Hallå !
Hyllan under diskanten, om vad den gör och ställer till med, kan nog spekuleras/diskuteras om hur länge som helst (utan att få ett tillräckligt heltäckande svar, innan man frågat konstruktören).
Vad jag menar och fortfarande håller fast vid, (utan att nämna något om vad den gör, för att inte heller glömma något viktigt) är att man med ett enkelt och sammansatt ord kan kalla ”Integration” (sammansmältning av högtalarens olika delar till en fungerande helhet), utan att för den delen mena att det är något som är enkelt att nå.
Vad man kanske kan fråga sig med ”Hyllan” är vilka problem Fixar man och vilka ställer den till med ?
Och hur löser man de problem den ställer till med ?, om det nu är möjligt överhuvudtaget ?
och vad det är värt med en Hylla, kontra en mer konventionell plan baffel lösning ?
Jag gissar att man får mer problem med en hylla (om man inte vet hur man kompenserar för de fel den medför) än man vinner med en dito, och jag gissar igen, det är inte alls säker att de hamnar i det arbetsområde man tror
Nu vet väl de flesta som lyssnat på dessa högtalare att det fungerar fin fint.
Jag tror inte att det är någon idé att försöka lära sig små detaljer i någon annans högtalarkonstruktion innan man
förstår helheten , det innefattar inte bara den komplicerade högtalarfysiken utan även andra saker som man måste ha klart för sig innan man når till de hårda sakerna, som t.e.x hur fungerar stereosystemet och vad ställer det till med, rummets inverkan, hur fungerar örat och dess komponenter, hur är hjärnan inblandad av upplevelsen ?
Psykoakustiken m.m , små fragment av detta berättade Ingvar om på föreläsningen på KTH i höstas,
men vad jag kommer ihåg, nämdes inget specifikt om hyllan på pi 60, annat än att högtalarna måste t.e.x ha vissa geometriska mått för att fixa till vissa psykoakustiska krusiduller i tonkurvan i andra riktningar än rakt fram.
Vh Göran