Hyllan på pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 10:01

Man kan lägga upphittade gem där, också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-05-04 11:02

eller hänga sin handväska i remmen där (om man råkar ha handväska och remmen är tillräckligt lång så att den inte diffuserar basen för mycket dvs)
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-05-04 11:07

Hallå !

Hyllan under diskanten, om vad den gör och ställer till med, kan nog spekuleras/diskuteras om hur länge som helst (utan att få ett tillräckligt heltäckande svar, innan man frågat konstruktören).

Vad jag menar och fortfarande håller fast vid, (utan att nämna något om vad den gör, för att inte heller glömma något viktigt) är att man med ett enkelt och sammansatt ord kan kalla ”Integration” (sammansmältning av högtalarens olika delar till en fungerande helhet), utan att för den delen mena att det är något som är enkelt att nå.

Vad man kanske kan fråga sig med ”Hyllan” är vilka problem Fixar man och vilka ställer den till med ?

Och hur löser man de problem den ställer till med ?, om det nu är möjligt överhuvudtaget ?
och vad det är värt med en Hylla, kontra en mer konventionell plan baffel lösning ?
Jag gissar att man får mer problem med en hylla (om man inte vet hur man kompenserar för de fel den medför) än man vinner med en dito, och jag gissar igen, det är inte alls säker att de hamnar i det arbetsområde man tror :wink:
Nu vet väl de flesta som lyssnat på dessa högtalare att det fungerar fin fint.

Jag tror inte att det är någon idé att försöka lära sig små detaljer i någon annans högtalarkonstruktion innan man förstår helheten , det innefattar inte bara den komplicerade högtalarfysiken utan även andra saker som man måste ha klart för sig innan man når till de hårda sakerna, som t.e.x hur fungerar stereosystemet och vad ställer det till med, rummets inverkan, hur fungerar örat och dess komponenter, hur är hjärnan inblandad av upplevelsen ?
Psykoakustiken m.m , små fragment av detta berättade Ingvar om på föreläsningen på KTH i höstas,
men vad jag kommer ihåg, nämdes inget specifikt om hyllan på pi 60, annat än att högtalarna måste t.e.x ha vissa geometriska mått för att fixa till vissa psykoakustiska krusiduller i tonkurvan i andra riktningar än rakt fram.

Vh Göran

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-05-06 14:56

Skulle vilja pröva och mäta på en högtalare rakt framifrån och med en hylla under diskant elementet. Skulle vilja mäta med en teknik så att jag kan urskilja de olika reflexerna i en given riktning. Någon som har utrustning, Svante kanske?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-05-07 17:41

Självklart fyller den omtalade hyllan en funktion - den är ju inte där för syns skull direkt. Funktion först, sedan följer formen. Hade pi60 varit tänkt att vara vacker hade den sett annorlunda ut. Men jag måste erkänna att jag kommit till att tycka om formen på pi60 - min sambo med 8O - och tycker den är klart snyggare än t ex piP.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-07 20:09

Morello skrev:En plausibel förklaring är att hyllan finns där för att vågfrontens radie när den lämnar diskantelementet skall hinna växa och därmed sammanfalla med ljudvågen från baselementet.

Nu är mitt minne svagt, men jag vill minnas att hyllan inte har med fasintegration att göra. Svagt, någonstans i bakhuvudet, påminner jag mig att det möjligen kan vara en lösning för att hantera den där effekten som "vanliga" högtalare har, där musikerna på inspelningen "följer med" om man ställer sig upp, från sin sittande lyssnarposition. En mer realistisk ljudupplevelse blir det ju om musikerna behåller sin plats i rummet.
Men nu är mitt minne som sagt väldigt svagt... :oops:
Det skulle alltså handla om att låta det spektrala innehållet förändras i höjdled. Kan det stämma, teoretiskt?
Amit

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 20:10

Amit skrev:Det skulle alltså handla om att låta det spektrala innehållet förändras i höjdled. Kan det stämma, teoretiskt?
Amit

Jepps men det är bara en del av sanningen bakom hyllan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-05-07 20:17

Naqref™ skrev:
Amit skrev:Det skulle alltså handla om att låta det spektrala innehållet förändras i höjdled. Kan det stämma, teoretiskt?
Amit

Jepps men det är bara en del av sanningen bakom hyllan.

Ok - då behöver jag inte skämmas för det i alla fall :wink:

Undrar lite hur det är med yrkeshemligheter och så. Fast Ingenjörn brukar ju vara generös med att förklara, så jag antar att det är ok.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 22:16

Jorå, han har förklarat utförligt, nyfiken i en strut så har man ju frågat, men jag minns för odetaljerat för att utveckla det..

Föregående

Återgå till Wänner af Ino