Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Hmmm, jag har bara testat med piP vs piPs under en mycket lång period parallellt i alla fall
Sedan har jag ju haft samtliga modeller förutom i14, pi60 och i56(Även om jag har lyssnat på dessa väldigt många gånger och i olika rum).
Resultatet är att jag generellt tycker att Signatur låter mer naturligt Okomplicerat på något vis, men samtidigt med resultatet att jag oftast föredrar att gå upp ett steg i storlek även om det betyder att det blir en icke signatur.
Alltså iPs trumfas av i6, i16s trumfas av i28, i32s trumfas av i56
Nattlorden skrev:Det är nog få som gjort en så grundlig test - och den är ju väldigt svår att göra om man på något tillräckligt snabbt sätt skall kunna byta emellan och få placering/invinkling rätt mellan bytena.
Den absolut största skillnaden i mitt rum när jag bytte från i28 till pi60s-s var att den senare passade mitt lyssningsavstånd bättre - med i28 hade jag egentligen behövt ha soffan en halvmeter-meter längre bak, vilket var för mitt rum opraktiskt.
Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
Maarten skrev:Hmm, beror på vad du menar? För många år sedan jämfört några olika versioner av pi60, dock ej s. Även i14s och i5 i andra sammanhang. Kontrollerade former kan diskuteras, men ett antal switch på plats i väldämpade rum (2 olika) och försök till blint gjordes. Ingen statistisk analys. Ska tas med nypa salt men skillnaderna upplevdes vara mkt små ffa gällande versioner av pi60 och i14s, om ens verkliga. piP är den som avviker mest avseende "lugn" och "oansträngdhet" i ljudet. Att större modeller klarar högre ljudtryck är förstås självklart.
Efter det och ett antal liknande tester (t ex elektronik) har jag blivit mer än skeptisk till upplevda skillnader. Även vetskapen om placebo-effekter inom diverse områden (såsom medicin, religion, "mänskligt fungerande" och psykologi) har bidragit till ytterligare skepsis. Men blindtest och statistisk har ju debatterats enormt i början av faktiskt.io's tillblivelse och på föregångarna hififorum och hifimagasinet.
EDIT: Håller med om Belkers:Så frågan blir väl i förlängningen, hur testar vi högtalare egentligen? Är det plötsligt ok med öppet tyckande? Varför har vi inte samma krav som på elektronik och kablar, där vi genast ropar Metodfel och Placebo! när någon hör skillnader?
David_A skrev:Jag körde i56 och i64s parallellt under en tid i källaren. Vad jag kan minnas upplevdes ljudet lite mera friflytande hos i64s. Låter lite hifiklyschigt, men man fick intrycket att ljudet "släppte" lite bättre på s-modellen. Fanns någon typ av betoning? i övre bas/röstregionen hos i56 där dom upplevdes något annorlunda mot i64s. Jag är tämligen säker på att båda modellerna hade samma motstånd till undre/övre basarna, även om jag aldrig skruvade isär i56.
Dock ganska minimala skillnader jämfört med hoppet från tex i28,i32s upp till i56/i64s
Men skulle inte dra alldeles för stora växlar på det. Var ju ganska mycket bök att flytta fram och tillbaka och få en rättvis jämförelse.
Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.
Nattlorden skrev:Belker skrev:Intressant! Men vad menar du med olika versioner av pi60? De finns väl bara i s och inte s? Eller var det olika årgångar? Komponenter har bytts under åren vill jag minnas.
pi60
pi60s
pi60s-s (mitt par enda som finns antar jag)
pi60es
pi60es-s (tror ej heller det gjorts några sådana stenisar)
Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.
And by and large, people thought that the white speaker was very open and airy and fun. And the black speaker was more dramatic. The questions and the paint on the speaker led you to believe there was a difference.
Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
sprudel skrev:Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
Den enda skillnaden jag egentligen hörde var att pi60s gick djupare. Det var även den skillnaden som Ingvar själv poängterade ut sen. För han har väl ändå sagt att högtalarna ska låta tämligen lika med untantag för frekvensomfång och ljudvolym?
Njae. Jag tycker att piP, piPs har mindre riktverkan än de större, och sprider alltså mer. Kan upplevas som en luftigare presentation.
Tell skrev:Belker skrev:Vi har ju alla hört steget från piPs till pi60s i källarn (även om de står olika placerade och det inte sker blint).
sprudel skrev:För sin storlek är ju piPs anmärkningsvärt bra. Absolut.
Belker skrev:Ja, har någon här på riktigt, faktiskt style, jämfört grundmodell med signatur? Förutom Ingvar, då får man anta. i14 mot i16s, pi60 mot dito s? Banan B1 mot B2? Jag menar alltså på riktigt jämfört, under kontrollerade former. Inte ”jag bytte mina 60 mot s och ljudbilden öppnade sig”.
Prozac skrev:Har INOs produkter överhuvudtaget testats [...] av någon annan än konstruktören?
Har INOs produkter överhuvudtaget [...] mätts på av någon annan än konstruktören? Finns isf resultaten publicerade nånstans?
goat76 skrev:Var är alla dessa oberoende mätningar, jag har inte sett några, mest bara mätningar av användares korrigerade rumsmätningar och inte några direkta försök att möta högtalarna i sig?
jonasp skrev:I tråden om piPs kompis pK finns mätningar på piP (under suboptimala omständigheter enligt min mening) och jämförelse med pK. Sedan har här florerat mätningar på pi60s, bland annat den som en examensarbetare gjorde.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster