Rummet är ca 5 x 7 meter, men hembioavdelningen är belägen i ena halvan av rummet på tvären, och denna knappa halva mäter nästan exakt 5 x 3 x 2,35m. Detta var en gång ett eget rum, och som rest efter detta sitter en 26 cm hög balk i taket och det är på insidan av denna satelliterna sitter.
Nuvarande satelliter är riktade något nedåt mot lyssningspositionen. När det vankas film så sätter jag en fåtölj där soffbordet står på bilden för att hamna i sweetspot och komma bort från bakväggen och närmare TV:n.
Nu kör jag 7.1. De filmer som inte har mer än 5.1 mixar jag ut i 7.1 med Dolby Pro LogicIIx. Det funkar riktigt bra.
Så till frågan. Blir det rent dåligt att placera A2:or uppe vid taket? Det är ju omöjligt att placera dem längre ned för tillfället. Kanske är det rent av lika bra eller bättre att forsätta använda de satelliter jag har (sk ägg från KEF)?
Förresten skall Ambienshögtalare seriekopplas eller parallellkopplas? Jag använder en Onkyo TX SR-875 som (enligt instruktionsboken) klarar att leverera minst 130W kontinuerligt vid 8 Ohm.