RogerGustavsson skrev:Fostex skrev:IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.
Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?
Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.
Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.
Jag vågar knappt lägga mig i diskussionen, eftersom förenklingarna som jag ser hagla behöver oläras innan man kan lära sig, och jag vet inte ommjag har tid och lust att gå igenom allt detta i tillräcklig detalj, men jag gör ett miniförsök:
Det man ser när man mäter är INTE summan av ”en rak tonkurva från högtalarna, plus rumsresonanserna som ger toppar”. Man kan tro att det är så, men det är det inte. Det man ser är summan av en massa olika fenomen, vissa är bidrag som stödjer den pågående artikulationen i musiken, vissa fördärvar den, vissa är kamfilterefflter med täta kammar, vissa har glesa, och sen har vi resonanserna.
Sammanfattning: avvikelserna från en rak tunkurva är INTE synonymt med resonanserna!
Bara en liten del av de avvikelser man ser beror på just rumsresonanser.
Så när jag ser att någon skriver något i stil med att han/hon inte tycker det blir bra att ta bort hela resonansen, så måste jag fråga mig - hur vet personen det? Hur vet personen hur tonkurvan ser ut när rumsresonansen är borttagen? Innan man vet det så är det ju svårt att uttala sig i frågan.

Kort sagt - när man använder eq och tonkurvetning för att bekämpa en rumsresonans så behöver man först lära sig hur resultatet ser ut (mätmässigt) när resonansen är eq:ad bort. Samma sak kan skrivas - man måste lära sig hur man räknar ut börvärdet innan man kan börja försöka uppnå det.
Att använda eq för att skapa en rak tonkurva är INTE att ”ta bort hela resonanserna”. Det är att förstöra direktljudets intakthet. Det är vad typ alla existerande automatiska eq-system gör, i mindre eller större grad, och detta är skälet till att resultaten blir så dåliga. Vissa kan bli kortvarigt förförda av att det blir ”dåligt på ett nytt sätt”.
Vh, iö
- - - - -
PS. Skälet till att man oftast tillsammans med notch-eq behöver tillgripa en bredbandig höjning är att summan av vad rummet ställer till med är summan av förstärkningar och försvagningar. Så när förstärkningarna tagits bort så återstår bara försvagningarna. Därför kan man behöver lägga till en bredbandig höjning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).