Guru QM60 testad Hifi+

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
americantabloid

Guru QM60 testad Hifi+

Inläggav americantabloid » 2010-05-30 13:02

Hej!

Nu är QM60 testad i en tidning.

Du kan läsa hela testet på tomtom audios sida.

Med vänlig hälsning
at

torig

Inläggav torig » 2010-05-30 13:21

Trevligt testresultat.

De kostar knappt 80.000 i UK och det är egentligen inte så dyrt, med tanke på vad de presterar.

Roligt också att de med stor framgång demas med Naim-elektronik, som av en del anses vara "junk" och "ormolja". :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-05-30 13:43

Intressant läsning, speciellt efter som många av omdömena var så långt ifrån hur Ino brukar beskrivas annars, förmodligen spelade kringutrustning och rum in en heldel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

MP

Inläggav MP » 2010-05-30 14:31

Tycker nog att beskrivningarna av de ljudande egenskaperna stämmer mycket väl överrens med min uppfattning av pi60.
Men jag har inte hört QM-60.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-05-30 15:29

Alexi skrev:Intressant läsning, speciellt efter som många av omdömena var så långt ifrån hur Ino brukar beskrivas annars, förmodligen spelade kringutrustning och rum in en heldel.

Nja, jag skulle inte lägga så mycket tillit över en recension i en tidning som hyllar strömkablar mm.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-05-30 16:04

Hi-Fi+ skrev:"....his design approach is that as well as aiming for neutrality, wide bandwidth
and accurate reproduction of timbre Öhman also attempts to compensate
for the colourations of source and amplification
"

:?: :?: :?:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-30 21:07

rolig läsning :)

Som sagt, all musiken får säga sitt och kommer fram är exakt vad jag också upplever och det jag älskar men dessa högtalare!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2010-05-30 21:38

Aerob skrev:
Hi-Fi+ skrev:"....his design approach is that as well as aiming for neutrality, wide bandwidth
and accurate reproduction of timbre Öhman also attempts to compensate
for the colourations of source and amplification
"

:?: :?: :?:

Till hälften rätt? Att högtalaren är snäll mot förstärkaren (som last) är en fördel som (med lite tur) kommer ge bättre ljud. Men källan borde vara opåverkad av högtalarna.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-01 13:39

Kan man få mycket högre betyg än slutklämmen:
..., which makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the average hi-fi nut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MP

Inläggav MP » 2010-06-01 18:04

Låter i mina ögon (öron) som en vanlig slutklämm för Linn eller Naim saker.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-01 18:17

Jaa, det här ä' stampa-takten-grejer dä' :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-02 08:27

MP skrev:Låter i mina ögon (öron) som en vanlig slutklämm för Linn eller Naim saker.

det är oxå en ganska vanlig fras i hifiblaskorna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-02 08:47

Det är ju jättekul för Guru, men texten är ju en ganska normalt svamlig hifi+-text. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-02 11:04

Almen skrev:Det är ju jättekul för Guru, men texten är ju en ganska normalt svamlig hifi+-text. :)

håller med
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-06-02 14:53

celef skrev:
Almen skrev:Det är ju jättekul för Guru, men texten är ju en ganska normalt svamlig hifi+-text. :)

håller med

Jupp! Skönt att jag slapp säga det.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-02 15:51

Instämmer, men ändå tycker jag att det är roligare att läsa detta svammel än om det bara stod "QM60 låter korrekt, varken mer eller mindre".
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-02 15:53

Konstigt... jag tycker inte att svamlet är riktigt av samma typ som det brukar vara, iofs känner jag inte till nivån på just denna tidningen.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-06-03 17:59

Det var ju ett "bra" resultat, men ett sådant som inte ger mig ett hum om den ar bra eller inte. Lite for mycket HiFi-floskler och sammantaget sa kan man ju lesa att bedomningen er att QM60, enligt dem, inte er transparent som återgivare. Leser jag mellan raderna så får jag fram att den er "spelglad" och "musikalisk" men kanske inte att den skulle vara något for mig. I princip en "snell" recension, precis som de flesta andra. En sådan recension man leser och sedan glommer ner man bleddrar vidare.

Det kenns lite som att skribenten inte vågar sticka ut hakan lite och tycka extremt bra eller illa om något overhuvudtaget (av redlsa for annonstapp?) utan polerar det hela lite - kanske åt begge håll?.

Om nu QM60 låter såpass likt pi60 som man kan formoda så gor inte testet den rettvisa. Men jag kan inte uttala mig om hur den låter.

(saknar ae och ø på datorn i Kanada men å får jag fram iallafall)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 18:48

torig skrev:Trevligt testresultat.

De kostar knappt 80.000 i UK och det är egentligen inte så dyrt, med tanke på vad de presterar.

Roligt också att de med stor framgång demas med Naim-elektronik, som av en del anses vara "junk" och "ormolja". :wink:

/mvh

Trevligt test!

Var och en som hört pi60 och piP förstår naturligtvis varför högtalaren går hem hos linn eller naim-entusiaster. Alla dessa fotstamps-kvaliteter, dessutom en naturlig klang.

Inte en slump att linns nyaste högtalare-serie låter klangligt snarlik.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-03 19:08

Richard skrev:

/mvh

Trevligt test!

Var och en som hört pi60 och piP förstår naturligtvis varför högtalaren går hem hos linn eller naim-entusiaster. Alla dessa fotstamps-kvaliteter, dessutom en naturlig klang.

utveckla gärna
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 19:25

celef skrev:
Richard skrev:

/mvh

Trevligt test!

utveckla gärna

Jag kan utala mig säkrast om högtalaren piP, kontra linn. pi 60 har jag bara hört sporadiskt, men den lät väldigt likt piP.

Linns nuvarande, dyrare ( läs: ej komponent) serie låter väldigt likt Ino piP klangligt. Detta gäller dock bara om man har en odämpad vägg bakom linnhögtalarna ( piP behöver istället ju en dämpad vägg bakom högtalarna ).

Båda märkena kan man numera köra med välbehag med neutrala signalkällor, typ en vanlig digitalbox eller dvd som det inte står linn på- utan att öronen krullar sig innåt av det hårda ljudet. :)

Nöjd med utvecklingen av resonemanget ?

Det är svårt att förklara utan att lyssna själv.

De billigare, eller äldre linnburkarna låter dock inte bra i jämförelse med de nya, med normala ofärgade signalkällor. Det kan vem som helst höra om man jämför ( vilket jag ju gjort ).

Jag tycker dock att aktiva Linn Katan är ganska ok, men sämre än piP.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-03 19:45

Men varför är det ingen slump att det skulle vara så? Det är precis vad jag
tror att det är nämligen. Om det nu är så. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-03 20:22

Richard skrev:
celef skrev:
Richard skrev:

/mvh

Trevligt test!

utveckla gärna

Jag kan utala mig säkrast om högtalaren piP, kontra linn. pi 60 har jag bara hört sporadiskt, men den lät väldigt likt piP.

Linns nuvarande, dyrare ( läs: ej komponent) serie låter väldigt likt Ino piP klangligt. Detta gäller dock bara om man har en odämpad vägg bakom linnhögtalarna ( piP behöver istället ju en dämpad vägg bakom högtalarna ).

Båda märkena kan man numera köra med välbehag med neutrala signalkällor, typ en vanlig digitalbox eller dvd som det inte står linn på- utan att öronen krullar sig innåt av det hårda ljudet. :)

Nöjd med utvecklingen av resonemanget ?

Det är svårt att förklara utan att lyssna själv.

De billigare, eller äldre linnburkarna låter dock inte bra i jämförelse med de nya, med normala ofärgade signalkällor. Det kan vem som helst höra om man jämför ( vilket jag ju gjort ).

Jag tycker dock att aktiva Linn Katan är ganska ok, men sämre än piP.

tack för inlägget. jag fastnade, lite likt shift ovan, på "ingen slump", jag blev nyfiken på orsaken till att linn numera låter likt guru, att det fanns en historia bakom
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 20:46

shifts skrev:Men varför är det ingen slump att det skulle vara så? Det är precis vad jag
tror att det är nämligen. Om det nu är så. :)

Varför tror du det ?

Har du hört nya linnhögtalare ?

Linn är, som det verkar, ett ingengörsmässigt betydligt mer framstående företag numera än förut. Jag kan inte säga att de lite dyrare nya högtalarna låter dåligt*. Tvärtom faktiskt. Det låter väldigt bra med mina ljudpreferenser. Och jag är säker på att du skulle gilla ljudet- om du gillar piP. :wink:
( Många äldre "hardcore linnies" gillar dock inte det "nya" linnljudet )

*De har fått många av sina nyaste högtalare topptestade i en massa tidskrifter. Det innebär att man kan ha litet olika signalkällor eller förstärkare framför, utan att det låter apa.

Nu säger det förstås kanske inte så mycket- men betänk att recencenterna alltid förr i tiden varit synnerligen skeptiska vid testandet av linnburkar. 8)
Senast redigerad av Richard 2010-06-03 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 20:52

celef skrev:
tack för inlägget. jag fastnade, lite likt shift ovan, på "ingen slump", jag blev nyfiken på orsaken till att linn numera låter likt guru, att det fanns en historia bakom

Jag menade att båda firmorna strävar efter maximal upplevd transparens. De försöker uppnå det på olika sätt. Ino med "öppet fönster" och linn med något som liknar " livehärmning".

"Bättre" än transparent kan det objektivt inte bli. Eftersom Ino efter konstens alla regler av många uppfattas som korrekta och klangligt riktiga, så är det kanske inte konstigt att andra företag kommer till samma slutsatser efter ett tag. 8) *

* fast det har tagit 40 år. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-03 21:40

Tack för svar, nu förstår jag bättre hur du menade.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2010-06-03 23:09

Zebrano *klapp, klapp, klapp*. Zebrano *klapp, klapp, klapp*.
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-04 17:05

Sanjuro skrev:(saknar ae och ø på datorn i Kanada men å får jag fram iallafall)

Men har inte kanadensiska tangentborden dubbelprickarna "¨" ovanför "^" ?
Bara att trycka på dubbelprick innan a och o.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-06-06 17:14

paa: tyverr inte... prøvade det, den enda jag kan få fram er å... :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-06 17:37

Man tar väl med sig en svensk keymapping på flashminne när man åker utomlands så man kan installera svensk layout på de datorer man hamnar på?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino