Det där är helt rätt kopplat!
Typiskt brukar det vara bäst att ställa in hemmabioförstärkaren på detta vis:
L + R = large
C = small (deln.frekvens = 100 - 300 Hz, men 80 fungerar också.)
S (alla) = small (deln.frekvens = 100 Hz, men 80 fungerar också)
SW = off.
Om det visar sig att man tycker att basinformationen från .1-kanalen blir för stark (det vill säga att man tycker de lagt den för högt i mixen) kan man tillfälligt ändra inställningen och ange att man har SW, ställa nivån (i hemmabioapparaten) så att man tycker det blir mera lagom och koppla in den via .1 in på cr80s.
I vissa fall (med vissa hemmabioförstärkare) kan det fungera att köra en sådan där "+main-mode". Man får prova sig fram. Ett bra test är att kör brus i centerkanalen och lyssna så att inte registret under 100 Hz har försvunnit. Många hemmabioförstärkare har ett fel i sin kanaladministration, och lyckas inte behålla centerkanalens (ej heller surroundhögtalarnas) basinformation i huvudhögtalarna när SW är on.
I dessa fall fungerar det dock ofta om man använder moden "+main".
Riktigt bra är inte den där standarden skriven och påfallande många hemmabioförstärkare har en buggig kanaladministrationslösning.
Lösningen är förstås att göra sig kvitt både dessa problem och det generella problemet med matematisk mix och alla de potentiella problem med algoritmisk distorsion och överstyrning/okontrollerade inkopplande av kompressorfunktioner (främst med DD), genom att skaffa en DVD (Bluray?) spelare med ananloga utgångar för alla kanaler.
Jag är just nu på jakt efter en Bluray-spelare som "har allt" till ett rimligt pris. Är det av intresse om jag skriver en lite recension här på faktikt om jag hittar någon som jag finner vara nöjsam? (Jag kommer inte att recensera dem jag refuserar.)
Mina ramar i jakten är dessa:
1. Den skall erbjuda superb bildkvalitet.
2. Den skall ha ALLA de nya ljudsystemen.
3. Den skall ha analoga utgångar för alla ljudkanaler.
4. Den skall kunna spela DVD-A och SACD (och självklart DVD och CD, men det säger sig ju själv).
5. Den skall kosta under 10 000:-. Fast jag kommer förstås att titta även i högre prisklasser.
Tre apparater ligger på kö att undersökas.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).