Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-30 17:45

Ja ett par pip till datorn funderade jag på för nåt år sen , men har ju ingen aning om hur dom låter och hur dom skulle funka i just mitt rum...

Låter dom bättre än ett par oa-14 tro?
Hm ,lite dum fråga kanske.Två helt olika typ av högtalare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 17:52

zapanasta skrev:Ja ett par pip till datorn funderade jag på för nåt år sen , men har ju ingen aning om hur dom låter och hur dom skulle funka i just mitt rum...

Låter dom bättre än ett par oa-14 tro?
Hm ,lite dum fråga kanske.Två helt olika typ av högtalare...

Aningen smärtare om inte annat ;) Oa14 till datorn kan kännas lite overkill :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sprudel » 2010-11-30 18:41

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.

Inte konstigt då du använder (troligen) komprimerande linnförstärkeri samt signalkälla.
Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt..

Richard, inte snacket om "komprimerande linnförstärkeri" igen...

Minns med glädje en Klipsch model STOOOOOOR som levererade väl :wink:

Ja, de trummorna blir svåra att matcha, även för en trumma live!
Tur vi höll fast dig i soffan där. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 19:00

Richard skrev:Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Jag hörde ett par för ett antal år sedan. Lät rätt dåligt vill jag minnas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-30 19:07

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Där ser man, de Totem jag har hört har låtit alldeles förträffligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 19:24

Olika krav antagligen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 19:30

Miper skrev:
subjektivisten skrev:

Där ser man, de Totem jag har hört har låtit alldeles förträffligt.

Totem gör riktigt bra grejer. är minst sagt sugen på något mer från denna tillverkare. :) Låter väldigt lika dynaudio men med lite lite med spänst. Mina erfarenheter.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-30 20:04

subjektivisten skrev:Olika krav antagligen.

Är det helt otänkbart att folk har olika smak då oavsett krav?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 20:13

zapanasta skrev:

Tror inte det handlar om det. Det handlar om att bara vissa sanktionerade saker duger. kommer att bli kul den dagen som t.ex. LTS rosar nått nytt som typ Totem. Då kommer kappan att vända :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-30 20:20

meanmachine skrev:
zapanasta skrev:

Tror inte det handlar om det. Det handlar om att bara vissa sanktionerade saker duger. kommer att bli kul den dagen som t.ex. LTS rosar nått nytt som typ Totem. Då kommer kappan att vända :D

När man lyssnar på något man inte har hört förut så kommer ju också erfarenhet in i bilden, jämför man bara med det man har hemma så låter ju allt fel i jämförelse.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-30 21:12

Lite OT men jag hoppas det är ok:

Med rätt placering och rum (som konstruktören tänkt sig) så låter nog det mesta ganska bra tror jag. Jag har hört bra högtalare låta apa och mindre bra högtalare dock bra placerade i ett bra rum låta rätt så bra och bättre än många andra bättre högtalare.

Viktigast är vad jag tror att man "får till det" med de grejjer man har i rummet. Bara för att man har en bra högtalare betyder ju inte det att det låter bättre hemma än hos grannen som har klart sämre grejjer men som har fått till det bra där högtalarna spelar bra i rummet (har bättre rum och placering av högtalarna).

Jag antar att min poäng var att det känns ganska meningslöst att ha dyra bra högtalare om man inte har ett rätt så bra rum.

Åsikter?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 21:30

Jag har ägt ett par Totem Mani 2 under ett par år, det är mig som Agent Cooper refererar till.

Hej Magnus!
Än en gång stort grattis till pöjken!!!!

åter till ämnet.

Jag förstår varför man verkligen kan gilla vissa av Totems modeller eftersom många av deras modeller låter "vackert".

Mani 2 har dock vissa egenheter som kanske inte kommer på en direkt vid en provlyssning.

De är sannolikt medvetet färgande och även om de går djupt för en stativare så kräver de mycket effektstarka slutsteg.
Mycket.
Grisigt trög-drivna.

Men de låter "vackert"

Vissa frekvenser ger upphov till portljud. Tex hjärtslagen på "Dark side of the moon" simulerar ett klaffel som behöver opereras omgående.
:wink:

Har endast ägt mani 2 men jag skulle inte nappa på model one eftersom de också är effektslukande men lågfrekvent ganska hårt skurna ( om man kan säga så?)

Forrest har jag förstått är knepiga placeringsmässigt, blir lätt bumliga och har en egenhet att bli påfrestande i diskanten enligt vissa.
Cymbaler i synnerhet.
Kan lika gärna vara hörsägen, ingen personlig erfarenhet.
Jag har dock inte blivit sugen på dem vid demo.

Mani 2 är mycket bättre än Forrest, mycket tom.
Har du ett slutsteg av rätta kalibern, testa.

När Magnus och jag testade piP hemma hos mig fann jag att de inte fixar att fylla mitt rum.

Det gör dock pi60S.

Har aldrig ångrat mig en sekund.
Fantastiskt fin högtalare pi60/S.

Vill förtydliga mig; Det här är min åsikt och jag gör inte anspråk på att " ha rätt".
Var och en måste lyssna själv.

Bara mina 10 öre.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 21:38

Känner igen en del av det du påtalar i min Arro som är SJUKA svinigt tröga och även rätt tungdrivna. Med Muse steg på 2x200 börjar det liva till. Med Cm2 på som är rätt ineffektiv spelare på 34 på försteget med samma upplevda ljudstyrka på Arro är jag nere i 26.

hifiguru@spray.se

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 21:58

Meanmachine.

Har inte testat Arro.

Men det tyder på att du behöver rätt mycket sås där också.

Jag gissar dock, men tror att Arro är en mer lyckad konstruktion än Forrest.

Har tidigare kört med Naim-elektronik under många år och hängt mycket på Naims forum.
Verkar som att Arro får mer beröm än Forrest av Naimees men att Forrest tydligen är lite lättare att sätta sprätt på.

Mani 2 kräver enligt många minst Nap 300 eller helst Nap 500.
En en lite andel ville ha det samma till Model one.
Jag körde med Nap 135or, monoblock, och fläktarna gick igång ganska snabbt....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 22:07

Den verar dippa emot 2ohm förutom att ha låg känslighet. å andra sidan förutom en liten charmbas vid en 80hz 2-3db så är den i princip linjalrät upp till högsta diskanten som är aningen hissad. 1-1,5db

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 22:33

eriken skrev:Lite OT men jag hoppas det är ok:

Med rätt placering och rum (som konstruktören tänkt sig) så låter nog det mesta ganska bra tror jag. Jag har hört bra högtalare låta apa och mindre bra högtalare dock bra placerade i ett bra rum låta rätt så bra och bättre än många andra bättre högtalare.

Nja, det beror ju på vad man menar med bra. Jag vill nog hävda att mycket är rätt dåligt, faktiskt. Medan ett fåtal är bra.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 22:51

meanmachine skrev:Den verar dippa emot 2ohm förutom att ha låg känslighet. å andra sidan förutom en liten charmbas vid en 80hz 2-3db så är den i princip linjalrät upp till högsta diskanten som är aningen hissad. 1-1,5db

Jag har fått den uppfattningen att Totems olika modeller har lite olika "voicing" dvs att de olika modellerna inte har en helt gemensam familjaritet.

En sak med Mani 2 var att placerade på SD-fötter var en lyckad lösning trots Partington stativ.
Hade testat med Blu tak innan.
Spikes var sämst, vilket i min lilla bok av erfarenheter inte var oväntat.

Inte så lyckad intern dämpning kanske?

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-12-01 09:59

Jag provlyssnade ett par olika Totem modeller tidigare. Jag tyckte de var ruskigt snygga men kunde inte komma ifrån att jag inte tyckte de lät bra, varken i demorum eller hos den enda person jag kände som då hade Totem. När jag lyssnat på senare år så har jag fått samma känsla: det låter lite burk om dem, inget "släpp". Då är Revel bra mycket trevligare totalt sett.

Faktum är att jag köpte en förstärkare en gång av en kille som hade Totem och jag tyckte då att det lät så illa om dem att jag blev osäker på om jag verkligen skulle köpa stärkarn då jag kände att jag inte kunde bedöma det ordentligt. Riktigt burkigt faktiskt. På den tiden hade jag Quad 11L och suktade lite på Totem men det blev inget med det.

(Den killen hade dessutom ett hembygge som såg ut som två totempålar i furu och de lät så sjukt dåligt så jag hade svårt att hålla masken och vara artig och jag har fortfarande dem som en lägsta nivå, då låter min TV bättre 8O.)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-01 23:08

Sanjuro skrev:Jag provlyssnade ett par olika Totem modeller tidigare. Jag tyckte de var ruskigt snygga men kunde inte komma ifrån att jag inte tyckte de lät bra, varken i demorum eller hos den enda person jag kände som då hade Totem. När jag lyssnat på senare år så har jag fått samma känsla: det låter lite burk om dem, inget "släpp". Då är Revel bra mycket trevligare totalt sett.

Faktum är att jag köpte en förstärkare en gång av en kille som hade Totem och jag tyckte då att det lät så illa om dem att jag blev osäker på om jag verkligen skulle köpa stärkarn då jag kände att jag inte kunde bedöma det ordentligt. Riktigt burkigt faktiskt. På den tiden hade jag Quad 11L och suktade lite på Totem men det blev inget med det.

(Den killen hade dessutom ett hembygge som såg ut som två totempålar i furu och de lät så sjukt dåligt så jag hade svårt att hålla masken och vara artig och jag har fortfarande dem som en lägsta nivå, då låter min TV bättre 8O.)

Håller sannerligen inte med. :) tyvärr min erfarenhet är diametral din i motsatt riktning. Revel är dock om vi talare M20 i en annan liga men den äger ju pip . Finns inte en dag i veckan den inte slår både Pip och arro. :) Med M20 har man get lite haksläpp på folk.

hifiguru@spray.se

Föregående

Återgå till Wänner af Ino