Drömmar om infra och annat kul!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Drömmar om infra och annat kul!

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 00:02

Inom ett år eller två köper jag och frugan antagligen hus..men redan nu börjar man då drömma om vilka högtalare man skall uppgradera till då. Tänkte att ni kunniga människor kanske vill hjälpa mig lite på vägen :) Känner att jag VERKLIGEN har hittat hem med Ino och det som jag saknar mest i dagsläget är just bas. Är en basnarkoman i hjärtat så detta är prio ett för mig. Men då jag bor i lägenhet så har jag inte basar i dagsläget...(hus kommer bli KUL).

Men vad har jag tänk nu då? Jag kommer ha ett dedikerat rum för bio och musiklyssning. Men prio kommer vara ljudet till att börja med. Jag vill verkligen kunna återge psytrance på riktigt hög volym så att jag känner att soffan skakar. Filmer med infrabas skall verkligen kunna visa vad de går för också.

Jag har läst runt i alla trådar jag kan hitta och försökt väga för och nackdelar med allt. Vill ha ett lagomt system som är prisvärt men som ändå är kapabelt nog att återge den musik jag gillar på lagom (:twisted:) volym. Lyssnar på det mesta men gillar psytrance, dubstep och metal på hög volym. Dock brukar inte metal göra sig så bra på hög volym :x Men alla fina inspelningar vill jag kunna dra på utan dist :)

Precis nu är följande på önskelistan(men kan då ändras om jag blir övertygad)

Ino i28 - antagligen i oljad ek eller något annat fint(tips?)
Infra Y-6 - blir antagligen samma fanér som topparna(vill inte att de skall se ut som sleta PA-basar i svart färg..även om det är funktionellt ;) ).

På sikt kommer även projektor och a2or leta sig in i rummet..men detta är inte prioriterat..har en Panasonic plasma och a1or som får duga tills det finns pengar i spargrisen.

Verkar finnas en VISS inflation av bas på det här forumet så det är svårt att läsa sig klok på vad det är som gäller men tänker mig Infra Y-6 för jag vill verkligen känna basen när jag tittar på film som har det. Infra-systemen verkar vara det som gäller om man vill uppleva detta? Personligen vet jag inte hur viktiga de oktaverna mellan 5-20Hz är men om man skall tro rapporter från t.ex. avforums så gör det extremt mycket för filmens upplevelse. Å andra sidan verkar de "endast" motsvara ca. prof Y-2 mellan ca. 20-40Hz. Är lite kluven när det gäller detta men Bamsefar verkade vara nöjd även med sitt Infra X-6..men då på bara 15kvadrat. Vet inte hur stort rummet blir men skulle gissa på iaf 25-30kvadrat. Oavsett bassystem verkar i28 räcka extremt långt.

Vill gärna ha lite input på Infra X-6 vs Infra Y-6 vs Prof X-4, Prof Y-4..vet att det skiljer mycket i kapacitet på olika sätt mellan dessa system men jag blir inte riktigt klok på vad som är vettigast..men minst 4a moduler verkar vara the way to go..

Mitt nuvarande system finns i min signatur...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 08:22

Kort tipps gällande modulerna.

Om du tycker om att kräma ordentligt, så köp profundusY6 i stället.
Plugga 3portat av 4 i varje (eller om det var 2 av 4 ) och släng på ett cr80s med infra tillsats och boosta infrat och på med subsonic filtret so går in vid 13,5Hz

Bara ett tips ;)

Full macka ner 13Hz och jag upplevde bra drag vid 10Hz med enbart profundusX4 samma princip !

Då har du otrolig kapacitet hela vägen ner till 10-13Hz med profundusY6, vilket räcker...

InfraY6 är för klent för att på riktigt vara användbart ner [u]under[7u] den gränsen oavsett tycker jag...
Då dom gärna ska spelar otroligt starkt för att det ska vara någon vitts med så låga frekvenser... Och just dom är också väldigt krävande att spela starkt dessutom.... : /

Så bättre att priorytera dom frekvenser som 6st12" kan pumpa fram med bra ljudnivå :)
Och samtidigt optimera för det ;)
Med profundusY6 och gör så som jag beskrev så får du över InfraY16 prestanda nere i området vid 13Hz om man ska tro Ingvar.
jag kan bara tala för samma princip med profundusX-4 2012års version och ja, det ljudtrycket vid 13Hz hade krävs bra många 10" i slutet för att komma i närheten av!
Hela området 10-20Hz blev otroligt kapabelt för att vara enbart 4st10".
Och området över 20Hz upplevdes inte tappa nämnvärt i prestanda alls...
så jag kunde inte se någon som helst förlust med att köra på det viset utan enbart fördelar.

I praktiken så upplever jag denna variant med underavstämda portade lådor + infra boost och subsonicfilter som mycket bra, en perfekt kompromiss där man får kapaciteten där den som mest behövs ;)
Och med subsonic filtret på så får du en elektrisk "broms" under avstämningen.
Såp spelas en 5Hz ton så flaxar INTE konerna okontrollerat och försöker att uträtta något som dom ändå inte skulle kunna utan elektrisk begränsning.

Så allting blir löjligt välkontrollerat !
Vad du än spelar så upplevs det bara som total kontroll hela tiden och du kan spela vansinnigt starkt samt 13Hz (10Hz) är något som ger all den där "goa känslan" som i alla fall JAG ville åt ;)
känslan av "bottenlöshet", att man inte kan höra när det tar slut !

Ska du ha det bizzara känslan av ner mot 5Hz så är det mycket mer än 6st InfraY som gäller för att det ska vara någon nytta med det i praktriken tyvärr... : /
Om du inte bor i en helt tät bunker, då kanske det kan räcka i kapacitet !

I28 käns vettigt, men du kan ju överväga i32s istället och profundusY4 (med samma pluggning och infraboost som jag pratade om)
Det blir smutt :P
och det SKA räcka i basmodulväg !
så kan du slänga på fler senare någon gång om du skulle vilja utan att behöva byta ut något :)

I28 käns lite "klent" till dom modulerna nämligen, jag skulle priorutera mer "umpf" i topparna så att dom låter så bra som möjligt och kan flytta luft.
midbasen kommer att begränsas onödigt mycket av topparna annars...
Testa även 100Hz delning, så får du upp kapaciteten ordentligt ;)

Sedan en lång sak!

Grattis ! :D
Hoppas det blir riktigt bra ;)
Senast redigerad av DVD-ai 2013-12-11 09:07, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-12-11 08:59

Om du ändå ska gå på infra, så kan du ju köra på dayton 15" arna.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

strössla med 8st sådana kostar väl ca 25kkr det är väl ungf vad profy2 kostar?
sen kan du antingen välja att köpa i28+surrar och/eller proje
eller lägga de extra pengarna som blir över på i32.

att plugga 3 av föra portar i y bas, blir inte outputen extremt begränsad vid fh?
Motsvarar de 4 mindre 1 av de gamla eller 2?
Är de portarna samma strlek som de i nya profx?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 09:10

schmutziger skrev:Om du ändå ska gå på infra, så kan du ju köra på dayton 15" arna.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

strössla med 8st sådana kostar väl ca 25kkr det är väl ungf vad profy2 kostar?
sen kan du antingen välja att köpa i28+surrar och/eller proje
eller lägga de extra pengarna som blir över på i32.

att plugga 3 av föra portar i y bas, blir inte outputen extremt begränsad vid fh?
Motsvarar de 4 mindre 1 av de gamla eller 2?
Är de portarna samma strlek som de i nya profx?

som sagt, mins inte om det var 3 av 4 eller 2 av 4 man skulle plugga på nya pY... men något av det i alla fall :)
Och det fungerar bra !

portarna är nog samma storlek som på gamsla profundusX, men mins inte så det där får Ingvar svara på :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 11:32

Tack för fina svar :) Det verkar vara en del möjligheter att tänka igenom. Det enda som dock är lite frågetecken är att jag hör folk säga(i många trådar) att Infra X-6 och Infra Y-6 nästan är meningslösa de de är för svaga för att ge output vid säg <12Hz. Om jag känner Ingvar rätt så har han tänkt igenom dessa system. Tror inte han skulle tillverka dom om de inte räckte till. Men de kanske är gjorda för extremt täta rum..som då de flesta inte har?

Vad gäller i28 vs i32s så är jag lite skeptisk till ifall det är värt prisskillnaden. På sikt tänkte jag även köpa en center och då blir ju även den dyrare om jag väljer i32s. Om det inte finns en markant skillnad mellan de två i detaljrikedom och ljudbild så lägger jag nog hellre pengarna mot basar :)

Är inte ens helt säker om jag behöver infra men jag vill göra så rätt som möjligt från början och det verkar kul att kunna återge <10Hz. Hade varit kul med lite input från folk som äger någon av Inos infrasystem.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-11 11:33

För att inflationen inte ska stiga oss åt huvudet ska jag berätta om när jag hörde ino profundus y4.

Det är en kille här uppe som sitter på det bassystemet i en inoritad bio. Jag hade då aldrig hört riktigt bra bas, så jag for dit på inbjudan. Han började och blåsa på och basen var absurd. Sjukt abnormal, helt otrolig. Varje gång det dök upp en tung basscen så drog det ett vinddrag mot kroppen, det var som att någon båste på en med en fläkt. Jag skämtar inte. Stolsryggarna skakade som galningar och efter en halvtimme var jag helt mör i hela kroppen. Efter den dagen kallar jag hans bio för thaimassagebion.

Bion finns här på faktiskt i medlemspresentationerna under hassesolo samt på mhb med samma namn.

Ett så "litet" system är med andra ord... vansinnigt starkt och har effekt som man INTE lyssnar hur länge som helst, den saken är klar. Det är fortfarande min referens, och jag blev jävligt nöjd när någon skrev att mitt rudolphia spelar värre än det systemet. Inte för att jag någonsin kommer kunna blåsa på så högt i min studentlägenhet, men som du säger, för framtida bruk :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 11:47

Oj herrejävlar haha! Själv har jag ju i vissa stunder nästan varit nöjd med basen från piPs :P Ja prof Y-4 verkar helt sjukt...kanske för sjukt. Infra Y-6 skulle då motsvara ca. prof Y-2 mellan (avd jag läst) 20-40 Hz men kunna spela på bättre mellan 40-80Hz och då så klart även betydligt bättre 5-20Hz. Det kanske skulle räcka är min förhoppning. Men ja det du beskriver låter som något man vill ha. Även om man bara skulle lyssna så högt under korta stunder.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-12-11 11:52

Y-4 är väl det självklara valet, egentligen. Sedan kan man ju alltid snacka infra, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-12-11 11:54

Vore det inte bäst att se hur det aktuella rummet kommer att se ut, det är väl först då man kan bedöma vad för utrustning som behövs. Sedan kan man ju alltid skaffa sig lite referenser under tiden så att man har ett hum om vad för kapacitet men vill eftersträva.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-12-11 11:58

har man lite tur med rummet så kanske en IB-lösning vore kul

Elementen kostar nära ingenting, 250 dollar för FI 318, 6-8 stycken sådana kan nog lira 5hz så rutorna knäcks.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-11 12:03

profY är så mycket mer prisvärda än infraY enligt mig. Vill man ha infra så krävs det så mycket mer element och effekt att Ino är utanför iaf min plånbok.
Jag skulle nog rekommendera att köpa profY eller bygga egna slutna basar.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-11 12:06

Jonas skrev:Vore det inte bäst att se hur det aktuella rummet kommer att se ut, det är väl först då man kan bedöma vad för utrustning som behövs. Sedan kan man ju alltid skaffa sig lite referenser under tiden så att man har ett hum om vad för kapacitet men vill eftersträva.

+10 på den.

Mina svs spelar riktigt bra här hemma, hemma hos polaren med en pb13u så är det mest :? är detta allt den mäktar med, vart tog pulvret vägen?!

Hemma hos Tommy så är det inte förens han skaffade infratillsatsen som man hör/känner vad hans subbar pallar med heller, innan så var det med en " ok det poppar på, men inte sådär brutalt som man räknat med"

Så jaaaaaaa ut och lyssna, och gärna samma prylar i mer än ett rum!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 12:06

i28 kommer att vara en flaskhals om du tänker försöka använda Y6, därav... :)
Så tycker jag att i32s vore ett bättre val då dom spelar starkare än i28, ljudkvaliteten är även den "bättre" och då på en nivå som jag vet att många inte anser att dom hör, mycket tror jag för att dom inte lyssnar tillräckligt noga.
Men strunt samma.. skilnaden är "liten" mellan i28 och i32s i ljudkvalitet.
Men i ljudtryck så är skillnaden så pass stor att jag ändå skulle säga i32s !
Maxljudtrycket är några dB högre men i32s låter också helt obesvärade fram tills dess medan i28 har lättare att börja ge tecken på ansträngdhet.

gällande ljudkvaliteten så får du bedömma det hela själv om skillnaden är värd, men ljudtryckmässigt så är det skillnad :)

InfraY-6 räcker till, Ohhh ja !
MEN, om du ska ner och leka under 10Hz och ha någon egentlig nytta av responsen där nere så är dom för små.
OM du som sagt inte har ett väldigt tätt rum som är stabilt.

OM man ska bry sig om att kunna återge så lågt som 5Hz så ska du nog ha närmare det dubbla.
men om du nöjjer dig med 10Hz så är InfraY6 absolut mer än nog för som absolut flesta!
men då är ju fortfarande profundusY-6 lågavstämda + infra + subsonic 3gånger mer kapabelt där nere !
Så varför köpa det som är klenare om man ändå "bara" ska ner till 10Hz ? :wink:

Förstår du mitt tänk ?

under 10Hz så är det enligt mig inte heller så mycket att ha, det är inget som jag upplever ger något större mervärde alls där nere om man inte spelar OTROLIGT starkt och då måste du ha Infray-12 eller större för att ens klara det.
Bättre att köra på profundusY4 och det jag tippsat om, spara pengarna till att köra i32s och få ett mer balancerat system som kan göra allt du behöver och inte flaskar i onödan någonstans :)

i28 är "för lätta" att bottna basarna på, speciellt om du vill lira på som en galning och ska kunna utnyttja Y6, vilket jag inser att du vill kunna göra med riktig mördarmusik.
OM du inte delar i28 100Hz så är det råklart lättare att få dom att räcka till ;)

Med profundusY4 och den varianten med lågavstämning + infrafilter + subsonic jag föreslår (som är ett väldigt nytt koncept för Ino!)
Då har du ändå nästan InfraY12 prestanda nere vid 10-13Hz och det räcker !
absolut, och du kommer knappast att sakna något i infrabas jämfört mot infraY6
Senast redigerad av DVD-ai 2013-12-11 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 12:07

Jonas du har helt rätt i att det bästa är att skaffa sig referenser. Dock med jobb och familj så blir det inte hur smidigt som helst att åka landet runt och lyssna på bassystem. Som du säger så vet jag inte riktigt hur rummet kommer se ut men detta kommer jag kunna styra lite när vi köper huset. Nu försöker jag mest spekulera i ifall jag skall köra på Infra eller Profundus. Beroende på val så kanske jag måste ta hänsyn till rummets utformning när jag väljer rum. Sen vet jag att leveranstiden på ett Ino-system tar tid ibland så vill kunna resonera kring detta i god tid.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 12:14

AndreasArvidsson skrev:profY är så mycket mer prisvärda än infraY enligt mig. Vill man ha infra så krävs det så mycket mer element och effekt att Ino är utanför iaf min plånbok.
Jag skulle nog rekommendera att köpa profY eller bygga egna slutna basar.

+1 typ :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-11 12:15

Var någonstans i landet bor du?
Om du befinner dig i närheten av Karlstad så finns det här kapabla både slutna och portade bassystem att lyssna på.
:)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 12:18

Ja du kan ha övertygat mig nu DVD-ai. Infra-boosta prof Y-4 hade jag inte tänkt på innan.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 12:20

AndreasArvidsson skrev:Var någonstans i landet bor du?
Om du befinner dig i närheten av Karlstad så finns det här kapabla både slutna och portade bassystem att lyssna på.

Bor i Göteborg så det är väl 3-4 timmar bort misstänker jag =/ Men inte omöjligt att smita iväg någon lördag kanske...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-11 12:23

Bamsefar spelar inte särskilt starkt så han tror jag till slut hamnade på infraY-2? Du vill säger du kunna spela starkt så då finns ingen övre gräns för hur mycket du kan komma att behöva. Vi har utan problem spelat infraZ-12, till mycket nära bottning på vad som inte upplevdes som alls farliga nivåer. I en jämförelse mot gamla profundusZ-4, som är mycket lågt avstämda så upplevde både jag och komorok att vissa låtar kändes som det saknades massa information som vi kunde höra i infra systemet. Så jag är iaf. övertygad om att infratoner bidrar till inte bara fysisk luftflyttning utan också något man hör, som rumsinformation från inspelningen och andra former av "ljud", det lät helt enkelt tomt och tyst, lite tunt om profundusZ-4 i jämförelse. Jag blev mycket överaskad!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-12-11 12:26

philipbtz skrev:Ja du kan ha övertygat mig nu DVD-ai. Infra-boosta prof Y-4 hade jag inte tänkt på innan.

Du inser att mitt tips fortfarande är kraftfullare är infraboostade y4 till halva priset? om man sen gör likadant med de basarna så blir det ju riktigt intressant.... :)
eller måste det vara inobasar?

tänker mest på att du säger att du inte har hur mycket pengar som helst, ok då är det ju en nobrainer eg att välja andra basar än ino, då det är topparna som är speciella i förhållande till basar av andra tillverkare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-11 12:41

schmutziger skrev:
philipbtz skrev:Ja du kan ha övertygat mig nu DVD-ai. Infra-boosta prof Y-4 hade jag inte tänkt på innan.

Du inser att mitt tips fortfarande är kraftfullare är infraboostade y4 till halva priset? om man sen gör likadant med de basarna så blir det ju riktigt intressant.... :)

tänker mest på att du säger att du inte har hur mycket pengar som helst, ok då är det ju en nobrainer eg att välja andra basar än ino, då det är topparna som är speciella i förhållande till basar av andra tillverkare.
Isf. skulle jag hellre köpt 8st av dessa: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 12:45

Yeeeyyyy ! :D

ja jag tycker att det är det självklara valet om man inte ska göddsla med moduler för att ha någon nytta för dessa absurbt låga frekvenserna under 10Hz :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-12-11 12:45

Alexi skrev:
schmutziger skrev:

Isf. skulle jag hellre köpt 8st av dessa: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921

jo, men de finns inte, än
Är inte helt ointresserad av dem själv

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 12:47

Alexi skrev:Bamsefar spelar inte särskilt starkt så han tror jag till slut hamnade på infraY-2? Du vill säger du kunna spela starkt så då finns ingen övre gräns för hur mycket du kan komma att behöva. Vi har utan problem spelat infraZ-12, till mycket nära bottning på vad som inte upplevdes som alls farliga nivåer. I en jämförelse mot gamla profundusZ-4, som är mycket lågt avstämda så upplevde både jag och komorok att vissa låtar kändes som det saknades massa information som vi kunde höra i infra systemet. Så jag är iaf. övertygad om att infratoner bidrar till inte bara fysisk luftflyttning utan också något man hör, som rumsinformation från inspelningen och andra former av "ljud", det lät helt enkelt tomt och tyst, lite tunt om profundusZ-4 i jämförelse. Jag blev mycket överaskad!

+1 på det :)

Jag vill gärna ha 10Hz om jag ska ha basmoduler, annars kan det nästan få vara... men lägre än så har jag inte upplevt ger något av mervärde förutom när man krämar på för kung och fosterland :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-11 12:51

Alexi skrev:Bamsefar spelar inte särskilt starkt så han tror jag till slut hamnade på infraY-2? Du vill säger du kunna spela starkt så då finns ingen övre gräns för hur mycket du kan komma att behöva. Vi har utan problem spelat infraZ-12, till mycket nära bottning på vad som inte upplevdes som alls farliga nivåer. I en jämförelse mot gamla profundusZ-4, som är mycket lågt avstämda så upplevde både jag och komorok att vissa låtar kändes som det saknades massa information som vi kunde höra i infra systemet. Så jag är iaf. övertygad om att infratoner bidrar till inte bara fysisk luftflyttning utan också något man hör, som rumsinformation från inspelningen och andra former av "ljud", det lät helt enkelt tomt och tyst, lite tunt om profundusZ-4 i jämförelse. Jag blev mycket överaskad!

Inte för att förta din upplevelse, men det kan mycket väl vara tänkbart att den skillnad du upplevt, handlade om faktiska frekvensgångsskillnader hos de olika systemen i det hörbara området.

Mvh.

Glädjedödaren :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-11 13:04

Ska man köpa basar från ino så tror jag också att profundus är mycket mer prisvärt. Har för mig (men kan ha väldigt fel) att infra säljs i betydligt färre antal och därför är rätt dyra att tillverka i förhållande till profundus. Sen så vill jag nog påstå att thaimassagebion kunde spela infra, det måste den ha gjort. Världen skakade. Fasen, håret på mina armar for ju lite bakåt när fläkten kom.

Det är väldigt svårt att beskriva basen, men jag kan inte se hur man ska kunna behöva mer bas än så helt enkelt :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 13:58

schmutziger skrev:

Det är ett uppskattat tips dock känner jag mig lite rädd för att designa egna lådor och få till det rätt. Känns som man måste ha väldigt bra koll på vad man håller på med för att det skall bli rätt. Vill ju att basen skall vara väldigt bra inte bara kunna spela på extrema nivåer. Men det kanske inte är så märkvärdigt att bygga egna? Har kanska dålig koll på DIY-basar förutom att många här på forumet verkar fått till väldigt bra konstruktioner. Frågan är om de spelar lika detaljerat som Profundus Y-4 som är väl beprövade?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 14:17

Det "går" ju såklart, men allt handlar om hur mycket tid och energi man vill lägga ner..

Jag vill inte lägga ner så mycket så jag köper färdigt nu mera.

profundusY är svårt att överträffa med hemmabyggen gällande ljudkvalitet i kombiantion med ljudtryck.

mycket bastanda och väljudande pjäser :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-11 14:28

Jag skulle säga att du har inte en chans(eller iaf en väldigt liten en) att som helt novis bygga en portad bas som kommer upp till profY:s nivå vad gäller ljudkvalité.
Det är dock inga större problem att bygga slutna basar som matchar profY.

Därför säger jag köp profY eller bygg egna slutna. Att köpa infraY är ruggigt dyrt och att bygga portade basar blir inte tillräckligt bra.

Väldigt förenklat såkklart, men så ser jag på saken.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 14:45

Ja vi kan nog släppa den tanken att jag kommer bygga själv. Vad gäller profundus Y verkar det finnas lite olika varianter. Någon kanske kan förklara lite vad som skiljer dom emellan? I manifestet pratas det om en classic version och en vanlig..sen har jag även sett något om en snik-variant som ser lite mindre ut. De verkar ganska brutalt stora så mindre varianter kan vara intressant..om det nu inte är en för stor kompromiss på presatanda. Har sett prof Y med både en och två portar också..för och nackdelar mellan dessa varianter?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-12-11 15:01

philipbtz skrev:Ja vi kan nog släppa den tanken att jag kommer bygga själv. Vad gäller profundus Y verkar det finnas lite olika varianter. Någon kanske kan förklara lite vad som skiljer dom emellan? I manifestet pratas det om en classic version och en vanlig..sen har jag även sett något om en snik-variant som ser lite mindre ut. De verkar ganska brutalt stora så mindre varianter kan vara intressant..om det nu inte är en för stor kompromiss på presatanda. Har sett prof Y med både en och två portar också..för och nackdelar mellan dessa varianter?

Jag tycker du ska släppa tänket att bygga portade lådor själv, men ha öppet för att bygga slutna med gott resultat.

Ang. ProfY standard vs. snik:
Standardtypen av profundusY (som tidigare hade tillägget signatur) har tygfront för basen samt är (om man vill) försedda med två rejäla bärhandtag. Därtill har profundusY dubbla portar således att
de på ett ögonblick kan omställas för högre ljudtryckskapacitet (på bekostnad av förmågan under 20 Hz). Snikversion med enkel port (av enklare typ dessutom, samma som i profundusX) och utan tygfront för basen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 15:16

philipbtz skrev:Ja vi kan nog släppa den tanken att jag kommer bygga själv. Vad gäller profundus Y verkar det finnas lite olika varianter. Någon kanske kan förklara lite vad som skiljer dom emellan? I manifestet pratas det om en classic version och en vanlig..sen har jag även sett något om en snik-variant som ser lite mindre ut. De verkar ganska brutalt stora så mindre varianter kan vara intressant..om det nu inte är en för stor kompromiss på presatanda. Har sett prof Y med både en och två portar också..för och nackdelar mellan dessa varianter?

Du ska ha den nya/ senaste versionen av profundusY för att kunna göra underavstämningen som jag pratade om, då blir det riktigt kul ;)

Vet inte om det finsn en "ny snik" version som du kan göra samam sak med, det får du fråga Ingvar om...
det viktiga är att du får en version som du kan underavstämma och med Infra boosta för att få det resultatet som jag pratat om :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 15:18

Empa skrev:

Jag tycker du ska släppa tänket att bygga portade lådor själv, men ha öppet för att bygga slutna med gott resultat.

Ang. ProfY standard vs. snik:
Standardtypen av profundusY (som tidigare hade tillägget signatur) har tygfront för basen samt är (om man vill) försedda med två rejäla bärhandtag. Därtill har profundusY dubbla portar således att
de på ett ögonblick kan omställas för högre ljudtryckskapacitet (på bekostnad av förmågan under 20 Hz).
Snikversion med enkel port (av enklare typ dessutom, samma som i profundusX) och utan tygfront för basen

Numera så har profundusY 4st portar, inte 2, så den beskrivnignen stämmer tyvärr inte...

OM jag nu mins rätt så är det som så att.

4st öppna portar = "boost"
3st öppna portar = Normal
2st öppna portar = underavstämd

MEN det där ska tas med en grävskopa salt och man bör fråga Ingvar :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-11 15:43

Tillåt en novis bara tillägga att det är jäkla enkelt att bygga slutet, bara man har lite hjälp att såga delarna. Du kan få ett otroligt bra resultat för samma eller mindre pengar som profundus y4 kostar. Därmed inte sagt att det är rätt lösning för dig. Jag själv skulle nog ha satsat på att spara ihop till prof y4 om jag hade bott i 08-land eftersom det är ett VANSINNIGT bra bassystem.

Ja, jag skriver det igen, fy fan vilken referens det är. Fett mums :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 15:55

Ja jag tänkte precis fråga för Hassesolo hade någon version av Prof Y som inte hade några portar alls och sedan även en med 4a portar. Jäkla massa varianter. Men då är det alltså standardversionen som går att infraboosta..och som numera har 4 portar då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-11 16:05

exakt :)
den senaste versionen av pY har 4st portar, men OM du ska beställa så gör klart för Ingvar att det är just den nya med 4st portar du ska ha för jag kan inte lova att det är så att det är just den som är "standard" just nu.

Hasse har en egen variant med portarna på sidan, så dom syns inte :)

men dom finns där ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-12-11 17:51

Mitt tips är att ringa Ingvar och diskutera. Då får du bästa svaret och inge gissningar. :-)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-12-11 19:34

Om du är på tur lite norrut finns profundus X-4 i nyaste varianten hos mig på Smögen. Jag kör dem för det mesta halvportat med infraboost som dvd-ai pratar om. Jag har ju förresten köpt dem av dvd...
Här funkar det bra! Jag har aldrig hört prof Y men är helt klart intresserad av att lyssna, även om det inte är aktuellt för min del med större basar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-11 19:40

ProfY-2 i grannbyn är ett helt annat monster än mina profX-4 i tvrummet.

Nu har jag definitivt sämre rumsstöd, men det borde inte göra sååååå mycket.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-11 21:50

När Ni som proppar igen en port. Vad för material pratar vi om!
Hur mycket bättre sämre kan det bli om man pluggar igen ena
porten på sitt basstöd?
Vågar inte ringa Ingvar för denna nyfikenhet utan hoppas att
andra har tänkt tanken. Eventuellt prövat!! ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-11 22:23

Basstöd bs60 är ett annat djur. Det fungerar inte så.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-11 22:31

Komorok skrev:Basstöd bs60 är ett annat djur. Det fungerar inte så.

Utgick från att så var fallet och kände mig tvingad att plugga igen ena
porten med små hoprullade handdukar och precis som jag befarade så blev det inte till det bättre..
Vill också ha infra system när jag blir stor! ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-11 22:43

Jag med.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-11 22:55

Komorok skrev:Jag med.

Klart! Så kan man ju också se det.
Man blir troligtvis aldrig riktigt nöjd med vad man har!

Har man mycket vill man ändå ha lite mer.
Eller som i ditt fall, mycket mer!!
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-11 23:00

TomKokk skrev:När Ni som proppar igen en port. Vad för material pratar vi om!

Något ljudtätt som du kan stå ut att bli träffad av om den skulle fara ut. Har hört talas om handduk som landat i lyssningssoffan...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-11 23:03

Om man verkligen vill vara säker på att det inte läcker luft ur porten när man testar så kan man göra följande:
Ta en toalettrulle och klä i en fryspåse. Tryck sedan ihop rullen så mycket som behövs för att få in den i porten och släpp.
Rullen expanderar igen och fyller hela hålet. Tack vara plasten/påsen runt är den helt lufttät.

Ser inte så snyggt ut, men är ett bra subsitut under test.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-11 23:10

TomKokk skrev:
Komorok skrev:Jag med.

Klart! Så kan man ju också se det.
Man blir troligtvis aldrig riktigt nöjd med vad man har!

Har man mycket vill man ändå ha lite mer.
Eller som i ditt fall, mycket mer!!

Jag ÄR nöjd.

Jag vill ha Infra och har det ju. Allt är frid och fröjd :-D .

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-11 23:12

Stranne skrev:Om du är på tur lite norrut finns profundus X-4 i nyaste varianten hos mig på Smögen. Jag kör dem för det mesta halvportat med infraboost som dvd-ai pratar om. Jag har ju förresten köpt dem av dvd...
Här funkar det bra! Jag har aldrig hört prof Y men är helt klart intresserad av att lyssna, även om det inte är aktuellt för min del med större basar.

Hade varit mycket trevligt att titta förbi. Hänger i Grundsund ibland så inte omöjligt att man har vägarna förbi någon gång :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-11 23:19

Komorok skrev:Jag ÄR nöjd.

Jag vill ha Infra och har det ju. Allt är frid och fröjd :-D .

+1

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-12-12 09:22

philipbtz skrev:
Stranne skrev:Om du är på tur lite norrut finns profundus X-4 i nyaste varianten hos mig på Smögen. Jag kör dem för det mesta halvportat med infraboost som dvd-ai pratar om. Jag har ju förresten köpt dem av dvd...

Hade varit mycket trevligt att titta förbi. Hänger i Grundsund ibland så inte omöjligt att man har vägarna förbi någon gång :)

Sedärja.
Hör bara av dig om du får lust så löser vi nåt!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-12 14:15

Det hade varit VÄLDIGT intressant och se lite mätning på prof Y-4 för att se vilken typ av output man kan förvänta sig mellan 10-15Hz om man kör infra boost. Någon som har mätning huvudtaget på prof Y? Är främst intresserad av <16Hz.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-12 14:22

Jag har haft märningar på pX4 infrabooat i mitt rum, full macka ner till någontans 11-13Hz sedan -3dB på strax under.

Och jag hade en stigande kurva från ca 20Hz och ner, 10Hz låg flera högre än 20Hz så som jag jade trimmat in det.
Vilken kurva du får handlar mycket om rummet men också hur du reglerar med Infraboost :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-12 14:56

Det hade varit kul att ha värdefull output vid 10Hz. Givetvis är detta väldigt mycket beroende på rummet men dina mätningar verkar lovande. Börjar ställa in mig mer och mer på att prof Y-4 är the way to go. Man kanske tom kan köra i28 + Y-2 till en början? Är det fortfarande Behringer Europower EP2500 som gäller eller? Läste i någon annan tråd om någon som försökte få ett passivt kylt ICE power steg att funka men class D verkade ingen höjdare för infra vad jag förstod det. Passivt kylt hade dock varit guld..Och hur är det med CR80s vr. CR80es? Blir ju lite sugen på es..bara för att ha det bästa..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-12 15:21

Var det inte något av de stegen som inte gillade att cr80s levererar i princip till DC?

Jag tänker köra infraY-6 på ett 208 själv.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-12 15:59

Nattlorden skrev:Var det inte något av de stegen som inte gillade att cr80s levererar i princip till DC?

Problemet är väl bara att få tag på en 208. Har inte letat runt så mycket men verkar inte vara helt lätt att få tag på. Men när jag väl köper dessa högtalare så kanske det finns något ute på marknaden.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-12 20:22

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Var det inte något av de stegen som inte gillade att cr80s levererar i princip till DC?

Problemet är väl bara att få tag på en 208. Har inte letat runt så mycket men verkar inte vara helt lätt att få tag på. Men när jag väl köper dessa högtalare så kanske det finns något ute på marknaden.

För basdrift bör Emotiva fungera ypperligt!
Kostar inte ens en förmögenhet!
Ett XPA-2 skrevs det rätt trevliga rader om i LTS trevliga tidskrift.
Hörlurar..

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-12 21:47

XPA-3 och XPA-2 hade varit en fin kombo. Undrar bara hur mycket 3:an skiljer sig från 2:an i transparens(antagligen inget). Men såg nämligen att 3:an "bara" går ner till 10Hz medan 2:an går ner till 5Hz. Inte att det spelar någon roll för toppar men man undrar ju ifall det är lite annan konstruktion också som kanske inte är lika fin som 2:an? Ren spekulation men om man ändå skall köpa nytt vill man vara bombsäker på att det är vettiga saker.

Men dessa två steg är högst upp på min lista precis nu. Väldigt mycket för pengarna!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-12 21:49

Lite roligt då har vi nästan identisk drivning TommKokk. Men du har lite finare försteg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-12 22:28

philipbtz skrev:XPA-3 och XPA-2 hade varit en fin kombo. Undrar bara hur mycket 3:an skiljer sig från 2:an i transparens(antagligen inget). Men såg nämligen att 3:an "bara" går ner till 10Hz medan 2:an går ner till 5Hz. Inte att det spelar någon roll för toppar men man undrar ju ifall det är lite annan konstruktion också som kanske inte är lika fin som 2:an? Ren spekulation men om man ändå skall köpa nytt vill man vara bombsäker på att det är vettiga saker.

Men dessa två steg är högst upp på min lista precis nu. Väldigt mycket för pengarna!

Tror snarare att det handlar om specen. Steget dör ju liksom inte bara vid en viss frekvens. Det faller av.
Det är likadant med klass D PA-steg. Det finns många av dom som funkar alldeles utmärkt för basdrift.

Behringers iNuke mäter skitfint ner till 10 Hz t.ex. Därefter faller det av litegrann, men det är ju bara att kompensera då basen ändå måste lyftas med någon form av EQ.

Mina QSC mäter skottrakt ner till 8,7 Hz. Därefter faller dom av långsamt långsamt. Det är klass D.

För att ha någon behållning av 10 Hz krävs det ändå ganska rejäl rigg. Två tolvor räcker inte speciellt långt.

Tycker jag är väl bäst att tillägga. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-12 22:33

bakerman22 skrev:För att ha någon behållning av 10 Hz krävs det ändå ganska rejäl rigg. Två tolvor räcker inte speciellt långt.

Nåja, i en helt styv och tät telefonkiosk så räcker två tolvor rejält långt....

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-12 23:13

philipbtz skrev:Lite roligt då har vi nästan identisk drivning TommKokk. Men du har lite finare försteg.

Ärligt så tror jag aldrig vi kommer kunna höra någon skillnad dem två mellan.
Som försteg dvs. ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-12 23:17

Tro gör man i kyrkan...

Ni måste blindtesta såklart.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2013-12-12 23:41

Komorok skrev:Tro gör man i kyrkan...

Ni måste blindtesta såklart.

Ha ha.. Klart vi måste! !
Är förresten inte ens troende?
Så hur kunde jag få för mig att tro? ;-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-16 00:11

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:XPA-3 och XPA-2 hade varit en fin kombo. Undrar bara hur mycket 3:an skiljer sig från 2:an i transparens(antagligen inget). Men såg nämligen att 3:an "bara" går ner till 10Hz medan 2:an går ner till 5Hz. Inte att det spelar någon roll för toppar men man undrar ju ifall det är lite annan konstruktion också som kanske inte är lika fin som 2:an? Ren spekulation men om man ändå skall köpa nytt vill man vara bombsäker på att det är vettiga saker.

Tror snarare att det handlar om specen. Steget dör ju liksom inte bara vid en viss frekvens. Det faller av.
Det är likadant med klass D PA-steg. Det finns många av dom som funkar alldeles utmärkt för basdrift.

Behringers iNuke mäter skitfint ner till 10 Hz t.ex. Därefter faller det av litegrann, men det är ju bara att kompensera då basen ändå måste lyftas med någon form av EQ.

Mina QSC mäter skottrakt ner till 8,7 Hz. Därefter faller dom av långsamt långsamt. Det är klass D.

För att ha någon behållning av 10 Hz krävs det ändå ganska rejäl rigg. Två tolvor räcker inte speciellt långt.

Tack för input. Dock är Emotiva mer lockande då de är ljudlösa. Då fyra Prof. Y inte är så extrema jämfört med dina basar så misstänker jag att QSC-steg eller liknande är lite overkill. Betalar gladligen lite extra för klass AB och ljudlöst för feelgood. Eller tror du man behöver mer än vad XPA-2 kan leverera i 4,5 Ohm?

Precis nu ser det ut att bli(inom ett par år förhoppningsvis :P):
i28
Profundus Y-4 (konfigurerade för infra..vad det nu innebär)
CR80es med infra-tillsats
Emotiva XPA-3 för LCR
Emotiva XPA-2 för basar

På lång sikt blir det även(detta lär dröja..)
i14 som center
8xa2 för surround (drivet av min marantz)

Bara att komma på någon grym fanér också. Hade varit gött med lite mer kort på olika fanér från Ino då man bara sett några få varianter online. Är lite intresserad av att se hur valnötsrot ser ut t.ex.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-19 00:20

Har nu fått lyssna på pi60 med profundus X-4 hos en vänlig själ här på forumet :) Det lät mycket bra och i hans rum på ca. 18 kvadrat. Enligt min iphone låg vi runt 90dB vilket jag upplevde som väldigt starkt på vissa låtar...ja pi60 räckte utan tvekan i det rummet. Med det sagt så var ju aldrig basen obekvämt starkt på något sätt. Enligt hans egna mätningar med bra instrument ligger basen på över 120dB på referensvolym..och det var det enda vi körde på..eller ännu högre :twisted: Avvägt hade han mätt upp runt 95dB eller liknande.

Det man lärt sig nu är att 120dB bas inte är så överdrivet som jag hade förväntat mig. Men för frekvenser över det..eller ja för den mesta musiken man lyssnar på är 95dB väldigt mycket(avvägt då). i28 känns dock fortfarande som målet samt att Profundus Y-4 är vad jag MINST behöver tror jag :D

Profundus X-4 på referensvolym LEVEREAR och gav en helt ny dimension som jag inte har hemma. Men samtidigt älskar jag bas och kommer vilja ha ännu mer när jag väl sitter där med en bra inspelning :lol: För min del vet jag nu att det är Y-basar som gäller..om de nu får plats i mitt framtida rum :P

Med i28 och Y-4 kommer jag nog inte vara uppe i närheten av vad systemet kan prestera för det mesta men jag märkte ikväll att vissa inspelningar och filmer speciellt kommer jag kunna utnyttja ett större system än pi60 med profundus X-4.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-19 07:50

Avvägt? Menar du kanske A-vägt, dvs dB(A) ?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-19 10:48

Kul att du lyssnat :)

Ja, jag kommer nog att köra på profundusY-4 när det väl blir moduler igen.
Senare försöka införskaffa ett par i32s igen någon dag.

vi får se, Om det går att få tag i då, om en massa år :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-19 11:23

Nattlorden skrev:Avvägt? Menar du kanske A-vägt, dvs dB(A) ?

Misstänker att det var A-vägt han menade men på min iPhone körde jag C-vägt. Skrev avvägt då jag inte var helt säker på vilken avvägning det var. Hur som helst har man lite mer referenser nu vilket är kul.

Återgå till Wänner af Ino