Moderator: Redaktörer
Fanns det verkligen signatur 2001DVD-ai skrev:Beror på vad det är för element
Är signatur elementet på 2001 års versionen med samma typ av spole som 2006prs versionen ?
I sådant fall är det nog spolen som "lindat av sig", annars kan det vara vad som helst!
boom skrev:Fanns det verkligen signatur 2001DVD-ai skrev:Beror på vad det är för element
Är signatur elementet på 2001 års versionen med samma typ av spole som 2006prs versionen ?
I sådant fall är det nog spolen som "lindat av sig", annars kan det vara vad som helst!
boom skrev:Fanns det verkligen signatur 2001DVD-ai skrev:Beror på vad det är för element
Är signatur elementet på 2001 års versionen med samma typ av spole som 2006prs versionen ?
I sådant fall är det nog spolen som "lindat av sig", annars kan det vara vad som helst!
??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
MagnusÖstberg skrev:Den tål inga 200W kontinuerligt delad så att konen inte slår ordentligt. Det finns ingen som kan övertyga mig om det. Det är bara att glömma. Och även om det bara är 3dB akustisk uteffekt om du dubblar effekten så är det en jäkla massa mer värme att ta om hand.
MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
1090 är specad till 380W 8ohm. Men jag glömde bort att den med all säkerhet ger mer än 800W peak. Fast pi60s ska ju tåla 2000W peak...Lennart skrev:Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Vid vilken effektnivå klipper en Rotel 1090 enligt dig Alexi? Jag tycker att den borde ge ett hyggligt headroom.
/Lennart
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
Självklart är det så att tar man bort dom stora konutslagen så minskar ju luftförflyttningen runt spolen.
Men frågan är vad som ger mest ?
Avlastning vs minskad luftförflyttning ?
Allrså i ren värmetålighet alltså
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
Självklart är det så att tar man bort dom stora konutslagen så minskar ju luftförflyttningen runt spolen.
Men frågan är vad som ger mest ?
Avlastning vs minskad luftförflyttning ?
Allrså i ren värmetålighet alltså
Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
Du får gärna utveckla om du har något eget resonemang?Johan_Lindroos skrev:Jag tror inte på Alexis resonemang, det har brister.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
Självklart är det så att tar man bort dom stora konutslagen så minskar ju luftförflyttningen runt spolen.
Men frågan är vad som ger mest ?
Avlastning vs minskad luftförflyttning ?
Allrså i ren värmetålighet alltså
Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
steveo1234 skrev:Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Den tål inga 200W kontinuerligt delad så att konen inte slår ordentligt. Det finns ingen som kan övertyga mig om det. Det är bara att glömma. Och även om det bara är 3dB akustisk uteffekt om du dubblar effekten så är det en jäkla massa mer värme att ta om hand.
Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Jupp!Naqref skrev:Att något tål 200w kontinuerligt betyder inte att det tål 200w rms kontinuerligt. Snarare att det tål 50w rms kontinuerligt.
MagnusÖstberg skrev:Jupp!Naqref skrev:Att något tål 200w kontinuerligt betyder inte att det tål 200w rms kontinuerligt. Snarare att det tål 50w rms kontinuerligt.
Men det skall poängteras att 50w RMS är sjukt bra att en talspole i pi60´s storlek kan hantera.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Fyra element vs ett och ca 4dB (?) högre känslighet.
Nattlorden skrev:(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
Naqref skrev:Nattlorden skrev:(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
Sen får du lära dig skillnaderna mellan olika upplagor.
88 vs 92Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Fyra element vs ett och ca 4dB (?) högre känslighet.
Aha, är det inte mer? Får kolla manifestet, jag trodde det var bra mycket större skillnad.
(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
MagnusÖstberg skrev:Du har ju fyra talspolar som var och en utsätts för 1/4 av den termiska belastningen. Lägg därtill att du har samma akustiska utnivå med mindre än halva spänningsmatningen.
Ja, då kan du spela rejält mycket starkare.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har ju fyra talspolar som var och en utsätts för 1/4 av den termiska belastningen. Lägg därtill att du har samma akustiska utnivå med mindre än halva spänningsmatningen.
Ja, då kan du spela rejält mycket starkare.
Minus vad man då skulle förlora pga kylningen blev sämre pga mindre pumpning...?
Medelnivån på alstret har ingen betydelse när fulla norrlänningar använder källarstereon som anläggning till grillningen. Då åker volymen upp.adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.
MagnusÖstberg skrev:Medelnivån på alstret har ingen betydelse när fulla norrlänningar använder källarstereon som anläggning till grillningen. Då åker volymen upp.adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.
Klart det blir värre då, men över tid finns trots allt liten kyleffekt kvar med en talspole som inte rör sig så mycket. När all metall är upphettad så är den. Och avkylningen är långsammare än upphettningen. Det är en tidsaspekt.
Så termisk belastning är inte enbart avhängd musikvalet. Det är ineffekt och tid också.
MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
B67 verkar ju vara en best vad gäller termisk kapacitet. Var det inte dvdai som fick lackskador på sina i6 efter långt lyssnande.
När korgen är såpass varm att lacken tar skada så spelar man på bra och att elementet fortfarande låter bra vid dessa nivåer är imponerande.
DVD-ai skrev:adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste dock säga att morellohögtalarna med Ino B67 gjorde mig förbluffad. Det elementet spelar över 400Hz (typ aktivt ner mot 200 iallafall) under lång tid på Arkenmässan medineffekt i systemet som klippte RS2000.
Korgen blev varm och IÖ tyckte de kanske borde sänka lite - men det höll och de lät rent.
B67 verkar ju vara en best vad gäller termisk kapacitet. Var det inte dvdai som fick lackskador på sina i6 efter långt lyssnande.
När korgen är såpass varm att lacken tar skada så spelar man på bra och att elementet fortfarande låter bra vid dessa nivåer är imponerande.
Njaa, lacken tog ingen skada...
Men korgen var påtagligt varm i alla fall ^^
Så pass varma att jag blev lite orolig och beslutade mig för att låta dom vila
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Nattlorden skrev:Åh tusan... det kan alltså bli MER problem med kylningen trots man tillför totalt sätt mindre energi. Mycket intressant info för en annan som också kör pi60s delat... dock är ju mina då redan av senare modell.
IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)
IngOehman skrev:Så Magnus Östberg har helt rätt i att fenomenet finns.
Precis!IngOehman skrev:De har inte sällan långtidseffekttåligheter om bara 5-10 W.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Nej, det gjorde jag inte alls.
Det handlade om att mata in samma effekt i det kvarvarande registret, vilket man alltså normalt inte gör. Gör man det kommer de effekter in som till slut gör att elementet kan ge sig även om du inte går över märkeeffekten eftersom den är beräknad efter odelad användning.
Systemet som helhet kan alltså spela starkare, inte bara för att man mekaniskt begränsar påfrestningen. Elementet behöver ju inte heller hantera alla frekvensregister.
Men inte hur starkt som helst under lång tid. Då kan limmet släppa eller talspolen bränna av om man har otur.
Se bara på morellos högtalare. Högtalaren som helhet hanterade massivt mer än mellanregistret är specificerat för. Faktiskt betydligt mer än de 5x som IÖ nämner ovan (vad ger ett bryggat RS2000?) (även om han pratade om mekanisk effekttålighet)
bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?
Naqref skrev:IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)
Vilken norm avser du då? Det låter inte som någon av de "normala" normerna jag känner till och som man ser "normala" högtalartillverkare referera till.
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?
De pallar mycket mera än 5-10 W. De är både oljekylda och har dess-
utom en rätt så effektiv väg att efter det göra sig av med termisk effekt
i form av den stora aluminiumfronten.
Känsligheten är 92 dB i den högsta diskanten men högre under det.
Vh, iö
schmutziger skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Det är en nybörjarfråga, men hur hög känslighet är det i så fall i t.ex diskanten i mina i56 om dom inte pallar mer än 5-10 watt kontinuerligt...?
Specen för högsta ljudtryck, är det peak alltså...?
De pallar mycket mera än 5-10 W. De är både oljekylda och har dess-
utom en rätt så effektiv väg att efter det göra sig av med termisk effekt
i form av den stora aluminiumfronten.
Känsligheten är 92 dB i den högsta diskanten men högre under det.
Vh, iö
På vilket sätt skiljer sig detta mot "vanliga" oljekylda diskanter med alufront?
Mer än eventuellt att det är kanske något mer alu i din front?
Är det extra stor kontaktyta mot diskanten? (Kan väl inte bli så mycket mer än som på nedanstående bild?)
Är det värmeledande pasta mellan alufront o diskant? Annars är det ju inte en så särskilt effektiv energiöverföring mellan de två.
Och hur stor skillnad gör det, egentligen?
"vanlig" diskant med alubaffel som exempel:
MagnusÖstberg skrev:Tja, det där måste vara sketasvårt att svara på, då måste man veta hur alla gör med luftkanaler i motorsystemet liksom - tror inte IÖ vet det faktiskt. Eller så har han inget liv![]()
Beroende på hur metallen är lagt och mängden så blir det såklart skillnad. Sedan handlar det ju om vad man har för talspole och vad formern är gjord av. Det finns massor med fina saker man kan göra förutom olja för att öka effekttålighet, och även om jag vet en del så kan säkert IÖ ge sjukt mycket bättre svar.
Men den stora grejjen (för mig) är ju kombinationen av relativt hög grundkänslighet och frontens utformning - som i de större Inodiskanterna gör att känsligheten ökar rätt ordentligt mot lägre frekvenser vilket således minskar såväl termisk som mekanisk påfrestning för ett givet ljudtryck. En novis som tittar på diskantens tonkurva utan filter tycker nog att den ser oanvändbar ut
rotel2 skrev:En diskant utan filter klarar inte så många watt.
Det där måste vara svårt att svara på då det är många variabler som påverkar...
Naqref skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:(Normala normer för effekttålighet, de som de flesta tillverkare utgår ifrån,
förutsätter dels en större crestfaktor än den som jag utgår ifrån, men de har
normalt även viloperioder inlagda. Det vill säga de gäller inte för kontinuerlig
(avbrottsfri) spelning.)
Vilken norm avser du då? Det låter inte som någon av de "normala" normerna jag känner till och som man ser "normala" högtalartillverkare referera till.
Bump!
adzer skrev:Fast den termiska belastningen är väl mest ett problem när man spelar komprimerad musik med hög medelnivå.
adzer skrev:Och att sprida ut belastningen på flera talspolar/element gör ju knappast problemet större. När den termiska belastningen per talspole sjunker så sjunker också behovet av kylning på denna.
IngOehman skrev:Jag har inte svarat på dina inlägg eftersom de följer din normala
förtalsagenda.
Men - du bekräftar att många av de effektangivelser som används
bygger på effekttester som innehåller vilocykler*. Bra.
- - -
Och var och en som önskar veta kan se att man i mina papper kan
läsa sig till både själva specifikationerna och hur mätningarna är
gjorda. Det är rätt så ovanligt.
Det var bara det jag ville säga.
Vh, iö
- - - - -
*Kan lägga till att jag inte har några invändningar alls mot sådana
tester. De har absolut sina poänger.
Man kan till och med med fog påstå att de är mera relevanta på så vis
att de bättre svarar till den praktiska effekttålighet som man upplever
när man använder högtalare till att spelar musik.
Nämner det bara så ingen skall tro att jag kritiserat mätmetoderna.
Such a signal
is described by the International Electrotechnical
Commission (IEC) Standard number 268-5;
it is a pink
noise signal with a crest factor of 6 dB, filtered at 12
dB/octave below 40 Hz and above 5 kHz.
In establishing a meaningful power rating for a
loudspeaker, a sufficiently large sample size of the
model is subjected to the signal at power increments,
and the rating is defined as that power which the sample
can sustain for a period of 8 hours
We stated that the crest factor of the noise
signal was 6 dB. We now explain this in more detail.
Crest factor is related to peak factor and is a precise
measure of the peak noise value as related to the
average “heating capability” of the signal in the voice
coil. A crest factor of 6 dB means that a given
loudspeaker or transducer is being stressed by signals
with four-times the power of the average signal. For
instance, a loudspeaker rated at 150 watts by this
testing method would have been stressed during its 8-
hour test period by instantaneous power input of 600
watts.
Kontinuerlig effekt respektive maximal effekt redovisar jag främst som ett hjälpmedel för att man skall kunna bilda sig en uppfattning av vilka absoluta gränser som finns då det gäller effekttålighet.
Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid. Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens¬planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tång MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än jag redovisar.
Spektralt har test-signalen bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre.
Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare.
Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande.
Med max effekt menar jag den effekt som kan tillföras systemet utan att högtalarens linjära arbetsområde överskrids. Ytterligare mycket mera effekt kan alltså ofta tillföras innan någonting skadas mekaniskt (slår i botten). Eftersom max-effekten blir frekvensberoende anger jag i förekommande fall även en undre gränsfrekvens för maxeffekten.
schmutziger skrev:Om vi ska försöka gräva lite i det här med effektspecar så behövs det lite klargöranden.
i manifestet för pX2 (w104) står följande:
Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)
kontinuerligt:
effekt: 150w
ljudtryck: 80w
madisounds "ful w104" databladet anger:
100 h RMS noise test (IEC) 80 W
Longterm Max System Power (IEC) 250 W
IEC 268-5 noise signal is used for the powertest.
Så vad det än är ingvar testar hårdare så anser han att det är på lomgterm max system power
IEC 268-5 sägerSuch a signal
is described by the International Electrotechnical
Commission (IEC) Standard number 268-5;
it is a pink
noise signal with a crest factor of 6 dB, filtered at 12
dB/octave below 40 Hz and above 5 kHz.
In establishing a meaningful power rating for a
loudspeaker, a sufficiently large sample size of the
model is subjected to the signal at power increments,
and the rating is defined as that power which the sample
can sustain for a period of 8 hours
We stated that the crest factor of the noise
signal was 6 dB. We now explain this in more detail.
Crest factor is related to peak factor and is a precise
measure of the peak noise value as related to the
average “heating capability” of the signal in the voice
coil. A crest factor of 6 dB means that a given
loudspeaker or transducer is being stressed by signals
with four-times the power of the average signal. For
instance, a loudspeaker rated at 150 watts by this
testing method would have been stressed during its 8-
hour test period by instantaneous power input of 600
watts.
Texten som iö hänvisar till i sitt manifest:Kontinuerlig effekt respektive maximal effekt redovisar jag främst som ett hjälpmedel för att man skall kunna bilda sig en uppfattning av vilka absoluta gränser som finns då det gäller effekttålighet.
Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid. Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens¬planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tång MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än jag redovisar.
Spektralt har test-signalen bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre.
Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare.
Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande.
Med max effekt menar jag den effekt som kan tillföras systemet utan att högtalarens linjära arbetsområde överskrids. Ytterligare mycket mera effekt kan alltså ofta tillföras innan någonting skadas mekaniskt (slår i botten). Eftersom max-effekten blir frekvensberoende anger jag i förekommande fall även en undre gränsfrekvens för maxeffekten.
Ino test:
Bandbredd 8 - 64 000 Hz,
knäpunkter: 31,25 Hz (HP), 2 kHz (LP)
Crestfaktor: 6 dB.
Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN).
IEC:
it is a pink noise signal
Knäpunkter: 40Hz(HP), 5kHz(LP)
crestfactor:6 dB, filtered at 12 dB/octave
Så frågorna som poppar upp är:
vad för signal använder ino, pink noise med?
hur brant fallar kurvan vid brytpunkterna.
På vilket sätt är ino normen svårare än iec?
Är w104:s lägre effekt spec ett resultat av den lägre brytfrekvensen a 31Hz istf 40 jämfört med iec?
På vilket sätt påverkar den lägre lp filtreringen systemtåligheten på fullregisterhögtalare, eller används en annan signal då?
för i annat fall så skickas ju väldigt lite energi in i diskanten på exvis pi60 med den testsignalen.
detta är inget förtalsinlägg, är genuint intresserad.
Detta inlägg innehåller inga retoriska frågor utan ser gärna svar.
genstruktur skrev:...Har aldrig hört ljudet annars mig veterligen.
...
Naturligtvis går det ju att byta elementen med det är en kostnadsfråga och lite omständigt i och med att jag bor i Göteborg. Någon som har några idéer?
genstruktur skrev:Jo den slutsatsen känns naturlig att dra. Jag undrar kanske mer om man kan utesluta nåt mer innan man byter element? Om det möjligen skulle kunna vara nåt annat fel än själva elementet/högtalaren så att säga.
goat76 skrev:genstruktur skrev:Jo den slutsatsen känns naturlig att dra. Jag undrar kanske mer om man kan utesluta nåt mer innan man byter element? Om det möjligen skulle kunna vara nåt annat fel än själva elementet/högtalaren så att säga.
Har du kollat en så enkel liten grej om de interna kablarna till elementet ligger mot någon del och skaver. Själv hade jag ett missljud i ena högtalaren och det lät såpass tydligt vid vissa frekvenser så jag trodde verkligen det var själva elementet som var trassigt, men det var bara kablarna som låg mot "korgen" till elementet.
Öppna och titta så att det inte är ett så enkelt fel.
music4ever skrev:Sedär, dax för ett par i28 eller i32s.
genstruktur skrev:Alltså det är ju ganska starkt i de filmscenerna när missljudet uppstår, men om det var högtalaren som begränsade så borde väl rimligtvis den andra pi60 låta likadant?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Alltså det är ju ganska starkt i de filmscenerna när missljudet uppstår, men om det var högtalaren som begränsade så borde väl rimligtvis den andra pi60 låta likadant?
Man måste inte ha otur samtidigt på båda, den andra klarade kanske smällen... eller så var kanalbalansen inte jämn när det inträffade?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster