A1 i 3+3 eller 2+1+1+2?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

A1 i 3+3 eller 2+1+1+2?

Inläggav Moment-23 » 2010-08-13 17:46

Ja, då var man framme vid spånandet om hur A1:orna, dvs de som jag kommer att köpa någon gång om inte så länge, ska kopplas in.

Jag har läst flera trådar om detta och också fått råd om 3+3 placering men jag vill utmana detta råd och påstå att det skulle (i mitt rum) vara bättre att koppla in dem som 2+1+1+2.

Så här tänker jag:
Rummet är avlångt och man sitter längs ena långsidan. Det innebär att det är långt (ca 2m) mellan soffan och väggen, både på höger och vänster sida. Det innebär att de 4 A1:or som ska sitta på sidoväggarna hamnar mycket längre ifrån lyssningsplatsen än de 2 A1:or som sitter på väggen bakom soffan. Soffan står för övrigt nära bakväggen (ca 20-30cm ifrån). Detta måste ju innebära att om alla 3 A1:or per sida körs på samma kanal så kommer ljudet att anlända vid olika tidpunkter från sido resp. bakhögtalarna. Detta avstånd är betydligt större än i de flesta "vanliga" rum där avståndet till sidoväggarna inte är så stort och jag tror att rekommendationen 3+3 avser just vanliga rum där man sitter längs ena kortväggen.

Men om man istället kör 2 A1:or i serie på surroundkanalen och en A1 på surround back kanalen så har man ju så mycket bättre möjligheter att få ljudet att anlända samtidigt eftersom man kan ställa både delay samt dämpning/ökning av signalen i receivern. Man kan med andra ord kompensera för skillnaden i avstånd mellan A1:orna som är kopplade på surroundkanalen och A1:an som är kopplad på surroundbackkanalen.
Detta gäller ju såväl 5.1 som 7.1 material eftersom 5.1 kan köras ut på både surround och surroundback kanalerna.

Har jag fel? Är det något jag förbisett eller är mitt förslag det som skulle fungera bäst i mitt rum?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-13 18:01

Klart du skall koppla så du kan få 7.1 ut! 2+1+1+2 definitivt. Räcker det inte till för att smeta ut så kan du ju skaffa ännu fler senare... 3+1+1+3 och 3+2+2+3...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-08-13 18:24

Nej.

:lol:

Alltså, gör som du känner för, men jag skulle satsa på 5.1 i första hand. Eller köpa ett par A1or till, så kan du köra 7.1 - inte för att det finns något matrial att tala om som vekligen kan dra nytta av de där två sista kanalerna men det är valfritt att använda i alla fall ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-13 18:43

Du menar alltså att merperten av ljudförbättringen i DTS-ES och motsvarande Dolby får du ut även om du bara spelar 5 av kanalerna?

Jag har inte provat att göra det, för jag har 7 kanaler kopplade... men det blir i vart fall betydligt bättre hos mig varje gång en film har 7-kanalsformat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-13 18:45

Hos Soleld THX så upplevs det viss skillnad med och utan surrback med i leken, dock inte på alla filmer men till visas så ger en en tydligt förbättrad närvaro :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-08-13 18:50

Bamsefar skrev:Nej.

:lol:

Alltså, gör som du känner för, men jag skulle satsa på 5.1 i första hand. Eller köpa ett par A1or till, så kan du köra 7.1 - inte för att det finns något matrial att tala om som vekligen kan dra nytta av de där två sista kanalerna men det är valfritt att använda i alla fall ;-)

Men även om det är väldigt lite material som är 7 kanaligt så är tanken med min setup att kunna köra ut 5.1 även på surround back och eftersom det är två egna kanaler så kan de justeras (delay +dämp) i förhållande till det par som är kopplat på surround kanalerna. Alltså borde jag kunna kompensera för avståndssillnaden mellan högtalarna. Det kan jag inte om jag kopplar alla A1:or till bara två surroundkanaler.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-13 20:38

Såg att du tänkte seriekoppla två A1 - de skall parallellkopplas!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-08-14 11:04

MagnusÖstberg skrev:Såg att du tänkte seriekoppla två A1 - de skall parallellkopplas!

Ja, så klart. Tack för rättningen :)
I serie så hamnar dom väl i ofas? Eller blir det bara ett fas-ligt oljud? :lol:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-08-15 16:54

Hur hanterar din receiver de bakre kanalerna vid 5.1-ljud (DD el. DTS) när du kopplar 2+1+1+2? Skickar den ut samma signal till bakre som till sidokanalerna är det självklart så du ska koppla, men jag har upptäckt att min (Pioneer) inte gör det. Den väljer istället att "hitta på" ljud som skickas till de bakre kanalerna. Därför borde jag egentligen koppla 3+3 då 99% av filmmaterialet jag kollar på är kodat med 5.1-ljud.

Vad delay etc beträffar så spelar det ingen roll hur du kopplar, tror jag. Har för mig att man ställer in avståndet till närmaste högtalaren i resp. kanal.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-08-16 08:23

Klart du ska koppla 2+1+1+2 !!!!

Min reciever (tror att de flesta klarar detta) kan koppla om mellan
2+1+1+2
2+2+2
3+3
så man förlorar INGET genom att koppla 2+1+1+2.

Kör hårt!
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-08-16 18:37

niklas skrev:Hur hanterar din receiver de bakre kanalerna vid 5.1-ljud (DD el. DTS) när du kopplar 2+1+1+2? Skickar den ut samma signal till bakre som till sidokanalerna är det självklart så du ska koppla, men jag har upptäckt att min (Pioneer) inte gör det. Den väljer istället att "hitta på" ljud som skickas till de bakre kanalerna. Därför borde jag egentligen koppla 3+3 då 99% av filmmaterialet jag kollar på är kodat med 5.1-ljud.

Vad delay etc beträffar så spelar det ingen roll hur du kopplar, tror jag. Har för mig att man ställer in avståndet till närmaste högtalaren i resp. kanal.

Jag vet faktiskt inte hur min receiver gör. Jag har precis köpt den och har inga surroundhögtalare att testa med ännu. Har kollat manualen men inte hittat något om just detta. Jag utgick ifrån att det var så bara. Det verkar vettigare att mata ut 5.1 även på surround back än att den ska försöka räkna om ljudet till dessa kanaler.

Någon som vet hur Marantz SR-6004 haterar 5.1 material med surroundback högtalare inkopplade?

Återgå till Wänner af Ino