i28s fråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

i28s fråga

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-01 13:49

Jag är inte klar med varken delningsfilter eller bassystem ännu, utan kör i28orna full range. Hur mycket vågar man gasa utan att något förstörs? Får man förvarning med att det låter illa?

Jobbar på med att få fram i alla fall ett delningsfilter, men det går trögt. Inget tillräckligt bra finns att köpa, utan det måste bli DIY. Tills det är klart måste jag någon form av nödlösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-01 13:57

Gasa på du...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: i28s fråga

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-01 14:49

Max_Headroom skrev:Jobbar på med att få fram i alla fall ett delningsfilter, men det går trögt. Inget tillräckligt bra finns att köpa, utan det måste bli DIY. Tills det är klart måste jag någon form av nödlösning.

Detta kanske kan vara något?
http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html
Har själv köpt några kort.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: i28s fråga

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-01 15:44

RogerGustavsson skrev:
Max_Headroom skrev:Jobbar på med att få fram i alla fall ett delningsfilter, men det går trögt. Inget tillräckligt bra finns att köpa, utan det måste bli DIY. Tills det är klart måste jag någon form av nödlösning.

Detta kanske kan vara något?
http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html
Har själv köpt några kort.

Tack för tipset!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-02-01 23:07

varför inte öhmans egna filter? annars finns ju engelholm audio som verkar intressanta.
mvh raimo.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-01 23:11

Max: Du kan säkert få ett cr80(s) filter byggt i ett 19" rack så att det inte
ser så litet ut :)

Fast det är förstås kul att bygga själv... :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-02 09:04

RMA skrev:varför inte öhmans egna filter? annars finns ju engelholm audio som verkar intressanta.
mvh raimo.

INOs egena filter saknar möjligheten att peaka vid 30Hz, som jag vill för att kompensera för att basmodulerna rullar av tidigt (nej, jag tänker inte bygga större lådor). INOs filter har en möjlighet att höja basen, men då är det en shelf-höjning. Dessutom måste filtret hämtas på plats i Lahäll. Så det går bort.

Engelholm audio är kontaktad. Det kan bli ett sådant filter, eller variant därav, så småningom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-02 09:43

Max_Headroom skrev:INOs egena filter saknar möjligheten att peaka vid 30Hz, som jag vill för att kompensera för att basmodulerna rullar av tidigt (nej, jag tänker inte bygga större lådor). INOs filter har en möjlighet att höja basen, men då är det en shelf-höjning. Dessutom måste filtret hämtas på plats i Lahäll. Så det går bort.

Engelholm audio är kontaktad. Det kan bli ett sådant filter, eller variant därav, så småningom.

Det filter jag gav dig länk till längre upp, har just den möjligheten att lägga in peak (eller dip, shelf, Linkwitz etc.).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-02 10:20

RogerGustavsson skrev:
Max_Headroom skrev:INOs egena filter saknar möjligheten att peaka vid 30Hz, som jag vill för att kompensera för att basmodulerna rullar av tidigt (nej, jag tänker inte bygga större lådor). INOs filter har en möjlighet att höja basen, men då är det en shelf-höjning. Dessutom måste filtret hämtas på plats i Lahäll. Så det går bort.

Det filter jag gav dig länk till längre upp, har just den möjligheten att lägga in peak (eller dip, shelf, Linkwitz etc.).

Så här står det på deras hemsida om filterkorten: Sold Out
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-02-02 16:02

Kontaktade Engleholm även jag,Fast jag var mer intresserad av försteget,Men han verkar vara bra att ha & göra med så det är inte omöjligt att han kan fixa till ett filter efter dina behov.
MVH Raimo.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-18 22:26

nu har jag provat att köra fullrange på i28orna ett bra tag (basarna är fortfarnde inte klara, har hft för mycket på jobbet. Någon som har lust att jobba lite gratis åt mig, så dom blir klara någon gång? Konstruktionen är klar, men ritningar till snickeriet återstår.)

Om flera undrar samma som jag undrade kan jag meddela att det börjar låta knas när nivån blir "tillräckligt hög". Hur hör det är beror på det man spelar, men musik som är ganska basfattig kan man spela väldigt högt med. Det som verkar hända är att elementen når sitt mekaniska X-max. Och när det händer, eller strax innan, så börjar det låta lite illa. Men fram dit är det bara att dra på. Ljudnivån när det urartar är långt högre än vad dom flesta av markandens "full range" högtalare mäktar med utan att låta apa.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-19 13:04

Jag och David_A, är ytterst nöjda med våra TacT´s och det känns inte som vi kommer byta ut dem mot någonting annat. Eller hur David, vad säger du? Även fast det kanske inte är det absolut puristiska enligt vissa, är det verkligen en underbar "pandoras box" med mängder av möjligheter !!

:)
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 15:10

NN,

är det den där 2.2x eller nåt sånt som du har?

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-19 16:45

NNord skrev:Jag och David_A, är ytterst nöjda med våra TacT´s och det känns inte som vi kommer byta ut dem mot någonting annat. Eller hur David, vad säger du? Även fast det kanske inte är det absolut puristiska enligt vissa, är det verkligen en underbar "pandoras box" med mängder av möjligheter !!

:)

Jag tror man måste ta bort en siffre från prislappen för att denna ska bli akteull för min del.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-21 00:52

Piotr skrev:NN,

är det den där 2.2x eller nåt sånt som du har?

/Peter

Yes !
Och de borde inte kosta mer än 25 000:- begagnade !
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-02-21 10:19

Jag måste hålla med Niklas. 2.2x är guld värd utan kompenseringen. Allt gött samlat i en låda. Enda smolket i bägaren är att man inte kan mäta resultatet efter justering av eqn.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-21 10:51

Låter som att man kan få samma funktionalitet + uppmätning för en tredjedel av begagnatpriset om man tittar på studioutrustning istället...
Nackdelen är då att det är XLR in och ut, men det kostar ju inte så mycket med adaptrar eller att göra egna kablar... Tittar just nu på sådana lösningar, bl.a.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 03:01

Max_Headroom skrev:
RMA skrev:varför inte öhmans egna filter? annars finns ju engelholm audio som verkar intressanta.
mvh raimo.

INOs egena filter saknar möjligheten att peaka vid 30Hz, som jag vill för att kompensera för att basmodulerna rullar av tidigt (nej, jag tänker inte bygga större lådor).

Det stämmer inte alls det. De har möjlighet att höja basen på exakt det sättet, alltså såsom är optimalt för en låda som är byggd med mindre volym än vad som är optimalt!

Allt man behöver göra är att switcha om en omkoppare INUTI cr80s, som finns där just för att möjliggöra använding av volymunderdimansionerade basmoduler som behöver bashöjas! 8)

INOs filter har en möjlighet att höja basen, men då är det en shelf-höjning. Dessutom måste filtret hämtas på plats i Lahäll. Så det går bort.

Det stämmer inte heller. Den eq som finns "native" är inte ett shelf-filter. Dessuom finns ytterligare två möjliga eq-kopplingar som kan adderas via en instickskortplats. En av dem är en shelf-höjning avsedd för Ino Audios inframoduler.

Dessutom är cr80s (till skillnad från högtalare) möjlig att skicka utan att posten garanterat skadar den. Det är dock något jag helst vill slippa göra. Hämta i Lahäll är definitivt bäst, inte minst på grund av att jag då kan gå igenom alla funktioner och möjligheter. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-23 11:51

IngOehman: OK, och det säger du nu... Har du något liggande som du kan sälja snabbt? Vad kostar ett dyligt filter?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 14:55

Alltså... Jag har ju liksom inte sett den här tråden förrän nu. :?

Jag (Ino Audio) har mig veterligt inte heller blivit tillfrågad om
de gällande specifika spörsmålen, vilket man gör bäst per tele-
fon: 070 - 523 32 32. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino