nikeb skrev:Så sista frågan är standarden satt att man för lyssning på referecenivå ska kunna spela 105 db/lyssningsposition med varje enskild kanal och 115db totalt i alla moduler som tillsammans spelar LEF?
Dvs 105db enskilt i FL-FR-C-SL-SR kanalerna och sedan 115 db av hela bassystemet tex X-4?
Om det är 105 db/par (tex frontarna) så undrar jag hur beräknas center-kanalen. Ska den ensamt klara 105db så det krävs 2 X effekten eller behöver den bara klara 102 db/lyssningsplatsen?
Många frågor blev det men jag hoppas nån kan hjälpa mig att reda ut det här.
Manifestet förstår jag ingenting av, men, jag kan svara på denna delen i alla fall.
Det stämmer att det är maximalt 105db per fullrange kanal på lyssningsplats. Däremot så stämmer inte ditt andra påstående om 115db. LFE-kanalen ska kunna återge 115db på lyssningsplatsen. Men, om du använder bass management så flyttar du över en del information från fullrangekanalerna till bas-utgången på din förstärkare där den summeras med LFE-kanalens information. Kontentan blir att worst case scenario så kommer det att behövas strax över 120db kapacitet i baskanalen. I praktiken så blir det mycket sällan så starkt förståss.
Centern, ska med andra ord, precis som de andra fullrangekanalerna kunna återge signaler på 105db.
Om du ska göra detta med ett X-system så bör du också ha koll på vid vilka frekvenser som ett sådant system klarar av dessa ljudtrycken. Jag har för mig att IÖ använder sig av biografernas avspelningsstandard (-6db vid 25h eller något liknande) och det kan ju vara värt en fundering kring hur djupt du vill gräva.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.