Denna egenskap som dom större toppsystemen har?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Denna egenskap som dom större toppsystemen har?

Inläggav Tumme » 2010-05-11 18:03

När det diskuteras om dom större toppsystemen från i28 och uppåt så är det sällan som man nämner denna egenskap. Det brukar mest bli snack om att dom klarar högre ljudtryck och får högre känslighet. Jag tycker i och för sig att det är bra egenskaper det också men det är just denna som nämns i manifestet som jag tycker låter intressantast. Så här skriver Öhman om i28/i56.

"Modellerna delar flertalet egenskaper med i14 (Faslinjärt och Tonkurva), men skiljer sig såtillvida att deras utstrålningegenskaper minskar (i56 nästan helt eliminerar) golvreflexens destruktiva inverkan på ljudet."

Just denna egenskap är den som lockar mig mest när det gäller dom större toppsystemen.

Är det bara jag som tycker att denna egenskap verkar kunna hjälpa till för att kunna få bättre ljud med mindre rums påverkan?

Denna egenskap fast i mindre storlek än i28/i56 är en högtalarmodell som jag kan sakna. Tänk er piP storlek och element men med utformning som i28/i56.

Thomas

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-11 19:18

Gör man högtalarna mindre försvinner just den effekten, automatiskt. Den kommer av att riktverkan ökar och sträcker sig närmre golvet.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2010-05-11 20:06

i28+ har väl nån form av EQ-funktion dessutom som de mindre högtalarna inte heller har som ytterligare förbättrar dem i sämre rum?

Jag ser verkligen fram emot mina 32or iaf :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-05-11 20:09

nej golvreflexen finns alltid där oavsett storlek på högtalaren. det har med gångvägsskillnanden mellan direktljud och det reflekterade ljudet i golvet att göra. Effekten uppstår som en utsläckning, oftast runt 150-200hz.
Enda sättet att helt komma ifrån golvreflexen är att placera elementet nära golvet. Att montera elementen i en vertikal array (tex d'appolitto eller som i Ino) lindrar effekten lite eftersom golvreflexen dels delas upp i olika frekvenser (pga olika gångvägsskillnader mellan de olika elementen) och för att elementen påverkar varandras spridning i vertikalled.

Ett annat sätt att komma ifrån golvreflexen är att ha ett bord eller annat föremål som blockerar golvreflexen. Eller ha en absorbent som helt absorberar reflexen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-05-11 21:57

PojkenMedTur skrev:i28+ har väl nån form av EQ-funktion dessutom som de mindre högtalarna inte heller har som ytterligare förbättrar dem i sämre rum?

Jag ser verkligen fram emot mina 32or iaf :)

Registret mellan 70 -200 Hz kan regleras +2/-4 dB i delningsfiltret för att anpassas till rummet.

Det är också en egenskap som jag gillar och som jag skulle välja om jag kunde före ljudtryck tex.

Thomas

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-11 23:16

Det är väl baffelsteget som kan regleras, låter det som. Det har mindre med dåliga rum att göra...
i56 och större har en extrafunktion som låter användaren koppla ur övre paret midbasar för att fungera ungefär som i28, om man har ett lite för litet rum. Är edt den som avses?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-12 08:53

nolimitsoya skrev:Det är väl baffelsteget som kan regleras, låter det som. Det har mindre med dåliga rum att göra...
i56 och större har en extrafunktion som låter användaren koppla ur övre paret midbasar för att fungera ungefär som i28, om man har ett lite för litet rum. Är edt den som avses?

Nej, i28 och i32s har även dom (som i56 och i64s också har) fungtionen att i filtret med hjälp av att byta ett motstond, kunna reglera 70-200Hz +2/-4 dB för arr kompencera för hörnnära placering eller väggnära placeringar och/eller rum med problem i detta område :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-12 20:47

Det ska vara ett konstigt rum, att kunna korrigeras på det viset. Att man kan justera för olika placering genom att meka lite med graden av baffelstegskompensation är jag med på dock. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-12 21:10

Oavsett, det är inte några element som kopplas ur utan som sagt bara en korrigering för hur mycket det undre elementet ska hjälpa till under 200Hz.

Kan vara till stor nytta :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-12 21:37

Jo, det jag talar om är urkopplade element. D-option heter det i manifestet, tror jag.
Att kunna reglera sprutten på .5-baser (=baffelsteget) är något annat, och har mer med placering att göra än illa lämpade rum. Fri placering, mer baffelstegskorrektion. D-optionen däremot, gör de större toppsystemen användbara i rum som egentligen är för små.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-05-12 21:37

Tumme o dvd har rätt,man kan med att byta ut ett motånd ändra karaktären på I56 (som ägare vet jag) "inte kaxigt sagt,bara fakta" som förtydligande om nu någon skulle känna sig stött :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-12 22:48

Jag är inte stött. Jag bara tror att vi talar om olika saker. Om man kan reglera graden av baffelstegskorrektion på i28 kan man naturligtvis göra det på i56 också, på samma vis. Det har dock ingeting med i56→i28-urkopplingen att göra.
Anledningen till det hela var frågan om att få högtalarna att fungera bättre i 'sämre' rum. Ingen av funktionerna gör detta; baffelstegsjusteringen anpassar högtalarnas klangbalans för olika placering, och urkopplingen av övre halvan på de större toppsystemen gör dem bättre lämpade för lyssning på för kort avstånd.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-12 22:59

Ok, du menar så, jo men då är vi helt överens ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-05-13 11:05

nolimitsoya skrev:Jag är inte stött. Jag bara tror att vi talar om olika saker. Om man kan reglera graden av baffelstegskorrektion på i28 kan man naturligtvis göra det på i56 också, på samma vis. Det har dock ingeting med i56→i28-urkopplingen att göra.
Anledningen till det hela var frågan om att få högtalarna att fungera bättre i 'sämre' rum. Ingen av funktionerna gör detta; baffelstegsjusteringen anpassar högtalarnas klangbalans för olika placering, och urkopplingen av övre halvan på de större toppsystemen gör dem bättre lämpade för lyssning på för kort avstånd.

Så det du säger är att egenskapen/möjligheten att justera filtret 70-200Hz +2/-4 dB inte hjälper i sämre rum? eller är det den destruktiva golvreflexen som Öhman skriver att i56 nästan helt eliminerar som inte hjälper i sämre rum?

Jag trodde det var baffelns utformning som var orsaken till att golvreflexen minskade? men det jag inte förstår är varför i56 nästan eliminerar den och i28 bara minskar den. Borde inte i28 och i56 minska golvreflexen lika mycket pga baffaeln vinkling uppåt men att i56 även minskar takreflexen eftersom den övre delen på högtalaren vinklad nedåt. Någon som vet?

Thomas

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-13 12:38

Jo, det är rätt som du skriver Tumme, det är elementens placering + lådans utformning som avgör i detta fallet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-05-13 18:14

Tumme skrev:Jag trodde det var baffelns utformning som var orsaken till att golvreflexen minskade? men det jag inte förstår är varför i56 nästan eliminerar den och i28 bara minskar den. Borde inte i28 och i56 minska golvreflexen lika mycket pga baffaeln vinkling uppåt men att i56 även minskar takreflexen eftersom den övre delen på högtalaren vinklad nedåt.

Det var en bra förklaring tidigare i tråden. Om ljudet kommer från flera punkter så 'smetas' effekten av stuts ut. Tänk lite så här:
Ett element - en stuts
Två element - två stutsar, efter varandra i tiden (olika gångväg)
Fyra element - fyra stutsar, efter varandra i tiden
Medans direkt ljudet från alla element når öronen samtidigt.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-13 22:30

MTM har en ljudbåge som går rakt fram.

i56 och i28 använder samma princip med de undre respektive övre (i56) elementen som man kan läsa anledningen till i "Bamsefars tävling" om man tittar på Skruttens bidrag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-14 00:36

Tumme skrev:Så det du säger är att egenskapen/möjligheten att justera filtret 70-200Hz +2/-4 dB inte hjälper i sämre rum?

Precis så. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-14 09:03

nolimitsoya skrev:
Tumme skrev:Så det du säger är att egenskapen/möjligheten att justera filtret 70-200Hz +2/-4 dB inte hjälper i sämre rum?

Precis så. :)
Ja, det hjälper mest till beroende på hur avstånden till bakvägg och sidovägg är. Smutt justering dock.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-05-14 10:31

Mich skrev:
Tumme skrev:Jag trodde det var baffelns utformning som var orsaken till att golvreflexen minskade? men det jag inte förstår är varför i56 nästan eliminerar den och i28 bara minskar den. Borde inte i28 och i56 minska golvreflexen lika mycket pga baffaeln vinkling uppåt men att i56 även minskar takreflexen eftersom den övre delen på högtalaren vinklad nedåt.

Det var en bra förklaring tidigare i tråden. Om ljudet kommer från flera punkter så 'smetas' effekten av stuts ut. Tänk lite så här:
Ett element - en stuts
Två element - två stutsar, efter varandra i tiden (olika gångväg)
Fyra element - fyra stutsar, efter varandra i tiden
Medans direkt ljudet från alla element når öronen samtidigt.

//Michael

Om det var en bra förklaring tidigare i tråden så var det den här som fick poletten att trilla ner :D

Thomas

Återgå till Wänner af Ino