Snabbfråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Snabbfråga

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-10 16:51

Edit: jag kapar min tråd för en snabbfråga. Skulle vilja slippa ringa och störa IÖ för en sån här fånig sak.

I när det kommer till tätningslist i monteringsanvisning för pP, står det endast att man ska sätta det på port. Är det endast på rörporten det ska klistras på tätningslist alltså? På elementets baksida sitter redan en tunnare variant, så det anske är tillräckligt, men på anslutningsterminalen då?

[s]Snart (nåja) är mina P-2 färdigmålade och monterade. Så jag har börjat tänka lite på nästa steg. Är det smart att lägga ett högpassfilter i minidsp:n för att slippa oroa sig när man kollar på film? Jag tror jag spelar väldigt måttliga nivåer, men ja ni vet... Filmljud. Hur bör det ligga isf?[/s]
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2014-02-19 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 17:13

Så länge du inte har ett problem så är det väl inget måste, men ett par profP-2 går allt att bottna "hyffsat" lätt så ett HP-filter kan vara en bra försäkring.

Mitt tips är att lägga HP filtret så högt som går utan att det påverkar nyttoljudet hörbart.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-10 17:57

Jag har skippat det i min setup, och då spelar jag ändå med överdimensionerade toppar, och mer effekt än vad pP-2 gillar. Gillar inte tanken i att lägga till ännu ett digitalt filter.

Jag spelar ändå relativt starkt och lyckas sällan bottna mina pP-2, visst, i Toy Story 2-introt tröttnar de, men det mesta fungerar bra.

Dessutom överstyr P-2 jäkligt snyggt, inget hårt klonk utan de tappar mer orken och säger "phöööh".
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-10 18:37

Det är ju min förra lilla fadäs med pajjade element på mina guru som födde tanken. Det kanske är onödigt, men om man ska lägga så hur låter 48dB/oktav vid 20Hz?
Häpp!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-10 18:40

Jag råder dig att lägga det lite lägre än så, vid kanske 15Hz. I ditt fall kommer du redan att ha skurit -3dB vid 20Hz, en frekvens som P-2 fortfarande återger (om än lite lägre än övriga basregistret).

Jag hade nog försökt härma cr80s, och satt frekvensen till 13,5 Hz. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 18:45

Sätt det så högt att det inte påverkar nyttoljudet bara. Varför bestämma sig för en siffra tagen ur luften när man faktiskt kan testa sig fram till vad som är bäst?

Att skära i nyttoljudet vill du så klart inte göra och lägga du filtret för lågt så riskerar du att bottna dem i större grad. Lyssna dig fram är mitt tips. Eller mät om du hellre tycker det är lättare.

Fostex skrev:Jag hade nog försökt härma cr80s, och satt frekvensen till 13,5 Hz. :)

Subsonic-filtret i cr80s är dock inte till för att rädda basar från bottning utan för att ta bort skivspelar-rumble.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-19 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-10 18:51

Ja, får väl lyssna och se vart det landar då
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-19 15:51

Bytte rubrik och frågeställning :)
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-19 18:32

Angående din fråga om ett högpassfilter till dina basmoduler, så vill jag avråda från det. I alla fall av ljudmässiga skäl. När man filtrerar så händer det saker i tidsdomänen förutom i frekvensdomänen. Det kan alltså låta annorlunda. Det kan i värsta fall låta som om basarna spelar i otakt. Många kommersiella subwoofrar, även professionella, har högpassfilter som gör att de låter onödigt illa.

Jag gissar på att Profundus P-2 har väldimensionerade baselement som tål rätt så rejält med stryk. Men du bör använda en lagom stor förstärkare som gör att elementen inte bottnar för mycket. Följ tillverkarens råd. Jag gissar på runt 100 watt (åttaohmswatt) för dina basar, kanske lite mer går bra också.

Jag har inget direkt att säga om tätningslisterna. Jo, kanske att tätningslist är normalt att sätta vid högtalarterminalerna. Basreflexportarna vet jag inte hur de ska monteras, men om det är skruvmontage bör de förses med tätningslist. Om det är limningsmontage bör tätningslist inte användas. Om baselementen redan har tätningslist ska inte någon mer tätningslist behövas. Se även till att hål som förborras för skruvar inte borras alltför stora, det kan bli otätt då. Ovanstående är min egen rekommendation och är inte nödvändigtvis i samklang med Inos montageanvisningar. Vill du veta EXAKT bör du i så fall kontakta Ingvar Öhman.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-19 21:38

Johan_Lindroos skrev:Angående din fråga om ett högpassfilter till dina basmoduler, så vill jag avråda från det. I alla fall av ljudmässiga skäl. När man filtrerar så händer det saker i tidsdomänen förutom i frekvensdomänen. Det kan alltså låta annorlunda. Det kan i värsta fall låta som om basarna spelar i otakt. Många kommersiella subwoofrar, även professionella, har högpassfilter som gör att de låter onödigt illa.

Jag gissar på att Profundus P-2 har väldimensionerade baselement som tål rätt så rejält med stryk. Men du bör använda en lagom stor förstärkare som gör att elementen inte bottnar för mycket. Följ tillverkarens råd. Jag gissar på runt 100 watt (åttaohmswatt) för dina basar, kanske lite mer går bra också.

Jag har inget direkt att säga om tätningslisterna. Jo, kanske att tätningslist är normalt att sätta vid högtalarterminalerna. Basreflexportarna vet jag inte hur de ska monteras, men om det är skruvmontage bör de förses med tätningslist. Om det är limningsmontage bör tätningslist inte användas. Om baselementen redan har tätningslist ska inte någon mer tätningslist behövas. Se även till att hål som förborras för skruvar inte borras alltför stora, det kan bli otätt då. Ovanstående är min egen rekommendation och är inte nödvändigtvis i samklang med Inos montageanvisningar. Vill du veta EXAKT bör du i så fall kontakta Ingvar Öhman.

Det är intressant det du säger om filter. Jag fick för mig att digitala filter inte påverkar i tidsdomänen (mer än den allmänna tidsfördröjningen för apparaten. Men att det däremot skulle kunna introducera andra artefakter, som jag inte tänkte spelar någon roll under 20Hz, då jag tvivlar på att jag hör så mycket där.

Angående det andra så är det skruvar som gäller. Dock är just porten det enda som nämns när det kommer till tätning. Ach, kanske ska ringa iaf. Men tänker att det borde vara en drös här som borde veta.
Häpp!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-02-19 21:48

Tätlist överallt där det inte finns och där det ska skruvas.
Fanns en tid när det va "inbyggd" tätlist på terminalen också.

Återgå till Wänner af Ino