Moderator: Redaktörer
mx skrev:Ja, frågan är egentligen inte längre än så. Hur fungerar den utgången?
Vilka signaler skickas genom dessa utgångar på filtret?
Bubben skrev:Lennart, kolla Conrad.se också. Samma modell, ännu billigare.
Jag köpte två på prov och köpte sedan två till för det bidde bättre än jag hade förväntat mig. Fungerar ganska kasst till mycket musik dock. De har en för tydlig resonans, så vissa toner i basgångarna skakar på bra, medans det blir betydligt mindre över och under i frekvens. En cello kan kännas väldigt underlig...
tvett skrev:Kan det tänkas att shakerfunktionen är LFE enbart? Skulle vara en fördel vid cello, men kanske finns någon nackdel med?
NiklasF skrev:Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.
IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.
Myckert kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.
Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.
Vh, iö
NiklasF skrev:Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.
Myckert kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.
Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.
Vh, iö
du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.
Bubben skrev:NiklasF skrev:Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.
När dom används till vad?
Om du menar till musik håller jag med dig. Om du menar till film, inte så mycket medhåll.
De är inget alternativ till mitt pX-4-system, men ett bra komplement.
Jag har haft ganska många hemma som har utvärderat dem, men ingen har ännu tyckt att de inte tillför något possitivt. Det gäller fortfarande i avseende filmtittning.
Jag kör dem på zon2 och ställer av/på samt nivå med fjärrkontroll, så det är lätt att jämföra med och utan vid olika nivåer. Bäst fungerar de (tycker jag) när nivån är sådan att det bara märks att de var där, först när man kopplat bort dem.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.
Vh, iö
du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.
NiklasF skrev:Nehe, det är väl tur att vi har rätt att tycka och tänka olika, för jag tycker dom är skit oavsett vad dom används till.
JAG tycker, det betyder inte att andra måste tycka likadant.
Jag garvade med till första gången jag testade, sen var det mest ett *gäsp* då dom faller av så tidigt så man förstör mer än man tillför.
Tycker JAG
Vh, iö
du är en nattmössa.
IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.
Vh, iö
du är en nattmössa.
Trist attityd. Givet denna känns det inte meingsfullt att kommentera det du skriver.
Men okej: Du tycks tro att du kan uttala dig om en enskildhet från att ha lyssna på en kedja med flera komponenter. Tror du det så förstår jag vad din missuppfattning bygger på.
Oavsett vilket är skakarutgången från cr80 avsedd för päoch optimerad för en frekvensoberoende skakare och en sådan kan man bygga själv om man vill. Sådana med stort frekvensberoende behöver således kompenseras med eq, vilket var och en som väljer att använder sådana får hantera själva. Det finns många skakare och många är väldigt dåliga. Det bör den förstärkare som driver dem hantera.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Skrammlar runt i äggen förstår jag?
schmutziger skrev:IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.
Mycket kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.
Vh, iö
du är en nattmössa.
Trist attityd. Givet denna känns det inte meningsfullt att kommentera det du skriver.
Men okej: Du tycks tro att du kan uttala dig om en enskildhet från att ha lyssna på en kedja med flera komponenter. Tror du det så förstår jag vad din missuppfattning bygger på.
Oavsett vilket är skakarutgången från cr80 avsedd och optimerad för en frekvensoberoende skakare (I varje fall i registret 5 - 100 Hz) och en sådan kan man bygga själv om man vill. Sådana med stort frekvensberoende behöver således kompenseras med eq, vilket var och en som väljer att använder sådana får hantera själva. Det finns många skakare och många är väldigt dåliga. Det bör den förstärkare som driver dem hantera.
Vh, iö
Ditto ingvar, diskutera sak o inte person. Blir mindre trist då.
men okej,
kanske fungerar med en frekvensoberoende skakare, något som sinus basspump inte är, vilket är den jag beskrivit mina uppfattningar om(som tydligt framgår).
Vidare om man läst vad jag skrivit så står det
"Den signalhantering som måste utföras för att det ska bli ok går alltså inte att få till med cr80 som jag förstår det.
"
Jag har alltså inte läst en eventuell manual för cr80, i vilken det kanske famgår att det går att ställa in en massa enbart för skakare?
Och varför kan man inte uttala sig om en enskildhet i en kedja där övrigt steg är kända?
Så hur kan man fixa till så att sinus basspump fungerar dugligt med cr80 då? tror iaf lennartj och Nahaz skulle vilja veta?
IngOehman skrev:...
Och igen - den som använder en högklassig skakare tror jag kommer att uppskatta allt det jobb jag lagt ned på att se till så att skakaren verkligen ges förutsättningar att skaka riktigt - på samma sätt som ljudvågen hade skakat sittmöbeln om de befunnit sig i frifältsmiljö.
Att göra en skakardrivning som kompenserar för den ena eller andra dåliga skakarens tonkurva är ju lika dumt som att göra försteg som bara låter bra med dåliga högtalare.
Den som är ute efter en pågående och trist skakare som känns hela tiden, bör skaffa något annat, men den som är ute efter en skakarfunktion som (rätt justerad) bara kommer in signifikant då helveter bryter löst, och då märkas bara genom att basupplevelsen blir mera fysisk, tror jag nog skall bli mer än nöjd, för det är just så den optimerats.
Vh, iö
schmutziger skrev:problemet är väl bara att hitta en sådan skakare utan att bli ruinerad
schmutziger skrev:IngOehman skrev:...
Och igen - den som använder en högklassig skakare tror jag kommer att uppskatta allt det jobb jag lagt ned på att se till så att skakaren verkligen ges förutsättningar att skaka riktigt - på samma sätt som ljudvågen hade skakat sittmöbeln om de befunnit sig i frifältsmiljö.
Att göra en skakardrivning som kompenserar för den ena eller andra dåliga skakarens tonkurva är ju lika dumt som att göra försteg som bara låter bra med dåliga högtalare.
Den som är ute efter en pågående och trist skakare som känns hela tiden, bör skaffa något annat, men den som är ute efter en skakarfunktion som (rätt justerad) bara kommer in signifikant då helveter bryter löst, och då märkas bara genom att basupplevelsen blir mera fysisk, tror jag nog skall bli mer än nöjd, för det är just så den optimerats.
Vh, iö
problemet är väl bara att hitta en sådan skakare utan att bli ruinerad
IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:...
Vh, iö
Du har en poäng i att de flesta billiga skakare är rätt så entonigt "pågående", men också olika vilket ju gör att en drivning som passar en misspassar en annan.
Skakare skall, såsom högtalare och alla andra delar i anläggningen vara bra för att det skall bli bra, helt enkelt.
Jag har stött på några riktigt bra skakare vars namn jag dock inte har i huvudet (sitt på en gräsplätt bredvid autobahn efter att ha varit ute å kört med Monkeyn), men en riktigt bra skakare bygger man själv. Det finns några sätt att göra det på och jag skrev faktiskt en artikel om det som skulle publiceras i MoLt men där blir ju mina artiklar refucerade, hm undrar om jag kan hitta den. Annars kan jag skriva några ord om hur man kan gå till väga när jag kommer hem om några dagar.
Vh, iö
schmutziger skrev:IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:...
Vh, iö
Du har en poäng i att de flesta billiga skakare är rätt så entonigt "pågående", men också olika vilket ju gör att en drivning som passar en misspassar en annan.
Skakare skall, såsom högtalare och alla andra delar i anläggningen vara bra för att det skall bli bra, helt enkelt.
Jag har stött på några riktigt bra skakare vars namn jag dock inte har i huvudet (sitt på en gräsplätt bredvid autobahn efter att ha varit ute å kört med Monkeyn), men en riktigt bra skakare bygger man själv. Det finns några sätt att göra det på och jag skrev faktiskt en artikel om det som skulle publiceras i MoLt men där blir ju mina artiklar refucerade, hm undrar om jag kan hitta den. Annars kan jag skriva några ord om hur man kan gå till väga när jag kommer hem om några dagar.
Vh, iö
Det hade uppskattats!
farbman skrev:Tack Ingvar. Jag tror allt att det går att klura ut hur man skall lyckas bygga nånting med det där
Vi kanske skulle starta en tråd under DIY sektionen på forumet istället? Detta har inte så mycket med shaker funktionen på CR80 att göra längre.
Hur skulle det funka att köpa en aktiv sub och stycka upp denna för att bygga skakare? Kanske någon XTZ kunde funka?
NiklasF skrev:Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.
Lite gasvajer och sen lite bromsvajer och kopplar fast lixom.
Vill någon kopiera mitt braiga recept så är det fritt.
Vafen Öhman du brukar ju komma med bra inlägg ( om än lite långa ) men detta är ju ett bottenskrap mot vad du brukar leverera.
Mordiiax skrev:För varje hater som är tråkig på forumet så finns det minst 10st som väntar i tysthet på fortsättningen! Sprid kunskapen Ingvar!
IngOehman skrev:NiklasF skrev:Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.
Vafen Öhman du brukar ju komma med bra inlägg ( om än lite långa ) men detta är ju ett bottenskrap mot vad du brukar leverera.
Okej, om det var så dåligt så skippar jag väl del 2 och 3. Inte värt att göra
ansträngningar bara för att få skit för det.
Vh, iö
NiklasF skrev:IngOehman skrev:NiklasF skrev:Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.
Okej, om det var så dåligt så skippar jag väl del 2 och 3. Inte värt att göra
ansträngningar bara för att få skit för det.
Vh, iö
Glömde visst
Men känner du för att slå på stora martyrtrumman för detta så...
IngOehman skrev:Okej lite snabbt då:
1. Välj ut ett högtalarelement med stark motor med gärna med litet magnetsystem. Det betyder i praktiken att det gärna får ha fyrlagers talspole eller till och med sex, och kanske till och med neudymiumsystem.
2. Välj princip - massaskakning, fundamentspjärn eller lufttryckare (som dock bör kombineras med massaskakning).
Massa-skakning:
3. Välj ett element med en resonansfrekvens på sisådär 30 Hz (+/- 5 Hz). Det är en fördel om toleranserna mellan talspole och gap är stora (rörliga systemet bör kunna vickas mycket utan att det uppstår skrapljud).
4. Limma fast något om väger minst 10 gånger mera än Mm mot konen, gärna 30 gånger mera (om systemet tål det utan att talspolen dras ur gapet eller det uppstår en kantring så svår att det skrapar) så nära talspolen som möjligt. Om elementet tål det kan man hälla i betong i konen och stålkulor i betongen. Även ankarcement kan funka. Härdplaster, t ex polyester, kan bli problematiskt då det gärna ändrar form under härdningen om det gjuts i tjocka lager.
5. Montera skakaren så det uppstår akustisk korslutning (så så lite ljud som möjligt hörs. Den kan t ex monteras på ett löst golv under soffan (som soffan står på) på klotsar så att luften flödar fritt under. Eller direkt i någon
balk i soffan.
Hinner inte skriva mera nu men återkommer om skakare som arbetar med fundamentspjärn eller lufttryckning.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster