ekeponken skrev:Är det någon här på forumet som haft och tyckt väldigt mycket om Qln Signatur (eller någon annan högtalare med liknande ljudkaraktär), men bytt till piP eller Pi60?
Finns det risk för att piP kan låta för analytiskt? Typ att man hör allt jättebra, men det är inte musikaliskt och heller inte så fängslande.
Hur är det med demokvällar nu i sommar förresten? Finns det någon från Göteborg som har tänkt sig en färd upp till Huvudstaden och IÖ's källare?
Jag har för mig att Hetsporren har eller har haft QLN Signature. Men han har inte bytt till piP mig veterligen, men han har lyssnat på dem. Omdömena har då gått från totalsågning* till senare "typ helt åkej", och även med omdömmet att de lät helt olika beroende på i vilket lyssningsrum de spelades i.
* När han var osams med IÖ.
Personligen tycker jag att piP inte låter "kallt och analytiskt", snarare "rent och klart" men aldrig med dragning åt "kallt eller hårt" ljud. De kan dock förstås fås att låta så om programmaterialet låter "kallt eller hårt". Men ska man hårddra det så finns det andra högtalare som har lägre förvrängning än piP, trots allt är det inga distorsionsfria högtalare som någon(?) skulle kunna förledas att tro. Inga högtalare är ju distorsionsfria. För storleken så tycker jag dock att de är förvånansvärt lågdistorderande vid ändock ganska starka nivåer, vilket är trevligt. Speciellt om man lyssnar nära, då behöver man ju inte spela lika högt heller för att uppnås ammam ljudtryck.
Personligen tycker jag dock att jag vill ha större högtalare av distorsions- och spridningsegenskapsskäl.