Johan_Lindroos skrev:Angående din fråga om ett högpassfilter till dina basmoduler, så vill jag avråda från det. I alla fall av ljudmässiga skäl. När man filtrerar så händer det saker i tidsdomänen förutom i frekvensdomänen. Det kan alltså låta annorlunda. Det kan i värsta fall låta som om basarna spelar i otakt. Många kommersiella subwoofrar, även professionella, har högpassfilter som gör att de låter onödigt illa.
Jag gissar på att Profundus P-2 har väldimensionerade baselement som tål rätt så rejält med stryk. Men du bör använda en lagom stor förstärkare som gör att elementen inte bottnar för mycket. Följ tillverkarens råd. Jag gissar på runt 100 watt (åttaohmswatt) för dina basar, kanske lite mer går bra också.
Jag har inget direkt att säga om tätningslisterna. Jo, kanske att tätningslist är normalt att sätta vid högtalarterminalerna. Basreflexportarna vet jag inte hur de ska monteras, men om det är skruvmontage bör de förses med tätningslist. Om det är limningsmontage bör tätningslist inte användas. Om baselementen redan har tätningslist ska inte någon mer tätningslist behövas. Se även till att hål som förborras för skruvar inte borras alltför stora, det kan bli otätt då. Ovanstående är min egen rekommendation och är inte nödvändigtvis i samklang med Inos montageanvisningar. Vill du veta EXAKT bör du i så fall kontakta Ingvar Öhman.
Det är intressant det du säger om filter. Jag fick för mig att digitala filter inte påverkar i tidsdomänen (mer än den allmänna tidsfördröjningen för apparaten. Men att det däremot skulle kunna introducera andra artefakter, som jag inte tänkte spelar någon roll under 20Hz, då jag tvivlar på att jag hör så mycket där.
Angående det andra så är det skruvar som gäller. Dock är just porten det enda som nämns när det kommer till tätning. Ach, kanske ska ringa iaf. Men tänker att det borde vara en drös här som borde veta.