Är A2 uppe vid taket direkt olämpligt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassesolo

Är A2 uppe vid taket direkt olämpligt?

Inläggav hassesolo » 2008-11-10 18:19

Som ni kan se på bilden nedan så har jag mina satelliter uppe vid taket. Detta pga av att de vänstra måste sitta på en balk som går genom rummet.
Rummet är ca 5 x 7 meter, men hembioavdelningen är belägen i ena halvan av rummet på tvären, och denna knappa halva mäter nästan exakt 5 x 3 x 2,35m. Detta var en gång ett eget rum, och som rest efter detta sitter en 26 cm hög balk i taket och det är på insidan av denna satelliterna sitter.
Nuvarande satelliter är riktade något nedåt mot lyssningspositionen. När det vankas film så sätter jag en fåtölj där soffbordet står på bilden för att hamna i sweetspot och komma bort från bakväggen och närmare TV:n.
Nu kör jag 7.1. De filmer som inte har mer än 5.1 mixar jag ut i 7.1 med Dolby Pro LogicIIx. Det funkar riktigt bra.

Så till frågan. Blir det rent dåligt att placera A2:or uppe vid taket? Det är ju omöjligt att placera dem längre ned för tillfället. Kanske är det rent av lika bra eller bättre att forsätta använda de satelliter jag har (sk ägg från KEF)?

Förresten skall Ambienshögtalare seriekopplas eller parallellkopplas? Jag använder en Onkyo TX SR-875 som (enligt instruktionsboken) klarar att leverera minst 130W kontinuerligt vid 8 Ohm.

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-10 19:11

Det funkar att sätta dom rätt lika som du redan har. Placera de främre ca 18 grader framför lyssningspositionen och de bakre lite tätare än du har dem.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-11-10 19:28

OK. :)
Det känns lite konstigt bara att ha de elementen som är riktade snett uppåt så nära taket.
Kan någon svara på om de skall parallellkopplas eller seriekopplas eftersom jag tänkte ha 6 stycken. Fyra på sidoväggarna och två på bakväggen. Alltså måste de fyra på sidorna drivar av bara två kanaler...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-11-10 19:39

Parallell blir det.

Du kan utan problem driva 3 per kanal då dom är på 18 ohm st.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-11-10 19:58

Oj, 18 ohm. Då måse jag verkligen parallellkoppla.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-10 21:35

Jupp, parallellkoppling med EKUA tunn kabel blir fint och snygg.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-11-10 23:37

Måste man löda ihop kablarna vid parallellkoppling? Finns det inte någon praktisk y-split typ sockerbit i handeln?
Jag har 2,5 mm Supra över och det borde ju räcka med marginal om man kan ordna en y-koppling utan för stora förluster...

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-11-11 01:02

hassesolo skrev:OK. :)
Det känns lite konstigt bara att ha de elementen som är riktade snett uppåt så nära taket.

Jag tror mig veta att den "populärvetenskapliga förklaringen" för varför A2 är "tiltad" är att låta *direktljudet* falla av på ett finurligt sätt i sidled; om du flyttar dig i sidled -närmare den ena högtalaren- kommer du röra dig ut ur den närmsta högtalarlooben och därigenom få mindre *direktljud* från den nämsta högtalaren. Sammtidigt kommer du får mer *direktljud* från den mer avlägsna högtalaren eftersom du rör dig in i den looben (den pekar mer "rätt mot dig").

I teorin skall intensitetskillnaden i direktljud kompensera fasförskjutningen i tid mellan högtalarna och detta ökar "sweet spoten" i sidled ordentligt. Finurligt, eller hur!?!

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-12-07 12:26

Nu börjar det närma sig.
Jag har införskaffat 6 st A2:or och lådorna är snart färdiglackade. Jag har "bara" slutmonteringen kvar.
Nu vill jag ha lite tips på placeringen.
Som ni kan se på bilden i inlägg 1 så har jag i vänstra delen av hembiohörnan högtalarna monterade på en balk i taket. Dena balk är inte större än att A2-orna precis får plats på den. Således kommer de två vänstra paralellkopplade A2:orna som skall placeras på balken sitta ända uppe vid taket. Jag har hört Öhman prata om att de helst bör sitta på olika höjd för att man skall undvika förstärkning av vissa frekvenser, med det blir ju omöjligt så länge jag använder detta rum.
Min plan är att sätta de högra högtalarna på samma höjd som de vänstra för att få symmetri i rummet, både utseendemässigt och ljudmässigt. Det kanske är bättre att ha lite suboptimal placering bilateralt än optimal placering på den ena sidan och suboptimal placering på den andra?? :?
Sen undrar jag lite över placerinen av de två bakre högtalarna. De kommer ju matas med två separata kanaler i mitt 7.1-system. Min tanke var att placera dessa ett par decimeter ned från taket och kanske 70 cm in från sidoväggarna (bakväggen är tre meter bred).
Synpunkter mottages tacksamt. :)

Återgå till Wänner af Ino