Moderator: Redaktörer
meshuggener skrev:Jag skulle nytttjat 7.1.2 (2-1-1-2) och använda dom 2 takkanalerna som "top middle"
Så hellre 7.1.2 än 5.1.4. för min del
Och med bara 2 kanaler till taket så skulle du köra minst 2 högtalare men gärna 3 per kanal.
Förslagsvis 6st A1:or till tak så nyttjar dina 6st A2:or till 7.1
mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.
soren skrev:Tack Ingvar,
Ok, så amb2 ska man inte använda i taket?
Har du förslag på annan "takhögtalare".. köper man en ny receiver för ATMOS så vill man nog ha lite användning för den också.
soren skrev:Får se hur Dirac Live reagerar på parallellkopplade surroundhögtalare
Jag har fortfarande inte hunnit flytta något, så amb2x6 sitter i en stege (18 grader framåt på första har jag för mig), avslutandes med ett baksurroundpar högt upp på bakväggen ovanför mitt fönster (som tar upp stora delar av bakväggen).
soren skrev:Mittenparet (som är parallellkopplat med första sidoparet) sitter dock väldigt nära bakvägen, det var det om jag tänkte flytta till front height.
soren skrev:PS. Anledningen till att jag skrev .0 är att mina pi60 används med bs60 (gillar det bättre än att köra dem som två basmoduler).
IngOehman skrev:Jag hittar ingen bra skapligt ny bild, men en bild hittar jag på dem, från
2004 då jag gjorde en specialversion av dem, med fyrkantig front. Lite
större låda hade de även på den tiden då magnetsystemet (tre element-
generationer tillbaka) var lite klenare.
Det är alltså de fyra som ligger ovanpå piP-högtalarna. Idag är de alltså
mindre och har rund front.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ja dessa två har jag sett redan. Tänkte mer om det fanns någon bild med dem på plats.
Förresten ser jag rätt att dessa inte är vinklade utan sitter plant längs med väggarna?
Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.
Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.
mrGaskill skrev:Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.
Det kostar och blir mycket prylar. Sitter man på faktiskt.se för länge så blir man fullkomligt övertygad om att det är en jättebra ide.Damer kan ju skrämmas bort av för mycket engagemang i teknik. Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär.
Vi får se.
Hur kul är Atmos etc., jämfört med 5.1 + pl II ?
mrGaskill skrev: Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär.Vi får se.
IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.
Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined
Med Amit. Det blev kul.
Vh, iö
meshuggener skrev:Egentligen tycker jag inte 7.1.2 blir tillräckligt bra då vissa ljud försvan mellan L C R och top middle, hördes väldigt tydligt i demo "LEAF" Då försvinner lövet ett kort ögonblick när den sveper över mot lyssningsplatsen.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.
Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined
Med Amit. Det blev kul.
Vh, iö
![]()
Kommer ihåg en sommar hos Amit när vi skulle titta på film och du sade att "Den här filmen! Den värd att ha sett!" Väldigt entusiastiskt.
Mösten, amit, jag, fjonk, naq o nårra till sade då kör vi på den i kör.
Det var den gången jag lärde mig att värd att ha sett inte är alls samma sak som sevärd..![]()
![]()
Din första kommentar var något istil med "Viist var den dålig!? Världens sämsta film, inspelad med dåliga ryska b-skådisar och sedan dåligt dubbat!
väldigt kul minne iefterhand
mrGaskill skrev:Men det här med Atmos alltså. Om man ska uppgradera för att få lite mer runtomkringsurround, så verkar det rimligt att ha takkanaler även där framme? Så har väl Auro 3d?
Priset då:
* Ny reciever som klarar 7.1.4 (Marantz 7010) - minst 15000:-
* Om man nu vill fortsätta med Ino så vill man komplettera med två till a2 där bak så att man har två per surroundkanal. Vad blir det? 7000:- ? Dessutom är det bra med två a1 per takkanal, dvs 8 stycken för .4? Vill man köra Auro så ska man kanske ha 2 där framme också? (inte fyra där av kostnadsskäl). Och Surroundback då? Ska man ha sin D2 som har nu, som är lite för punktkällig, raka motsatsen till hur en a2 sprider ljudet och därmed lite grann motverkar sitt syfte, trots att det kommer ljud? Ska man ha två a2 där - 7000:- till? Och 10 a1 - 20000:-?
Ihh... 49000:-![]()
Är det någon som för övrigt vet om man snyggt kan välja konfigurering och högtalar i drift beroende på format? Även där kan det bli lite problematiskt om de vanliga surroundhögtalarna placeras mer som sidohögtalare? Då borde ju, om surround back är bakom lyssnaren, surround back tilldelas att spela surround i 5.1 läge? Går det på nya recievrar att konfigurera vilka högtalare som ska spela vad för olika format?
Atmos kan dra åt h...![]()
Jag ger nog f-n i't.
Och alla sladdar.... Uschiamej. Tre stereoslutsteg och en reciever? Herrejösses.
Summa sumarum: 50000 extra, mycket mer bök och potentiellt krångel när man ska spela olika format och få till det bra när man lagt ner så mycket möda och deg.
Är det värt det? Var är materialet? Är materialet bra? Dataspel dock. Mysigt i Atmos kan jag tro.
mrGaskill skrev:Ino a2 låter bra mycket renare än a1 tycker jag. Har man pi60 så borde man ha a2 så renheten matchar. Men det är jag det.a1 får sitta i taket.
mrGaskill skrev:Man skulle vilja ha a2 överallt.a2 är lenare, renare och mer detaljerade och låter mindre hårt.
Det skulle kunna bli dyrt.a1 kanske inte skulle räcka i taket ens.
mrGaskill skrev:Ah, jag tänkte att de spelar lite grovkornigare än a2, även i taket. Men a1 + a2 i daisychain, blir det för knölig impedans för en hembioförstärkare och en kanal måntro? Är jag lite väl oortodox? Hemmabioförstärkare kanske inte orkar med lasten av flera a1 eller a2, om de är taskigt byggda? Jag får testa lite till.
IngOehman skrev:Var man HP-filtrerar ("klipper" kan missförstås) dem beror lite på. Ju flera man använder desto lägre kan de delas. Men i normalfallet så brukar jag rekommendera att de skärs av under 120 eller möjligen 150 Hz. Men har man lite flera, eller rum med styva väggar, eller ett även i övrigt litet system, så kan det ofta skäras nedåt 80 Hz. Ju mindre system i övrigt, desto mindre risk för överbelastning av surroundhögtalarna.
Men jag startar alltid med 120 Hz, och för det mesta hamnar det där till sist också.
Även om de större a2 kan delas mycket, mycket lägre kapacitetsmässigt (i många rum så ger de fullregisterprestanda om man har 6 eller 8 stycken) så kan jag ändå tycka att 120 Hz ibland är bästa valet. Vad det handlar om är ju att högtalarna ändå via högre frekvenser ger alla riktningsledtrådar man behöver, och att klangen blir mera konsekvent runt hela ljudbilden om man låter samma högtalare återge basområdet, oavsett vilken kanal informationen låg i från början.
- - -
Ibland är det fördelaktigt att vinkla a1 när de används som takhögtalare, på olika sätt beroende på vad i taket de sitter. Använder man vanliga a1 så är de ju vinklade redan som de är. Men för det mesta så behöver de inte vinklas. Har dock faktiskt gjort en installation av a1-t (den platta) där jag fäste dem i ena kanten med ett gångjärn och försåg andra kanten med en neodymmagnet + en järnbricka i taket, samt en liten kedja mellan tak och högtalare.
Kedjan bestämmer hur mycket högtalaren vinklas när man "fäller ned den". När man har tittat färdigt så kan man fälla upp högtalarna platt mot taket igen, genom att trycka upp dem bara. De hålls då på plats med gångjärn + magnet, istället för med gångjärn + kedja.
Vh, iö
DVD-ai skrev:I väntar på mina a2 så kör jag med lånade a1, och jag delar 150Hz i nuläget och det låter utmärkt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster