Färdigtänkt - Ino piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

Färdigtänkt - Ino piP

Inläggav denim44demon » 2012-09-25 20:25

Tänkte be om lite hjälp.

Jag funderar på att köpa ett par begagnade Ino Audio piP, men vad ska jag tänka på? Jag har för mig att jag läst att det var någon förändring (element) kring 2006 och att det med den anledningen kanske är bra att sätta en åldersgräns här. Är det några andra saker som jag bör ta hänsyn till eller är de flesta efter denna årgång relativt likvärdiga?
Senast redigerad av denim44demon 2012-10-16 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-25 20:34

Varför köper du inte nya om du ändå bor i Stockholm?
I stort sett samma pengar nya som begagnade.

Bara att ringa IÖ och bestämma tid :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-25 20:55

Bara att ringa IÖ och bestämma tid

Jag har tänkt att ringa till Ing. Ö för att se om möjligheten finns att få komma dit och lyssna vid lämpligt tillfälle.

Varför köper du inte nya om du ändå bor i Stockholm?
I stort sett samma pengar nya som begagnade.

Jag har sett ganska många piP som säljs för en bra bit under nypriset, vilket kan tala för ett begagnatköp även om det vore riktigt grymt att få beställa ett par nya, tillverkade helt efter egna önskemål.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-26 00:07

Kolla att inte plasten är sprucken runt skruvhålen på terminaler eller element.
Kolla att diskanterna inte är sönderspelade utan att de låter, och låter rent.
Och leta efter konstiga veck på konen till basen vid talspolsinfästningen eller längre ut, och att även dom låter rent.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zed

Re: Att tänka på - Ino piP

Inläggav Zed » 2012-09-26 08:48

denim44demon skrev:Tänkte be om lite hjälp.

Jag funderar på att köpa ett par begagnade Ino Audio piP, men vad ska jag tänka på? Jag har för mig att jag läst att det var någon förändring (element) kring 2006 och att det med den anledningen kanske är bra att sätta en åldersgräns här. Är det några andra saker som jag bör ta hänsyn till eller är de flesta efter denna årgång relativt likvärdiga?

Vad jag vet så är det bara piPs , baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

begpriset är ungefär byggsatspris med lackadlåda, dvs 5-6000. Det sköna med pip begpris är att det ökar med samna som ino's prislista :)

En annan sak är att fråga eftet kvittot från Öhman det är ju garanti på grejerna och där står oftast om de är kontrollmätta också.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-26 08:55

Snarare ligger priserna som lådbyggsats i rå MDF
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-09-26 09:43

Kolla filtrets koppling, lödning och limning rätt och slätt.

Dämpmaterialet kanske någon annan kan tipsa om?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-26 10:01

Oresound skrev:Kolla filtrets koppling, lödning och limning rätt och slätt.

Dämpmaterialet kanske någon annan kan tipsa om?

Jag skulle avråda från att öppna lådan igen. Dels är diskanten lite känslig och kan lätt spricka andra gången den skruvas dit sen bör man ju byta tätlist om man tar ute elementen dessutom.

Kolla de punkter Paa nämnde och man brukar ju få en hyfsad känsla om den som monterat vet vad han höll på med efter att ha snackat med vederbörande. Själv har jag monterat en bra bit över 10 par piP vid detta laget och inget av dem var några problem.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-26 10:18

Tack för all hjälp!

Vad jag vet så är det bara piPs baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

Uppdaterades inte piPs baselement alldeles nyss (2010) och de vanliga piP elementen 2006? Har för mig att jag läst detta men jag är inte säker.

Jag skulle avråda från att öppna lådan igen. Dels är diskanten lite känslig och kan lätt spricka andra gången den skruvas dit sen bör man ju byta tätlist om man tar ute elementen dessutom.

Vad gäller att öppna lådan igen så tänker jag nog inte göra detta då jag inte är rätt person att bedöma vare sig lödning eller koppling ändå! :) Det hade annars varit roligt att bygga montera sitt eget par, men jag tror inte jag ger mig på det...'

Bra tips att titta på, och att fråga efter kvittot var något jag inte hade tänkt på. Är det några andra "uppdateringar" som gör att man bör köpa versioner efter ett visst årtal?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-09-26 10:41

Kan absolut rekommendera att du monterar ditt eget par. Jag monterade mina första för ett par år sedan och hade verkligen ingen koll vad jag höll på med, tog massa timmar för att man var tvungen att tripperkolla allt innan man vågade göra något men känslan efteråt var riktigt fin.

Nu 7-8 par högtalare är det väldigt trevligt att veta hur man gör, lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

En liten lödstation kostar inte mer än femhundring på elfa, ta det lugnt och ta hjälp av en kompis som kan hålla sladdarna still.

mycket nöje!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-26 11:42

PojkenMedTur skrev:lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

Fast jag tror inte man får löda sladdar som ansluts till starkström utan vidare. Det måste vara en konstruktion som överhuvudtaget tillåter lödning och det är sällan fallet beträffande starkströmskablar, de pressas eller skruvas oftare. Det finns en risk att lödningen släpper om kabeln går varm vid belastning (och de gör de ofta).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-09-26 11:46

RogerGustavsson skrev:
PojkenMedTur skrev:lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

Fast jag tror inte man får löda sladdar som ansluts till starkström utan vidare. Det måste vara en konstruktion som överhuvudtaget tillåter lödning och det är sällan fallet beträffande starkströmskablar, de pressas eller skruvas oftare. Det finns en risk att lödningen släpper om kabeln går varm vid belastning (och de gör de ofta).

Det var det första jag tänkte på också...

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-09-26 13:14

denim44demon skrev:Tack för all hjälp!

Vad jag vet så är det bara piPs baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

Uppdaterades inte piPs baselement alldeles nyss (2010) och de vanliga piP elementen 2006? Har för mig att jag läst detta men jag är inte säker.

Ja fel av mig , det var pi60 som ändrades kring 2006 , piPs var nog 2009-2010.

Altså vem skulle låta en eventuell köpare öppna ett par piP?
jag skulle garanterat säga tack å hej då den frågan kom upp
Låter de bra är det oftast helt ok det är ju ändå begagnade.

Vill man ha perfekta piP får man betala mer så är det bara. Jag sålde precis ett par piP som Öhman byggt och fick bra mycket mer än råmdfbyggsats priset.

Ett annat tips är ju att många tar bilder på det de bygger så fråga om det finns monteringsbilder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-26 13:57

Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:

Johan Lindroos fick väl detta på näsan av arge snickarn?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-26 14:33

RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:

"Eru dum i huvet" har jag för mig han sa :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-26 14:54

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Johan Lindroos fick väl detta på näsan av arge snickarn?

Haha den historien får någon allt dra :D

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-26 15:38

Om du inte känner för att montera ett par ska du inte göra det. Ja det är inte så svårt men blir det fel så kan det bli katastrof. Dessutom behöver man verktyg etc. Har man aldrig sett ett kopplingsschema förut blir det lite klurigt.

Angående garantin så har jag för mig att den endast gäller förste ägaren och om det rör sig om byggsats så måste högtalarna vara inlämnade för kontrollmätning inom någon viss tid efter köp (kanske ett år?)
Färdigmonterade är alltid kontrollmätta.

Ring och boka en demo med en gång, det kan vara lång kötid. Annars finns säkert ngn vänlig själ här som låter dig få lyssna. Jag skulle gjort det om inte mina stod så väldigt konstigt uppställda.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-26 21:21

Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.
Då har det visat sig att filtren är fellödda.

Ordentligt prutläge, gå sen hem och fixa filtren. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:55

Ragnwald skrev:Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Hehe! Du har en liten affärside' där!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-26 21:59

Om du inte känner för att montera ett par ska du inte göra det. Ja det är inte så svårt men blir det fel så kan det bli katastrof. Dessutom behöver man verktyg etc. Har man aldrig sett ett kopplingsschema förut blir det lite klurigt.

Det hade varit både roligt och lärorikt att montera ett par egna, men då får jag nog ta hjälp av någon med lite bättre kunskap än mig. Annars fanns säkert risk för nedanstående, och det vill jag ju inte! :wink:

Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-26 22:06

sprudel skrev:
Ragnwald skrev:Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Hehe! Du har en liten affärside' där!

Hmmmm ja så länge inte diskanten brunnit eller nåt. Fast nya kostar ju ingen förmögenhet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-09-27 17:38

Om du önskar så hjälper jag dig gärna att löda och montera ett par piP.
Vill du ha dem i någon tjusig fanér så går det att beställa färdigfanérade kabinetter även vid köp av byggsats.

Lägg istället mellanskillnaden på ett par av Ingvars absorbentskivor, SD-fötter och några skivor du ännu inte köpt!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-27 22:52

Tack för alla råd och hjälp. Om jag inte råkar snubbla över ett par piP börjar jag nog med en provlyssning hos IÖ så snart som möjligt och utgår därifrån så får vi se vad som händer. Ringde idag men han var bortrest för tillfället så jag får vänta ett tag.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-29 13:18

Vad säger ni om skillnaden mellan piP och piPs? Någon med erfarenheter av båda?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-09-29 13:24

Jag har haft piP och har nu piPs.. största skillnaden är att piPs klarar att spela starkare utan att låta ansträngt eller "bottna".
Skillnaden är faktiskt ganska stor i ljudtrycksförmåga tycker jag.
Mina piPs är av den nyaste modellen med det nya baselementet med kevlar?-kon.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-29 13:29

denim44demon skrev:Vad säger ni om skillnaden mellan piP och piPs? Någon med erfarenheter av båda?

Den är ganska liten. Skillnaden är att signatur-varianten har ett lite annorlunda baselement med metallkorg. Magnetsystemet är lite bättre har jag för mig. Men effekttåligheten är inte särskilt mkt bättre och piPs går bara ngn Hz lägre så skillnaden är inte så stor i praktiken.

Lägg pengarna på dämp bakom och en lurvig matta framför tycker jag! Fast prisskillnaden är inte så stor. Det känns ju ändå lite bättre med signatur :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 19:31

+1
Ingvars signatur går inte av för hackor. :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-29 20:08

Ragnwald skrev:+1
Ingvars signatur går inte av för hackor. :)

Jag antar att du menar att skillnaden mellan de två är så stor att det är värt att välja piPs!?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 20:16

Nej, jag bara skojade.
Skillnaden mellan modellerna hänger enbart på baselementet.

Har själv enbart erfarenhet av S-modellen (4 par), har aldrig lyssnat på den andra modellen utan S. Har bara blivit så. :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-09-29 21:18

Har haft piP och sen uppgraderat dom till piPs. Utseendet på baselementet är ju lätt värt skillnaden :D
Dom är båda värd vad dom kostar i mitt tycke.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-09-30 11:47

Mordiiax skrev:Har haft piP och sen uppgraderat dom till piPs. Utseendet på baselementet är ju lätt värt skillnaden :D

hur ser du ljudet från baselementet ? :)

Jag tycker nog att piPs är lite vassare i diskanten än vanliga piP
de ska ju gå lika högt men känns ändå som de är lite "stickigare".
Däremot så har de något mer tryck och basen går lite lägre så de är ju trevliga på alla andra sätt.

Jag jämför mina par nu, piP och piPs , har inte upplevt det där vassa i diskanten hos Öhman, fast å andra sidan har det inte varit så mycket musik med elaka transienter de gånger jag varit där :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-30 11:50

Zed skrev:
Mordiiax skrev:Har haft piP och sen uppgraderat dom till piPs. Utseendet på baselementet är ju lätt värt skillnaden :D

Däremot så har de något mer tryck och basen går lite lägre så de är ju trevliga på alla andra sätt.

Jag jämför mina par nu, piP och piPs , har inte upplevt det där vassa i diskanten hos Öhman, fast å andra sidan har det inte varit så mycket musik med elaka transienter de gånger jag varit där :)

Det är samma diskant med samma diskantfilter till både piP och piPs så det bör inte vara någon skillnad.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-09-30 11:53

adzer skrev:
Zed skrev:

Det är samma diskant med samma diskantfilter till både piP och piPs så det bör inte vara någon skillnad.

nej jag vet men jag upplever det vassare iaf, kanske ska skruva upp och kolla filtret på de där , är inte jag som gjort dem... :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-30 11:54

Zed skrev:nej jag vet men jag upplever det vassare iaf, kanske ska skruva upp och kolla filtret på de där , är inte jag som gjort dem... :)

Det hade inte skadat att göra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-30 12:41

adzer skrev:
Zed skrev:nej jag vet men jag upplever det vassare iaf, kanske ska skruva upp och kolla filtret på de där , är inte jag som gjort dem... :)

Jag monterade ett par piPs för ett par veckor sedan och jag tycker nog också att diskanten låter vassare än hos vanliga piP. Det som skiljer är ju baselementet, ett motstånd i basdelningsfiltret (1 ohm istället för 2,2 ohm) och diskantens seriekonding som har samma värde men med högre spänningstålighet. Har vanliga piP här som inte är monterade men när de är lackerade och monterade ska jag jämföra.

Så diskanten upplevs kanske vassare för att baselementet spelar tightare eller dylikt, vad vet jag :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-09-30 17:19

Zed skrev:hur ser du ljudet från baselementet ? :)

Korta och dryga svaret skulle lyda: "Det gör jag inte".

Det mer utvecklade svaret skulle vara att lika väl som man äter mat med ögonen så hör man även ljud med ögonen. Typ.
Annars så syftade jag inte alls på ljudet i mitt påstående, utan bara att ljusets reflektion i kevlaret ser fränare ut och för somliga är utseende på prylarna en viktig grej :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-30 17:31

Rydberg skrev:...
Så diskanten upplevs kanske vassare för att baselementet spelar tightare eller dylikt, vad vet jag :)

Kan ju vara så att iom s-basen medger lite mer volympådrag, pressas ju samtidigt diskantelementet ytterligare, man närmar sig systemets limit.
Tanken med piPs är nog enbart att få en stabilare utsträckt basåtergivning, inte att spela musik starkare, tror jag. :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-30 21:23

Ragnwald skrev:
Rydberg skrev:...

Kan ju vara så att iom s-basen medger lite mer volympådrag, pressas ju samtidigt diskantelementet ytterligare, man närmar sig systemets limit.
Tanken med piPs är nog enbart att få en stabilare utsträckt basåtergivning, inte att spela musik starkare, tror jag. :)

Diskantelementet är inte flaskhalsen utan basen. Det går att spela mycket starkare om man kompletterar med basmoduler (enligt IÖ, har ej provat själv men ska någon dag).

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-30 21:25

Rydberg skrev:
adzer skrev:

Jag monterade ett par piPs för ett par veckor sedan och jag tycker nog också att diskanten låter vassare än hos vanliga piP. Det som skiljer är ju baselementet, ett motstånd i basdelningsfiltret (1 ohm istället för 2,2 ohm) och diskantens seriekonding som har samma värde men med högre spänningstålighet. Har vanliga piP här som inte är monterade men när de är lackerade och monterade ska jag jämföra.

När kom dessa? Mina piPs köpte jag 2009 och jag tror att det är 2006 år modell. I dem är båda motstånden 2,2 ohm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-30 21:33

DrFunk skrev:...
Diskantelementet är inte flaskhalsen utan basen. Det går att spela mycket starkare om man kompletterar med basmoduler (enligt IÖ, har ej provat själv men ska någon dag).

Jo diskantelementet tillåter inte vad som helst.
Vill man spela "starkt", rekommenderar jag i14 med valfria subbar.
piP och iP är inte konstruerade för att spela starkt.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-01 00:03

Mordiiax skrev:
Zed skrev:hur ser du ljudet från baselementet ? :)

Korta och dryga svaret skulle lyda: "Det gör jag inte".

Det mer utvecklade svaret skulle vara att lika väl som man äter mat med ögonen så hör man även ljud med ögonen. Typ.
Annars så syftade jag inte alls på ljudet i mitt påstående, utan bara att ljusets reflektion i kevlaret ser fränare ut och för somliga är utseende på prylarna en viktig grej :)

Jag håller med om att den nya ser snyggare ut , skulle bara va lite dryg i vanlig faktisktanda :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-01 08:52

Ja, det här var inte helt lätt. Jag kommer nog inte spela starkt särskilt ofta eftersom jag har sånna där små människor som springer omkring här hemma, som gillar att lägga sig tidigt och då inte gillar att jag spelar högt.

Det är dock svårt att inte vilja ha en signaturmodell när det finns en! Just nu lutar det dock åt den vanliga piP, men ännu är inget bestämt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-01 11:48

DrFunk skrev:
Rydberg skrev:
adzer skrev:

När kom dessa? Mina piPs köpte jag 2009 och jag tror att det är 2006 år modell. I dem är båda motstånden 2,2 ohm.

1 ohm gäller väl när det finns ett överlastskydd för diskanten?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-10-01 12:05

DrFunk skrev:
Rydberg skrev:
adzer skrev:

De piPs jag har är versionen med vävt membran hos baselement, hämtade dem för nån månad sen.
Senast redigerad av Rydberg 2012-10-01 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-10-01 12:10

RogerGustavsson skrev:
DrFunk skrev:
Rydberg skrev:
adzer skrev:

Nej

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-01 12:22

DrFunk skrev:

Vad jag har läst så uppdaterades baselementet 2010.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-01 12:42

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:
DrFunk skrev:
Rydberg skrev:
adzer skrev:

Nej

1ohm motstånd i basfiltret gäller alltid för piPs(nuvarande modell). Dock så skall 2.2ohms motståndet i diskantfiltret bytas mot 1ohm om ett överbelastningsskydd för diskanten installeras.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-10-01 12:55

adzer skrev:
Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:
DrFunk skrev:
Rydberg skrev:
adzer skrev:

Nej

1ohm motstånd i basfiltret gäller alltid för piPs(nuvarande modell). Dock så skall 2.2ohms motståndet i diskantfiltret bytas mot 1ohm om ett överbelastningsskydd för diskanten installeras.

Precis, ett "nej" var kanske inte ett tillräckligt uttömmande svar, jag menade alltså resistorn i basdelningsfiltret och den är 1 ohm oavsett.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-10-01 19:19

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hittade avsnittet med Johan på kanal5play :) http://www.kanal5play.se/program/226052 ... deo/234004

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-10-01 19:32

Har det nya elementet bättre prestanda eller är skillnaderna kosmetiska? Gamla piPs kan ju bara spela ngn decibel högre än piP. Lite snålt tycker jag men det finns ju fysikaliska orsaker till det :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-10-01 20:32

Ragnwald skrev:

Jo diskantelementet tillåter inte vad som helst.
Vill man spela "starkt", rekommenderar jag i14 med valfria subbar.
piP och iP är inte konstruerade för att spela starkt.

Jag står fast vid att det är basen som begränsar piP och piPs, inte diskanten. Det samma gäller förresten i14 (som ju har samma diskant som i56). Men du behöver inte tro mig.

Att piP-diskanten skulle tåla vad som helst har jag aldrig påstått. Bara att den kan mer än man normalt får ur ett par piP pga deras begränsade basförmåga. Att komplettera med prof-P är ett sätt att komma runt detta.

Vad som är starkt är upp till var och en att avgöra tycker jag. Många skulle nog säga att ett par ensamma piP kan spela starkt. Lagom starkt iaf :)

Edit: man kan läsa IÖs egna ord om sakern i http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=243388#243388 och http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=244560#244560 om man vill!

Edit 2: MEN! Det kan ju vara så att man lyssnar på extremt basfattig musik (typ musik endast framförd på små cymbaler eller såna dår bjällror som Tomten har på sina renar) på väldigt hög volym. Då kommer ju frågan liksom i annan dager :D
Senast redigerad av DrFunk 2012-10-01 20:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-01 20:34

piPs spelandes fullregister så är det helt klart baselementet som begränsar. Delar du mot basar så börjar diskanten blir problematisk.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-02 00:08

Vad som är starkt är upp till var och en att avgöra tycker jag. Många skulle nog säga att ett par ensamma piP kan spela starkt. Lagom starkt iaf :)

Du har all rätt att tycka så. :wink:

Jag anser att de kan leverera rimligt starkt i fullregister jo.
Har fö spelat över mina piPs alternativt iPs delade mot PY4 här hemma, för att få mer utsträckning, så jag känner väl vad de förmår. Duger gott för mitt vidkommande. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-02 08:35

iP är en rolig liten högtalare, men synd bara att dom låter så vasst när man rör volymkontrollen :roll:

Men dom är ändå roliga med sin litenhet :D

dom skulle ha haft en kapablare diskant !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-06 19:51

DVD-ai skrev:iP är en rolig liten högtalare, men synd bara att dom låter så vasst när man rör volymkontrollen :roll:

Men dom är ändå roliga med sin litenhet :D

dom skulle ha haft en kapablare diskant !

Baselementet och diskantelementet är gifta och lyckliga.
Koppla på ett infrasystem och diskantelementet bestämmer ljudstyrkan.
Finns inga genvägar.
Vi köper ett koncept och antingen gillar vi det eller så ogillar vi det, jag älskar det. :D

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-06 20:06

Ok, ni tycker alltså att jag borde köpa Profundus av någon sort samt antingen piP eller piPs. 8O

Eller kanske djup och toppsystem?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-10 19:37

Rydberg skrev:
adzer skrev:

Seriekondingen till piPs är av en mycket högre kvalitet, polypropylen, som också LÅTER bättre än den billigare, sämre kondensator av annan konstruktion som sitter i piP.

Därför låter det annorlunda. Inget konstigt alls.

Men detta är väl självklart, även på detta forum? :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-10 20:20

Det är lätt att tro att skillnaden sitter i diskantfiltret, men min erfarenhet säger att det man tror kommer från diskanten inte alltid gör det, särskillt inte med flacka filter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-10 21:14

Richard skrev:Seriekondingen till piPs är av en mycket högre kvalitet, polypropylen, som också LÅTER bättre än den billigare, sämre kondensator av annan konstruktion som sitter i piP.

Fniss!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-11 07:27

Richard skrev:Seriekondingen till piPs är av en mycket högre kvalitet, polypropylen, som också LÅTER bättre än den billigare, sämre kondensator av annan konstruktion som sitter i piP.

Har du bytt och jämfört? Behöver inte vara så stor skillnad beroende på dielektrika.

MagnusÖstberg skrev:Det är lätt att tro att skillnaden sitter i diskantfiltret, men min erfarenhet säger att det man tror kommer från diskanten inte alltid gör det, särskillt inte med flacka filter.

Tror det ligger en hel del i det, inte minst i fallet piP/piPs där diskanten kommer in vid högre frekvens än vad som är vanligt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:16

Nu har jag lyssnat och jämfört hemma.
piPs låter bättre än i6. Tycker jag. :D

Så de som klagar på piP-diskanten, ta och jämför med med i6 som ju ska kunna spela något starkare, sägs det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 18:28

i6 diskanten klarar väldigt mycket mer än piP imo. Att byta från piPs till i6 var som sammet för öronen :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-12 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:33

Inte min upplevelse.
Du hade förmodligen lött filtret felaktigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 18:38

Ragnwald skrev:Inte min upplevelse.
Du hade förmodligen lött filtret felaktigt.

Ja precis för att jag inte delar din åsikt så har jag gjort något felaktigt så klart.

Både baselement och diskant på i6 klarar mer effekt innan hörbar dist uppstår än piP det är ett faktum. Upplever du annorlunda så borde du kanske själv se över lördningarna.

Alla piP jag hört har haft stora problem med dist så fort man vrir på lite.
De låter jättebra på låga nivåer dock.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 19:05

Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Att de klarar att spela starkare, har även jag konstaterat. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 19:17

Ragnwald skrev:Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Jo då de har samma känslighet så innebär det faktist det.

Bra då var det utrett iaf.

Det var det jag syftade på med att det var som sammet för öronen. Att slippa disten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 19:25

Snäll dist, är som sammet. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 19:26

Ragnwald skrev:Snäll dist, är som sammet. :)

Haha snäll dist det var något det. Vet inte om jag någonsin hört någon dist från överbelastade högtalare som inte låtit något annat än jobbigt. I vare fall inte från piP som väldigt fort blir som en ishacka i örat.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-12 22:30

Är fortfarande i valet och kvalet mellan piP eller piPs!

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-12 23:32

adzer skrev:
Ragnwald skrev:Snäll dist, är som sammet. :)

Haha snäll dist det var något det. Vet inte om jag någonsin hört någon dist från överbelastade högtalare som inte låtit något annat än jobbigt. I vare fall inte från piP som väldigt fort blir som en ishacka i örat.

det där är kvalificerat skitsnack!
piP distar inte på de nivåer de är tänka att spela på , om du ansluter dem mot en förstärkare som har för ändamålet förmycket effekt så kan de givetvis dista och tillslut tom gå sönder. Men är inte så de är tänkta att användas. Vill du kunna spela starkare med högre volym så får du gå upp en bit i storlek till pi25 eller pi60.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 23:46

Zed skrev:det där är kvalificerat skitsnack!
piP distar inte på de nivåer de är tänka att spela på , om du ansluter dem mot en förstärkare som har för ändamålet förmycket effekt så kan de givetvis dista och tillslut tom gå sönder. Men är inte så de är tänkta att användas. Vill du kunna spela starkare med högre volym så får du gå upp en bit i storlek till pi25 eller pi60.

Och du är uppenbarligen oförmögen att både läsa det jag skriver samt uppträda respektfullt för jag har då inte skrivit något skitsnack utan bara yttrar mina åsikter.

"de nivåer de är tänkt att spela på".
Vem bestämmer den nivån?

Det är självklart att ALLA högtalare kan fås att dista och även gå sönder med tillräckligt mycket effekt. Det är ju något av det mest fundamentala som alla vet angående högtalare så vad är din poäng?

Att piP är en liten högtalare som inte klarar av speciellt höga ljudtryck innan de börjar dista är inget konstigt alls utan fullständigt normalt. Motsatsen däremot hade vart mer eller mindre fysiskt omöjligt.
Sedan att piP precis som alla Ino låter väldigt bra(enligt mig iaf) har inte med saken att göra och jag har heller inte påstått motsatsen, men jämför man piP med dess större syskon som klarar mångfalt med mer effekt och ljudtryck så distar piP tidigt och specifikt diskanten blir väldigt obehaglig när den börjar dista.

Skillnaden mellan piPs och tex i6 eller i14 är väldigt stor på högre ljudtryck specifikt i diskanten som distar mycket mindre och är mycket mjukare och behagligare.

Jag hade tidigare piPs och de fungerade väldigt bra som närfältslyssnings vid datorn i ett mindre rum, inga problem alls.
Skall man ha dem i ett större vardagsrum och vill kunna spela lite högre så är i6 som jag har nu absolut minsta jag klarar av, men även de är för små för att kunna återge akustisk musik på ett naturlig ljudtryck i många fall så jag skall snart uppgradera.

Skall man bara smålyssna lite på lägre volymer så är piP en fenomenal högtalare som alla borde ha ett par av i var rum :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-10-12 23:56

Mina piPs låter alldeles underbart i det mindre TV-rummet jag har. Skulle jag ha dem där jag sitter nu (större rum)låter det inte lika bra (har testat)

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-13 00:30

adzer skrev:
Zed skrev:det där är kvalificerat skitsnack!

Och du är uppenbarligen oförmögen att både läsa det jag skriver samt uppträda respektfullt för jag har då inte skrivit något skitsnack utan bara yttrar mina åsikter.

"de nivåer de är tänkt att spela på".
Vem bestämmer den nivån?

Det är självklart att ALLA högtalare kan fås att dista och även gå sönder med tillräckligt mycket effekt. Det är ju något av det mest fundamentala som alla vet angående högtalare så vad är din poäng?

Att piP är en liten högtalare som inte klarar av speciellt höga ljudtryck innan de börjar dista är inget konstigt alls utan fullständigt normalt. Motsatsen däremot hade vart mer eller mindre fysiskt omöjligt.
Sedan att piP precis som alla Ino låter väldigt bra(enligt mig iaf) har inte med saken att göra och jag har heller inte påstått motsatsen, men jämför man piP med dess större syskon som klarar mångfalt med mer effekt och ljudtryck så distar piP tidigt och specifikt diskanten blir väldigt obehaglig när den börjar dista.

Skillnaden mellan piPs och tex i6 eller i14 är väldigt stor på högre ljudtryck specifikt i diskanten som distar mycket mindre och är mycket mjukare och behagligare.

Jag hade tidigare piPs och de fungerade väldigt bra som närfältslyssnings vid datorn i ett mindre rum, inga problem alls.
Skall man ha dem i ett större vardagsrum och vill kunna spela lite högre så är i6 som jag har nu absolut minsta jag klarar av, men även de är för små för att kunna återge akustisk musik på ett naturlig ljudtryck i många fall så jag skall snart uppgradera.

Skall man bara smålyssna lite på lägre volymer så är piP en fenomenal högtalare som alla borde ha ett par av i var rum :D

du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 00:36

Zed skrev:du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Ja, jag anser att de börjar dista tidigt. Det är små högtalare så det är ganska förväntat imo. De är dock förvånandsvärt bra för sin storlek, men trots att Ingvar är ett geni på att designa högtalare så måste han precis som alla andra följa fysikens lagar...tyvärr.

Du har självklart rätt till din åsikt, men istället för att skriva att det är skitsnack så kan du väl tala om hur du upplever det istället vilket bidrar till en mer givande diskussion med trevligare stämning :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-10-13 13:10

Bara för att sätta saker i perspektiv för eventuella framtida trådgrävare: piP kan spela mer än tillräckligt starkt för >90% (*) av befolkningen, dessutom mer starkt än åtminstone jag kan utnyttja i en lägenhet.

Däremot klarar dom inte på långa vägar så starkt som många på det här forumet kräver, inte heller så starkt som jag skulle vilja om jag bodde i villa.

(*) Källa: Min egen, mer eller mindre felaktiga, gissning.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-10-13 15:29

denim44demon skrev:Är fortfarande i valet och kvalet mellan piP eller piPs!

Det där "s"et är värt varenda krona!
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-13 15:47

adzer skrev:
Zed skrev:du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Ja, jag anser att de börjar dista tidigt. Det är små högtalare så det är ganska förväntat imo. De är dock förvånandsvärt bra för sin storlek, men trots att Ingvar är ett geni på att designa högtalare så måste han precis som alla andra följa fysikens lagar...tyvärr.

Du har självklart rätt till din åsikt, men istället för att skriva att det är skitsnack så kan du väl tala om hur du upplever det istället vilket bidrar till en mer givande diskussion med trevligare stämning :)

Möjligt att det kan skilja mellan olika exemplar, men jag har aldrig reagerat på att piP distar något speciellt även upp på sådana volymer att basens slaglängd begränsar. Möjligen om man är van att sela i64/i56/i32 väldigt högt att man märker det mer, men för de flesta andra borde det vara ett ickeproblem. Uppenbarligen inte för hr adzer dock, men han kanske inte är rätt person att lyssna till i frågan då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-13 15:53

piP ger fullt tillräcklig nivå i en lägenhet, i alla fall i normalstora rum. De ger däremot inte någon rumsfyllande volym (dock mer än vad man tror givet det lilla baselementet) och de känns aningen tillbakadragna i mellanregistret vilket kanske gör att man vill spela högre än annars.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 17:21

Nattlorden skrev:Möjligt att det kan skilja mellan olika exemplar, men jag har aldrig reagerat på att piP distar något speciellt även upp på sådana volymer att basens slaglängd begränsar. Möjligen om man är van att sela i64/i56/i32 väldigt högt att man märker det mer, men för de flesta andra borde det vara ett ickeproblem. Uppenbarligen inte för hr adzer dock, men han kanske inte är rätt person att lyssna till i frågan då?

Nej alla ex jag hört låter likadant så är inte det utan har att göra med mina preferenser.

Det beor helt på musik-material vilket av elementen som distar först. Spelar man musik med mycket bas så ger sig basen utan tvekan före diskanten. Spelar man tex hårdrock eller opera så är det oftast diskanten som jag upplever som ett problem.
Det är dock en balanserad högtalare och inget av elementen är överdrivet det andra i prestanda, men jag personligen tycker att en distande diskant är hundrafallt värre än en distande bas. Det där skärande ljudet i örat som en distande diskant ger är hemkt tycker jag. Så jag ser gärna en överdimensionering av diskanten som något positivt.

Så jag säger inte att diskanten börjar dista långt innan basen jag säger att bägge distar alldeles för tidigt för att kunna spela på några högre volymer. Att sedan diskanten stör mig mest är personligt och någon annan kanske tycker att basens dist är värre, vad vet jag.

Om jag är rätt person att fråga kan bara du svara på. Är du intresserad av min åsikt eller inte hänger ligger som bas för det.

Jag hoppas bara att folk verkligen läser vad jag skriver och inte antar något. piP är den absolut bästa högtalaren i den storleken och prisklassen jag någonsin hört, men det är en liten högtalare. Den klarar inte speciellt mycket effekt eller höga ljudtryck utan att dista för det hade vart fysiskt omöjligt. Att inse dess begränsningar ser inte jag som ett problem för alla högtalare har dem.

Vill du ha en högtalare för lite finlyssning på lägre volym(menar inte jätte lågt nu utan kanske normal lyssningsvolym som samtidigt går att prata i utan att skrika) så funkar den kanon, men förvänta dig inte att återge en orkester på naturlig volym bara. Eller att spela hollywood filmer på några högre nivåer för det klarar den inte.

Jag måste också påpeka att jag är extremt känslig för dist och att lite dist kan säkert de flesta leva med och isf gratulerar jag er, mina öron klarar inte av det helt enkelt så jag behöver större och dyrare(suck) system.
Valet av material spelar mycket in med. Jag spelar stor del av tiden material med 20dB+ i crest och då krävs det en del av högtalarna ifall man vill ha medelnivån på samma nivå som mer komrpimerad musik.

Mitt tips är att lyssna på piP(förslagsvis hos öhman) och avgöra själv om de räcker för dig.
Jag tyckte det förr, men efter jag lyssnar mer på större system så tycker jag inte det längre. Alt är relativt, jag vet personer som är ännu mer känsliga för dist.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-13 17:48

Varför diskuteras de stora systemen i alla trådar där någon frågar om piP? Alla vet / förstår att de större kan mer. eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-13 17:58

adzer skrev:Jag måste också påpeka att jag är extremt känslig för dist och att lite dist kan säkert de flesta leva med och isf gratulerar jag er, mina öron klarar inte av det helt enkelt så jag behöver större och dyrare(suck) system.
Valet av material spelar mycket in med. Jag spelar stor del av tiden material med 20dB+ i crest och då krävs det en del av högtalarna ifall man vill ha medelnivån på samma nivå som mer komrpimerad musik.

Mitt tips är att lyssna på piP(förslagsvis hos öhman) och avgöra själv om de räcker för dig.
Jag tyckte det förr, men efter jag lyssnar mer på större system så tycker jag inte det längre. Alt är relativt, jag vet personer som är ännu mer känsliga för dist.

Ja, precis... Det är upplevelsen av renare stora system som "skadat" dig. Det finns dock många stora kommersiella högtalare tiotusentals kronor dyrare än piP som distar både mer och tidigare, men den informationen lämnades visst därhän. Själv gick jag från Cantons absoluta referenssystem vid tillfället till piP med klar stänkt dist... Trots piP var en pytteliten sak i jämförelse (digital 1.1 är inga små burkar...) för en tiondel av priset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-13 18:22

Ragnwald skrev:Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Inte ovanligt att diskanter låter apa rätt länge innan de faller på plats. Alexis diskanter lät apa ett bra tag...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-13 20:21

adzer skrev:

Det tycker jag är ett mycket dåligt förslag..
Det måste finnas hur många människor som helst som har varit där och lyssnat och undrat var baslådorna stod. Jag är en av dom. :wink:

Tror att väldigt få, om ens någon, lyckas att få lika mycket välljud ur dom små burkarna hemma i sitt vanliga rum som IÖ lyckas få ur dom i källaren.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 20:25

bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Det tycker jag är ett mycket dåligt förslag..
Det måste finnas hur många människor som helst som har varit där och lyssnat och undrat var baslådorna stod. Jag är en av dom. :wink:

Tror att väldigt få, om ens någon, lyckas att få lika mycket välljud ur dom små burkarna hemma i sitt vanliga rum som IÖ lyckas få ur dom i källaren.

Ja det är en stor skillnad på att höra optimala(eller nära därpå) omständigheter och att höra i ett "vanligt rum", men jag anser att det visar vad högtalarna klarar av mycket bra, om sedan något annat är en flakhals är en annan sak.

Oftast är det rummet som är den svagaste länken och och högtalarna kommer inte till sin rätt då.
men jag håller med dig om att man måste vara medveten om att dessa resultat kommer man ofast inte nå hemma.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-10-13 21:03

adzer skrev:

Det var det jag syftade på med att det var som sammet för öronen. Att slippa disten.

Hur tänker du där egentligen? Kan du motivera varför Eller hänvisa till källa?
Eller grundar sig påståendet på din bedömning i6 kontra piP?

Jag ifrågasätter inte att du föredrar i6.[/b]

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-16 18:41

Nu är det sluttänkt och ett par piP står äntligen hos mig! Efter ett par dagars provlyssning kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd.

Ett stort tack till er alla för era svar.

Tillslut blev det att jag åkte ut till Ingvar och köpte ett par i byggsats och tack vare en riktigt vänlig forummedlem blev de monterade under söndagen. STORT tack för din hjälp blixten_no1!!! Var dock lite jobbigt att sätta sig framför mina pi Pyttesmå när man lyssnat på ditt system! :wink: Om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattade ditt system kan jag väl beskriva det... Typ såhär... 8O :lol: :P :D :twisted: :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-16 18:46

DrFunk skrev:
adzer skrev:

Hur tänker du där egentligen? Kan du motivera varför Eller hänvisa till källa?
Eller grundar sig påståendet på din bedömning i6 kontra piP?

Jag ifrågasätter inte att du föredrar i6.[/b]

En högtalare som klarar mer effekt utan hörbar dist kan ju självklart generera högre ljudtryck utan hörbar dist jämfört med en högtalare med samma känslighet som klarar lägre effekt innan de börjar dista.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-17 00:01

denim44demon skrev:Nu är det sluttänkt och ett par piP står äntligen hos mig! Efter ett par dagars provlyssning kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd.

Ett stort tack till er alla för era svar.

Tillslut blev det att jag åkte ut till Ingvar och köpte ett par i byggsats och tack vare en riktigt vänlig forummedlem blev de monterade under söndagen. STORT tack för din hjälp blixten_no1!!! Var dock lite jobbigt att sätta sig framför mina pi Pyttesmå när man lyssnat på ditt system! :wink: Om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattade ditt system kan jag väl beskriva det... Typ såhär... 8O :lol: :P :D :twisted: :mrgreen:

Bra val tycker jag, piP är ju instegsmodellen helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 00:43

adzer skrev:...
En högtalare som klarar mer effekt utan hörbar dist kan ju självklart generera högre ljudtryck utan hörbar dist jämfört med en högtalare med samma känslighet som klarar lägre effekt innan de börjar dista.

Nja... se de e verkligen alldeles ingen självklarhet. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-17 07:36

Ragnwald skrev:

Du måste dricka något gott nu Ragnwald :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-17 09:06

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:

Du måste dricka något gott nu Ragnwald :D

Ni pratar om varann, skulle jag tro.

Ragnwald talar om att en högtalare kan ha dist vs ljudtryckkurva som börjar stiga långsamt från låga nivåer jämfört med en som har ett knä vid relativt höga nivåer. Var dessa kurvor skär varann kan väl inte vara självklart?

Jag vet nu inte om det finns sådan olikheter mellan högtalare, men det skulle mycket väl kunna göra det.

Jämför den gradvis stigande disten hos en typisk rörförstärkare med motsvarande trisseförstärkare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-17 10:31

Läs texten adazer skriver en gång till, han friskriver sitt uttalande från allt sådant.
Jag saknar dig.

Återgå till Wänner af Ino