Koppen,
Men varför bygga Infra? Du har ju dessa utmärkta Bremenbasar.
Moderator: Redaktörer
Nicke skrev:Nicke skrev:Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?
Mvh Nicke
Funkar att IÖ varit hemma o lyssnat för stt få "slutspämpeln" enligt honom själv på telefon.
Mvh Nicke
Märk väl att jag säger att det är ekonomiskt lönsamt. Det skall ju iof sättas in i evationen att den egna tiden är kostnadsfri och att det är en fördel om man dessutom tycker snickrande är kul.
Isåfall är ju basmoduler utan delningsfilter - absolut något alla klarar av.
Det är ju löjligt att ta in faktorer som att det kanske inte skulle bli lika bra. Hur svårt är det?
nl1970 skrev:IngOehman skrev:En sak som jag tycker nästa betyder mera är om högtalarna är slutkollade eller inte.
Är det lika viktigt om jag skulle bygga Infrabasar själv? Ett par Pi60-i28/i56 skulle inte jag montera själv utan att få dom mätta av dig.
Bremenbasarna är ursprungligen nyttjade i Infraliknande konfiguration, nämligen aktivt kompenserade slutna lådor. Mina lådor är gjorda för att rimmligt lätt kunna konverteras mellan underavstämd bas och just aktivt kompenserade slutna lådor.Tengil skrev:dimitri skrev:Koppen,
Men varför bygga Infra? Du har ju dessa utmärkta Bremenbasar.
Han har hittat en billig snickare![]()
Vh Christer
CPH skrev:Angående de 350:- som nämnts tidigare så motsvarar detta ganska precis materialkostnaden skulle jag säga. Jag bygger själv ett par prof-X och materialkostnaden för dessa (MDF, lim, kex) hamnar ungefär där, per låda. Då tillkommer ev. inköp av verktyg (fräsar, sågar, tvingar etc. etc.).
Kaffekoppen skrev:Bremenbasarna är ursprungligen nyttjade i Infraliknande konfiguration, nämligen aktivt kompenserade slutna lådor. Mina lådor är gjorda för att rimmligt lätt kunna konverteras mellan underavstämd bas och just aktivt kompenserade slutna lådor.
Infra är väl ett vedertaget (registrerat?) begrepp för aktivt kompenserade slutna basmoduler från Ino Audio.
Att de elementen presenterats här på faktiskt som element avsedda för basreflexlådor har inget annat att göra med än att det var en Naqrefkonstruktion, OB51, anpassad efter måtten på Carlsson OA51.
Kaffekoppen skrev:Snickaren i mitt fall är löjligt billig. Jag behöver bara betala materialet
Jo, eftersom snickaren är jag själv så har jag beslutat att inte utbetala någon ersättning tillika sociala avgifter för mitt eget arbete.
subjektivisten skrev:Någon som har måtten på EN infra Y låda?
IngOehman skrev:Nicke skrev:Nicke skrev:Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?
Mvh Nicke
Funkar att IÖ varit hemma o lyssnat för stt få "slutspämpeln" enligt honom själv på telefon.
Mvh Nicke
Korrigering: Det skulle inte falla mig in att okeja ett system bara baserat på lyssning.
Det är naturligtvis mätningarna som gör att jag kan garantera om ett system är korrekt ihopsatt eller inte.
Något annat vore som om en motortrimmare skulle verifiera att allting var rätt genom att provköra.
Det man gör är naturligtivs att bänka samt kanske att göra accelerationstester och kollar avgasvärden. En verifikation MÅSTE helt enkelt ha objektiva grunder när frågan är objektiv, t ex den så enkelt ställda: "Är de rätt ihopbyggd eller inte?".
Jag mäter tonkurva (ofta även närfält för att inte mätmiljön skall komma in och störa mätningarna) samt impedansen. I förekommande fall (om något inte verkar vara som det skall vara) går jag vidare och letar upp felet och rättar till det.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster