Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-08 22:04

Jag kan lova att om ni hade gjort testet blint så hade ni inte hört någon skillnad ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-08 22:14

subjektivisten skrev:Jag kan lova att om ni hade gjort testet blint så hade ni inte hört någon skillnad ;)

Det kan du inte alls lova. Du kan gissa! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-08 22:42

+1 :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-08 22:46

subjektivisten skrev:Jag kan lova att om ni hade gjort testet blint så hade ni inte hört någon skillnad ;)

Hur gick det med den där andra blindtesten, hörde ni någon skillnad?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-08 22:47

Jag kan då lova att det är större skillander mellan olika kvaliteter på whiskey. Men dom flesta sånna är ju färgade ;)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

MorganM

Inläggav MorganM » 2010-04-08 23:16

Jag tycker Ino Audio gör prisvärda högtalare.

Sen tror jag som sagts tidigare,att han gör vinst.

Men att hans vinst är inte är lika stor som många vardagsprodukter man handlar i affären (skor.kläder,skivor,dvd) m.m.

Den största sammanlagda kostnaden ligger nog i framtagandet av produkten,sen när den väl är färdig,så kan man tjäna lite extra på att göra stora inköp av element,filter m.m.

Vilket jag tycker är helt ok,för så gör väl alla.

Oftast gör han så pass stora inköp av element att dom räcker i flera år,beroende på åtgång.

Något jag själv fått erfara då mina element jag köpte till mina PI 60 2009,var från 2006.Tror inte det har någon betydelse då dom idag har bättre materialval än vad dom gamla Pi 60 hade (skumgummiupphängning).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-09 00:42

UnholyRishna skrev:Det kan du inte alls lova. Du kan gissa! :)

Jag kan anta det med tanke på att statistiken ligger på min sida, med förödande stor marginal. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-09 01:18

Ino Audio är naturligtvis ett vinstgivande företag, men säkert inte så vinstgivande som en många antar.

Det har förmodligen med företagets VD, Mr IÖ himself att göra. Ingvar är ingen stor businessman. Han förespråkar ett pengalöst samhälle och chockerande nog i vissa fall blir påmind av kund efter två år om att skicka räkning/faktura på akustikkonsultation!

Ingvar har en fantastisk gåva att göra det han gör bra. Högtalare och fixa till rum som dom spelar i, det obekväma som att T.ex ta betalt är av underordnad betydelse. Det är inte bra för balansräkningen i ett förtag!

Det är min uppfattning efter uppdraget han utförde hos mig. Och han skall få en färdig faktura av mig där han får fylla i beloppet och returnera den via mail :)

Det finns säkert personer som känner IÖ väldigt bra på faktiskt.se och är jag helt ute på villovägar i min snabba analys får jag be om ursäkt.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2010-04-09 01:40

bassman skrev:
Det är min uppfattning efter uppdraget han utförde hos mig. Och han skall få en färdig faktura av mig där han får fylla i beloppet och returnera den via mail :)

[\Ironi på] Smart! För du vet att han inte svarar på mail. [\Ironi av] :P

/Magnus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-09 08:06

ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.
Kan man tex. byta ut B&W i ett Arcam/Linn/Pioneer/Meridian om så Krell system till Ino och förvänta sig att de presterar bra eller likvärdigt med andra rekommenderade högtalare i 40k+ klassen?

Eller vill man inte beblanda feelgoodare med dyr-Hi-fi märkena?

Tja, jag kan bara utala mig om det jag har erfarenhet av, så:

Inom linn-kretsar så påstås det att en "dålig högtalare kan dölja goda signalkällor".

Det är inte helt sant.

Litet subjektiva funderingar:

Ljudet blir istället inte bättre än dess svagaste länk- och det innebär att den största ljudpåverkan oftast sker vid högtalarna, men att även analoga skivspelare kan degradera ljudet i olika grad.

De länkar där mekanisk energi eller elektrisk energi ska omformas till ljud är ju extra känsliga för degraderingar. Med intåget av cd-spelarna/nätverkspelare så ligger den svaga länken allt oftare vid högtalarna.

Naturligtvis låter Ino bättre med bättre elektronik framför. Däremot så är det inte säkert att det man förut trodde var "bättre elektronik" verkligen alltid är det. Vilka referenser har du ?

Och är det så att tex. en Denonreceiver försämrar ljudet ganska litet, så blir ju förbättringen inte alls speciellt stor med en förstärkare som både är dyrare och bättre.

Bättre än fullt genomsläpp av musiken kan det ju aldrig bli.

Allting försämrar- och felen adderas i de olika apparaterna.

Detta är min erfarenhet efter en massa blindtester.
Senast redigerad av Richard 2010-04-09 08:26, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-09 08:12

ThePreTor1aN skrev:Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften

Ino-högtalarna är konstruerade för att användas med en kabel som uppfyller vissa specifikationer. EKK uppfyller dessa specifikationer och är därmed i det avseendet en perfekt kabel för ändamålet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-09 08:15

bassman skrev:En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.

Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TV 8O Försteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.

All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.

Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.

När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!

Väldigt intressant detta. Speciellt som Denonreceivern ( om jag inte är felunderrättad ) visat sig ha en mycket svag färgning åt det.... ljusa.

Så... vad färgar mest- Hegel eller Denonreceivern ?
Eller var det "dyr-kabeln" i den dyrare anläggningen som gjorde ljudet en aning ljusare ?

En annan snubbe som var med var väldigt imponerad av hur nära mina skit grejer spelade jämfört med utrustning som kostar lika mycket som en väldigt bra bil kostar.

Hade jag råd skulle jag naturligtvis satsat på "riktiga" grejer med tyngd men nu fick jag kvitto på att det är ingen himlastormande skillnad med lyx-hifi, ialla fall inte med piP. Vad det beror på vet inte jag, förmodligen är dom en väldigt snäll last och spelar väldigt fint med enklare eller billigare elektronik.

Hifipressen har ju ständigt slagit i oss att "dyrt är bättre" och att "billigt är skit". Det är ju ingen naturlag. Denonreceivern ni använde är dessutom väldigt välljudande. Jag är säker på att ljudskillnaden mellan förstärkarna hade varit väldigt liten med andra normalkonstruerade högtalare också.

Sedan har jag och Ivor-iobarik och järnet testat dyrkabel mot EKK, det var svårt väldigt svårt att urskilja skillnad mellan dessa. Dessa kablar testades inte blint men lyssningen skedde i nedsläck rum. Ibland vann dyrkabel och ibland "byggkabeln".

Min uppfattning efter denna session var att det ger mer att bjuda ett gäng vänner på en riktig lyxig whiskey provning i rummet än att lägga ut 15.000 på ett par högtalarkablar..[/

De tester vi gjort med bla. Linn k- 400 kontra EKK 2,5 kvmm biwiring på majik 140 visar subjektivt på en svag skillnad till det bättre med EKK. Ljudet blir en aning tydligare och renare. Men det var ett helvete för min bror att böja kablarna bakom bänken. Och skillnaden var mycket, mycket liten.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-09 09:57

agent_cooper79 skrev:
bassman skrev:

[\Ironi på] Smart! För du vet att han inte svarar på mail. [\Ironi av] :P

/Magnus

Där har du faktiskt fel. :wink: 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-09 10:24

Richard skrev:
bassman skrev:En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.

Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TV 8O Försteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.

All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.

Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.

När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!

Väldigt intressant detta. Speciellt som Denonreceivern ( om jag inte är felunderrättad ) visat sig ha en mycket svag färgning åt det.... ljusa.

Så... vad färgar mest- Hegel eller Denonreceivern ?
Eller var det "dyr-kabeln" i den dyrare anläggningen som gjorde ljudet en aning ljusare ?

Ja det är svårt att säga.. Kablarna, nej för dom testades senare mot mina interconekt och EKK. Stömkablarna, jag är skeptiskt. CD`n, kanske, Hegel kombon, kanske..

Det tar tid att göra utredningar av denna arten och vi hade bara en kväll så vårt intryck är absolut inte skrivet i sten. Men det är fördel om man är några stycken som lyssnar och är hyfsat överens. Att sitta själv och göra bedömningar skulle jag inte våga , i sådana fall behåller jag intrycken för mig själv!

Men det känns väldigt skönt att man fått kvitto på att min enkla elektroniken funkar, och att jag inte når så jäkla mycket längre om jag pytsar in ett belopp som motsvarar en beggad bil i premiumklassen.

Jag tror mer på att fixa till miljön där dom verkar och det arbetet pågår :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-09 10:46

Richard skrev:
Bättre än fullt genomsläpp av musiken kan det ju aldrig bli.

Jodå, allt kan bara bli bättre.

Man börjar med en enkel anläggning med fullt genomsläpp, en med ett perfekt ljud.

Sedan adderar man silverkablar, plastankor, kabellyftare, träklotsar och annat för att förbättra ljudet.

Efter några års bytande av grejor är ljudet betydligt bättre än perfekt, och det finns ingen övre gräns hur bra det kan bli.

Det blir bara bättre och bättre ljud ju mer grejor man byter. Enkelt är det att mäta upp också.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-09 11:00

Javisst, Phon!
Håller med dig. :D

Intagande av starka drycker gör också att det blir bättre och bättre.
Tron är också en stark faktor att räkna med.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-09 11:06

Richard skrev:Javisst, Phon!

Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-04-09 11:17

meanmachine skrev:
Richard skrev:Javisst, Phon!

Tron om att denna tråd skulle vara läsvärd är placebo

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 11:18

meanmachine skrev:Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.

Kan du utveckla vad det har med din tråd att göra för jag förstår om du tycker att de som tycker att transparens är viktigt tycker det är viktigt (det tycker dom nog själva också och tror starkt på det).

Jag undrar dock vad du menar med ditt inlägg?

Det kan ju ve och fasa tolkas av någon som om du använder ditt inlägg för att påstå att det är fel att tro starkt på det :o och det kan du ju verkligen inte mena, för folk får ju tro på precis vad de vill, eller hur? :)

Har det här något med din tråd att göra och på vilket sätt har det då med din trådrubrik att göra?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-09 11:22

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.

Kan du utveckla vad det har med din tråd att göra för jag förstår om du tycker att de som tycker att transparens är viktigt tycker det är viktigt (det tycker dom nog själva också och tror starkt på det).

Jag undrar dock vad du menar med ditt inlägg?

Det kan ju ve och fasa tolkas av någon som om du använder ditt inlägg för att påstå att det är fel att tro starkt på det :o och det kan du ju verkligen inte mena, för folk får ju tro på precis vad de vill, eller hur? :)

Har det här något med din tråd att göra och på vilket sätt har det då med din trådrubrik att göra?

Man får tro vad man vill men om man påstår något får man räkna med [s]mobb[/s] mothugg men jag förordar stark tro. Övertygelse är en underskattad drivkraft som satt många revolutioner i rullning.

Mitt inlägg får tolkas som det vill men tro är tro är tro är tro är tro är tro är = sanning. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 11:47

Ett helt ovässentligt påpekande alltså eftersom alla vet detta, och som inte har ett dyft med tråden att göra? 8O

Vad fick dig att göra inlägget just i den här tråden?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-09 12:11

Håller med. Vad hände med problematiken kring Ino,s enorma kult och mystik?

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-09 12:18

oskis123 skrev:Håller med. Vad hände med problematiken kring Ino,s enorma kult och mystik?

Håller också med.
Ja, vad hände med Inos enorma kult och mystik? Det blev en tummetott. Kudos till MM för det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-09 13:06

meanmachine skrev:

Ja precis, apparatbytarna har ingen aning om kognitiv aliasing. Det viks ner igen vid rakt upp.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-09 13:16

dimitri skrev:
oskis123 skrev:Håller med. Vad hände med problematiken kring Ino,s enorma kult och mystik?

Håller också med.
Ja, vad hände med Inos enorma kult och mystik? Det blev en tummetott. Kudos till MM för det.

OM du inte minns handlar Topic om huruvida man gör förlust på 45000:- vi försäljning av Pi60. Ett pris som är astronomiskt högt och högtalaren är inte speciellt avancerad. Alltså handlar det inte om mysikt eller kult [s]men det vet man om man läster alla poster[/s].

Jag vill ju inte gärna anklaga dig för att vara misskrediterande även om det är lätta att göra den tolkningen. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-09 13:17

celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället

Kan det bero på att Ino ägare har ömma hälar?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 13:20

FBK skrev:Kan det bero på att Ino ägare har ömma hälar?

Tror du det?

Kanske borde samla in pengar till fotvård åt dem isåfall?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-09 13:31

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Kan det bero på att Ino ägare har ömma hälar?

Tror du det?

Kanske borde samla in pengar till fotvård åt dem isåfall?

Är lite osäker, går man mycket på tårna så beror det nog på att man har ont längre bak i foten. Men jag gick aldrig på tårna när jag var Ino ägare, men skulle jag gå på tårna så skulle jag få ont i dem pga min vikt :oops: :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-09 13:31

Jag går ju barfota större delen av sommaren!

Men varför måste man vara försiktig när man pratar om INO? Om det är något man inte gillar med dem, köp inte!
Men visst, jag tycker att det är lite onödigt att spekulera när man faktiskt kan fråga direkt. Om man sedan väljer att inte tro på de svar man får... Ja, vad kan man göra?
\\Sky

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-09 13:35

Ingen misskreditering alls! Det är ju en bra tråd!
I den andra meningen i det allra första inlägget står det ju precis "enorm mystik och kult". Handlar inte tråden om det? Några 45000:- nämner ingen förrän långt senare.
Jag trodde (kanske i min enfald) att trådars första inlägg generellt angav vad man vill ventilera?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino