Begreppförtydligande, fashomogen och vågformskorrekt

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Begreppförtydligande, fashomogen och vågformskorrekt

Inläggav Fredzz0rs » 2017-04-28 12:44

Blir lite snurrig av alla begrepp och önskar lite förtydligande.
Har förstått att pi60 till skillnad från pip/S är 100 % faslinjär och vågformskorrekt över 180 grader,
Men hur ter sig detta i verkligheten/praktiken?
Jag har läst del inlägg där vissa upplever att piP levererar en större 3D-känsla samt bredare sweetspot än pi60.
Hur går detta ihop? Ett annat begrepp jag stött på är spridningsvinkel och att den också skulle vara bättre hos
piP.

Kan någon upplysa mig om hur det egentligen ligger till?
Känns som jag missat något

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Begreppförtydligande, fashomogen och vågformskorrekt

Inläggav paa » 2017-04-28 19:39

Har du provat sökfunktionen, det finns utförliga trådar i ämnet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-04-28 19:55

paa skrev:Har du provat sökfunktionen, det finns utförliga trådar i ämnet.

Tycker inte sökfunktionenr den mest överskådliga.
Förslag på sökord? Du kanske vet någon specifik tråd som
Behandlar det jag grunnar på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-28 20:37

Anm. Begreppet "fashomogen" är det nog bara INO som använder sig av. Och kemister om saker som inte är blandningar mellan tex vätska och gas (som dimma). Så uppfinnaren Ingvar får nog förklara vad det innebär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-04-28 22:37

Svante skrev:Anm. Begreppet "fashomogen" är det nog bara INO som använder sig av. Och kemister om saker som inte är blandningar mellan tex vätska och gas (som dimma). Så uppfinnaren Ingvar får nog förklara vad det innebär.

Det är väl inte bara Ingvar som använder begreppet?

Fashomogen är att ljudvågorna från HP & LP är i fas vid delningen.
Om polariteten på antingen HP eller LP vänds uppstår en djup dipp.

Det betyder inte nödvändigtvis att att signalen/vågen från HP & LP startat exakt samtidigt.

De kan ha startat vid olika tid och vara 180 grader ur fas (typisk för ett idealt andra ordningens filer)
vilket löses med att växla polaritet på ena halvan.

Eller

De kan ha starta vid olika tid och var 360 grader ur fas (typiskt för ett idealt fjärde ordningens filter).

Eller vara konstant 90 grader ur fas oberoende av polaritet (typiskt för ett idealt filter av udda ordning).

OBS! Det är den akustiska flankens utseende som gäller. Inte komponent-layouten.

Någon annan, t.ex Ingvar kan säkert förklara det mycket bättre.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-04-28 23:09

Kul att ni ventilerar era åsikter. Mer sånt!
Ja, Ingvar kanske är snäll oh själv förklarar så en nybörjare förstår

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-04-28 23:19

Fredzz0rs skrev:Kul att ni ventilerar era åsikter. Mer sånt!

Vad menar du med åsikter?

Förklaringen var på lägsta möjliga nivå.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-04-28 23:29

chrisss skrev:

Jaja, ursäkta. Hard fact då.

Om jag ska förtydliga min frågeställning då utan att haka upp mig på olika
begrepp. Är det stor skillnad i hur piP och pi60 målar upp det som
Ska återges? Dvs är den ens modellen bättre än den andra på
att inte låta som två högtalare utan mer som en holografisk upplevelse. Fan va flummigt det blev

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-29 00:20

chrisss skrev:Det är väl inte bara Ingvar som använder begreppet?

Ok? Vem mer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-04-29 01:14

chrisss skrev:

Det inlägget var nog på lägsta möjliga nivå :(

Hur skulle det vara med lite ödmjukhet och förståelse för dom som vill lära sig?
Det där avskräcker bara!

JM

Inläggav JM » 2017-04-29 06:23

Det är inte bara vissa aktörer på faktiskt.se som använder sig av delar av denna teknik med nästan sanna begrepp. Snarlika nästan sanna ord ger sken av proffesionalism. Genom skickligt sannolikt ej medvetet agerande byggd på en stark grandios självbild används en reell auktoritet från ett område till andra områden utanför aktörens kompetensområden för att nå vissa syften. I tekniken ingår att utifrån sitt uppblåsta ego se sig själv som en sorts domare i värdens händelser. Vi (jag) har rätt och dom andra har fel används ofta skickligt för att nå sina syften.
Aktören är oftast inte medveten om påståendena som han/hon tror omgivningen vill höra är nästan sant dvs en lögn. Aktören skarvar på ett subtilt sätt med några lögner för nå sitt mål.
Med tanke på att det finns en president med liknande teknik kommer vi nu inom snar framtid alltmer få kunskap om tekniken i sig, syften, bakgrund och hur vi i omgivningen skall förhålla oss.
Det finns samlande beskrivning för detta tillstånd som jag i skrivande stund inte får fram.
I dagens storpolitiska situation är massproduktion av lögner mer än någonsin ett etablerat politiskt redskap.

Om Steve Jobs sades som bekant att han var omgiven med ett verklighetsförvrängande kraftfält som gjorde att han kunde övertyga andra om att helt osanno­lika händelser inte bara var sannolika i framtiden, utan helt säkert skulle inträffa. Även Steve Jobs omsorgsfullt förberedda framträdanden, där varje del hade utformats för att ge maximal dramaturgisk effekt, påminner om hur en skicklig bedragare skulle förbereda sig.

Att ljuga är inte ovanligt, vi alla gör det mellan 20–200 gånger dagligen.
– Lögner är försåtliga. Ofta börjar det med någonting litet, sen växer det. Det blir en snöbollseffekt, förklarar Yael Melamede.
– Ljug inte mindre, ljug bättre. Det är de socialt duktiga lögnarna som kommer längst.

Enda sättet att genomskåda en lögn är att kräva riktiga fakta. Kan inte fakta presenteras är det en lögn.
Per Grankvist

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6440021
https://www.svd.se/alla-fuskar-och-ljug ... viss-grans
https://www.svd.se/ny-dokumentarfilm-ri ... idagserien

Var går gränsen där den sociala vita lögnen blir en oetisk bedräglig lögn?
Kan vi med gott samvete säga till våra barn du skall inte ljuga när vi själva ljuger?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-29 10:04

Svante skrev:

Ok? Vem mer?

Prova att googla: Phase coherent loudspeaker!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 10:12

JM skrev:Det är inte bara vissa aktörer på faktiskt.se som använder sig av delar av denna teknik med nästan sanna begrepp. Snarlika nästan sanna ord ger sken av proffesionalism. Genom skickligt sannolikt ej medvetet agerande byggd på en stark grandios självbild används en reell auktoritet från ett område till andra områden utanför aktörens kompetensområden för att nå vissa syften. I tekniken ingår att utifrån sitt uppblåsta ego se sig själv som en sorts domare i värdens händelser. Vi (jag) har rätt och dom andra har fel används ofta skickligt för att nå sina syften.
Aktören är oftast inte medveten om påståendena som han/hon tror omgivningen vill höra är nästan sant dvs en lögn. Aktören skarvar på ett subtilt sätt med några lögner för nå sitt mål.
Med tanke på att det finns en president med liknande teknik kommer vi nu inom snar framtid alltmer få kunskap om tekniken i sig, syften, bakgrund och hur vi i omgivningen skall förhålla oss.
Det finns samlande beskrivning för detta tillstånd som jag i skrivande stund inte får fram.
I dagens storpolitiska situation är massproduktion av lögner mer än någonsin ett etablerat politiskt redskap.

Om Steve Jobs sades som bekant att han var omgiven med ett verklighetsförvrängande kraftfält som gjorde att han kunde övertyga andra om att helt osanno­lika händelser inte bara var sannolika i framtiden, utan helt säkert skulle inträffa. Även Steve Jobs omsorgsfullt förberedda framträdanden, där varje del hade utformats för att ge maximal dramaturgisk effekt, påminner om hur en skicklig bedragare skulle förbereda sig.

Att ljuga är inte ovanligt, vi alla gör det mellan 20–200 gånger dagligen.
– Lögner är försåtliga. Ofta börjar det med någonting litet, sen växer det. Det blir en snöbollseffekt, förklarar Yael Melamede.
– Ljug inte mindre, ljug bättre. Det är de socialt duktiga lögnarna som kommer längst.

Enda sättet att genomskåda en lögn är att kräva riktiga fakta. Kan inte fakta presenteras är det en lögn.
Per Grankvist

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6440021
https://www.svd.se/alla-fuskar-och-ljug ... viss-grans
https://www.svd.se/ny-dokumentarfilm-ri ... idagserien

Var går gränsen där den sociala vita lögnen blir en oetisk bedräglig lögn?
Kan vi med gott samvete säga till våra barn du skall inte ljuga när vi själva ljuger?

JM

Bra o intressant inlägg.
Ligger mycket i det!
Jag brukar säga till mina nära o kära, "Bestäm er för vad ni ALLTID är ärliga om - tex era och andra personers känslor, och berätta för andra att DETTA ljuger jag aldrig om". Det är BRA att alla vet vad som är heligt.
Dvs hantera egna och andra personers känslor med respekt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-29 13:04

paa skrev:
Svante skrev:

Ok? Vem mer?

Prova att googla: Phase coherent loudspeaker!

Jag googlade på "fashomogen", som frågan gällde. Det dök mest upp referenser till Faktiskt och kemister. "Coherent" och "homogen" har knappast samma betydelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-29 13:48

Tror du alltså att de som använder uttrycket "phase coherent" menar något annat än de som använder "fashomogen" om högtalare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-04-29 14:03

Poängen torde vara att man inte kan förvänta sig att ett helt fält tar till sig ett begrepp och dess innebörd på så enkla grunder som att en, enligt egen utsago hobbyyhögtalartillverkare, bestämt sig för en betydelse.

Att i ett sådant läge promt hävda sin rätt till begreppet istället för att söka förståelse inför undrande tyder mest på inskränkthet och/eller revirpissande

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-29 14:28

paa skrev:Tror du alltså att de som använder uttrycket "phase coherent" menar något annat än de som använder "fashomogen" om högtalare?

Hur skall man kunna veta det?

Wiki skrev:Koherens är en egenskap hos vågor som beskriver hur väl en vågs fas korrelerar över hela vågen (autokorrelation) eller med en annan vågs fas. Vill man alltså diskutera detta kvantitativt så pratar man om en vågs koherensgrad. Man skiljer mellan tidskoherens (longitudinell koherens) och rumslig (spatiell) koherens, alltså koherensgraden längs utbredningsriktningen respektive vinkelrätt därtill.
Vågor som har en hög grad av tidskoherens (stor koherenslängd) har konstant frekvens (monokromatisk) över en lång tid och har samma fas d.v.s. alla vågtoppar är maximala i samma punkt. Laser är ett ljus som är koherent.

Koherensen är inte samma sak som våglängdens monokromacitet. Exempelvis kan det röda ljuset vara monokromatiskt men ändå inkoherent, eftersom vågorna är i slumpvisa faser. Egentligen har alla inkoherenta vågor en mycket smal dispersion i dess Fouriertransformation. Men den kan inte vara för smal, eftersom ljuset då skulle vara koherent. Vitt ljus är alltid inkoherent; dels för att vågornas faser skiljer sig åt, dels för att vitt ljus består av strålning med många olika våglängder.

Wiki skrev:Homogenitet (av homogen från grekiskans homo, lik(a), och gen, -artad) är ett tillstånd där något är enhetligt, alltigenom lika, likformigt. Motsatsen är heterogen. Mjölk som man köper i affären är homogeniserad, vilket innebär att fettet i den är finfördelat så att blandningen blir mera homogen. Man kan även finna ordet homogen i sammanhang som "Klubben förbehåller sig rätten att neka nya personers medlemskap då vi vill ha en så homogen klubb som möjligt".

Vill man kvantisera begreppen så torde koherens vara mer strikt definierat när det gäller vågrörelse. Koherens tillhör vågrörelseläran, så varför inte använda gängse nomenklatur.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-29 14:56

paa skrev:Tror du alltså att de som använder uttrycket "phase coherent" menar något annat än de som använder "fashomogen" om högtalare?

Nej, det har jag inte sagt. Jag har bara sagt att det nästan bara är INO som använder begreppet "fashomogen". Men om man menar "phase coherent" är det kanske bättre att säga faskoherent på svenska. Säger man fashomogen får man ju gissa vad som avses, även om man känner till det engelska begreppet phase coherent.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-29 15:10

BORIS skrev:Att i ett sådant läge promt hävda sin rätt till begreppet istället för att söka förståelse inför undrande tyder mest på inskränkthet och/eller revirpissande

Nu har väl inte Ingvar sagt något om detta, i alla fall inte i den här tråden. Och rätten till begreppet kan han väl få ha om han har hittat på det. Ungefär som "ACE-bass" eller "super bit mapping".

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-04-29 15:38

Men känns som att det där med begreppen är uträtt nu så vill styra fortsatt dialog mot
frågeställningen vad som skiljer piP/S och pi60 i beträffande presentation av musiken.
Tex dess olika fördelar, svårigheter när det gäller spridning, placering mm.
Förstår ju att det är skillnad på ljudtryck och basåtergivning och det är därför jag vill gå från
piPs till pi60. finns det något som jag kan bli sämre om jag köper pi60 förutom ekonomin då?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-29 16:53

Jag tror piPs fungerar bättre som närfältsmonitor, längre ifrån passar säkert de större burkarna bättre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-29 16:56

Fredzz0rs skrev:Men känns som att det där med begreppen är uträtt nu så vill styra fortsatt dialog mot
frågeställningen vad som skiljer piP/S och pi60 i beträffande presentation av musiken.
Tex dess olika fördelar, svårigheter när det gäller spridning, placering mm.
Förstår ju att det är skillnad på ljudtryck och basåtergivning och det är därför jag vill gå från
piPs till pi60. finns det något som jag kan bli sämre om jag köper pi60 förutom ekonomin då?

Endast om du sitter alldeles för nära, men har du 2-2.5m avsånt så är pi60 bättre på allt enligt mig. Utan att gå in på tekniska detaljer eller målande beskrivningar så gör pi60 helt enkelt allt bättre i mina öron.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-29 21:36

BORIS skrev:Poängen torde vara att man inte kan förvänta sig att ett helt fält tar till sig ett begrepp och dess innebörd på så enkla grunder som att en, enligt egen utsago hobbyyhögtalartillverkare, bestämt sig för en betydelse.

Att i ett sådant läge promt hävda sin rätt till begreppet istället för att söka förståelse inför undrande tyder mest på inskränkthet och/eller revirpissande

Har svårt att se kopplingen till trådskaparens fråga. Vill du hjälpa till?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-04-29 22:47

sprudel skrev:
BORIS skrev:Poängen torde vara att man inte kan förvänta sig att ett helt fält tar till sig ett begrepp och dess innebörd på så enkla grunder som att en, enligt egen utsago hobbyyhögtalartillverkare, bestämt sig för en betydelse.

Har svårt att se kopplingen till trådskaparens fråga. Vill du hjälpa till?

Har boris någonsin viljat hjälpa till? :lol:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-29 23:10

Finns det verkligen ingen undre gräns för hur illa vissa (gflar, Boris, Svante, JM) tar chansen att bete sig när de kan, genom att antyda en massa skit? 8O

Och bara för att vara tydlig - det började verkligen INTE med det Chrisss skrev, utan med påhoppen på chrisss, som ju bara reagerade på att hans sakliga redovisning kallades en "åsikt". Det var i sin tur helt okej, inte alls illa menat av TS alldeles uppenbart, men det blev lite fel att kalla det åsikt när Chriss varit så tydlig.

Men påhoppen som kom senare i tråden. Skärp er för h-e!

Tycker att det Chrisss skrev var bra. Det stämmer med min uppfattning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-29 23:15

Fredzz0rs skrev:
chrisss skrev:

Jaja, ursäkta. Hard fact då.

Om jag ska förtydliga min frågeställning då utan att haka upp mig på olika
begrepp. Är det stor skillnad i hur piP och pi60 målar upp det som
Ska återges? Dvs är den ens modellen bättre än den andra på
att inte låta som två högtalare utan mer som en holografisk upplevelse. Fan va flummigt det blev

Vill bara skriva att det är skönt att se att inte alla försöker spela kränkta för att få sympatipoäng.

Cudos!

- - -

Svar på din fråga: Nej det är inte stor skillnad, men det beror på omständigheterna. Så t ex har piP mera spridning i huvuddelen av sitt arbetsregister, och de passar därför bättre på lite kortare lyssningsavstånd, eller kräver mera dämpade rum om de skall avlyssnas på lita längre avstånd. Ju mera dämpat rummet är, desto mindre blir typiskt skillnaden mellan högtalarna.

Minst skillnad blir det om man jämför piP på säg 2 meters avstånd med pi60 på 3,5 meters avstånd, t ex.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-29 23:46

IngOehman skrev:Finns det verkligen ingen undre gräns för hur illa vissa (gflar, Boris, Svante, JM) tar chansen att bete sig när de kan, genom att antyda en massa skit? 8O

För att inte det där ska vara ett personangrepp får du nog förtydliga vad du tycker att jag antyder. Såvitt jag vet har jag inte skrivit minsta antydan till skit i den här tråden. Det du just skrev var tämligen otrevligt, dock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-29 23:58

Svante skrev:
IngOehman skrev:Finns det verkligen ingen undre gräns för hur illa vissa (gflar, Boris, Svante, JM) tar chansen att bete sig när de kan, genom att antyda en massa skit? 8O

För att inte det där ska vara ett personangrepp får du nog förtydliga vad du tycker att jag antyder. Såvitt jag vet har jag inte skrivit minsta antydan till skit i den här tråden. Det du just skrev var tämligen otrevligt, dock.

Svaret torde kunna finnas i Ingvars förklaring av begreppen fashomogen kontra faskoherent. Ditt inlägg gör gällande att Ingvar använder ordet fashomogen som en slags slogan d v s varumärke vilket betyder att du ser det som självklart att faskoherent är den fysikaliskt korrekta termen och Ingvars val av ordet fashomogen inte skulle vara fysikaliskt korrekt utan enbart vara en slags INO trademark för ett fysikaliskt begrepp. Om Ingvar anser att så inte är fallet så är ditt inlägg faktiskt det mest giftiga av alla. Om Ingvar anser att orden faskoherent och fashomogen är fullt ut synonyma så kan du bortse från detta inlägg och i så fall får Ingvar förklara varför han anser att du antyder en massa skit. Så uppfattar i alla fall jag situationen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-30 00:09

Mnjae, alltså. Om jag anser att begreppen är synonyma eller inte har inget med saken att göra (det gör jag inte, se nedan).

Frågan om Svantes beteende och trista syfte (det är inte första gången han spydar sig i ett försök att dra igång mobbing, och inte heller första gången han fått med sig flera påhejare) har inget med mig att göra. Det han skriver har med Svante att göra och ingenting annat. Han skrev det innan jag ens visste att tråden fanns.

Dock ligger dock en del i det du skriver Peter, men inte att min inställning till ordens likhet har med frågan om Svantes beteende att göra.

petersteindl skrev:

Hur skall man kunna veta det?

Nä, precis. Man kan veta exakt vad jag menar när jag skriver fashomogen (eftersom jag beskrivit det noga) men vad den som skriver (eller säger) phase coherent menar kan man inte veta säkert. Det säger något om olämpligheten i uttrycket.

Men det sagt tror jag att det ofta är så att de som säger phase-coherens menar samma sak som jag när jag säger fas-homogen. Men ordet koherent är inte så entydigt som man skulle kunna önska, och det är ett problem, i synnerhet i detta specifika fall eftersom högtalare är så komplexa "vågalstrare" att det finns gott om möjligheter till missförstånd om man säger phase coherent. Det kan helt enkelt betyda flera olika saker.

Förtydligande: Det är inte ordet coherens som det är fel på, bara applikationen. Det passar inte här. Det passar i enklare sammanhang där det går att veta vad som åsyftas.

petersteindl skrev:
Wiki skrev:Koherens är en egenskap hos vågor som beskriver hur väl en vågs fas korrelerar över hela vågen (autokorrelation) eller med en annan vågs fas. Vill man alltså diskutera detta kvantitativt så pratar man om en vågs koherensgrad. Man skiljer mellan tidskoherens (longitudinell koherens) och rumslig (spatiell) koherens, alltså koherensgraden längs utbredningsriktningen respektive vinkelrätt därtill.
Vågor som har en hög grad av tidskoherens (stor koherenslängd) har konstant frekvens (monokromatisk) över en lång tid och har samma fas d.v.s. alla vågtoppar är maximala i samma punkt. Laser är ett ljus som är koherent.

Koherensen är inte samma sak som våglängdens monokromacitet. Exempelvis kan det röda ljuset vara monokromatiskt men ändå inkoherent, eftersom vågorna är i slumpvisa faser. Egentligen har alla inkoherenta vågor en mycket smal dispersion i dess Fouriertransformation. Men den kan inte vara för smal, eftersom ljuset då skulle vara koherent. Vitt ljus är alltid inkoherent; dels för att vågornas faser skiljer sig åt, dels för att vitt ljus består av strålning med många olika våglängder.

Wiki skrev:Homogenitet (av homogen från grekiskans homo, lik(a), och gen, -artad) är ett tillstånd där något är enhetligt, alltigenom lika, likformigt. Motsatsen är heterogen. Mjölk som man köper i affären är homogeniserad, vilket innebär att fettet i den är finfördelat så att blandningen blir mera homogen. Man kan även finna ordet homogen i sammanhang som "Klubben förbehåller sig rätten att neka nya personers medlemskap då vi vill ha en så homogen klubb som möjligt".

Vill man kvantisera begreppen så torde koherens vara mer strikt definierat när det gäller vågrörelse. Koherens tillhör vågrörelseläran, så varför inte använda gängse nomenklatur.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag har all respekt för att det kan finnas olika åsikter. När det gäller detta begrepp så är det ett som för länge sedan då jag valda att kalla det för fashomogentitet, sällan eller aldrig diskuterades i svenska Audiovärlden.

Snarare var förvirringen total och de som eventuellt hade en partiell (i bästa fall) begreppsvärld blandade som regel ihop väsensskilda egenskaper som t ex "time aligned" (kallas i Sverige inte tidslinjerad utan tidskompenserad) och "faslinjär". Begrepp som minimumfassystem (vilket är besläktat med faslinjärt men inte synonymt) förekom knappt i audiovärlden.

(Det är nästan lika illa idag för övrigt med detta.)

Hur väl två element spelade tillsammans pratades det nästan inte om alls. Även renommerade högtalarkonstruktörer gjorde ofta konstruktioner där samarbetet mellan olika element i lådan var helt på tok. Men så såg det ut på 60- och 70-talen.

Men när man vill börja reda ut sådana saker så måste man börja med att inse att fas i detta sammanhang är ett komplex begrepp som måste hanteras mångdimensionellt.

- - -

Jag tyckte att det var vettigt att det skulle finnas en vokabulär för att sakerna skulle kunna beskrivas och diskuteras, så jag valde ord som jag tyckte passade.

Ordet faskoherent (även om det påminner om phase coherent som används ibland (men inte alltid) i engelspråkiga länder för att beskriva det jag kalla fashomogen delning) har en massa saker med sig, som jag ogillar, i varje fall lite, i vissa sammanhang, läs detta.

1. Jag talar om överföringsfunktionen i nollgradersriktningen, inte om faktiska vågor. Det må verka som samma sak, men är det inte. Begreppet handlar om vågor. Men det jag talar om gäller vare sig högtalaren spelar någon musik eller inte. Överföringsfunktionen är där ändå.

2. Koherent är ett mycket vidare begrepp än homogen, och många av de betydelser som innehålles är inte relevanta här. Exempelvis kan två signaler med fasskillnad som består över tiden, beskrivas som koherenta. De har alltså samma frekvens. Koherens talar man även om då man har icke sinusformiga vågor som sammanfaller bättre eller sämre då de skjuts i tiden. Koherensen blir då ett mätetal som går från 0 till 1 (eller -1). Man talar även om grad av koherens när man jämför signalers spektrala innehåll. Det som kommer ut ifrån diskant och det som kommer ut ifrån en bas har låg spektral koherens. Begreppet är helt enkelt alldeles för otydligt, för allmängiltigt.

3. En musiksignal är i sig inte en koherent signal. Det är bredbandig och varierar i allra högsta grad över tiden. Så ljudvågor som lämnar en högtalare vid normalt bruk är inte koherenta, ens som enskildheter.

Om överföringsfunktionens fas för HP- och LP-delen är homogen eller inte, beskriver helt enkelt mycket bättre det jag talar om! En rätt så avskalad men tydlig egenskap - att fasläget är SAMMA, inte bara statiskt.

Jag brukar även vara tydlig med att jag begränsar mig till att tala om EN strålningsriktning. När man talar om koherenta ljudvågor så kan de inte vara det bara i vissa riktningar. Så visst kan man tala om att två bashögtalare som står mycket nära varandra och spelar en 50 Hz sinusston strålar ut vågor som är koherenta. Men högtalare med en delning på 4000 Hz men ett avstånd mellan elementen på 15 cm? Näppeligen. Det är i varje fall inte entydigt.

Fas har MÅNGA olika ansikten så för att de skall kunna diskuteras så tycker jag de bäst hanteras för sig, men sina egna begrepp, vart och ett. Därför skiljer jag exempelvis även mellan fasens akustiska fokalpunkt för respektive högtalarelement (som har ett avstånd till t ex lyssnaren) och det akustiska avståndet till elementet. Det ena är ett begrepp som har med vågformer att göra och det andra är ett tidsbegrepp. Båda har stor betydelse för högtalarens samlade fasegenskaper. Det senare kan dessutom betraktas med eller utan minimumfasdelen inkluderad. Det finns ett antal faktorer ytterligare som har med saken att göra. Förenklar man det så blir det bara fel.

Om sedan någon vill använda andra begrepp än de jag föreslår så står det dem fritt. Det som är viktigt är att man är tydlig med vad man menar. Det försöker jag alltid vara.

Men om någon skulle påstå att en högtalare är helt faskoherent så kan jag ärligt säga att INGEN kan veta vad den som påstod det, menar. Det kan betyda så många olika saker. Därför är det ett begrepp som jag avråder ifrån.

- - -

Ett sista par exempel, eller rättare sagt fråga - två körsångare sjunger koherent, sen slutar de sjunga koherent, trots att de fortsätter sjunga precis lika starkt. Hur påverkas ljudet som en person några meter därifrån lyssnar på?

Två ljudkällor är placerade tio meter ifrån varandra. De spelar båda en 343 Hz-ton. En person går från den ena ljudkällan till den andra. Kommer personen att höra koherent ljud någonstans emellan ljudkällorna, och om så - en gång eller flera? Sen börjar de spela samma ljud men med ett vibrato. Hur blir det då?

Hoppas dessa tankeexperiment kan få i varje fall några mynt att trilla ned, om varför begreppet fas-koherent inte passar så bra in på den egenskap som jag kallar fashomogenitet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-30 01:02

IngOehman skrev:Frågan om Svantes beteende och trista syfte (det är inte första gången han spydar sig i ett försök att dra igång mobbing, och inte heller första gången han fått med sig flera påhejare) har inget med mig att göra. Det han skriver har med Svante att göra och ingenting annat. Han skrev det innan jag ens visste att tråden fanns.

Snacka om personangrepp... Mitt "beteende" är alltså att jag påpekar att "fashomogen" framför allt är ett begrepp som används av INO, eller? Och det får du till mobbning?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino