Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder (arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
(arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss
frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
En sådan basdel är på G.
vattuvarg skrev:IngOehman skrev:Alternativ lösning är att göra en passiv basdel till piP, som inte stöder
(arbeter tillsammans med, parallellt) utan ersätter piP under en viss
frekvens, och som på så vis siginifikant ökar högtalarnas kapacitet.
En sådan basdel är på G.
Utrymme är något jag har väldigt ont om så den lösningen kanske rent av får plats hos mig.
En lågbasdel till piP... Undrar vad det skulle kunna bli för beteckning på den? basisPlutt (bP)?
IngOehman skrev:16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
vara STOR! basstöd är helt enkelt inte en vettig lösning till piP.
IngOehman skrev:Men en sak som jag är nyfiken på, är det där begreppet lågbas, som jag
ser då och då. Det är mycket förbryllande, eftersom låg och hög brukar
betyda nivå, om inte ett begrepp som frekvens eller ton* adderas till
meningen.
Det beror på att det normala sättet att illustrera frekvens och nivå är i
en tonkurve-graf. Där är frekvensen på X-axeln (horisontellt - vä/hö)
och amplituden hittar vi på Y-axeln (vertikalt - hög/låg).
Tycker därför att begreppet djupbas är mycket bättre, om man menar
en djupare ton = lägre frekvens.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:16 ohm och lämplig känslighet för att passa piP betyder att den måste
vara STOR! basstöd är helt enkelt inte en vettig lösning till piP.
Låter trevligt. Eller på tok för stor för att passa ett piP-stavit med basen på sidan?Det gör inget om lådan behöver bli dubbelt så bred som piP.
IngOehman skrev:10", 4", 50 liter
Och ungefär är bara förnamnet.
IngOehman skrev: För att basstödslösningen skall "fungera" så behöver sammanlagda
impedansen för piP + basstödet bli rimlig, och med det menar jag nog
över 3 ohm när den är som lägst. Då piP är en femohmshögtalare som
går ned till 4 ohm som lägst, betyder det att basstödet själv inte får
gå under 12 ohm, om parallelliseringen skall hålla sig över de nämnda
3 ohmen. En högtalare med 12 ohm som min-impedans är en med en
nominell impedans om kanske 16 ohm.
phon skrev:Två F87 i serie i en 125 liters låda kanske kunde göra impedanstricket? Lite hög känslighet kanske, och det blir väl inte direkt en basstödsplutt ....
m_persson79 skrev:Det här kommer man följa med spänning. Vore kul att testa 4 st piP-basdelar vs vad man har idag.
Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
RogerGustavsson skrev:Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
Det är opraktiskt att lägga två piP-basar parallellt om det är det du tänker på. Impedansen åker ner till 2 Ohm. Det är därför det blir en annan lösning för piP med basstöd.
IngOehman skrev:Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
närmare bestämt passivt delade. De blir klara någon gång nästa
år, är min ambition....
Vh, iö
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Oresound skrev:Kan man göra intressant typ 2.5vägs piP-crt mhja reservelement?
Det är opraktiskt att lägga två piP-basar parallellt om det är det du tänker på. Impedansen åker ner till 2 Ohm. Det är därför det blir en annan lösning för piP med basstöd.
Det är därför det blir en annan lösning för piP än basstöd.
Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
år, är min ambition....
Vh, iö
IngOehman skrev:Som sagt: Det blir INTE några basstöd, utan det blir basmoduler,
år, är min ambition....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster