Hej! alla glada! jag har ett "litet" problem, jag saknar byggbeskrivning till mina y fyror då ingenjörn är lite upptagen ibland. Tänkte att någon kanske har en så slipper jag jaga honom ännu mer. Någon som kan Pm a en sådan? Börjar bli himla byggsugen.
Det står i rubriken "y basar med 4 Portar."
Om han menar 4st profY så är det väldigt konstigt formulerat imo.
Isf kunde kan lika väl sagt "y basar med 4 terminaler."
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.
Jag har sett profY-4 med 4 portar... I somras när jag var i Täby för att
hämta upp mina i6 var det en annan kille där som bla hämtade en ny
variant av profY-4 med 4 portar. Om jag inte minns helt åt helvete.
Någon byggbeskrivning har jag dock inte tillgång till, men du får väl
ringa IÖ och hoppas att han sitter vid datorn så kanske han kan skicka
över en.
Hej igen! det är fyra portar, fick 7,5 meter rör samt 32 trattar. Ja jag ringer honom igen men svårt o få tag i honom när han är vid datorn. Detta var bara en chansning, vill bygga nu.....
Tror inte det är "special" direkt snarare ny, jag fick frågan om vilken låda jag skulle ha o tog inte den enkla, ev var denna lite dyrare men jag minns inte.
Ja det blir väl mindre turbulens i portar med mindre diamter eller rättare sagt de tillåter högre lufthastigheter innan turbulens uppstår eller något liknande.
Funderar dock på varför de inte var byggda på det sätter från början om det är fördelaktigt. Kanske är någon mer skillnad som är den bidragande faktorn till ändringen?
MagnusÖstberg skrev:Det var väl iof redan två portar förut, dvs iallafall dubbelt så många som i enklaste utförandet?
Mjo, men signaturversionen har ju två portar för att kunna köras i två "lägen", ett som som ger högre maximalt ljudtryck men tidigare avrullning, och ett som är "normal-läge". Vill man köra "normal-läget" så ska man ha ena porten pluggad (så i princip kör man ju på bara en port).
Smalare och fler rör till basreflexen är bättre ner till en diameter på någon cm/st, de tål då högre lufthastighet innan det blir turbulent. Minskas det ytterligare på diametern så ökar förlusterna alltför mycket, och ett knippe med sugrör ger definitivt för mycket förluster.
Slitsport fungerar på samma sätt, att det blir mindre turbulens om slitsen inte är för hög.
Jag pratade med Ingvar under Öster-Göken om detta, och anledningen som nämndes då var att det är lättare att experimentera med avstämningen, som tidigare nämnts.
Om jag inte i mitt ner-ölade stadie hörde fel sades det också att det "vanliga" var att en port var pluggad.