Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Hmmm, jag har bara testat med piP vs piPs under en mycket lång period parallellt i alla fall
Sedan har jag ju haft samtliga modeller förutom i14, pi60 och i56(Även om jag har lyssnat på dessa väldigt många gånger och i olika rum).
Resultatet är att jag generellt tycker att Signatur låter mer naturligt Okomplicerat på något vis, men samtidigt med resultatet att jag oftast föredrar att gå upp ett steg i storlek även om det betyder att det blir en icke signatur.
Alltså iPs trumfas av i6, i16s trumfas av i28, i32s trumfas av i56
Nattlorden skrev:Det är nog få som gjort en så grundlig test - och den är ju väldigt svår att göra om man på något tillräckligt snabbt sätt skall kunna byta emellan och få placering/invinkling rätt mellan bytena.
Den absolut största skillnaden i mitt rum när jag bytte från i28 till pi60s-s var att den senare passade mitt lyssningsavstånd bättre - med i28 hade jag egentligen behövt ha soffan en halvmeter-meter längre bak, vilket var för mitt rum opraktiskt.
Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
Maarten skrev:Hmm, beror på vad du menar? För många år sedan jämfört några olika versioner av pi60, dock ej s. Även i14s och i5 i andra sammanhang. Kontrollerade former kan diskuteras, men ett antal switch på plats i väldämpade rum (2 olika) och försök till blint gjordes. Ingen statistisk analys. Ska tas med nypa salt men skillnaderna upplevdes vara mkt små ffa gällande versioner av pi60 och i14s, om ens verkliga. piP är den som avviker mest avseende "lugn" och "oansträngdhet" i ljudet. Att större modeller klarar högre ljudtryck är förstås självklart.
Efter det och ett antal liknande tester (t ex elektronik) har jag blivit mer än skeptisk till upplevda skillnader. Även vetskapen om placebo-effekter inom diverse områden (såsom medicin, religion, "mänskligt fungerande" och psykologi) har bidragit till ytterligare skepsis. Men blindtest och statistisk har ju debatterats enormt i början av faktiskt.io's tillblivelse och på föregångarna hififorum och hifimagasinet.
EDIT: Håller med om Belkers:Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
David_A skrev:Jag körde i56 och i64s parallellt under en tid i källaren. Vad jag kan minnas upplevdes ljudet lite mera friflytande hos i64s. Låter lite hifiklyschigt, men man fick intrycket att ljudet "släppte" lite bättre på s-modellen. Fanns någon typ av betoning? i övre bas/röstregionen hos i56 där dom upplevdes något annorlunda mot i64s. Jag är tämligen säker på att båda modellerna hade samma motstånd till undre/övre basarna, även om jag aldrig skruvade isär i56.
Dock ganska minimala skillnader jämfört med hoppet från tex i28,i32s upp till i56/i64s
Men skulle inte dra alldeles för stora växlar på det. Var ju ganska mycket bök att flytta fram och tillbaka och få en rättvis jämförelse.
Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.
Nattlorden skrev:Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.
pi60
pi60s
pi60s-s (mitt par enda som finns antar jag)
pi60es
pi60es-s (tror ej heller det gjorts några sådana stenisar)
Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.
And by and large, people thought that the white speaker was very open and airy and fun. And the black speaker was more dramatic. The questions and the paint on the speaker led you to believe there was a difference.
Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
sprudel skrev:Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
Njae. Jag tycker att piP, piPs har mindre riktverkan än de större, och sprider alltså mer. Kan upplevas som en luftigare presentation.
Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
sprudel skrev:För sin storlek är ju piPs anmärkningsvärt bra. Absolut.
Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.
Prozac skrev:Har INOs produkter överhuvudtaget testats [...] av någon annan än konstruktören?
Har INOs produkter överhuvudtaget [...] mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?
goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?
jonasp skrev:I tråden om piPs kompis pK finns mätningar på piP (under suboptimala omständigheter enligt min mening) och jämförelse med pK. Sedan har här florerat mätningar på pi60s, bland annat den som en examensarbetare gjorde.
Belker skrev:goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?
Ino har inte testats i Stereophile eller Audio Science Review, nej. Finns det fler ”oberoende” som gör ordentliga mätningar? Har LTS testat någon Ino?
Almen skrev:Prozac skrev:Har INOs produkter överhuvudtaget testats [...] av någon annan än konstruktören?
Eh... Jo, det får man väl säga, att Inos produkter är ganska genomtestade. Det är ju inte ett helt ovanligt högtalarmärke i Sverige, eller hur?Har INOs produkter överhuvudtaget [...] mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?
Jadå, jag vill minnas att flera medlemmar på faktiskt har gjort det. Det är bara att söka.
Dessutom finns en internationell mätning på Guru av... var det Devialet? Någon slags tidsplankompensation, tror jag det handlade om. Finns också på faktiskt någonstans.
jonasp skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar. Alla mätningar ska givetvis bedömas utifrån deras förutsättningar, oavsett märke. Vill man jämföra måste man standardisera mätningen.
Gällande pi60s-mätningen var den mycket välgjord i ekofri kammare.
JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Marknadsföringen av en produkt är viktig. Hur detta går till varierar.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.
JM
JM skrev:Det är ett intressant observandum att så många har köpt Ino-högtalare utan faktiska mätningar!
Som jag ser det är det ett primärt ett resultat av bra marknadsföring utan klara tekniska fakta av en inte helt kass högtalare.
Att så har kunnat ske inom en grupp med hög fokus på högtalarteknik är ett extremt intressant fenomen.
JM
jonasp skrev:JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
Fenomenet att sälja högtalare utan klar faktiska mätningar på faktiskt är mycket intressant.
Tekniskt bra produkt är inte tillräckligt för att sälja. Sannolikt är det något du själv är medveten om med dina högtalare.
JM
Vadå sälja en högtalare utan klara mätningar? Klart Ingvar har mätt. Måste han publicera mätningarna menar du? Måste jag publicera mätningarna på mina högtalare när jag säljer dem?
Varje bolag får väl rimligen själva avgöra hur de marknadsför sina högtalare eller produkter.
goat76 skrev:jonasp skrev:JM skrev:jonasp - Jag har pi60 inom familjen. Ino är ingen dålig högtalare.
JM
Vadå sälja en högtalare utan klara mätningar? Klart Ingvar har mätt. Måste han publicera mätningarna menar du? Måste jag publicera mätningarna på mina högtalare när jag säljer dem?
Varje bolag får väl rimligen själva avgöra hur de marknadsför sina högtalare eller produkter.
Jag kan mycket väl förstå vad JM menar, diverse högtalare döms ut här på forumet av medlemmar baserat på mätresultat men dock olyssnade, samtidigt kanske några av dessa kritiker har högtalare i sin ägo vars objektiva mätningar lyser med sin frånvaro.
Detta är bara en ren neutral observation, jag har aldrig hört på ett par högtalare av märket Ino, men baserat på hur många som gillar dem här på forumet så vill jag nog tro att de är alldeles utmärkta högtalare.
Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.
goat76 skrev:Jag kan mycket väl förstå vad JM menar, diverse högtalare döms ut här på forumet av medlemmar baserat på mätresultat men dock olyssnade, samtidigt kanske några av dessa kritiker har högtalare i sin ägo vars objektiva mätningar lyser med sin frånvaro.
Detta är bara en ren neutral observation, jag har aldrig hört på ett par högtalare av märket Ino, men baserat på hur många som gillar dem här på forumet så vill jag nog tro att de är alldeles utmärkta högtalare.
MorganM skrev:Något jag tänkt på är att pip spelar väldigt mycket ljud ut genom porten.Kanske gjort så för att få dom att spela ut större ljudbild?
Annars är det bara så att mellan/bas elementet är så utan mening?
Dom pi60 jag har spelar inte ut något märkbart ljud ut genom porten vid fullregister.
Någon annan som uppmärksammat detta på pip?
Belker skrev:goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?
Ino har inte testats i Stereophile eller Audio Science Review, nej. Finns det fler ”oberoende” som gör ordentliga mätningar? Har LTS testat någon Ino?
Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.
music4ever skrev:Belker skrev:Bra, kan vi släppa mätfrågan nu, eller starta en egen tråd? Var det någon som jämfört och lyssnat på grundmodell mot signaturmodell under kontrollerade former? Inte jämfört piP mot pi60 öppet i olika tid och rum, tack.
Vad är det som ska jämföras? Det är ganska klart vad för skillnader som finns (SPL, dist, bredband, spridning) så vad exakt är man ute efter?
Jag har Guru QM-10 och i32s så dessa har jag i runt 8 år kunnat "jämföra". Vi hade även en jämförelse för flera år sedan mellan olika Ino modeller och ev någon annan. Skillnaderna var ganska självklara.
JM skrev:Glöm subjektiva dubbel blindstudier. Går ej att göra kontrollerat utan att undvika systematisk bias om du inte har massor med pengar och tid.
...
JM
PerStromgren skrev:Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Är inte distortionen lägre i pi60 än piP vid samma nivå? Kan inte påverka den (ev.) upplevda skillnaden också?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Tell skrev:Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
Är inte distortionen lägre i pi60 än piP vid samma nivå? Kan inte påverka den (ev.) upplevda skillnaden också?
pip/qm10 uppvisar cirka -40 dB THD (1%) i mellanregistret vid cirka 90 dB SPL. Pi60s (B88-element) uppvisar ungefär -55 dB.
Det är förstås en avsevärd skillnad.
Jag skulle gärna se THD som funktion av frekvens för pi60(i28) respektive pi60s(i32).
Morello skrev:PerStromgren skrev:Tell skrev:Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
pip/qm10 uppvisar cirka -40 dB THD (1%) i mellanregistret vid cirka 90 dB SPL. Pi60s (B88-element) uppvisar ungefär -55 dB.
Jag skulle gärna se THD som funktion av frekvens för pi60(i28) respektive pi60s(i32).
Nattlorden skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:
"i mellanregistret" var väl lite ovanligt vagt för att vara dig, någon möjlighet att vara lite mer exakt?
Belker skrev:Jag vet inte vad som är oklart i det du citerar. Jag skriver ju uttryckligen grundmodell vs signatur under kontrollerade former, dvs bland annat blint. Exemplet ”inte piP mot pi60 öppet” borde kunna abstraheras till QM10 och i32s, tycker jag.
Belker skrev:Jag hade inga större förväntningar, eftersom jag efterfrågar en nästan omöjlig sak. Men lite mer ordnade tester hade jag hoppats på.
music4ever skrev:Belker skrev:Jag hade inga större förväntningar, eftersom jag efterfrågar en nästan omöjlig sak. Men lite mer ordnade tester hade jag hoppats på.
Finns det någon som hindrar dig att göra det själv?
music4ever skrev:Belker skrev:Jag hade inga större förväntningar, eftersom jag efterfrågar en nästan omöjlig sak. Men lite mer ordnade tester hade jag hoppats på.
Morello skrev:Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
Öron har väl de flesta? Låter det bra så är det bra, eller?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
Öron har väl de flesta? Låter det bra så är det bra, eller?
/ B
Morello skrev:music4ever skrev:Belker skrev:Jag hade inga större förväntningar, eftersom jag efterfrågar en nästan omöjlig sak. Men lite mer ordnade tester hade jag hoppats på.
Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
Morello skrev:Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
music4ever skrev:Morello skrev:Jag tror ganska få här i kanalen sitter på kompetensen och utrustningen som krävs för adekvata, akustiska mätningar på högtalare.
Just därför borde folk inte vara så förvånad att mätningar på detta inte är vanliga eller inte finns.
Belker skrev:music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
Det var generöst! Det vore ännu bättre om någon kom med i28. Det hade mer besvarat trådens fråga. Särskilt om ett blindtest kunde riggas.
Morello skrev:music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
Kanske dyker opp med mätmikrofon - vore som sagt kul att lyssna på ditt system.
music4ever skrev:Belker skrev:music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
Det var generöst! Det vore ännu bättre om någon kom med i28. Det hade mer besvarat trådens fråga. Särskilt om ett blindtest kunde riggas.
För att? Vad räknar du med skulle skilja dem åt?
Manifestet skrev:Att som utgångspunkt ha en högtalare där återgivningsfelen är mycket små (pi60) gör det dock inte lättare att höra när man gör dem ännu mindre (pi60s). Och dessutom behöver man nästan lyssna på högtalarna bredvid varandra under en längre tid för att inse pi60s’ överlägsenhet, så det är en uppenbarelse som inte drabbar ägaren av pi60.
Kort sagt: Förutsättningarna att bli mycket nöjd är utmärkt, oavsett vilket av de två systemen man väljer.
[---]Signaturversioner av de tre större modellerna [...] skiljer sig från i14, i28 och i56 genom att de kan spela 4 dB starkare och är förfinade i varje detalj.
[---]
Lite förenklat kan man säga att i16s, i32s och i64s är likadana [som i14, i28, i56], men de är lite, lite bättre på allt.
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:Om någon vill komma med en Pi60 eller pi60s och i verkligheten jämföra mot i32s för få det självklara svaret, så är ni välkomna.
Kanske dyker opp med mätmikrofon - vore som sagt kul att lyssna på ditt system.
Vi styr upp en träff under sommaren.
Almen skrev:Jo, det vore väl intressant, på ett esoteriskt sätt. Det är nog ganska svårt, både att hitta en teknisk set-up som funkar, att samla kompetenta lyssnare, och sedan att metodologiskt och statistiskt lyckas visa eventuell skillnad.
Jag tycker inte att konstruktören själv direkt överdriver skillnaderna:Manifestet skrev:Att som utgångspunkt ha en högtalare där återgivningsfelen är mycket små (pi60) gör det dock inte lättare att höra när man gör dem ännu mindre (pi60s). Och dessutom behöver man nästan lyssna på högtalarna bredvid varandra under en längre tid för att inse pi60s’ överlägsenhet, så det är en uppenbarelse som inte drabbar ägaren av pi60.
Kort sagt: Förutsättningarna att bli mycket nöjd är utmärkt, oavsett vilket av de två systemen man väljer.
[---]Signaturversioner av de tre större modellerna [...] skiljer sig från i14, i28 och i56 genom att de kan spela 4 dB starkare och är förfinade i varje detalj.
[---]
Lite förenklat kan man säga att i16s, i32s och i64s är likadana [som i14, i28, i56], men de är lite, lite bättre på allt.
Förutom den ökade effekttåligheten verkar det som eventuellt kan påverka ljudet vara lägre toleranser för de ingående komponenter, och kontrollerade toleranser ger väl i första hand ett garanterat bättre genomsnitt på batcher, inte nödvändigtvis stora skillnader mellan individuella exemplar.
Morello skrev:"4dB starkare" kan knappast gälla höga frekvenser då modellerna har samma diskantelementbestyckning.
Almen skrev:Morello skrev:"4dB starkare" kan knappast gälla höga frekvenser då modellerna har samma diskantelementbestyckning.
Nej, det tror jag alla förstår.
Men som sagt, det är inte många högtalartillverkare som presenterar jämförande mätdata (inkl. dist).
Morello skrev:Almen skrev:Morello skrev:"4dB starkare" kan knappast gälla höga frekvenser då modellerna har samma diskantelementbestyckning.
Nej, det tror jag alla förstår.
Men som sagt, det är inte många högtalartillverkare som presenterar jämförande mätdata (inkl. dist).
Nej, men det är nog få kunder som gapar så mycket efter mätdata i andra sammanhang som just Ingvars kunder.
Jag har inga poroblem med det - tvärtom tycker jag audiobranschen behöver mer mätdata jämte objektiva lyssningstester och mindre flum.
Morello skrev::D Har ju redan ett par QM10 samt två andra högtalare med bestyckning från Ino - räknas det?
Morello skrev:Jag brukar inte tycka så mycket.De låter precis som alla högtalare: som de mäter!
Morello skrev:Jag brukar inte tycka så mycket.De låter precis som alla högtalare: som de mäter!
Zappa skrev:Morello skrev:Jag brukar inte tycka så mycket.De låter precis som alla högtalare: som de mäter!
Tycker du att de mäter bra?
eljulio skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Jag brukar inte tycka så mycket.De låter precis som alla högtalare: som de mäter!
Tycker du att de mäter bra?
Lycka till Zappa...![]()
Ted_B skrev:Jag menar alltså enligt de förutsättningar som står i det citerade stycket i inlägget strax ovan mitt inlägg.
Pip hade -40dB som motsvarar 1% , pi60s hade -55 dB vilket motsvarar x%?
Skickat från min J9210 via Tapatalk
Morello skrev:
Skrivet med ett DAS KEYBOARD PÅ EN PERSONDATOR.
Ted_B skrev:Morello skrev:
Skrivet med ett DAS KEYBOARD PÅ EN PERSONDATOR.
Bättre nu?
[emoji16]
Belker skrev:DVD-ai skrev:Hmmm, jag har bara testat med piP vs piPs under en mycket lång period parallellt i alla fall
Sedan har jag ju haft samtliga modeller förutom i14, pi60 och i56(Även om jag har lyssnat på dessa väldigt många gånger och i olika rum).
Resultatet är att jag generellt tycker att Signatur låter mer naturligt Okomplicerat på något vis, men samtidigt med resultatet att jag oftast föredrar att gå upp ett steg i storlek även om det betyder att det blir en icke signatur.
Alltså iPs trumfas av i6, i16s trumfas av i28, i32s trumfas av i56
Jo, att större modeller kan trumfa mindre är rimligt. Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Jag räknar egentligen inte med att någon ska svara ja på trådens fråga. Det krävs ju rätt mycket jobb och resurser att göra testet jag efterfrågar. Möjligtvis att piP går att testa mot s. Men det är knappt. Ljudminnet är kort och omriggning och flytt av högtalare tar ändå en stund. Harman har väl byggt en testrigg, men den är väl bara för mono, eller?
Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster