Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag kan lova att om ni hade gjort testet blint så hade ni inte hört någon skillnad
UnholyRishna skrev:Det kan du inte alls lova. Du kan gissa!
bassman skrev:
Det är min uppfattning efter uppdraget han utförde hos mig. Och han skall få en färdig faktura av mig där han får fylla i beloppet och returnera den via mail
ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.
Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.
Kan man tex. byta ut B&W i ett Arcam/Linn/Pioneer/Meridian om så Krell system till Ino och förvänta sig att de presterar bra eller likvärdigt med andra rekommenderade högtalare i 40k+ klassen?
Eller vill man inte beblanda feelgoodare med dyr-Hi-fi märkena?
ThePreTor1aN skrev:Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften
bassman skrev:En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.
Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TVFörsteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.
All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.
Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.
När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!
Väldigt intressant detta. Speciellt som Denonreceivern ( om jag inte är felunderrättad ) visat sig ha en mycket svag färgning åt det.... ljusa.
Så... vad färgar mest- Hegel eller Denonreceivern ?
Eller var det "dyr-kabeln" i den dyrare anläggningen som gjorde ljudet en aning ljusare ?En annan snubbe som var med var väldigt imponerad av hur nära mina skit grejer spelade jämfört med utrustning som kostar lika mycket som en väldigt bra bil kostar.
Hade jag råd skulle jag naturligtvis satsat på "riktiga" grejer med tyngd men nu fick jag kvitto på att det är ingen himlastormande skillnad med lyx-hifi, ialla fall inte med piP. Vad det beror på vet inte jag, förmodligen är dom en väldigt snäll last och spelar väldigt fint med enklare eller billigare elektronik.
Hifipressen har ju ständigt slagit i oss att "dyrt är bättre" och att "billigt är skit". Det är ju ingen naturlag. Denonreceivern ni använde är dessutom väldigt välljudande. Jag är säker på att ljudskillnaden mellan förstärkarna hade varit väldigt liten med andra normalkonstruerade högtalare också.Sedan har jag och Ivor-iobarik och järnet testat dyrkabel mot EKK, det var svårt väldigt svårt att urskilja skillnad mellan dessa. Dessa kablar testades inte blint men lyssningen skedde i nedsläck rum. Ibland vann dyrkabel och ibland "byggkabeln".
Min uppfattning efter denna session var att det ger mer att bjuda ett gäng vänner på en riktig lyxig whiskey provning i rummet än att lägga ut 15.000 på ett par högtalarkablar..[/
agent_cooper79 skrev:bassman skrev:
Det är min uppfattning efter uppdraget han utförde hos mig. Och han skall få en färdig faktura av mig där han får fylla i beloppet och returnera den via mail
[\Ironi på] Smart! För du vet att han inte svarar på mail. [\Ironi av]![]()
/Magnus
Richard skrev:bassman skrev:En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.
Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TVFörsteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.
All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.
Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.
När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!
Väldigt intressant detta. Speciellt som Denonreceivern ( om jag inte är felunderrättad ) visat sig ha en mycket svag färgning åt det.... ljusa.
Så... vad färgar mest- Hegel eller Denonreceivern ?
Eller var det "dyr-kabeln" i den dyrare anläggningen som gjorde ljudet en aning ljusare ?
Richard skrev:
Bättre än fullt genomsläpp av musiken kan det ju aldrig bli.
Richard skrev:Javisst, Phon!
Håller med dig.![]()
Intagande av starka drycker gör också att det blir bättre och bättre.
Tron är också en stark faktor att räkna med.
meanmachine skrev:Richard skrev:Javisst, Phon!
Håller med dig.![]()
Intagande av starka drycker gör också att det blir bättre och bättre.
Tron är också en stark faktor att räkna med.
Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.
meanmachine skrev:Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Helt rätt. Tron om transparens är bevisligen otroligt stark.
Kan du utveckla vad det har med din tråd att göra för jag förstår om du tycker att de som tycker att transparens är viktigt tycker det är viktigt (det tycker dom nog själva också och tror starkt på det).
Jag undrar dock vad du menar med ditt inlägg?
Det kan ju ve och fasa tolkas av någon som om du använder ditt inlägg för att påstå att det är fel att tro starkt på detoch det kan du ju verkligen inte mena, för folk får ju tro på precis vad de vill, eller hur?
![]()
Har det här något med din tråd att göra och på vilket sätt har det då med din trådrubrik att göra?
dimitri skrev:oskis123 skrev:Håller med. Vad hände med problematiken kring Ino,s enorma kult och mystik?
Håller också med.
Ja, vad hände med Inos enorma kult och mystik? Det blev en tummetott. Kudos till MM för det.
celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället
FBK skrev:Kan det bero på att Ino ägare har ömma hälar?
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:Kan det bero på att Ino ägare har ömma hälar?
Tror du det?
Kanske borde samla in pengar till fotvård åt dem isåfall?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster