philipbtz skrev:Ja vi kan nog släppa den tanken att jag kommer bygga själv. Vad gäller profundus Y verkar det finnas lite olika varianter. Någon kanske kan förklara lite vad som skiljer dom emellan? I manifestet pratas det om en classic version och en vanlig..sen har jag även sett något om en snik-variant som ser lite mindre ut. De verkar ganska brutalt stora så mindre varianter kan vara intressant..om det nu inte är en för stor kompromiss på presatanda. Har sett prof Y med både en och två portar också..för och nackdelar mellan dessa varianter?
Jag tycker du ska släppa tänket att bygga portade lådor själv, men ha öppet för att bygga slutna med gott resultat.
Ang. ProfY standard vs. snik:
Standardtypen av profundusY (som tidigare hade tillägget signatur) har tygfront för basen samt är (om man vill) försedda med två rejäla bärhandtag. Därtill har profundusY dubbla portar således att
de på ett ögonblick kan omställas för högre ljudtryckskapacitet (på bekostnad av förmågan under 20 Hz). Snikversion med enkel port (av enklare typ dessutom, samma som i profundusX) och utan tygfront för basen