Ja, då var man framme vid spånandet om hur A1:orna, dvs de som jag kommer att köpa någon gång om inte så länge, ska kopplas in.
Jag har läst flera trådar om detta och också fått råd om 3+3 placering men jag vill utmana detta råd och påstå att det skulle (i mitt rum) vara bättre att koppla in dem som 2+1+1+2.
Så här tänker jag:
Rummet är avlångt och man sitter längs ena långsidan. Det innebär att det är långt (ca 2m) mellan soffan och väggen, både på höger och vänster sida. Det innebär att de 4 A1:or som ska sitta på sidoväggarna hamnar mycket längre ifrån lyssningsplatsen än de 2 A1:or som sitter på väggen bakom soffan. Soffan står för övrigt nära bakväggen (ca 20-30cm ifrån). Detta måste ju innebära att om alla 3 A1:or per sida körs på samma kanal så kommer ljudet att anlända vid olika tidpunkter från sido resp. bakhögtalarna. Detta avstånd är betydligt större än i de flesta "vanliga" rum där avståndet till sidoväggarna inte är så stort och jag tror att rekommendationen 3+3 avser just vanliga rum där man sitter längs ena kortväggen.
Men om man istället kör 2 A1:or i serie på surroundkanalen och en A1 på surround back kanalen så har man ju så mycket bättre möjligheter att få ljudet att anlända samtidigt eftersom man kan ställa både delay samt dämpning/ökning av signalen i receivern. Man kan med andra ord kompensera för skillnaden i avstånd mellan A1:orna som är kopplade på surroundkanalen och A1:an som är kopplad på surroundbackkanalen.
Detta gäller ju såväl 5.1 som 7.1 material eftersom 5.1 kan köras ut på både surround och surroundback kanalerna.
Har jag fel? Är det något jag förbisett eller är mitt förslag det som skulle fungera bäst i mitt rum?