Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
RogerGustavsson skrev:music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum.
RogerGustavsson skrev:music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
Nja, går det att få ett sådan stor volym mysig? Själv skulle jag nog drabbas av torgskräck... Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum. Har haft ett lyssningsrum på 40 kvm och rätt högt tak en gång i tiden.
philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!
music4ever skrev:philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!
Har lyssnat flera gånger där (vi är stort sett grannar) och det låter mycket bra.
philipbtz skrev:Skrev du på detta forumet under ett annat namn förut kanske? Är det du som sitter med i32s och Y-4? Har du köpt i64s nu? Vad blev det för finish på dom i så fall? Väldigt nyfiken på intryck om du redan bytt högtalare och du är den person jag tänker på
music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.
AndreasArvidsson skrev:music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.
Ok det låter bra. Isf kan han säkerligen svara på vilka mått han tycker är bra.
Jag skulle gärna ha ett rum i ca 9x5x2.5m. Om det är optimalt vet jag dock ej.
RogerGustavsson skrev:Programmen brukar väl utgå ifrån att alla väggar är massiva (icke flexibla)? Tar det programmet hänsyn till var högtalare och lyssnare befinner sig rummet? Ingvar Öhman brukar inte nämna några mått som optimala utan att det blir olika från fall till fall. Hur stort är kontrollrummet i Studio Blue? Hur stort rum har Komorock?
philipbtz skrev:Min gissning är att det typ av rum du söker finns inte i normala, svenska hus. Eller om det finns så är en eller fler väggar fönster. Du får nog bygga ett hus eller hitta något garage eller liknande. Det lättaste är nog att bygga ett hus eller köpa ett hus med en tomt där du får bygglov att bygga ett till hus.
music4ever skrev:Jag leker med tanke att väggarna (de inre) ska vara av typ tjock lättbetong. Av högsta vikt för mig är att rummet både är tyst utåt sett, och tyst inåt sett. Tanken är "rum i rum" och tjocka stenväggar för detta. Men det ska självfallet planeras efter Öhmans expertis.
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att många tror att högt till tak är fördelaktigt. Det gäller nog mera vid live akustiskt framförd musik.
Xenod skrev:Är väl lite skillnad på hemmabio/musikrum för uppspelning av fonogram jämfört med konsertsalar också. Dels är det inte smårumsakustik längre och dels är det musik som skapas i samma rum som det avlyssnas.
Alexi skrev:Ino's högtalare är byggda för att ta hänsyn till takreflexen och är därför optimerade för en viss takhöjd, tror IÖ skrivit tidigare här att det är spannet 2,1m - 2,6m?
Även om i56 och uppåt är minst känsliga för detta.
Michael skrev:Planera och tänk till ventilation!
Jag själv gjorde 'fel', så jag kommer 'vända' rören. Jag föreslår tilluft framme vid högtalarna och frånluft bakom lyssnarplats. Dels för att jag är extremt känslig för kalldrag i bakhuvudet. Om man har en stor basabsorbent med mycket dämpmaterial som släpper ifrån sig emissioner/lukt, så är det fiffigt med utsug där.
Ta till extra ljudämpare.
//Michael
IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.
Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start!
För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.
Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.
Vh, iö
music4ever skrev:Michael skrev:Planera och tänk till ventilation!
Jag själv gjorde 'fel', så jag kommer 'vända' rören. Jag föreslår tilluft framme vid högtalarna och frånluft bakom lyssnarplats. Dels för att jag är extremt känslig för kalldrag i bakhuvudet. Om man har en stor basabsorbent med mycket dämpmaterial som släpper ifrån sig emissioner/lukt, så är det fiffigt med utsug där.
Ta till extra ljudämpare.
//Michael
Ja, detta är extremt viktigt och jag lär återkomma med frågor när det blir av. Då prioriteringen är:
1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna"
2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.
music4ever skrev:IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.
För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.
Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.
Vh, iö
Är det någon skillnad att ha basabsorptionen i slutet av rummet vs ha den i taket? Om vi talar samma kvm/mängd.
DVD-ai skrev:Bygga en bunker under marken, 1m tjocka väggar i betong och någon meter utfyllnad med sand runt/över![]()
Själv vill jag ha ett lyssningsrum som är över mark och med mycket fönster på båda sidor om lyssningsplats, ganska högt i tak och absolut ljust och trivsamt med sköna naturfärger.
Hur detta ska kombineras med högsta möjliga ljudkvalitet får man lösa, spännande installationer och custom lösningar räknar jag med att det bli den dagen så jag kanske, eventuellt, förhoppningsvis har råd att köpa hus någonstans där jag vill bo.
Eftersom ett bra lyssningsrum i närheten av stockholm kostar ca >6000000 så är det tveksamt att detta kommer att hända dom närmaste "jätte många" åren.![]()
Men man KAN ha tur och få tag på ett hus med någorlunda vettiga förutsättningar för ca >5000000kr, hmmm Man får nog nöjs sig med att det i alla fall är ett hus och kan då med nöd och näppe komma undan med >4000000kr.
Eller så får man acceptera att ej marknaden är till för medelinkomsttagare och köpa sig en bostadsrätt om man ska bo någorlunda centralt.![]()
Eller bo hopplöst "off" för att komma ner på mer hanterbara <4000000kr för ett hus.![]()
Ibland så tycker jag det är väldigt synd att jag är uppvuxen i Stockholm, nu har man ju vänner och dom man bryr sig om här.
Så att flytta långt bort från idiotin är inte direkt aktuellt heller, lättast hade varit om man vuxit upp i en mindre stad.
Aja jag ska inte klaga för de kunde ju vara värre!
Foffe skrev:DVD-ai skrev:Men kan man tänka sig en håla utanför växjö (3-4 mil utanför) DÅ kan man få ett helt hus för under 1 mkr! Enda problemet är att man inte vill bo där.
paa skrev:Men prisutvecklingen är så mycket sämre på landsbygden, så det kan på sikt vara en bra affär trots allt att köpa de överprissatta bostäderna i städerna i stället för hus som inte stiger i värde.
IngOehman skrev:Tittar man på prisutvecklingsfaktorerna så skall man väl flytta till storstäder så fort det går, och sen bo där så länge som möjligt.
Men jag menar nog att det är en bättre ide att bosätta sig där man trivs.
Och jag skulle heller inte vilja vifta bort risken att det plötsligt kommer en krasch, och gör det det så är nog Stockholm det ställe där man minst gärna skall bo...
Nu säger ju alla att det kommer inte någon krasch, men det se de ju på 70-talet och halvvägs in på 80-talet, och sen kom kraschen. Bostädernas värde sjönk till 50-60% av vad de varit ett halvår tidigare. Det tog många år innan det återhämtat sig.
Vh, iö
Adhoc skrev:Mellan -92 till -98 var heller inga bra år för många som fick sälja med förlust, pga uppsägning, skilsmässa eller vad orsaken nu kunde vara.
IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.
Vh, iö
music4ever skrev:IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.
Vh, iö
Är det någon skillnad att ha basabsorptionen i slutet av rummet vs ha den i taket? Om vi talar samma kvm/mängd.
music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster ...
Morello skrev:Ligger kåken i Skoghall eller annorstädes?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Ligger kåken i Skoghall eller annorstädes?
Annorstädes: Edsvalla.
IngOehman skrev:Möjligheterna ser utmärkta ut!
- - -
Såg också att jag missat en fråga tidigare:
paa skrev:music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster ...
Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.
Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.
music4ever skrev:paa skrev:music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.
music4ever skrev:Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.
Ja, det såg bra ut i verkligheten också. 20 minuter till jobbet/mitt gamla hem, 15 min in till karlstad, men för en mycket vettig peng.
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.
Ja, det såg bra ut i verkligheten också. 20 minuter till jobbet/mitt gamla hem, 15 min in till karlstad, men för en mycket vettig peng.
I källaren kan du ju ha en mindre ambitiös "biograf" med CRT-TV, QM10 etc
Adhoc skrev:music4ever skrev:paa skrev:Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.
Om önskemålen / kraven du skrev på förra sidan är vad som gäller, räcker det knappast med normala köpbara nya fönster. ("Då prioriteringen är: 1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna" 2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.") Tvåglasfönstren kanske isolerar typ kring 30 dB, även om dom byts ut mot moderna är det långt kvar till nivå som är acceptabelt för nära grannar. Siffror jag sett för värstingfönster som påstås isolera bäst har legat kring 50 dB, då är det fortfarande oacceptabelt buller för grannarna.
paa skrev:Lite inspiration från Hassesolo's garagebio:
https://www.minhembio.com/hassesolo/81567/
schmutziger skrev:Hur ställer du dig till
Grums
Kil
Deje
Etc
Det gick o göra fynd för en del år sen iaf
Adhoc skrev:music4ever skrev:paa skrev:Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
Om önskemålen / kraven du skrev på förra sidan är vad som gäller, räcker det knappast med normala köpbara nya fönster. ("Då prioriteringen är: 1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna" 2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.") Tvåglasfönstren kanske isolerar typ kring 30 dB, även om dom byts ut mot moderna är det långt kvar till nivå som är acceptabelt för nära grannar. Siffror jag sett för värstingfönster som påstås isolera bäst har legat kring 50 dB, då är det fortfarande oacceptabelt buller för grannarna.
Morgan skrev:Gratulerar. Jag vill varmt rekommendera alternativet att bygga hemmabio nere i källaren. Biomörker lättare att få till, mindre ljud läcker ut till grannarna när du drar på en film kvällstid, färre resonanta fönsterytor, etc. Enda abret är väl takhöjden. Vad har du för takhöjd i källaren respektive vardagsrummet där uppe?
Morgan skrev:Gratulerar. Jag vill varmt rekommendera alternativet att bygga hemmabio nere i källaren. Biomörker lättare att få till, mindre ljud läcker ut till grannarna när du drar på en film kvällstid, färre resonanta fönsterytor, etc. Enda abret är väl takhöjden. Vad har du för takhöjd i källaren respektive vardagsrummet där uppe?
PerStromgren skrev:Detta ska bli intressant att följa! Du bygger alltså ett man-house, ingen liten fånig man-cave som de flesta andra!
philipbtz skrev:PerStromgren skrev:Detta ska bli intressant att följa! Du bygger alltså ett man-house, ingen liten fånig man-cave som de flesta andra!
Haha så himla bra! Älskar detta forum. När man köper ett nytt hus för att kunna uppgradera till i64s
PerStromgren skrev:Detta ska bli intressant att följa! Du bygger alltså ett man-house, ingen liten fånig man-cave som de flesta andra!
-Palle- skrev:Grattis till nya kåken!
Jag tycker du gör helt rätt som satsar på övervåningen, det blir trevligare om man faktiskt KAN dra bort draperier och släppa in ljus när man inte tittar på film utan kanske bara vill lyssna på musik mitt på dagen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster