42,5 liter gäller alltså w104, det "gamla" profundusX/infraX elementet
38 liter gäller för w104x, det nuvarande profundusX/infraX elementet.
infraX-2 räcker jätte gott till piP, och även om du inte kommer att kunna spela så starkt att du får en "stor omskakande upplevelse" av informationen under ca 20Hz, så är det ändå en fin lösning !
Slutna lådor låter helt enkelt mycket trevligt, det är svårt att sätta fingret på men jag upplever det som en mer naturlig och lätt/ självklar återgivning i dom flesta fall) dessutom så finns det en faktor som jag personligen väger in och det är vart avrullningen sker.
Portade lådor behöver, enligt mig, rulla av under 20Hz för att inte höras för mycket...
Gärna under 15Hz, eller gärna så långt ner som möjligt, därav körde jag lågavstämda profundusX-4 förut, det gjorde susen med sina 13Hz
I ett par fullregister högtalare så accepterar jag absolut kompromissen med att ha en för hög avrullnings frekvens, pi60(s) är gränsfall men det stör sällan så mycket.
piP(s) är ju så små så man får ha massor av överseende, dom är bra för sin storlek.
profundusP är jätte bra basmoduler (Har haft sammanlagt 8st men vid olika tillfällen), men det ÄR basmoduler och då blir jag genast lite kinkig över att dom inte går djupare än vad dom gör... dom är dessutom i samma storlek som infraX med w104, JAG skulle idag ha valt infraX moduler i stället för profundusP
Jag tycker att basmoduler med portat, då ska man ha profundusX och köra dom lågavstämda + infra tillsats, eller profundusY är okey som dom är, men helst ska man köra dom lågavstämda + infra dom med.
Då får man den här upplevelsen av att det "bara är" på något vis, jag knyter ihop det med en självklar utsträckning nedåt i frekvens som hörselorganet i sin helhet uppfattar och trivs bra med, detta från många upptagningar och inte bara "infra musik" utan nu pratar jag live upptagningar av allt möjligt kul.
Så jag slår ett slag för infraX-2 till dig !

Då kan du ju bygga ut med 2 till och sedan kanske 2 till senare så har du infraX-4/6 så börjar det att hända grejer på riktigt.
InfraX-4 är ett mycket kapabelt system räknat till normal användning, man kan spela jätte starkt och det är et mysigt system, oavsett vad andra på forumet säger om den saken
Åsikterna om vad som är tillräckligt går ju isär... jag kan se fall då infraX-2 räcker för mig, men jag också se fall där infraX-8 är alldeles åt helvere för litet....
Beror ju på hur man har tänkt att använda grejerna, jag har inte siktet inställt på några basorgier utan på bra och skön musik, då kommer man långt med både 2, 4, 6 och 8st riktigt bra 10" i slutet.
Bilda dig din egen uppfattning om inte annat

håller du till i Stockholmstrakterna så är du välkommen över och lyssna på infraX-4 och 8, så får du bilda dig en uppfattning av vad dubbla och fyra gånger prestandan presterar.