Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
RogerGustavsson skrev:music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum.
RogerGustavsson skrev:music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.
Nja, går det att få ett sådan stor volym mysig? Själv skulle jag nog drabbas av torgskräck... Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum. Har haft ett lyssningsrum på 40 kvm och rätt högt tak en gång i tiden.
philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!
music4ever skrev:philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!
Har lyssnat flera gånger där (vi är stort sett grannar) och det låter mycket bra.
philipbtz skrev:Skrev du på detta forumet under ett annat namn förut kanske? Är det du som sitter med i32s och Y-4? Har du köpt i64s nu? Vad blev det för finish på dom i så fall? Väldigt nyfiken på intryck om du redan bytt högtalare och du är den person jag tänker på
music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.
AndreasArvidsson skrev:music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.
Ok det låter bra. Isf kan han säkerligen svara på vilka mått han tycker är bra.
Jag skulle gärna ha ett rum i ca 9x5x2.5m. Om det är optimalt vet jag dock ej.
RogerGustavsson skrev:Programmen brukar väl utgå ifrån att alla väggar är massiva (icke flexibla)? Tar det programmet hänsyn till var högtalare och lyssnare befinner sig rummet? Ingvar Öhman brukar inte nämna några mått som optimala utan att det blir olika från fall till fall. Hur stort är kontrollrummet i Studio Blue? Hur stort rum har Komorock?
philipbtz skrev:Min gissning är att det typ av rum du söker finns inte i normala, svenska hus. Eller om det finns så är en eller fler väggar fönster. Du får nog bygga ett hus eller hitta något garage eller liknande. Det lättaste är nog att bygga ett hus eller köpa ett hus med en tomt där du får bygglov att bygga ett till hus.
music4ever skrev:Jag leker med tanke att väggarna (de inre) ska vara av typ tjock lättbetong. Av högsta vikt för mig är att rummet både är tyst utåt sett, och tyst inåt sett. Tanken är "rum i rum" och tjocka stenväggar för detta. Men det ska självfallet planeras efter Öhmans expertis.
RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att många tror att högt till tak är fördelaktigt. Det gäller nog mera vid live akustiskt framförd musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster