Så har det hänt igen.....piP får beröm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blacklabel

Så har det hänt igen.....piP får beröm

Inläggav blacklabel » 2008-04-06 03:25

För ett par veckor sedan hade vi gäster hemma och i bakgruden gick det lite soft musik. Efter middag, kaffe och en wirre (eller två) ville sällskapet höra lite mera musik. "Jaha... vad vill ni höra då?? Elvis, jazz, Bee Gees, Roy Orbison?" Efter drygt två timmar (vid 1.30) var gästerna väldigt nöjda. "Åhhh.... vilket bra ljud. Det där måste kosta mycket.." och tjola hopp får man lägga ner en halvtimme på att försöka förklara att det finns en kille som heter IÖ och har hållit på med detta i drygt 30 år. Detta är IÖ:s basic modell piP bla bla bla.... :-D

Nu har precis ett par andra gäster vandrat hemåt med samma glada min. Roy Orbison " Black & White night" och lite annat smått och gott. Drygt 2 timmars zappande mellan albumen och j-vlar vad de tyckte de lät bra
Och då har jag "bara" piP med en gammal Pioneer 656A + Onkyo 601 E. Fatta va bra det hade blivit med pi60.. Synd att tanten inte tycker likadant :-) Hon tycker ljudet på tv:n är kanon :(
Vart jag vill komma med detta inlägg är att jag är mycket nöjd och stolt ägare av ett par piP. Tack IÖ för dina högtalare!
Senast redigerad av blacklabel 2008-04-08 22:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Så har det hänt igen.....

Inläggav nl1970 » 2008-04-06 09:23

blacklabel skrev: Hon tycker ljudet på tv:n är kanon :(

Med en riktig bygel övet tv:n där du hänger på ett par pi60 så lär hon tycka att ljudet är ännu bättre, nöden har inga lag :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-06 09:47

Det är ju särskilt kul att få "billiga" grejer att låta bra. Det tycker vi nog alla även om en del är skeptiska. Var det inte HiFi-klubben som hade en kul slogan förr? "Champagne och kaviar till öl och korvpriser".

Jag tror att många inte ens reflekterat över att högtalare låter olika beroende på hur de placerats. Det ser man ju på hur anläggningar placeras hos "vanliga människor". Vi "nördar" kan ju pyssla länge med placeringen innan vi är nöjda (om vi någonsin blir det).

Att då få lyssna till en väl uppställd anläggning kanske representerar ett helt nytt sätt att lyssna och förhålla sig till musik. Det måste kännas bra att få "cred" för att anläggningen låter bra och samtidigt öppna dörrar till nya dimensioner för dina vänner! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 12:09

Synd att tanten inte tycker likadant Hon tycker ljudet på tv:n är kanon

jag tycker nog att ljudet från en del tv-apparater är helt ok om man rattar lite med det. visst saknar det bandbredd men dom brukar ha bekvämt stora lyssningsfönster
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-06 16:58

blacklabel skrev:För ett par veckor sedan hade vi gäster (morsan +svärmor m.fl) hemma och i bakgruden gick det lite soft musik. Efter middag, kaffe och en wirre ville sällskapet höra lite mera. Jaha... vad vill ni höra då?? Elvis, jazz, Bee Gees, Roy Orbison!!! Efter drygt två timmar (vid 1.30) var gästerna (släkten) väldigt nöjda. "Åhhh.... vilket bra ljud. Det där måste kosta mycket.." och tjola hopp får man lägga ner en halvtimme på att försöka förklara att detta är IÖ:s basic modell piP bla bla bla.... :-D

Nu har prexis ett par andra gäster vandrat hemåt med samma glada min. Roy Orbison " Black & White night" och lite annat smått och gott. Drygt 2 timmars zappande mellan albumen och j-vlar vad de tyckte de lät bra
Och då har jag "bara" piP med en gammal Pioneer 656A + Onkyo 601 E. Fatta va bra det hade blivit med pi60.. Synd att tanten inte tycker likadant :-) Hon tycker ljudet på tv:n är kanon :(
Summakardemumma av detta inlägg är att jag är mycket nöjd och stolt ägare av ett par piP. Tack IÖ för dina högtalare!

Vilket visar att det i regel är högtalaren som är den svagaste länken. (Så fick jag vatten på min kvarn...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-06 21:51

i skrev:
blacklabel skrev:... Synd att tanten inte tycker likadant :-) Hon tycker ljudet på tv:n är kanon :(

Vilket visar att det i regel är högtalaren som är den svagaste länken. (Så fick jag vatten på min kvarn...)

Det visar det inte alls. "Tanten" gillade ju ljudet i TV´n, tycker det är kanon. Så uppenbarligen finns det andra parametrar än högtalarna som är viktiga för upplevelsen :-)

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 21:56

det kanske är den svältdrabbade brad pitt på tv:n
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-06 23:42

Bill50x skrev:
i skrev:
blacklabel skrev:... Synd att tanten inte tycker likadant :-) Hon tycker ljudet på tv:n är kanon :(

Det visar det inte alls. "Tanten" gillade ju ljudet i TV´n, tycker det är kanon. Så uppenbarligen finns det andra parametrar än högtalarna som är viktiga för upplevelsen :-)

/ B

Om tanten gillade ljudet från TV:n så är väl TV:ns högtalare fantastiskt bra... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-07 09:47

i skrev:Om tanten gillade ljudet från TV:n så är väl TV:ns högtalare fantastiskt bra... :)

Mer troligt att ljudmixen är bra och att stärkeriet är av hög klass. "Source-first" du vet ;-)

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-07 23:41

Bill50x skrev:
i skrev:Om tanten gillade ljudet från TV:n så är väl TV:ns högtalare fantastiskt bra... :)

Mer troligt att ljudmixen är bra och att stärkeriet är av hög klass. "Source-first" du vet ;-)

/ B

Nä, nä, nä! Det vet ju alla att TV:ns ljudförstärkare är skräp, medan högtalarna kan vara av hög klass ! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 02:17

i skrev:Nä, nä, nä! Det vet ju alla att TV:ns ljudförstärkare är skräp, medan högtalarna kan vara av hög klass ! :)

Det var nytt för mig....

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-08 11:31

Bill50x skrev:
i skrev:Nä, nä, nä! Det vet ju alla att TV:ns ljudförstärkare är skräp, medan högtalarna kan vara av hög klass ! :)

Det var nytt för mig....

/ B

Ja, du verkar inte riktigt hänga med ! :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-04-08 15:06

Högtalarna på tv:n (Panasonic PV-45) är riktigt kass. Vilket säger ganska mycket om min kära frus intresse för HiFi. Då kanske ni förstår hur hysteriskt svårt det kommer bli för mig att driva igenom en investering av pi60. :? Men hinder är till för att besegras.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-08 15:12

Du kan ju droppa små hintar som att försöka hitta en snygg hörapparat åt henne.... eller boka tid för öronsköljning eller så...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-04-08 18:53

Nä, det får du nog göra :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 21:12

i skrev:
Bill50x skrev:

Det var nytt för mig....

/ B

Nä, jag gör nog inte det. Jag tycker till exempel att ett hifi-mässigt undermåligt ljud från ett par högtalare är att föredra om det som matas in är "super" än skräp som matas in i ett par bra högtalare.

Men det är ju vad jag tycker..... ;-)

/ B

PS. Vad som är viktigt innan man diskuterar är givetvis att enas om vad som är "kass" eller "låter bra". Innan man är överens om detta är egentligen all diskussion meningslös.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-08 21:31

Bill50x skrev:
i skrev:
Bill50x skrev:

Det var nytt för mig....

/ B

Nä, jag gör nog inte det. Jag tycker till exempel att ett hifi-mässigt undermåligt ljud från ett par högtalare är att föredra om det som matas in är "super" än skräp som matas in i ett par bra högtalare.

Men det är ju vad jag tycker..... ;-)

/ B

PS. Vad som är viktigt innan man diskuterar är givetvis att enas om vad som är "kass" eller "låter bra". Innan man är överens om detta är egentligen all diskussion meningslös.

Hoppas du förstår att jag bara larvar mig! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 21:56

i skrev:Hoppas du förstår att jag bara larvar mig! :D

Jodå, några hjärnceller har jag kvar. Men ibland hänger jag inte med, tycker bara att när det låter som musik så ÄR det musik. Oavsett dist, ic-kretsar, ljuddämpade väggar osv.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 22:11

Bill50x skrev:Jodå, några hjärnceller har jag kvar. Men ibland hänger jag inte med, tycker bara att när det låter som musik så ÄR det musik. Oavsett dist, ic-kretsar, ljuddämpade väggar osv.

/ B
Även när det är jag som sjunger? :) :? 8O :roll: :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 22:35

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:Jodå, några hjärnceller har jag kvar. Men ibland hänger jag inte med, tycker bara att när det låter som musik så ÄR det musik. Oavsett dist, ic-kretsar, ljuddämpade väggar osv.

/ B
Även när det är jag som sjunger? :) :? 8O :roll: :oops: :lol:

De e klart, det finns alltid gränser....

/ B

Återgå till Wänner af Ino