Någon som lackat ett par pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Någon som lackat ett par pi60?

Inläggav subjektivisten » 2008-03-18 19:24

Jag funderar vara snål, och köpa moteringssatsen i rå MDF för lacka själv. Har någon gjort det här? Svårt?
Är ju rätt så händigt så jag antar det inte är så svårt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-03-18 20:01

Om det är svårt eller inte beror på vilket resultat man vill ha! ;) Att få till lack som blir typ som billack kan man nog kalla svårt även om man är händig.

Mina högtalare jag byggde sist (och några innan) har jag slipat så jämna det går, sedan sprutat med sprutspackel och slipat. Upprepat sprutspacklandet och slipandet några gånger sen sprutat färg med sprayburk några lager och slipat mellan. Blev inte så jättebra resultat*... (blev dock bättre på exemplaren innan).

Har också rollat ett par piP med skumroller, blev hyffsat* om man inte behöver ha blank lack.

Skulle själv vilja ha tips på hur man får bäst resultat med färg på mdf.

Är ju lite roligare att göra saker själv och man lär sig samtidigt nåt på det!

(om man enbart av ekonomiska skäl vill måla själv skall man inte glömma bort alla redskap och färg man behöver köpa, blir nog inte alltid såå mycket billigare än att lämna bort jobbet (gissar jag på, har aldrig lämnat bort något för målning))

*edit: kanske skall klargöra att "inte så jättebra" i det här fallet är bättre än "hyffsat" :)
Senast redigerad av norman 2008-03-18 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-18 20:07

Det beror ju helt på vad du har för krav på ytans utseende. Jag skulle knappast kunna åstadkomma möbel- eller bilklass om jag försökte själv.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-18 20:18

Desto blankare, desto svårare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Någon som lackat ett par pi60?

Inläggav Almen » 2008-03-18 20:40

subjektivisten skrev:Svårt?
Om du inte vet hur svårt det är, så är det svårt. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-18 21:38

Hade jag köpt nya pi60 hade jag rollat dem mattsvarta som mina basmoduler :P Jag är lite "ska de va, så ska de va, annars fåre va", när det kommer till finish på högtalare 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-18 21:57

Merkurius skrev:Hade jag köpt nya pi60 hade jag rollat dem mattsvarta som mina basmoduler :P Jag är lite "ska de va, så ska de va, annars fåre va", när det kommer till finish på högtalare 8)

Ja, hur blir det att rolla dom? Svart är ju en bra färg.
Annars kan du sänka priset på dina pi60s en del så köper jag dom istället :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-18 23:14

subjektivisten skrev:Ja, hur blir det att rolla dom? Svart är ju en bra färg.

Det blir bra. Jag har rollat mina pY2 och är helnöjd. Jag använde ingen speciell färg eller roller och jag är inte bra på att måla heller :o Fast det beror ju helt och hållet på vilka krav man har :wink:

subjektivisten skrev:Annars kan du sänka priset på dina pi60s en del så köper jag dom istället :wink:

Har du stålar så får du väl ringa så gör vi affär :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-18 23:17

subjektivisten skrev:
Merkurius skrev:Hade jag köpt nya pi60 hade jag rollat dem mattsvarta som mina basmoduler :P Jag är lite "ska de va, så ska de va, annars fåre va", när det kommer till finish på högtalare 8)

Annars kan du sänka priset på dina pi60s en del så köper jag dom istället :wink:
Som sagt en matt färg är enkel att få till och förlåtande mot nybörjarhänder. Bara se till att man har en bra grund och en fin roller.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-18 23:20

Alexi skrev:
subjektivisten skrev:

Som sagt en matt färg är enkel att få till och förlåtande mot nybörjarhänder. Bara se till att man har en bra grund och en fin roller.

Vad menar du med fin grund här? Ett fint grundarbete på själva lådan eller bra grundfärg? Jag målade mina lådor två varv bara. Sedan hade jag en billig roller och det funkade perfa :o Nu blev jag nästan sugen att göra ett till par pY2 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-19 01:07

jämnt underlag och en grundfärg hjälper till att se till att den slutgiltiga färgen fäster ordentligt och inte sugs in någonstans och riskerar bli ojämn. Billigaste rollern riskerar att lämna lite roller mönster, men dom syns oftast bara under mycket starkt ljus, om färgen är matt.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-03-19 08:56

En av de stora fördelarna (bortsett från leveranstiden ;)) med en lackerad högtalare är att det är lätt att byte stil på högtalaren mha lite färg.

Men finns det något man måste tänka på innan man tar fram färgsprutan om högtalaren redan är lackerad av ett proffs med vanlig färg med matt yta?
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-19 09:10

Mattslipa den försiktigt..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-19 11:51

åk förbi en billakerare han kan ta dom samtidigt som han målar nåt annat med samma färg
det är gott om svarta bilar eller vad du nu ska ha för färg
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-03-20 10:48

Någon skrev tidigare om nackdelarna med just billackerare.....kommer dock inte ihåg vad det var....den personen rekommenderade typ "köksluckslackerare" istället....men då går pianolack bort...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-20 15:27

mkt tunnt mattsvartlackat är melodin, finns inget mer fulländat än det

allt annat är bara överdriven användning av kosmetika
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-20 17:20

andershelin skrev:Någon skrev tidigare om nackdelarna med just billackerare.....kommer dock inte ihåg vad det var....den personen rekommenderade typ "köksluckslackerare" istället....men då går pianolack bort...

Jag har hört precis tvärtom och då gällde det mjukgörare i färgen. Billackaren som ofta lackar platskofångare vet att saker som rör sig eller kan flexa lite behöver lackeras med mjukgörare i. Köksluckelackare brukar använda en för hård lack som riskera att spricka på ett par högtalare. Lämnar man till den sistnämda får man explicit säga att han ska använda mjukgörare i färgen.
Class only looks like arrogance from below.

Återgå till Wänner af Ino