Moderator: Redaktörer
??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
MagnusÖstberg skrev:Den tål inga 200W kontinuerligt delad så att konen inte slår ordentligt. Det finns ingen som kan övertyga mig om det. Det är bara att glömma. Och även om det bara är 3dB akustisk uteffekt om du dubblar effekten så är det en jäkla massa mer värme att ta om hand.
MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
1090 är specad till 380W 8ohm. Men jag glömde bort att den med all säkerhet ger mer än 800W peak. Fast pi60s ska ju tåla 2000W peak...Lennart skrev:Alexi skrev:pi60s ska tåla 200W kontinuerligt det ger inte ens 3dB headroom till 1090 klipper. Med andra ord låter det jäkligt illa. Jag har svårt att se att man skulle stå ut med att lyssna till mer än 100W medelnivå.
Vid vilken effektnivå klipper en Rotel 1090 enligt dig Alexi? Jag tycker att den borde ge ett hyggligt headroom.
/Lennart
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Finns väl knappt (om något) något element i pi60-storlek som kan hantera den effekten som 1090 kan leverera kontinuerligt med små konutslag..
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Det där var intressant. Du menar alltså att ett baselement tål kontinuerlig effekt sämre om det avlastas med basmoduler eftersom de "bortagna" lägre frekvenserna också betyder minskad kylning av talspole pga mindre konrörelse?
Självklart är det så att tar man bort dom stora konutslagen så minskar ju luftförflyttningen runt spolen.
Men frågan är vad som ger mest ?
Avlastning vs minskad luftförflyttning ?
Allrså i ren värmetålighet alltså
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Självklart är det så att tar man bort dom stora konutslagen så minskar ju luftförflyttningen runt spolen.
Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
Du får gärna utveckla om du har något eget resonemang?Johan_Lindroos skrev:Jag tror inte på Alexis resonemang, det har brister.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Alexi skrev:Oj då kan det ändå inte varit så mycket kontinuerlig effekt.
Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
steveo1234 skrev:Det där tycker jag låter orimligt. Alltså, att stora konutslag skulle ge så pass mycket extra kylning att det skulle ge en nettoeffekt av mer kylning.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Den tål inga 200W kontinuerligt delad så att konen inte slår ordentligt. Det finns ingen som kan övertyga mig om det. Det är bara att glömma. Och även om det bara är 3dB akustisk uteffekt om du dubblar effekten så är det en jäkla massa mer värme att ta om hand.
Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Jupp!Naqref skrev:Att något tål 200w kontinuerligt betyder inte att det tål 200w rms kontinuerligt. Snarare att det tål 50w rms kontinuerligt.
MagnusÖstberg skrev:Jupp!Naqref skrev:Att något tål 200w kontinuerligt betyder inte att det tål 200w rms kontinuerligt. Snarare att det tål 50w rms kontinuerligt.
Men det skall poängteras att 50w RMS är sjukt bra att en talspole i pi60´s storlek kan hantera.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Fyra element vs ett och ca 4dB (?) högre känslighet.
Nattlorden skrev:(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
Naqref skrev:Nattlorden skrev:(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
Sen får du lära dig skillnaderna mellan olika upplagor.
88 vs 92Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du hur detta löses i Inos större toppar då? Är dessa elementen ventlierade annorlunda? För de hamnar ju ganska typiskt hos högspelargalningar...
Fyra element vs ett och ca 4dB (?) högre känslighet.
Aha, är det inte mer? Får kolla manifestet, jag trodde det var bra mycket större skillnad.
(Nej, jag kan inte manifestet utantill(än))
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster