mrGaskill skrev:Men det här med Atmos alltså. Om man ska uppgradera för att få lite mer runtomkringsurround, så verkar det rimligt att ha takkanaler även där framme? Så har väl Auro 3d?
Priset då:
* Ny reciever som klarar 7.1.4 (Marantz 7010) - minst 15000:-
* Om man nu vill fortsätta med Ino så vill man komplettera med två till a2 där bak så att man har två per surroundkanal. Vad blir det? 7000:- ? Dessutom är det bra med två a1 per takkanal, dvs 8 stycken för .4? Vill man köra Auro så ska man kanske ha 2 där framme också? (inte fyra där av kostnadsskäl). Och Surroundback då? Ska man ha sin D2 som har nu, som är lite för punktkällig, raka motsatsen till hur en a2 sprider ljudet och därmed lite grann motverkar sitt syfte, trots att det kommer ljud? Ska man ha två a2 där - 7000:- till? Och 10 a1 - 20000:-?
Ihh... 49000:-
Är det någon som för övrigt vet om man snyggt kan välja konfigurering och högtalar i drift beroende på format? Även där kan det bli lite problematiskt om de vanliga surroundhögtalarna placeras mer som sidohögtalare? Då borde ju, om surround back är bakom lyssnaren, surround back tilldelas att spela surround i 5.1 läge? Går det på nya recievrar att konfigurera vilka högtalare som ska spela vad för olika format?
Atmos kan dra åt h...

Jag ger nog f-n i't.
Och alla sladdar.... Uschiamej. Tre stereoslutsteg och en reciever? Herrejösses.
Summa sumarum: 50000 extra, mycket mer bök och potentiellt krångel när man ska spela olika format och få till det bra när man lagt ner så mycket möda och deg.
Är det värt det? Var är materialet? Är materialet bra? Dataspel dock. Mysigt i Atmos kan jag tro.
Det behöver inte bli så dyrt men ändå väldigt bra enligt mig och vad jag själv testat.
Så som jag upplever och testat behöver jag dom 2 takkanaler i fram som du nämner.
Det finns ljud som färdas framifrån till mitten i rummet. Atmos Demos är ganska avslöjande här. Vanligt film är det inte lika tydligt.
Med endast" Middle top" och tex helikopter demo som Dolby släppt så får man känslan att helikoptern åker från höger till vänster. Med även "topfront" hör man helikoptern åka fram mot duken och cirkulerar mera runt än att den bara åker från vänster till höger.
Jaq har 8st A2 i 7.1 och satte sedan 4st A2 i (topmiddle)taket. 2 per rad+ 2st A1 kloner(topfront)
Jag räknar själv och räknar bara Atmos kostnaden:
Receiver 11000:- (endast 9 slusteg)
stereoslutsteg 2000:-
4st A2 9000:-(beggade)
2st A1 kloner 1000:-(beggade)
Kabel ekua på jula 25m /69:-x2
Totalt ca 23100:-
Köper du beggade A1 och sätter i taket blir det billigare (men det kan ju även behövas flera)
Jag borde köpa minst 2st A2 till Front high eller helst 4. Men jag tycker det låter tillräckligt bra så jag väntar

Dom flesta(skulle säga alla) som lyssnat hos mig tycker att man hamnar mitt i filmen ljudmässigt gäller tex Atmosfilmen "unbroken"... ingen som upplevt det tidigare.
En vanligt 7.1 är ganska bla-ha om man jämför och man får inte känslan att man är med uppe i flygplanet och hör saker från ALLA håll, så som man kan tänka sig att det borde kunna låta.
Samtidigt gäller detta om man sitter på första raden, den bakre raden blir inte samma upplevelse då den är dikt bakvägg.
Olika format vet jag inte hur du menar. Med en Atmos film väljs Atmos automatiskt. En 7.1 eller 5.1 blir utan Atmos.
Men jag kan välja neo:x den skalar då upp till 7.1.4 men det blir naturligtvis inte lika bra som den äkta varan.
Den som vill komma och lyssna är välkommen...verkar inte finnas många "ino Atmos biosar"