cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

cr80s

Inläggav Strauss » 2007-11-12 23:11

Jag har blivit Ino-skadad... idag så spelade jag så att mina pi60 nästan slog i botten trots dom var delade vid 80 hz, basarna hade en hel del kvar att ge.. så vad göra, dela brantare såklart än min Denon 3806 8)

Fråga: Någon som vet om man kan få cr80s hemskickad, eller måste man hämta den på plats också?

Ja jag vet att man kan ringa men jag har fortfarande lite lätt telefon-fobi och gillar inte att störa folk i onödan, bättre att tex svara här när man har tid :)

ps! Det var inte låg volym 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: cr80s

Inläggav Sanny_X » 2007-11-12 23:16

Strauss skrev:idag så spelade jag så att mina pi60 nästan slog i botten

Hur vet man det?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-12 23:19

Sanny_X skrev:

Hur vet man det?

Membranen var på väg ut ur lådan :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-11-12 23:20

Hehe :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-12 23:25

Är de inte alltid det när man spelar musik? :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-12 23:26

Inte när man delar vid 80hz 8)

Tror inte jag hade mycket kvar att ge på stärkaren, volymkontrollen var nästan maxad, måste testa vad den går till när jag kommer hem.

Men alltså, brantare delning, mindre för frontarna att spela, bättre ljud, mindre dist och möjligheten att spela ÄNNU högre vore ju trevligt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-12 23:29

Vilken låt spelades?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-12 23:31

Sanny_X skrev:Vilken låt spelades?

Var trumsolot med Jim Keltner från Sheffield Labs skiva.

Volymen låg någonstans på +10 ... normal lyssningsvolym för mig är -15 till -20 ... vid -15 brukar kärringen klaga 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-12 23:37

Strauss skrev:
Sanny_X skrev:Vilken låt spelades?

Var trumsolot med Jim Keltner från Sheffield Labs skiva.

Volymen låg någonstans på +10 ... normal lyssningsvolym för mig är -15 till -20 ... vid -15 brukar kärringen klaga 8)

oj satan då måste du ha lirat riktigt starkt.....jag brukar ligga med min 2807a på -15 när vi ser film (utan baslådor tom) och då gnäller kärringen kraftigt när det börjar sprängas saker

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-12 23:43

Kanske slutstegen klippte och det var det som orsakade det stora konutslaget?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-13 00:42

Haakan_W skrev:oj satan då måste du ha lirat riktigt starkt.....jag brukar ligga med min 2807a på -15 när vi ser film (utan baslådor tom) och då gnäller kärringen kraftigt när det börjar sprängas saker

hehe jo jag sa ju det var högt, så kläderna fladdrade längs kroppen.

Men eftersom ljudet är så jäkla rent och rummet är bra dämpat med lite reflexer så upplevs det inte så himla högt ändå.

Alexi skrev:Kanske slutstegen klippte och det var det som orsakade det stora konutslaget?

Nja, såg inga tendenser till att det klippte, konutslagen ökade konstant ju mer jag vred på, inga konstigheter och heller inga missljud, men det vore ju ändå trevligt med brantare delning med tanke på att basarna mest gick på halvfart :)

Men till frågan jag undrade då... ingen som vet om Ingvar skickar det med posten om man vill köpa ett?

Visst kan jag åka och hämta, men det är en dag åt skogen och 500:- i bensin. Jag spenderar hellre en dag med att se på film och lyssna på musik än att sitta i bilen och virra runt i Stockholm!

Fasen... inte utan att man blir sugen på i28 också haha... pi60 i vardagsrummet 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 08:01

Om du ber snällt så kanske han kan skicka det efter det att du betalt i förskott - men det är inte säkert...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 08:02

Strauss skrev:Fasen... inte utan att man blir sugen på i28 också haha... pi60 i vardagsrummet 8)

Vad sägs om ett par i32s istället ? Det skulle passa i din setup ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 09:01

Alexi skrev:Kanske slutstegen klippte och det var det som orsakade det stora konutslaget?

Slutstegsklippning är inte en konutslagsökande företeelse. Snarare tvärtom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 13:45

IngOehman skrev:

Slutstegsklippning är inte en konutslagsökande företeelse. Snarare tvärtom.

Vh, iö
tack då hade man lärt sig det, jag hade alltid gått med tron att klippningen kunde orsaka en skarp pik i tonkurvan.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-13 14:56

Jag får be snällt nån annan månad.

Typiskt när man jobbat extra... avgassystemet rasade ... 4.000:-
Smygpunka på 3 av vinterdäcken .... 500:-

Där gick dom tankarna upp i rök :(

Aldrig får man vara riktigt glad.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-13 16:29

Alexi skrev:tack då hade man lärt sig det, jag hade alltid gått med tron att klippningen kunde orsaka en skarp pik i tonkurvan.

"Skarp pik i tonkurvan" är ju något helt annat än stort konutslag som du och andra diskuterar ovan! Vad är det som du diskuterar om egentligen? :wink: För mig som läsare ger det aningens intryck av förvirring, eller skapar det hos mig i alla fall...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-13 16:51

jag får för mig att det som iö säger att det blir mindre konrörelser än det egentligen ska vara pga att förstärkaren inte klarar ge den effekt som behövs för den ljudnivån man försöker spela?

blir hur som helst en massa distortion

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 17:10

Johan_Lindroos skrev:
Alexi skrev:tack då hade man lärt sig det, jag hade alltid gått med tron att klippningen kunde orsaka en skarp pik i tonkurvan.

"Skarp pik i tonkurvan" är ju något helt annat än stort konutslag som du och andra diskuterar ovan! Vad är det som du diskuterar om egentligen? :wink: För mig som läsare ger det aningens intryck av förvirring, eller skapar det hos mig i alla fall...
va orsakar inte pikar i tonkurvan konutslag heller? Är det kanske begreppsförvirring? Med en pik menar jag alltså en förhöjd utnivå, fast inte jämnt över hela frekvenspektrat då...

Jag får nog förklara mer detaljerat hur jag tidigare trott att det hela fungerade:
När slutsteget klipper så kan det orsaka en puls/ton/signalförvrängning "någonting" (distorsion) som tex. kan skada högtalaren (därför det finns softclipping?) och att den här "signalen" som skadar högtalaren kan vara en kraftig puls som ger upphov till konutslag.

Vad innebär det då när signalen överstyr?

Bra att få dessa missuppfattningar förklarade, för har jag gått med denna villfarelse, är jag säkerligen inte ensam om att ha missförstått allt sammans.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 17:39

Jag får be snällt nån annan månad.

Typiskt när man jobbat extra... avgassystemet rasade ... 4.000:-
Smygpunka på 3 av vinterdäcken .... 500:-

Där gick dom tankarna upp i rök

Aldrig får man vara riktigt glad.

det var tur att inte fluxkapasitatorn och kolvuppstötarfjäder gick på bilen då hade det varit dyrt :roll:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-14 00:47

Alexi skrev:va orsakar inte pikar i tonkurvan konutslag heller? Är det kanske begreppsförvirring? Med en pik menar jag alltså en förhöjd utnivå, fast inte jämnt över hela frekvenspektrat då...

Jag får nog förklara mer detaljerat hur jag tidigare trott att det hela fungerade:
När slutsteget klipper så kan det orsaka en puls/ton/signalförvrängning "någonting" (distorsion) som tex. kan skada högtalaren (därför det finns softclipping?) och att den här "signalen" som skadar högtalaren kan vara en kraftig puls som ger upphov till konutslag.

Vad innebär det då när signalen överstyr?

Bra att få dessa missuppfattningar förklarade, för har jag gått med denna villfarelse, är jag säkerligen inte ensam om att ha missförstått allt sammans.

Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt. Tänk dig en sinuston. Begränsa den maximala spänningen. Sinustonens toppar blir kapade; "platta". Matematiskt sett om man gör en fourierserieutveckling, så motsvarar detta en grundton (sinustonen) och en massa övertonskomponenter (HÖG distorsion) i frekvensledd. Detta brukar medföra att mindre effekttåliga diskanter matas av mycket högre effekt än mäktar med temperaturmässigt. Normal ickeklippt musik brukar ha ett frekvensspektrumm som är fallande vid högre frekvenser. Det är en väldig tur det eftersom diskanter typiskt bara klarar en bråkdel av vad t.ex. ett boomerelement klarar. När förstärkaren klipper så brukar det därför vara diskantelementet som ryker först. Visst går det även att mangla sönder baselement också, men mycket sällan p.g.a. klippning, utan det brukar handla om för stora ineffekter vilket ger för stora mekaniska konutslag. Men även temperatur (hög ineffekt och lite kylning) kan föstås elda upp stora talspolar om det pågår länge.

Det är därför man ofta kan notera att en liten förstärkare ofta eldar diskater, den klipper vid låg utspänning helt enkelt.

Med mycket stora föstärkare så brukar det oftare handla om söndermanglade baselement. En förstärkare som då inte har spelat vid klippspänning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
martinfor

;

Inläggav martinfor » 2007-11-14 10:11

Vill bara tillägga att ett par piP inte klarar +20 om nån mot förmodan vill testa :-)

Hade en trevlig släkting hemma som inte fick igång ljudet och lämnade stärkaren på max. En tidig morgon senare drog jag igång musiken med maxvolym :-) Skrämde nästan livet ur min familj som tur i oturen befann sig i ett annat rum. Men piP-diskanterna var det definitivt slut med, en vacker rökridå prydde luften framför båda högtalarna :-)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-11-14 11:17

Strauss skrev:
Sanny_X skrev:

Hur vet man det?

Membranen var på väg ut ur lådan :)

Det är de ibland även på mina i28:or... Trots att jag delar med cr80s :lol:

Nädå, men +/- 1 cm flexar de gott o väl och som jag förstått det så ska
de int flexa mycket mer än så innan de börjar överstyras...

Basarna flexar kraftigt mycket mer än så :lol:

Hmmm hur mycket var det nu som pZ-4 kostade?
:oops:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2008-02-10 12:46

lånar din tråd Martin för tips om hur man bäst kopplar in ett cr80s

slog ihop en rörig bild med pilar o text, hoppas det är urskiljbart
enda chansen för mej med en liten dummie-bild så de blir rätt :oops:

Bild

bilderna visar Pre out från Receiven, cr80s och mitt slutsteg Nad T973

lite frågor

ser kopplingen ok ut?

vid filmtittande när man väljer att mixa in .1 kanalen vid den här kopplingen blir det fortfarande 4 basmoduler som spelar?

väljer man frontar som Large i setupen och ingen sub?
jag har en inställning i min nuvarande AV-receiver Marantz SR-7500 som heter Bass-Mix där kan jag välja att spela "Both" alltså så de låga frekvenserna spelar både till frontar och Sub, den inställningen kanske är nädvändig när man väljer att mixa in .1 kanalen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-10 14:05

Det där är helt rätt kopplat!

Typiskt brukar det vara bäst att ställa in hemmabioförstärkaren på detta vis:

L + R = large

C = small (deln.frekvens = 100 - 300 Hz, men 80 fungerar också.)

S (alla) = small (deln.frekvens = 100 Hz, men 80 fungerar också)

SW = off.

Om det visar sig att man tycker att basinformationen från .1-kanalen blir för stark (det vill säga att man tycker de lagt den för högt i mixen) kan man tillfälligt ändra inställningen och ange att man har SW, ställa nivån (i hemmabioapparaten) så att man tycker det blir mera lagom och koppla in den via .1 in på cr80s.

I vissa fall (med vissa hemmabioförstärkare) kan det fungera att köra en sådan där "+main-mode". Man får prova sig fram. Ett bra test är att kör brus i centerkanalen och lyssna så att inte registret under 100 Hz har försvunnit. Många hemmabioförstärkare har ett fel i sin kanaladministration, och lyckas inte behålla centerkanalens (ej heller surroundhögtalarnas) basinformation i huvudhögtalarna när SW är on. :?

I dessa fall fungerar det dock ofta om man använder moden "+main".

Riktigt bra är inte den där standarden skriven och påfallande många hemmabioförstärkare har en buggig kanaladministrationslösning.

Lösningen är förstås att göra sig kvitt både dessa problem och det generella problemet med matematisk mix och alla de potentiella problem med algoritmisk distorsion och överstyrning/okontrollerade inkopplande av kompressorfunktioner (främst med DD), genom att skaffa en DVD (Bluray?) spelare med ananloga utgångar för alla kanaler.

Jag är just nu på jakt efter en Bluray-spelare som "har allt" till ett rimligt pris. Är det av intresse om jag skriver en lite recension här på faktikt om jag hittar någon som jag finner vara nöjsam? (Jag kommer inte att recensera dem jag refuserar.)

Mina ramar i jakten är dessa:

1. Den skall erbjuda superb bildkvalitet.

2. Den skall ha ALLA de nya ljudsystemen.

3. Den skall ha analoga utgångar för alla ljudkanaler.

4. Den skall kunna spela DVD-A och SACD (och självklart DVD och CD, men det säger sig ju själv).

5. Den skall kosta under 10 000:-. Fast jag kommer förstås att titta även i högre prisklasser.

Tre apparater ligger på kö att undersökas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2008-02-10 14:23

Intresset för en sådan recension är enormt stort från min sida, har länge väntat på att en "next gen" spelare ska koras ! (Vill ju gärna kunna köra HD-material, samt vill helst inte ha 668 + separat HD-spelare).
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-10 14:25

IngOehman skrev:Jag är just nu på jakt efter en Bluray-spelare som "har allt" till ett rimligt pris. Är det av intresse om jag skriver en lite recension här på faktikt om jag hittar någon som jag finner vara nöjsam? (Jag kommer inte att recensera dem jag refuserar.)

Ja självfallet! Det är nog fler än jag som skulle vilja hitta en sådan apparat, särskilt om den också låter bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-02-10 14:29

shifts skrev:
IngOehman skrev:Jag är just nu på jakt efter en Bluray-spelare som "har allt" till ett rimligt pris. Är det av intresse om jag skriver en lite recension här på faktikt om jag hittar någon som jag finner vara nöjsam? (Jag kommer inte att recensera dem jag refuserar.)

Ja självfallet! Det är nog fler än jag som skulle vilja hitta en sådan apparat, särskilt om den också låter bra.

Instämmer!!! Skulle gärna se en sådan recension! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2008-02-10 14:35

Tackar IÖ för ett snabbt svar :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-10 14:38

Jag är också nyfiken på BlueRay-spelare!

Amit

Edit:
:oops: Insåg att detta förmodligen är OT - startar en ny tråd för recensioner av HD-DVD och Blue-Ray

Nästa

Återgå till Wänner af Ino