väl ungefär hälften av vad ett par piP kostar.
De andra funkar säkert bra dom med, men dom är inte klangligt matchade till piP. Men jag har dock inte jämfört själv så jag ska egentligen hålla tyst...

//Peder

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-27 12:37

paa skrev:Finns inte Chad än då?

Vet inte om den finns färdig än, faktiskt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-04-27 13:45

Raukman skrev:
m_persson79 skrev:Lite OT, efter ha läst tråden som det länkades till så har jag också blivit lite sugen på en center. Vilken är det som gäller för piP? Har inget manifest på jobbet så om någon har pris i huvudet så skriv gärna det i tråden. :)

Dialog1 heter den väl, är en piP som är mer ihoptryckt, kostar väl ungefär hälften av vad ett par piP kostar.
De andra funkar säkert bra dom med, men dom är inte klangligt matchade till piP. Men jag har dock inte jämfört själv så jag ska egentligen hålla tyst...

//Peder

Annars finns ju iP. Eller om du kan trycka in ytterligare en piP, då kan ingen klaga på att de inte är klangligt matchade i alla fall :P
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Återgå till Wänner af Ino