Moderator: Redaktörer
PojkenMedTur skrev:i28+ har väl nån form av EQ-funktion dessutom som de mindre högtalarna inte heller har som ytterligare förbättrar dem i sämre rum?
Jag ser verkligen fram emot mina 32or iaf :)
nolimitsoya skrev:Det är väl baffelsteget som kan regleras, låter det som. Det har mindre med dåliga rum att göra...
i56 och större har en extrafunktion som låter användaren koppla ur övre paret midbasar för att fungera ungefär som i28, om man har ett lite för litet rum. Är edt den som avses?
nolimitsoya skrev:Jag är inte stött. Jag bara tror att vi talar om olika saker. Om man kan reglera graden av baffelstegskorrektion på i28 kan man naturligtvis göra det på i56 också, på samma vis. Det har dock ingeting med i56→i28-urkopplingen att göra.
Anledningen till det hela var frågan om att få högtalarna att fungera bättre i 'sämre' rum. Ingen av funktionerna gör detta; baffelstegsjusteringen anpassar högtalarnas klangbalans för olika placering, och urkopplingen av övre halvan på de större toppsystemen gör dem bättre lämpade för lyssning på för kort avstånd.
Tumme skrev:Jag trodde det var baffelns utformning som var orsaken till att golvreflexen minskade? men det jag inte förstår är varför i56 nästan eliminerar den och i28 bara minskar den. Borde inte i28 och i56 minska golvreflexen lika mycket pga baffaeln vinkling uppåt men att i56 även minskar takreflexen eftersom den övre delen på högtalaren vinklad nedåt.
Tumme skrev:Så det du säger är att egenskapen/möjligheten att justera filtret 70-200Hz +2/-4 dB inte hjälper i sämre rum?
Ja, det hjälper mest till beroende på hur avstånden till bakvägg och sidovägg är. Smutt justering dock.nolimitsoya skrev:Tumme skrev:Så det du säger är att egenskapen/möjligheten att justera filtret 70-200Hz +2/-4 dB inte hjälper i sämre rum?
Precis så.
Mich skrev:Tumme skrev:Jag trodde det var baffelns utformning som var orsaken till att golvreflexen minskade? men det jag inte förstår är varför i56 nästan eliminerar den och i28 bara minskar den. Borde inte i28 och i56 minska golvreflexen lika mycket pga baffaeln vinkling uppåt men att i56 även minskar takreflexen eftersom den övre delen på högtalaren vinklad nedåt.
Det var en bra förklaring tidigare i tråden. Om ljudet kommer från flera punkter så 'smetas' effekten av stuts ut. Tänk lite så här:
Ett element - en stuts
Två element - två stutsar, efter varandra i tiden (olika gångväg)
Fyra element - fyra stutsar, efter varandra i tiden
Medans direkt ljudet från alla element når öronen samtidigt.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster