Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder (arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
(arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss
frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
En sådan basdel är på G.
vattuvarg skrev:IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
En sådan basdel är på G.
Utrymme är något jag har väldigt ont om så den lösningen kanske rent av får plats hos mig.
En lågbasdel till piP... Undrar vad det skulle kunna bli för beteckning på den? basisPlutt (bP)?
IngOehman skrev:16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
vara STOR! basstöd är helt enkelt inte en vettig lösning till piP.
IngOehman skrev:Men en sak som jag är nyfiken på, är det där begreppet lågbas, som jag
ser då och då. Det är mycket förbryllande, eftersom låg och hög brukar
betyda nivå, om inte ett begrepp som frekvens eller ton* adderas till
meningen.
Det beror på att det normala sättet att illustrera frekvens och nivå är i
en tonkurve-graf. Där är frekvensen på X-axeln (horisontellt - vä/hö)
och amplituden hittar vi på Y-axeln (vertikalt - hög/låg).
Tycker därför att begreppet djupbas är mycket bättre, om man menar
en djupare ton = lägre frekvens.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
Låter trevligt. Eller på tok för stor för att passa ett piP-stavit med basen på sidan?Det gör inget om lådan behöver bli dubbelt så bred som piP.
IngOehman skrev:10", 4", 50 liter
Och ungefär är bara förnamnet.
IngOehman skrev: För att basstödslösningen skall "fungera" så behöver sammanlagda
impedansen för piP + basstödet bli rimlig, och med det menar jag nog
över 3 ohm när den är som lägst. Då piP är en femohmshögtalare som
går ned till 4 ohm som lägst, betyder det att basstödet själv inte får
gå under 12 ohm, om parallelliseringen skall hålla sig över de nämnda
3 ohmen. En högtalare med 12 ohm som min-impedans är en med en
nominell impedans om kanske 16 ohm.
phon skrev:Två F87 i serie i en 125 liters låda kanske kunde göra impedanstricket? Lite hög känslighet kanske, och det blir väl inte direkt en basstödsplutt ....
m_persson79 skrev:Det här kommer man följa med spänning. Vore kul att testa 4 st piP-basdelar vs vad man har idag.
Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
RogerGustavsson skrev:Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
Det är opraktiskt att lägga två piP-basar parallellt om det är det du tänker på. Impedansen åker ner till 2 Ohm. Det är därför det blir en annan lösning för piP med basstöd.
IngOehman skrev:Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
närmare bestämt passivt delade. De blir klara någon gång nästa
år, är min ambition....
Vh, iö
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
Det är opraktiskt att lägga två piP-basar parallellt om det är det du tänker på. Impedansen åker ner till 2 Ohm. Det är därför det blir en annan lösning för piP med basstöd.
Det är därför det blir en annan lösning för piP än basstöd.
Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
år, är min ambition....
Vh, iö
IngOehman skrev:Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
år, är min ambition....
IngOehman skrev:Det är därför det blir en annan lösning för piP än basstöd.
Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
år, är min ambition....
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, som tiden har utvecklat sig så kommer det inte längre att bli klara
nästa år, utan i år!
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, som tiden har utvecklat sig så kommer det inte längre att bli klara
nästa år, utan i år!
Conny skrev:Nu tycker jag att det är dags med ett litet "bump" igen.
Något nytt om "plutten"?
Conny
PerStromgren skrev:Är basstöden till pi60 en komplicerad konstruktion? De är, såvitt jag förstår, parallellkopplade med pi60 och sedan sitter ett aktivt filter före slutsteget som utför magin, vad det nu kan vara.
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Är basstöden till pi60 en komplicerad konstruktion? De är, såvitt jag förstår, parallellkopplade med pi60 och sedan sitter ett aktivt filter före slutsteget som utför magin, vad det nu kan vara.
Nja inte sådär. Det svåra är väl att få dem att matcha ljudmässigt kan jag tänka mig.
I själva baslådan(bs60) sitter det ett baselement och ett delningsfilter. bs60 paralellkopplas med pi60.
Mellan för- och slutsteg sätts sedan en kontrollbox(bc60) vars enda funktion är att via en ratt reglera nivån på basen; parallellkoppling ökar känsligheten på systemet i basområdet.
PerStromgren skrev:Aha! Vad är fördelen framför en aktiv baslåda med filter mellan bas och resten? Man sparar ett slutsteg förstås, man vad mer?
AndreasArvidsson skrev:Förutom att du slipper delningsfilter(vilket är mer komplicerat än kontrollboxen) och extra slutsteg så får du två extra ljudkällor då pi60 fortfarande spelar bas vilket den inte gör med basmodulerna.
Basstödet hjälper dessutom till upp till 500Hz eller något sådant medans basmodulerna bara avlastar under 80-100Hz.
PerStromgren skrev:Jo, men det är ju ett val konstruktören av det aktiva filtret gör! Inget hindrar väl att göra en motsvarande konstruktion med två slutsteg, om man så önskar?
Nåväl, jag ska inte förlänga plutt-tråden med mitt bjäbbande. Tack för info, Andreas, nu vet jag hur det funkar i alla fall.
vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.
Foffe skrev:vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.
Är inte basmodulen som IÖ pratar om profundus.P?
Basstöd var ju ingen bra idé till piP.
Aerob skrev:Foffe skrev:vattuvarg skrev:Undrar lite jag också.
Är inte basmodulen som IÖ pratar om profundus.P?
Basstöd var ju ingen bra idé till piP.
Det tror jag inte nej. Läs IÖ's inlägg på första sidan.
IngOehman skrev:Ja, bcX ersätter bc60, om man vill. Det är den enda som kommer att levereras till nya bs60. Men den kan även användas i kombination med några nya saker som kommer 2016...
Kraniet skrev:läser man IÖs svar på första sidan så verkar det som att en basmodul som delas mot högtalarna är den troligaste lösningen. Förstår dock inte varför det skulle behöva utvecklas något nytt i det fallet. basmodulen med 8tums-elemnt borde väl fungera?
Kanske är det så att 8tum blir överdimensionerat? 6,5-tum kanske blir bättre avvägt.
Men hur stor begränsning är piPs bas återgivning egentligen? Ger inte diskanten upp ungefär samtidigt som basen tar slut? (om man pratar om "normal" musik som inte är överdrivet bastung) Min upplevelse är att piP är rätt så balanserade genom hela registret. Hur många dB extra kan man få ut ifall man avlastar basen?
IngOehman skrev:Njae.
Du är inte den förste att föreslå något sådant, men det finns ett antal
skäl till att konceptet basstöd inte passar för piP, där det främsta är
högtalarens impedans.
För att basstödslösningen skall "fungera" så behöver sammanlagda
impedansen för piP + basstödet bli rimlig, och med det menar jag nog
över 3 ohm när den är som lägst. Då piP är en femohmshögtalare som
går ned till 4 ohm som lägst, betyder det att basstödet själv inte får
gå under 12 ohm, om parallelliseringen skall hålla sig över de nämnda
3 ohmen. En högtalare med 12 ohm som min-impedans är en med en
nominell impedans om kanske 16 ohm.
16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
En sådan basdel är på G.
Vh, iö
schmutziger skrev:Iö. Kan det bero på att du gjort lösningen till vad som då hette guru pro audio?
schmutziger skrev:Se tio poster upp vit stor klumpeduns under qm10?
schmutziger skrev:Eller blev den skrotad precis vid lansering för att den inte höll måttet?
IngOehman skrev:schmutziger skrev:Iö. Kan det bero på att du gjort lösningen till vad som då hette guru pro audio?
Kan VAD bero på detta?schmutziger skrev:Se tio poster upp vit stor klumpeduns under qm10?
Jo, jag känner till "klumpedunsen". Det är ju jag som konstruerade den.schmutziger skrev:Eller blev den skrotad precis vid lansering för att den inte höll måttet?
Njae, att den aldrig kom i produktion har mest att göra med att det blev fruktansvärt dyr att tillverka.
Vh, iö
Vad jag inte brukar göra, är att skriva något om pågående projekt. Vet inte varför jag gjorde det denna gång.
IngOehman skrev:Något så värst mycket mera varken vill eller kan jag berätta om, eftersom jag inte vet hur någon av dem kommer att vara, exakt, när och om de blir klara.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster