Profundus till Infra

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-23 22:51

Koppen,
Men varför bygga Infra? Du har ju dessa utmärkta Bremenbasar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-24 00:15

dimitri skrev:Koppen,

Han har hittat en billig snickare :wink:

Vh Christer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-24 00:43

Nicke skrev:
Nicke skrev:Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?

Mvh Nicke

Funkar att IÖ varit hemma o lyssnat för stt få "slutspämpeln" enligt honom själv på telefon.

Mvh Nicke

Korrigering: Det skulle inte falla mig in att okeja ett system bara baserat på lyssning. ;)

Det är naturligtvis mätningarna som gör att jag kan garantera om ett system är korrekt ihopsatt eller inte.

Något annat vore som om en motortrimmare skulle verifiera att allting var rätt genom att provköra.

Det man gör är naturligtivs att bänka samt kanske att göra accelerationstester och kollar avgasvärden. En verifikation MÅSTE helt enkelt ha objektiva grunder när frågan är objektiv, t ex den så enkelt ställda: "Är de rätt ihopbyggd eller inte?".

Jag mäter tonkurva (ofta även närfält för att inte mätmiljön skall komma in och störa mätningarna) samt impedansen. I förekommande fall (om något inte verkar vara som det skall vara) går jag vidare och letar upp felet och rättar till det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-24 01:05

Märk väl att jag säger att det är ekonomiskt lönsamt. Det skall ju iof sättas in i evationen att den egna tiden är kostnadsfri och att det är en fördel om man dessutom tycker snickrande är kul.

Isåfall är ju basmoduler utan delningsfilter - absolut något alla klarar av.

Det är ju löjligt att ta in faktorer som att det kanske inte skulle bli lika bra. Hur svårt är det?

Jag har ju med alternativ för den som vill snickra lådorna själva, så det kan vara så att någon tycker att det fäljande jag skriver är lite märkligt, men saker är ju som de är så...

Jag vill bara säga det att jag INTE skriver under på att det är lätt att snickra högtalarlådor så att de blir tillräckligt fysikaliskt bra. Jag skriver det bara så att ingen tror att jag tagit med det alternativet med köp utan kabinett för att folks skall leta upp sina egna skickare, utan det har BARA att göra med att jag vet att det finns dom som VILL snickra själv för att de tycker det är roligt.

När det gäller att hitta en egen snickare vill jag inte direkt avråda, men jag tycker det är rimligt att jag förmedlar mina egna erfarenheter i att "skola in" snickare. De är:

Det brukar ta ungefär 5 par högtalare för dem att lära sig bygga dem så de blir tillräckligt bra för att jag skall kunna använda dem och sälja dem vidare, men vissa får dem aldrig så bra och dem får jag ge upp med.

Inte sällan har det kommit in offerter från snickar jag begört in dylika från, som varit i varje fall något lägra än från mina ordinarie snickare, och trots att jag varje gång det skett att de fått provbygga och jag har betalar för varje par som jag har kasserat för de varit för dåliga - har det resulterat i att priset för det mesta stiger för varje par de bygger, och för det mesta blir slutpriset de vill att jag skall betala (när de vet hur svåra de är att bygga) högre än jag redan betalade till mina gamla snickare...

Därför har, trots att jag begär in offert från nya snickare i varje fall någon gång om året i snitt genom åren - inte bytt snickare många gånger under de 30 år som gått.

Man kan nog sammanfatta det jag skrivit i det här inlägget som: Jag avråder trots allt alla från att snickra sina egna lådor om skälet är något annat än att de tycker det är så roligt att göra det. Helst vill jag ju att de som gör det skall tycka att det är så roligt att det var värt det även om det misslyckades och de behöver skrota dem.

Men visst finns det de som snickrar bättre än många professionella snickare (de som jag aldrig anlitar). Men jag vill ändå nämna att det inte är så lätt som det kanske verkar att få ihop en högtalarlåda som är absolut fri från missljud och som tål de påfrestningar som är på den när man spelar musik på grånsen till högtalarnas dynamiska potential.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-24 01:15

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:En sak som jag tycker nästa betyder mera är om högtalarna är slutkollade eller inte.

Är det lika viktigt om jag skulle bygga Infrabasar själv? Ett par Pi60-i28/i56 skulle inte jag montera själv utan att få dom mätta av dig.

Det är naturligtvis vikigare att man får ett par fullregistersystem kollade om man är osäker, eftersom de är mycket mera komplicerade konstruktier och det finns mer som kan ha gått snett.

Men just infra-system brukar jag ju ändå bli inblandad i hemmiljön, eftersom de ju måste justeras in med avseende på infra-eq'n. Då kollar jag högtalarna på samma gång om man vill det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2008-07-24 11:42

Hej,

Jag tänkte bara ge min erfarenhet på egenbyggande. Jag håller helt med att det inte alls är helt enkelt att snickra lådor såvida man inte menar att få ihop något lådliknande, vilket tar en kvart ;) Att få precision kräver en hel del mer. Min vanliga inställning är dock som oftast, det är klart att man kan få till detta perfekt, det är bara en fråga om tid (förenklat, pengar ingår ju i ekvationen med.....,) Man får ju vara beredd på att göra om tills det blir bra, så bra som man bedömmer att man nu kan göra. Sedan kan det betyda att man femton lådor senare inser att det kommer ta för lång tid att bli expert på att snickra så att köpa färdiga låter som ett bra alternativ. Men learning by doing kan ju få kosta ibland.

Angående de 350:- som nämnts tidigare så motsvarar detta ganska precis materialkostnaden skulle jag säga. Jag bygger själv ett par prof-X och materialkostnaden för dessa (MDF, lim, kex) hamnar ungefär där, per låda. Då tillkommer ev. inköp av verktyg (fräsar, sågar, tvingar etc. etc.).

Att jag bygger egna lådor beror på två saker. Framför allt för att jag tycker det är kul samt även för att jag vill ha dem i fanér. Att köpa en färdig låda och sedan fanéra den innebär lika mycket jobb som att göra hela lådan anser jag. Att köpa en färdigfanérad låda blev för mycket pengar helt enkelt.

Diskussionen om hur mycket ens egen fritid är värd har ju inget svar. Om jag kunde jobba övertid när jag ville och köpa färdga lådor så skulle detta vara ett mycket mer ekonomiskt alternativ. Men att spendera en toppendag i snickarverkstan med sin far är livskvalitet tycker jag.

Just my 2c
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-24 11:59

Tengil skrev:
dimitri skrev:Koppen,

Han har hittat en billig snickare :wink:

Vh Christer
Bremenbasarna är ursprungligen nyttjade i Infraliknande konfiguration, nämligen aktivt kompenserade slutna lådor. Mina lådor är gjorda för att rimmligt lätt kunna konverteras mellan underavstämd bas och just aktivt kompenserade slutna lådor.

Infra är väl ett vedertaget (registrerat?) begrepp för aktivt kompenserade slutna basmoduler från Ino Audio.

Att de elementen presenterats här på faktiskt som element avsedda för basreflexlådor har inget annat att göra med än att det var en Naqrefkonstruktion, OB51, anpassad efter måtten på Carlsson OA51.

Snickaren i mitt fall är löjligt billig. Jag behöver bara betala materialet ;)

CPH skrev:Angående de 350:- som nämnts tidigare så motsvarar detta ganska precis materialkostnaden skulle jag säga. Jag bygger själv ett par prof-X och materialkostnaden för dessa (MDF, lim, kex) hamnar ungefär där, per låda. Då tillkommer ev. inköp av verktyg (fräsar, sågar, tvingar etc. etc.).

Det kan kanske stämma bättre än mina beräknade 500:-/låda i materialkostnad. Jag räknade lite högt för att inte hamna fel. Kalla det spillpengar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-24 12:33

Kaffekoppen skrev:Bremenbasarna är ursprungligen nyttjade i Infraliknande konfiguration, nämligen aktivt kompenserade slutna lådor. Mina lådor är gjorda för att rimmligt lätt kunna konverteras mellan underavstämd bas och just aktivt kompenserade slutna lådor.

Infra är väl ett vedertaget (registrerat?) begrepp för aktivt kompenserade slutna basmoduler från Ino Audio.

Att de elementen presenterats här på faktiskt som element avsedda för basreflexlådor har inget annat att göra med än att det var en Naqrefkonstruktion, OB51, anpassad efter måtten på Carlsson OA51.

Vänta, nu blir jag lite förvirrad. Jag har (tidigare i tråden) förstått att du tänkte använda Infraelementen från Ino, alltså bygga regelrätta Infra, var det rätt uppfattat?
Kaffekoppen skrev:Snickaren i mitt fall är löjligt billig. Jag behöver bara betala materialet ;)

Då är det väl fel att säga "billig" eller ens "löjligt billig". Snickaren jobbar ju gratis! Hmmm...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-24 13:16

Fel uppfattat.

Jag har tom länkat till projektet med Bremenbasarna. Men vilka basar man än använder så har det mindre betydelse för kostnaden av lådmaterialet när lådorna är likartat stora.

Det är alltså mer Infraliknande system... som initialt körs underavstämt.

Jo, eftersom snickaren är jag själv så har jag beslutat att inte utbetala någon ersättning tillika sociala avgifter för mitt eget arbete.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-24 13:29

oki, då har allt klarnat. Tack.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-24 14:43

Jo, eftersom snickaren är jag själv så har jag beslutat att inte utbetala någon ersättning tillika sociala avgifter för mitt eget arbete.

va hålla på att lura staten sådär det går ju inte
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-25 01:03

Någon som har måtten på EN infra Y låda? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

matson

Inläggav matson » 2008-07-25 01:23

subjektivisten skrev:Någon som har måtten på EN infra Y låda? 8)

b*h*d=36*54*40 cm enligt det senaste manifestet(2008-9) jag har. Jag hade inte byggt något utan att kolla med IÖ först om dessa mått gäller.
Senast redigerad av matson 2008-07-25 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-25 17:49

IngOehman skrev:
Nicke skrev:
Nicke skrev:Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?

Mvh Nicke

Funkar att IÖ varit hemma o lyssnat för stt få "slutspämpeln" enligt honom själv på telefon.

Mvh Nicke

Korrigering: Det skulle inte falla mig in att okeja ett system bara baserat på lyssning. ;)

Det är naturligtvis mätningarna som gör att jag kan garantera om ett system är korrekt ihopsatt eller inte.

Något annat vore som om en motortrimmare skulle verifiera att allting var rätt genom att provköra.

Det man gör är naturligtivs att bänka samt kanske att göra accelerationstester och kollar avgasvärden. En verifikation MÅSTE helt enkelt ha objektiva grunder när frågan är objektiv, t ex den så enkelt ställda: "Är de rätt ihopbyggd eller inte?".

Jag mäter tonkurva (ofta även närfält för att inte mätmiljön skall komma in och störa mätningarna) samt impedansen. I förekommande fall (om något inte verkar vara som det skall vara) går jag vidare och letar upp felet och rättar till det.

Vh, iö

Ok...fel av mig :oops: då tar vi det när basarna skall justeras in :)

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-25 18:03

Ja, Nicke, kolla med Ingvar när du kan köra dina i56 till han någon dag så han får mäta upp dom och se allt är bra. Om det skulle vara något litet fel så är det ju bra att det fixas men framförallt så är det ju bra för framtiden eftersom mina odds är 50% chans att du kommer sälja dina i56 och köpa ett par i64s för få dom där 4dB mer, bland annat. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-25 18:28

Kom nu inte o säg att du är sugen 8O jag vet en (två?) som tar dina 32òr i ett naffs ; )

Är du sugen kanke jag blir sugen ; )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-25 19:12

haha, nja, om jag visste jag inte skulle förlora något utan bara vinna genom byta till i64S så skulle jag nog börja spara framöver. Men det är för mycket pengar att chansa i en liten lägenhet. :oops:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-25 19:18

slå nu till och köp i64 samt infrabasar så vi andra slipper detta evinnerliga tjatande i tråd efter tråd :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-25 19:26

Är faktiskt sugen att lackera om dom : ) tänkte ingvar kunde mäta dom då infra systemet skall integreras,skall be han om det ; )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-25 19:29

profbd skrev:slå nu till och köp i64 samt infrabasar så vi andra slipper detta evinnerliga tjatande i tråd efter tråd :lol:

Men lite skoj verkar du tycka det vara annars skulle du ju inte hänga här ; )

Mvh Nicke

Föregående

Återgå till Wänner af Ino