Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:
Lite blandat från Bamsefars arkiv...
Komorok skrev:Vem spelar på dessa i64s/i68es?Bamsefar skrev:
NiklasF skrev:I34 och i32, vad är skillnaden?
Lätt dom snyggaste jag sett!
NiklasF skrev:Det står ju i34, vad är skillnaden mot en i32?
NiklasF skrev:Tackar för svaret
I32s i rå MDF ligger på 30k ++ eller?
Sorry för att jag lusar ner ts tråd
Komorok skrev:Vem spelar på dessa i64s/i68es?Bamsefar skrev:
Bamsefar skrev:(då min fru är 155 cm, och inga högtalare får vara högre.....).
spuj skrev:18 lager gravitationslack vore häftigt att se, det måste vara ett hyffsat djup i den lacken
...
Fredrikb72 skrev:Har aldrig hört talas om "gravitationslack" och jag jobbar som billackerare, att gravitationslack skulle vara nåt extrabra / dyrt håller jag inte riktigt med om. Att man på så vis kan få på mera färg är oxå fel, man kan få på hur mycket färg som helst oavsett liggande eller stående yta eftersom det bara är att lägga på flera varv.
Det största problemet med att lägga tjockt utan riktig genomtorkning (kan ta flera dagar) är att färgen kan inte torka som den ska då ytan torkar först och stänger inne otorkad färg, resultatet kallas "kokstick" och är en himla massa små porer / hål i ytan.
Så det man gör för att få bra resultat är att lägga lagom tjockt, vänta några dagar och slipa ner ytan för att sedan göra likadant beroende på hur tjockt man vill ha (ett jäkla jobb som tar tid).
Jag kan tänka mig att vissa tycker det blir finare yta på liggande ytor men ska man uppnå perfekt resultat så slipar man ändå ner sista ytan och polerar den.
Sorry för ot men ville bara klargöra för de som kanske tänkt måla gravitationslack i framtiden.
18 lager gravitationslack
Nattlorden skrev:Fredrikb72 skrev:Har aldrig hört talas om "gravitationslack" och jag jobbar som billackerare, att gravitationslack skulle vara nåt extrabra / dyrt håller jag inte riktigt med om. Att man på så vis kan få på mera färg är oxå fel, man kan få på hur mycket färg som helst oavsett liggande eller stående yta eftersom det bara är att lägga på flera varv.
Det största problemet med att lägga tjockt utan riktig genomtorkning (kan ta flera dagar) är att färgen kan inte torka som den ska då ytan torkar först och stänger inne otorkad färg, resultatet kallas "kokstick" och är en himla massa små porer / hål i ytan.
Så det man gör för att få bra resultat är att lägga lagom tjockt, vänta några dagar och slipa ner ytan för att sedan göra likadant beroende på hur tjockt man vill ha (ett jäkla jobb som tar tid).
Jag kan tänka mig att vissa tycker det blir finare yta på liggande ytor men ska man uppnå perfekt resultat så slipar man ändå ner sista ytan och polerar den.
Sorry för ot men ville bara klargöra för de som kanske tänkt måla gravitationslack i framtiden.
Vad tolkar du då18 lager gravitationslack
att betyda?
Fredrikb72 skrev:Har aldrig hört talas om "gravitationslack" och jag jobbar som billackerare, att gravitationslack skulle vara nåt extrabra / dyrt håller jag inte riktigt med om. Att man på så vis kan få på mera färg är oxå fel, man kan få på hur mycket färg som helst oavsett liggande eller stående yta eftersom det bara är att lägga på flera varv.
Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.
2. Jävligt tacksam om du håller dig till att lacka bilar, men håll fingrarna borta från min bil om den dyker upp!
Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.
2. Jävligt tacksam om du håller dig till att lacka bilar, men håll fingrarna borta från min bil om den dyker upp!
Kraniet skrev:Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.
konstig attityd. varför inte bara förklara vad som menas med begreppet istället?
ser ut att vara fin finish iaf, väldigt fina högtalare.
Fredrikb72 skrev:Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.
Vi känner inte varandra bamsefar så jag tänker inte svara på ditt trevliga inlägg angående mig. Tacksam om du du tar kontakt med mig privat nästa gång du känner för att vara häftig.
Bamsefar skrev:Fredrikb72 skrev:Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.
Vi känner inte varandra bamsefar så jag tänker inte svara på ditt trevliga inlägg angående mig. Tacksam om du du tar kontakt med mig privat nästa gång du känner för att vara häftig.
Min erfarenhet av s.k. duktiga billackerare är att dom just inte är duktiga. Dessvärre har jag fått skador på mina bilar av andra fordon, dvs parkeringsskador, och inte en enda jövla billackerare fixar att lägga en perfekt lack. Så att då komm hör å påstå massa saker om vad en tillverkare marknadsför i en tråd med bilder är jövligt stor bridt på respekt. Vill du tjafsa om gravitationslack jit och dit, gör det i din egna tråd!
Nefilim skrev:Detta är faktiskt Bamsefars tråd, och därmed har han rätt att
ha synpunkter på inläggen.
Vad är Fredrikb72 för namn då?? 72 i efternamn???
Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.
Bamsefar skrev:Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.
Hur kan jag missuppfatta ditt inlägg när det ENDA du gör är att påstå att det som Ino Audio saluför inte finns - och mer eller mindre därmed begär att JAG skall svara för ditt påstående?!?!??!
Det är respektlöst.
Och allan kan du vara själv.
Jag tar bort mina bilder - och döper om tråden till Fredrik72's angrepp på Ino Audio's gravitationslack.
Bamsefar skrev:Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.
Hur kan jag missuppfatta ditt inlägg när det ENDA du gör är att påstå att det som Ino Audio saluför inte finns - och mer eller mindre därmed begär att JAG skall svara för ditt påstående?!?!??!
Det är respektlöst.
Jag tar bort mina bilder - och döper om tråden till Fredrik72's angrepp på Ino Audio's gravitationslack.
Bill50x skrev:Bamsefar och Fredrikb72 - sluta kasta sand på varann. Det är inte värdigt två vuxna människor att tjafsa som ni gör.
Ni har båda olika åsikter och erfarenheter, låt det stanna där och låt oss andra ta del av dessa erfarenheter.
Sagt i all välmening, nästa gång kavlar jag upp ärmarna
/ B
bassman skrev:Själv häpnar jag bara![]()
Bamsefar lämnar tråden till sitt förfall.. Jaja då gör väl jag dessamma
Det är respektlöst.
single_malt skrev:Det skulle vara intressant med "blindtest" mellan resultaten av sk gravitationslacking och vanligt utförd lackning om bägge metoder utförts rätt.
MagnusÖstberg skrev:Hur mår du Bamsefar?
Du straffar alla och liksom skyller på en annan firummedlem för att du sopar bort bilderna och dödar tråden.
Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center
Fredrikb72 skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur mår du Bamsefar?
Du straffar alla och liksom skyller på en annan firummedlem för att du sopar bort bilderna och dödar tråden.
Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center
Kanske smartare att lägga ner alla "negativa" inlägg? Det verkar ju inte leda till något positivt.
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center
Bamsefars center:
/ B
Bill50x skrev:adzer skrev:Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?
Jag förstår inte heller men MÖ är en klurig kille och vad är det för fel på träskor?
/ B
adzer skrev:Det är mycket fel med dem. Jag kan inte lyckats gå utan att tappa dem och stuka fotlederna. Rent skräp mao
Nattlorden skrev:adzer skrev:Det är mycket fel med dem. Jag kan inte lyckats gå utan att tappa dem och stuka fotlederna. Rent skräp mao
Nej, felet är att du inte är skåning... då hade du klarat av det.
Kraniet skrev:Bamsefar skrev:Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.
Det är respektlöst.
men snälla det är ju du bamse som beter dig som en idiot. snacka om att göra en höna av en fjäder.
inte så ovanligt när det kommer till Ino så används begrepp som ingen människa hört förut. Googla "gravitationslack" eller "gravitation painting" eller dylikt och inte en träff kommer upp, förutom denna tråd där du nämner det då förstås.
Om du sen har nån slags hat mot de få billackerare du valt att anlita må väl så vara. Jag beklagar att det är så.
Fredrik hoppade knappast på nån utan ville förklara sin syn på lackering. Vad vet du om vilken erfarenhet eller expertis han har om att lackera? Hur mycket vet du själv personligen om lackering? Nån måtta får det väl ändå vara.
Sen verkar ju allt detta som rör dina prylar jävligt känsligt ämne. Men så låt bli då om det nu är så jobbigt. Eller "man the fuck up!" som det brukar heta på film. Ingen här är "ute efter" dig, även om du verkar tro annorlunda. Diskutera ämnet eller låt bli, behöver det vara svårare än så?
JanBanan skrev:Fredrikb72 skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur mår du Bamsefar?
Kanske smartare att lägga ner alla "negativa" inlägg? Det verkar ju inte leda till något positivt.
Man får inte ifrågasätta någonting som rör Ino.
Tråkigt att denna tråden slutade på detta sättet för det är verkligen fantastiskt fina högtalare som jag gärna ser mer bilder på och diskuterar i detalj.
Själv häpnar jag bara
men snälla det är ju du bamse som beter dig som en idiot. snacka om att göra en höna av en fjäder.
Googla "gravitationslack" eller "gravitation painting" eller dylikt och inte en träff kommer upp, förutom denna tråd där du nämner det då förstås.
Gravitationslackning är lite av ett ormoljebegrepp alltså
adzer skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center
Bamsefars center:
/ B
Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?
MagnusÖstberg skrev:Hur mår du Bamsefar?
Drakir skrev:Jag vill se hur arton lagers gravitationslack ser ut och hur den görs
Ragnwald skrev:Kom att tänka på en lackvariant som kanske avses.
När jag byggt mina flugfiskespön, har spöt fått rotera sakta under härdningen av lacken, vilket medger tjockt vackert lackskikt utan rinningar.
i34 - i64 ska alltså rotera liggandes upphängda, under lackering och efterhärdning.
Fast, funkar det när objektet inte är cylindriskt?
Fredrikb72 skrev:Jag tycker inte det är känns rätt att bli uthängd så som rubriken ser ut nu, finns det inga regler här på forumet eller är det fritt fram att hitta på elaka rubriker om man är förbannad på någon?
Jag ser Ingvar som en god vän och rubriken med mitt namn som sätts av snart 5000st visar nåt helt annat så även om rubriken är menad till mig så drabbar den även Ino / Ingvar så snälla radera tramset.
Fredrikb72 skrev:Jag tycker inte det är känns rätt att bli uthängd så som rubriken ser ut nu, finns det inga regler här på forumet eller är det fritt fram att hitta på elaka rubriker om man är förbannad på någon?
Jag ser Ingvar som en god vän och rubriken med mitt namn som sätts av snart 5000st visar nåt helt annat så även om rubriken är menad till mig så drabbar den även Ino / Ingvar så snälla radera tramset.
Naqref skrev:Gravitationslack. *Bah* så tråkigt. Alla lacker är ju lackerade under gravitation. Nej, antigravitationslack vore något.
Katt-natt skrev:japp! skitmycket. skulle även kunna ha dragit till med ett öchötskt:"a´men tjut då!"
Överdriven eller spelad indignation kan inte bemötas på ett mer seriöst sätt.
Vad heter bildtråden?
KarlXII skrev:Skulle tro att de flesta flyglar är handstrukna faktiskt, åtminstone de äldre.
verdad skrev:17 lager lack.......elgitarrer kan ha så många lager lack. Det bir nästan som plast.
Ragnwald skrev:Kom att tänka på en lackvariant som kanske avses.
När jag byggt mina flugfiskespön, har spöt fått rotera sakta under härdningen av lacken, vilket medger tjockt vackert lackskikt utan rinningar.
i34 - i64 ska alltså rotera liggandes upphängda, under lackering och efterhärdning.
Fast, funkar det när objektet inte är cylindriskt?
Stranne skrev:Så trevligt det hade varit om Ingvar själv kunde titta in och ställa saker till rätta i den här tråden.
Morello skrev:KarlXII skrev:Skulle tro att de flesta flyglar är handstrukna faktiskt, åtminstone de äldre.
Naj, de är frankspolerade, dvs polerade med schellack och sprit. Den som vill veta mer kan googla. Jag är inte så insatt, mer än jag vet att det är väsensskilt från lackering.
Welche Lackart wurde für mein Instrument verwendet?
Bis ca. 1960 wurden die schwarzen Hochglanz-Oberflächen mit Schellack hergestellt, danach bis heute mit Polyesterlack.
Nattlorden skrev:Stranne skrev:Så trevligt det hade varit om Ingvar själv kunde titta in och ställa saker till rätta i den här tråden.
Då får nog rubriken neutraliseras till en fråga...
Stranne skrev:Går han bara in och kollar trådar där rubriken är ställd som en fråga?
Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
Nääää, "gravitationslack, ännu ett mystiskt marknadsförings..... från INO?"
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
sprudel skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
Njae! Den kan anses så vacker att ådring och struktur i underliggande material nästan uppfattas sväva i en intighet. Lacken är det som träder in istället för gravitationen när det underliggande materialet vill sväva iväg. Så tror jag det är tänkt.
Har ni fler frågor är ni välkomna.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
På vilket sätt menar du det skulle öka chanserna för ett svar från Ingvar i tråden?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Förslag till namnbyte på tråden: Vad är egentligen gravitationslack?
På vilket sätt menar du det skulle öka chanserna för ett svar från Ingvar i tråden?
carpelux skrev:Som tillverkare och leverantör borde man väl kunna tala om vad begrepp använda i marknadsföringen egentligen betyder.
Det har ju ett flertal gånger i denna tråd ställts frågor som jag uppfattar som ärligt menade om vad gravitationslack egentligen är, och att då sakligt berätta det skulle ju ta bort mycket spekulation och onödigt raljerande.
Almen skrev:Nu är det snillen spekulerar här, men det har inget med s.k. gravity feed att göra? Alltså med färgbehållaren ovanpå sprutmunstycket?
sprudel skrev:Almen skrev:Nu är det snillen spekulerar här, men det har inget med s.k. gravity feed att göra? Alltså med färgbehållaren ovanpå sprutmunstycket?
Bra Almen!
http://www.tcpglobal.com/airbrushdepot/masgrav.aspx
MagnusÖstberg skrev:Nej, det har förklarats att processen går ut på att måla en sida i taget och därför tar lång tid att utföra och blir dyr.
Jag har aldrig sett den metoden användas förut. Jag är nog lika skeptisk som andra, men lite nyfiken på en förklaring.
Det må vara en marknadsföringshistoria, eller inte, men det är skitsamma för mig som kund hur en lack utförs. Jag bedömmer då inte arbetet med att få dit lacken utan bara slutresultatet. Och det verkar ju åtminstonde som att de som sett slutresultatet anser att det är alldeles förträffligt.
Har man som kund betalt snordyrt med pengar för en metod som inte finns egentligen får man väl tänka sig att 18 lager lack med mellanliggande slipningar och torkningar är en nog så kostsam process.
Och ärligt talat, är det inte slutresultatet man betalar för iallafall?
Almen skrev:Nu är det snillen spekulerar här, men det har inget med s.k. gravity feed att göra? Alltså med färgbehållaren ovanpå sprutmunstycket?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster