Hur fungerar shaker-funktionen på Ino cr80s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Hur fungerar shaker-funktionen på Ino cr80s?

Inläggav mx » 2013-06-30 15:29

Ja, frågan är egentligen inte längre än så. Hur fungerar den utgången? Vilka
signaler skickas genom dessa utgångar på filtret?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Hur fungerar shaker-funktionen på Ino cr80s?

Inläggav lennartj » 2013-06-30 16:44

mx skrev:Ja, frågan är egentligen inte längre än så. Hur fungerar den utgången?
Vilka signaler skickas genom dessa utgångar på filtret?

Du har ju faktiskt rätt i att Ingvar inte har skrivit något i dokumentet
"Installation av Ino cr80s/cr80es, för musik eller hemmabio" om signalens beskaffenhet på skakar-utgången.
Det gör mig nyfiken på att testa ikväll, för jag håller just på att återuppbygga hela anläggningen efter att ha rivit ner och modifierat hyllsystemet som den stått i.
Jag misstänker att skakarutgången ger en lämpligt lågpassfiltrerad monosignal, så för skojs skull lånar jag en av mina passiva subbar, vänder konen uppåt och lägger en liten lätt boll i konen, ansluter ett separat slutsteg, letar upp lite obskyr Drone-musik, laborerar med nivåer både på cr80s och förstärkeriet och försöker se och höra vad som kommer ut den vägen.

Jag såg just att Ljudia rear ut flera olika modeller av skakar-element för 195 kr/st, så man kanske skulle köpa ett par för skojs skull och skruva fast i soffbotten? Monoslutsteg har jag i överflöd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-07-01 00:45

Lennart, kolla Conrad.se också. Samma modell, ännu billigare.
Jag köpte två på prov och köpte sedan två till för det bidde bättre än jag hade förväntat mig. Fungerar ganska kasst till mycket musik dock. De har en för tydlig resonans, så vissa toner i basgångarna skakar på bra, medans det blir betydligt mindre över och under i frekvens. En cello kan kännas väldigt underlig...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-07-01 07:07

Bubben skrev:Lennart, kolla Conrad.se också. Samma modell, ännu billigare.
Jag köpte två på prov och köpte sedan två till för det bidde bättre än jag hade förväntat mig. Fungerar ganska kasst till mycket musik dock. De har en för tydlig resonans, så vissa toner i basgångarna skakar på bra, medans det blir betydligt mindre över och under i frekvens. En cello kan kännas väldigt underlig...

Slog den an den bruna tonen tro?? 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-01 08:24

Jag har inte kontrollmät eller frågat Ingvar, men man kan nog ganska säkert säga att det är en monosignal bestående av de bägge lågpassutgångarna. Om det siter något extra filter på denna utgång eller ej vågar jag inte spekulera om.
Orkar kanske mäta på den någon dag.

EDIT: alternativ nr2 är som sagt att det endast är LFE kanalen som skickas vidare.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-01 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-01 08:43

Kan det tänkas att shakerfunktionen är LFE enbart? Skulle vara en fördel vid cello, men kanske finns någon nackdel med?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-01 08:46

tvett skrev:Kan det tänkas att shakerfunktionen är LFE enbart? Skulle vara en fördel vid cello, men kanske finns någon nackdel med?

Möjligt jag funderade på det med, men det skulle betyda att man inte kan använda skakarna vid 2kanalslyssning. Om det är en fördel eller nackdel låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-01 09:01

rekommenderar inte basskakare till någon med cr80.
iaf om det är sinus baspump som åsyftas.
de faller av vid kanske 25-30hz och spelar de vid 80 så är det störigt då det vibrerar vid röster o dyl.
lösningen är att smyga in dem vid 40-50 och infra boosta i botten.
vilket är för avancerat för er med cr80 tyvärr.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-01 09:48

Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-07-01 10:37

Om de senaste negativa kommentarerna om bas-skakare kommer från ägare till cr80s/c80es drar jag två slutsatser
1. utsignalen innehåller inte endast LFE-informationen
2. utsignalen saknar eller har otillräcklig lågpassfiltrering för att fungera väl tillsammans med de billiga bas-skakare som nämnts, drivna av något enklare slutsteg direkt från skakarutgången.

schmutziger,
har du testat att koppla skakar-slutsteget parallellt med vad du normalt har anslutet på ordinarie sub-utgång (monokopplad) och fått skakare att fungera bättre än via skakar-utgången?
Jag förutsätter att du, liksom jag, har infratillsats.
Råkar du ha nivåkontroller direkt på dina slutsteg så att du kan anpassa styrkan på skakarna i förhållande till subbarna?

Inte ett enda av mina (tio) slutsteg har det, opraktiskt nog.
Det blev för sent igår för att göra den påtänkta testen.
Nu räcker tiden inte till, i synnerhet inte om alternativa kopplingar bör testas, så jag lägger helt ner planerna att testa skakare.

Den ursprungliga frågan är väl nästan besvarad ändå?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-01 10:41

Nej jag har inget inofilter, men kan skriva under på att skakarna du kikar efter är junk.
Jag försökte modda dom så att dom blir mer effektiva längre ner i frekvens men dom pallar inte vikten och blir ganska smalbandiga vad det verkar som.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-01 10:45

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-01 11:07

NiklasF skrev:Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.

Har inte haft mina på sedan jag fixade profX-4... de skakar om bättre än skakarna gjorde. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-01 11:23

LENNARTJ: Jag har/hade Behringer dcx2496, dbx driverack pa260 och testade först att sonika köra in en hp filtrerad monosignal till skakarna, det var för jäkla störande att låta dem spela från 80Hz o nedåt.
Jag provade därefter att sänka delningen på signalen som gick till skakadarna till 40-50hz det blev bättre men då uppkom ett problem att deras ålig bandbredd blev uppenbar. jag boostade då ibotten för att få till lite skak i de lägre regionerna.
De integrerar nu rätt ok med basljuden, problemet är väl bara att mina basar ger output i lägre frekvenser än vad dessa skakare förmår göra så det blir lite sådär ändå. har inte haft igång skakarna på 8mån. Och det är väl eg bara till film jag använt dem ändå.

Den signalhantering som måste utföras för att det ska bli ok går alltså inte att få till med cr80 som jag förstår det.
går det ens med minidsp?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-07-01 12:14

Tack för svar och som sagt,
jag lämnar skaktankarna och tråden nu.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-01 12:18

Earthquake 10B har jag känt av som snabbast på en mässa, det var ungefär 1203812 gånger fräckare än dom småttingarna jag har provat annars.

Sen har du ju även Buttkicker LFE
http://www.youtube.com/watch?v=Hmuc9MdA2Y4

Det finns ju riktiga saker som masserar röven ordentligt om man vill.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-01 13:44

Om man som jag har fåtöljer är det ju lite knepigare. Jag har lekt med tanken om att testa en sådan här DIY-lösning!

http://www.youtube.com/watch?v=bVp0fu1nCvc
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-01 14:00

Har du en fotölj så köper du bara ett kit med platta så ställer du fotöljen på den sen, som sagt dom där små är bara skit.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-01 23:45

Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.

Myckert kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.

Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-02 07:45

IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.

Myckert kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.

Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.

Vh, iö

du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-07-02 12:11

NiklasF skrev:Jag har sagt det 568,5 gånger sisådär, sinus och dom enklare skakarna är bara skit, dom förstör mer än vad dom tillför.

När dom används till vad?
Om du menar till musik håller jag med dig. Om du menar till film, inte så mycket medhåll.

De är inget alternativ till mitt pX-4-system, men ett bra komplement.
Jag har haft ganska många hemma som har utvärderat dem, men ingen har ännu tyckt att de inte tillför något possitivt. Det gäller fortfarande i avseende filmtittning.

Jag kör dem på zon2 och ställer av/på samt nivå med fjärrkontroll, så det är lätt att jämföra med och utan vid olika nivåer. Bäst fungerar de (tycker jag) när nivån är sådan att det bara märks att de var där, först när man kopplat bort dem.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-02 20:20

schmutziger skrev:
IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.

Vh, iö

du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.

Om jag som utomstående får kommentera:

Du pratar om hur du tycker att någon basskakare ihop med cr80 upplevs, och det framgår att du experimenterat med några basskakare själv ihop med andra filter.

IÖ skriver bad jag kan se enbart om hur cr80 beter sig.

Min egen erfarenhet är väl sisådär om AURA basskakare. De har ungefär de egenskaper som beskrivs ovan angående andra basskakare. De vibrerar mest vid lite för hög resonansfrekvens, och i stor sett bara just där. Minnet sviktar, men runt 40 Hz brummade det till.

Jag känner till lite grann om hur Ingvar resonerade vid konstruktionen av cr80. Jag vet att han tänkte ta fram en egen basskakare. Jag beställde, men väntar fortfarande! :wink: (jag tror dock inte att det blir några och det spelar ingen roll). Men hur som helst, tanken var att göra basskakare som inte är så dåliga som de som finns tillgängliga, då måste det som sagt till någon väldigt konstig EQ. Och jag tror inte att IÖ var ett dugg intresserad av att göra en slag kompensations-EQ för att anpassa till de förefintliga "små" skakare som finns att köpa.

Men det går bra att bygga egna skakare, det finns en del experiment som folk har gjort på nätet, somliga kan vara lite tossiga dock.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-02 20:43

Bubben skrev:

När dom används till vad?
Om du menar till musik håller jag med dig. Om du menar till film, inte så mycket medhåll.

De är inget alternativ till mitt pX-4-system, men ett bra komplement.
Jag har haft ganska många hemma som har utvärderat dem, men ingen har ännu tyckt att de inte tillför något possitivt. Det gäller fortfarande i avseende filmtittning.

Jag kör dem på zon2 och ställer av/på samt nivå med fjärrkontroll, så det är lätt att jämföra med och utan vid olika nivåer. Bäst fungerar de (tycker jag) när nivån är sådan att det bara märks att de var där, först när man kopplat bort dem.

Nehe, det är väl tur att vi har rätt att tycka och tänka olika, för jag tycker dom är skit oavsett vad dom används till.

JAG tycker, det betyder inte att andra måste tycka likadant.
Jag garvade med till första gången jag testade, sen var det mest ett *gäsp* då dom faller av så tidigt så man förstör mer än man tillför.

Tycker JAG ;)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-07-02 21:38

schmutziger skrev:

Vh, iö

du är en nattmössa.

Var det inte Nahaz som hade strul med sina tillsammans med CR80?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-02 21:38

Jag har varit hemma hos Bubben och lyssnat, och jag tyckte väl inte att det tillförde speciellt mycket. Snarare tvärtom.
Tyckte först att det var lite fränt eftersom det var första gången jag suttit i en soffa med skakare.

Det är säkert ett bra alternativ för folk som bor i lägenhet, men ersätter en riktig basrigg gör det INTE.

Gissar att jag helt enkelt är lite bortskämd hemma. :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-07-02 23:26

NiklasF skrev:Nehe, det är väl tur att vi har rätt att tycka och tänka olika, för jag tycker dom är skit oavsett vad dom används till.

JAG tycker, det betyder inte att andra måste tycka likadant.
Jag garvade med till första gången jag testade, sen var det mest ett *gäsp* då dom faller av så tidigt så man förstör mer än man tillför.

Tycker JAG ;)

Helt rätt, det var absolut inte min tanke att försöka trycka på min uppfattning, utan bara förtydliga att vi tycker olika.

Bakerman22, det var lite kul att se din min då.
"-Men oj, vad var det som hände med basen!" 8O
"-Aaaa-just det...skakarna!" :oops:

Men var det inte musik då också? När vi såg film satt vi väl i de främre platserna?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-03 15:51

schmutziger skrev:

Vh, iö

du är en nattmössa.

Trist attityd. Givet denna känns det inte meingsfullt att kommentera det du skriver.

Men okej: Du tycks tro att du kan uttala dig om en enskildhet från att ha lyssna på en kedja med flera komponenter. Tror du det så förstår jag vad din missuppfattning bygger på.

Oavsett vilket är skakarutgången från cr80 avsedd för päoch optimerad för en frekvensoberoende skakare och en sådan kan man bygga själv om man vill. Sådana med stort frekvensberoende behöver således kompenseras med eq, vilket var och en som väljer att använder sådana får hantera själva. Det finns många skakare och många är väldigt dåliga. Det bör den förstärkare som driver dem hantera.
Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-03 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 16:06

Funktionen av en shaker (dvs en massa och en motor) borde vara väldigt avhängig den massa man skruvar fast den i.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 16:23

Jag kör med sån här :)

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 16:38

Skrammlar runt i äggen förstår jag?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Wänner af Ino