Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Spännande. 7 element antyder WWMTMWW. Vet du att så är fallet eller är det en god gissning?
music4ever skrev:jonasp skrev:Spännande. 7 element antyder WWMTMWW. Vet du att så är fallet eller är det en god gissning?
Det är som i64s/i56 ett 2,5-vägare.
AndreasArvidsson skrev:Antalet personer som har behov eller ens användning av ett sådant system måste vara försvinnande litet, men visst alltid skoj med nya prylar på marknaden.
Evil_Homer skrev:IÖ hörde av sig förut och sa att det var dags att sluta mesa, han undrade om en dubbel 18” med en 24” Seos kunde räcka för att tygla massans behov av stt spela starkt och rent.
Jag sa att jag skulle tro att det räcker ett tag, IÖ brukar ta mina råd som en lag så här är något i stil med vad som kommer.
DVD-ai skrev:Hade jag haft hus och stort lyssningsavstånd så hade jag absolut varit intresserad
Roligt med en större största topp, blir kul att se en sådan skapelse sedan någon gång
paa skrev:DVD-ai skrev:Hade jag haft hus och stort lyssningsavstånd så hade jag absolut varit intresserad
Roligt med en större största topp, blir kul att se en sådan skapelse sedan någon gång
Vet vi att det är en topp, eller är det kanske en fullregisterhögtalare?
jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
schmutziger skrev:jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
Det är därför de är seriekopplade
i32 är en 4ohmshögtalare
i64 är en 8ohmare, inte 2ohm
schmutziger skrev:jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
Det är mycket möjligt men mina "fördomar" säger mig att IÖ gärna använder sina element till så mycket olika saker som möjligt och för att få till en avsevärd ökning i prestanda mot i64 så känns det som den självklara lösningen
Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
Djupare analys än så är inte gjord.![]()
lite grävande ger:
daaart Vajder:
Känslighet: 93 dB!
Impedans: 4 Ohm (minimum 3 Ohm).
Det är väl inte så illa pinkat, den har ju mao 2st parallellade w121.
lika hög eller lite lägre känslighet än denna nya ino toppen
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
Det är mycket möjligt men mina "fördomar" säger mig att IÖ gärna använder sina element till så mycket olika saker som möjligt och för att få till en avsevärd ökning i prestanda mot i64 så känns det som den självklara lösningen
Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
lite grävande ger:
daaart Vajder:
Känslighet: 93 dB!
Impedans: 4 Ohm (minimum 3 Ohm).
Det är väl inte så illa pinkat, den har ju mao 2st parallellade w121.
lika hög eller lite lägre känslighet än denna nya ino toppen
Att varje enskild högtalare ska kunna matcha 2x15" eller att ett par högtalare matchar 15" ?
4st w104x 10" som exempel matchar ju många 15" på marknaden, men mer rimligt är ju 2st w121x för att det verkligen ska matcha 15".
Oavsett så är det spännande att se vad det blir som har kokats ihop
schmutziger skrev:Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
jonasp skrev:schmutziger skrev:jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
Det är därför de är seriekopplade
i32 är en 4ohmshögtalare
i64 är en 8ohmare, inte 2ohm
Stämmer, och det känner jag till. Jag hade däremot värderat en högre spänningskänslighet och parallelkopplat mellanregisterelementen i området 0.5 - 3 kHz.
(Ingvar, säg till om våra spekulationer blir alltför besvärande!)
IngOehman skrev:Nejdå, ingen fara. Bara kul att se cykelturerna.![]()
Lösningen är en helt annan än de första tycks tro. Känsligheten kommer att vara påtaglig, trots att impedansen inte blir exceptionellt låg.
Vh, iö
Morello skrev:Vad är D-option?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Digital- , förstås, nästan alla spelar ju digital-musik nuförtiden!
music4ever skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Det är väl typ två olika delningsfilter du kan växla mellan. På de större 5-systemen så kopplas de övre basarna över diskanten bort när man aktiverar d-optionen, så högtalaren beter sig ungefär som den mindre 3-system versionen (t ex i28, i32s).
music4ever skrev:Kommer det "bara" bli en i64s liknande version (fast med 7 element) eller kommer det även bli en i32s version (med 4 element)?
Morello skrev:Det låter helt vansinnigt om han inte använder dem som fullregisterhögtalare.
Alternativt kan man ju justera koncepetet en smula genom att avsevärt höja delningsfrekvensen till tex 250 Hz och samtidigt givetvis ge akt på hur bassystemet placeras i förhållande till sidosystemet. Med en sådan lösning avlastas B85-orna väsentligt.
Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Morello skrev:Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Trodde det var D'Appalito-option.
Morello skrev:Trodde det var D'Appalito-option.
Morello skrev:Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Trodde det var D'Appalito-option.
UrSv skrev:Morello skrev:Trodde det var D'Appalito-option.
Appappapp!
DVD-ai skrev:En ”halv” topp av dessa vet jag i alla fall en person som skulle vara spekulant på, och nej det är inte jag (har redan ransakat mig själv och piskat mig över ryggen med vigvatten doppad taggtråd) utan en kär vän som tycker att i28 är för lätta att bottna i ett ca 15-18kvm stort vardagarum och kort lyssningsavstånd.
Morello skrev:Tvetydigt - är hela systemet aktiverat är det en D'Appalito-option och är endast nedre halvan (jämte diskant) aktiverad är det en Dammsugar-option!
music4ever skrev:Det lilla jag vet om 7-systemen, så betvivlar jag starkt att du skulle kräva mer ljudtryck i en vanlig bostad. De kommer leverera en väsentligt högra SPL förmåga än i64s.
IngOehman skrev:Morello skrev:Tvetydigt - är hela systemet aktiverat är det en D'Appalito-option och är endast nedre halvan (jämte diskant) aktiverad är det en Dammsugar-option!
Nej, d’Appolito är det aldrig. Varken när halva eller hela är aktiverat.
Men jag kan förstå att det kan se ut som om det är d’Appolito.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Det jag syftade på var ju lite det att om man jagar gränslöshet så ser man till att hitta gränsen
Så fungerar i alla fall jag, och då är det mer praktiskt för mig att stanna vid något som gör det jag egentligen behöver och som har andra fördelar som t. Ex. Smidighet och alltidighet
IngOehman skrev:Jag har inget nytt att rapportera.
Vh, iö
Vh, iö
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Jag har inget nytt att rapportera.
Vh, iö
Något gammalt vi inte hört då?![]()
Vh, iö
DVD-ai skrev:Bump !![]()
![]()
Nyfiken i en strut här !!!
IngOehman skrev:Tvärtom, typ...
Det finns adekvat projektledning, och därför finns ingen tidplan.![]()
Vh, iö
music4ever skrev:Måste erkänna att jag är väldigt nyfikna över dessa högtalare. Att ha de istället för i64s. Vad jag förstår så kommer känsligheten va väsentligt högre än på i64s, vilket tillsammans med bryggad No1200 bör ge fantastiska möjligheter.
Nattlorden skrev:Eller om man inte behöver nyttja absolut max, så kommer man en bit starkare med det tysta Benchmark-steget?
music4ever skrev:Nattlorden skrev:Eller om man inte behöver nyttja absolut max, så kommer man en bit starkare med det tysta Benchmark-steget?
Vad menar du?
Morello skrev:IngOehman skrev:Tvärtom, typ...
Vh, iö
...och därför blir det inte klart.![]()
Fördelen med en tidsplan, som självklart kan komma att revideras under resans gång är att det kan medföra att arbetet sker något mer disciplinerat.
sprudel skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Tvärtom, typ...
Vh, iö
Fördelen med en tidsplan, som självklart kan komma att revideras under resans gång är att det kan medföra att arbetet sker något mer disciplinerat.
Ting tar tid!
Man ser inte efteråt om det gick fort eller långsamt, men man kan se om det blev bra, eller inte.
Morello skrev:Ja, men icke desto mindre mår projekt bra av en tidsplan och en viss ledning.
sprudel skrev:Man ser inte efteråt om det gick fort eller långsamt, men man kan se om det blev bra, eller inte.
Almen skrev:Som min mormor brukade säga: Ingen ser hur snabbt det är gjort, men alla ser hur väl det är gjort.sprudel skrev:Man ser inte efteråt om det gick fort eller långsamt, men man kan se om det blev bra, eller inte.
Morello skrev:Disciplin, Bill.
Nattlorden skrev:Om man inte tycker AHB-2 räcker till för att spela högt nog på ett 5-system (för en specifik individ), så kanske den extra känsligheten gör att den plötsligen räcker. Och att en förstärkare är extremt tyst blir ju viktigare och viktigare ju känsligare högtalarna är, det har det t.ex. vittnats om på forumet när 208an testats med högkänsliga horn.
sprudel skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Tvärtom, typ...
Vh, iö
Ting tar tid!
Man ser inte efteråt om det gick fort eller långsamt, men man kan se om det blev bra, eller inte.
Morello skrev:Men 7-systemet har eller kommer att ha samma diskant - eller har jag missat något?
Jag är helnöjd med t11m och den låter väldigt snyggt även vid volympådrag som inte rekommenderas av socialstyrelsen.
jonasp skrev:De passar bra i små nätta lyssningsrum på sisådär 400m2.
Morello skrev:jonasp skrev:De passar bra i små nätta lyssningsrum på sisådär 400m2.
Mitt nästa vardagsrum skall vara på minst 65 m2.
Morello skrev:jonasp skrev:De passar bra i små nätta lyssningsrum på sisådär 400m2.
jonasp skrev:Morello skrev:jonasp skrev:De passar bra i små nätta lyssningsrum på sisådär 400m2.
Jaja vardagsrum. Men hur stort ska lyssningsrummet vara då?
Johan_Lindroos skrev:jonasp skrev:Morello skrev:
Jaja vardagsrum. Men hur stort ska lyssningsrummet vara då?
Det bör vara ungefär hälften så stort eftersom resten är mineralull.
Bamsefar skrev:Konstaterande: När man skall bygga ett hus, villa alltså, så börjar man med att kontakt Öhman eller Lindroos så man får rätt dimensioner på mediarummet - sedan får resten helt sonika anpassa sig
Bamsefar skrev:Konstaterande: När man skall bygga ett hus, villa alltså, så börjar man med att kontakt Öhman eller Lindroos så man får rätt dimensioner på mediarummet - sedan får resten helt sonika anpassa sig
Kitchenmaster skrev:Sådär, nu har jag tagit det första stapplande steget mot min dröm: Tidigare idag var jag hos Ingvar för att få hemmabiorummet/lyssningsrummet uppritat.
Normalt vill han ju vara på plats för att se det blivande rummet, men jag fick dispens eftersom jag inte påbörjat bygget av utbyggnaden ännu. Hela rummet inkl angränsande rum kommer konstrueras helt efter Ingvars ritning och han fick mer eller mindre helt fria händer så länge som mina mål uppnås. Jag fick intrycket av att projektet har goda förutsättningar att bli lyckat.![]()
Bygget kommer ta hårt på familjens ekonomi och jag var på väg att bli dumsnål (oroade mig lite för hur dyrt besöket hos Ingvar skulle bli). Han var dock fantastiskt effektiv och lade sig dessutom på "rätt" nivå när han förklarade alla detaljer för mig. Inte för simpelt förklarat, men utan den extremt djupgående tekniska bakgrunden som jag ändå inte skulle kunna ta till mig. Jag kan varmt rekommendera dig att anlita honom om du skall bygga kompetent hemmabio eller lyssningsrum. Tack Ingvar!
Vill sätta igång med bygget NU, men den som längtar efter något gott...
Barnens rum går dock så klart före !
Rydberg skrev:drömrum
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster