Vad tror ni ?
Hur tror ni detta blir ?!
Dom små högtalarna är i6 stående på ett stort bord och modulerna är profundusX-4
Edit: hur fan va man gjorde nu igen för att länka från MHB... ?!

TACK !!! nattlorden

Moderator: Redaktörer
David_A skrev:Mina basmoduler formar en jätteglad mun
DVD-ai skrev:Hur menar du med dom mittersta ?
är dom vända så att dom spelat mot väggen ?
adzer skrev:DVD-ai skrev:Hur menar du med dom mittersta ?
Ja det är dem. Tornen på sidan spelar mot mitten av rummet och modulerna i mitt spelar mot väggen.
DVD-ai skrev:adzer skrev:DVD-ai skrev:Hur menar du med dom mittersta ?
Ja det är dem. Tornen på sidan spelar mot mitten av rummet och modulerna i mitt spelar mot väggen.
Hmmm, jag kan tyvärr inte vända dom två i hörnen in mot varandra... det går inte med möblerignen...![]()
som måste spela "frammåt" som på bilden.
Dom två imitten kan spela åt viljet håll som helst utan problem dock
adzer skrev:DVD-ai skrev:adzer skrev:DVD-ai skrev:Hur menar du med dom mittersta ?
Hmmm, jag kan tyvärr inte vända dom två i hörnen in mot varandra... det går inte med möblerignen...![]()
som måste spela "frammåt" som på bilden.
Dom två imitten kan spela åt viljet håll som helst utan problem dock
Isf kan du låta de på kanterna spela framåt och de i mitten spela mot varanda. Anledningen att david gjort så är för att avståndet lyssnare/element skall vara hyffsat lika.
MagnusÖstberg skrev:Men nu kommer ju basarna närmast väggen att ha betydligt fler spegelkällor. Hur tänker man då?
DVD-ai skrev:Läskigt...![]()
Som jag skrivit tidigare, inte den mest transparenta anläggningen antagligen, inte helt linjärt i basen osv...
Men den är helt underbar på den enda parameter jag personligen värdesätter i långa loppet, helt underbar spelglädje !![]()
Det ska vara kul att lyssna på musik och det är jääävligt kul att lyssna på musik hemma![]()
Ska bli kul att träffa er och roligt att ni vill släpa er ut! synd bara att ni inte tog tillfället när det var lite varmare så att ni fick se skärgården från dess bästa sida...
DVD-ai skrev:Jaha, då har stenmannen och chrisssss bestämt sig för att våldgästa mig imorgon.
Blir trevligt
Edit: Och nu tydligen även Osten!
Komorok skrev:Ett kul experimet var det och nu har jag verkligen börjat undra hur starkt jag spelar här hemma.
Komorok skrev:DVD-ai skrev:Jag tyckte aldrig vi spelade direkt starkt idag, vi va sällan över 105dB...
Alla ville bara jag skulle sänka,
Det är för att det distade för mycket.
Bamsefar skrev:Appropåingenting då: 0.6m är fel i höjdled - du vill få den akustiska punkten från basen att vara på 0.6m. Den punkten bör vara i närheten av kanten på basen mellan bas och reflexport.
I övrigt har jag inget att säga
Nattlorden skrev:Vad hände med ljudet för övrigt med den högre delningen? Några förluster i ljudbildspresentationen? Eller ni finlyssnade inte på sån't?
Efter justeringar på filtret - inget hörbart negativt.Nattlorden skrev:Vad hände med ljudet för övrigt med den högre delningen? Några förluster i ljudbildspresentationen? Eller ni finlyssnade inte på sån't?
DVD-ai skrev:Ska förbi ingvar nu i veckan med mitt filter
Bamsefar skrev:Appropåingenting då: 0.6m är fel i höjdled - du vill få den akustiska punkten från basen att vara på 0.6m. Den punkten bör vara i närheten av kanten på basen mellan bas och reflexport.
KarlXII skrev:Bamsefar skrev:Appropåingenting då: 0.6m är fel i höjdled - du vill få den akustiska punkten från basen att vara på 0.6m. Den punkten bör vara i närheten av kanten på basen mellan bas och reflexport.
Va?
Komorok skrev:Hade det varit två moduler så hade jag placerat dem på 1/4-dels-linjen till att
börja med. Nu är det fyra och så vill jag fortfarande spela på 1/4-delslinjen.
Detta kan jag göra genom att ställa en bas lika långt ifrån och på vardera sida
om den linjen. Så sitter de yttre basarnas centrum 20cm från väggen så vill jag
ha de mittre basarnas element 20 cm från mittlinjen av rummet. Därför vill jag
låta de yttre basarna spela innåt och de inre närmre mitten.
Dög förklaringen? Jag är lite seg efter en dryg arbetsvecka.
som man ser på bilden är det placerat idag, nu vill jag ha olika åsikter och synpunkter på detta !
Vill man ha dom två mittersta mer ihopp än såhär ?
stefanolo skrev:DVD-ai skrev:som man ser på bilden är det placerat idag, nu vill jag ha olika åsikter och synpunkter på detta !
Vill man ha dom två mittersta mer ihopp än såhär ?
bild och bild...teckningen menar duVad är viktigast för dig? Hur det "ser ut" eller hur det presterar/låter? Hör du någon skillnad på grund av de olika placeringarna? Om "ja"...välj det som låter bäst i ditt rum. Om "nej"...ta det du tycker ser bäst ut/funkar bäst för dig.
![]()
mvh
/stefan
Återigen.. så om HON ringer och vill.... så säger du nä... jag tänker sitta inne och flyttaomkring på målade MDF-lådor....DVD-ai skrev:ja jag är även jag nyfiken på detta !
Men jag tror inte att problemet ligger där...
jag har som sagt inte hunnit testa så mycket, mne SKA göra det nu i helgen, jag väljer medvetet att inte boka upp mig i helgen, jag ska nu ha tid att "bara vara" och lyssna på musik![]()
Jag ska testa lite oliga placeringar av modulerna för att se vad som blir bäst !
men störst problem har jag som vanligt vid 50Hz... den där jäkla puckeln, jag skulle vilja avrätta den !
MagnusÖstberg skrev:Utlokaliserade basmoduler placerade på ett bra sätt kan minska rumsresonanser. Dessutom blir det fler spegelkällor.
Det är ofta mycket sällan topparna kan stå där basen blir som bäst.
http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster