pi25

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 20:22

single_malt skrev:@sanjuro.
Trist att läsa om din syn på en annan forummedlem. Jag förstår inte dina argument över huvud taget. Nu har jag inte granskat NB´s inlägg men jag har egen erfarenhet av få mina motiv och person ifrågasatta istället för argumenten så jag känner igen mig och reagerar. Diskussionssabotage tycker jag att det är.

Du, vi som sett dig jaga IÖ över på engelska forum förr i tiden har nog ganska svårt att se att du har värst mycket tyngd i frågan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-06 21:19

Nattlorden skrev:Du, vi som sett dig jaga IÖ över på engelska forum förr i tiden har nog ganska svårt att se att du har värst mycket tyngd i frågan...

Nu kanske du skojar men annars är ju detta precis vad jag menar. Att argumentera om personen istället för saken.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-04-06 23:06

Personligen skulle jag kunna skriva både det ena och det andra om Ingvar och mitt intryck om olika saker, MEN !! Att han är en riktigt jävla trevlig kille, utan ens ett uns ont inom honom, och att han gör VÄLDIGT välljudande skapelser, kan nog ingen säja emot.
Ingen kan väl knappast heller ifrågasätta hans kompetens inom ljud i alla dess former...
Sen är vi alla inte likadana, och det är väl en jävla tur det...

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-06 23:07

single malt: trist att läsa om din syn på min syn om en annan forummedlem. Men vad ska jag göra åt fakta?

Jag skrev ju en hel del argument - förstår du alltså inget av dem? Hur skall jag tolka detta? Är du inte läskunnig?

Min syn är iallafall baserad på att jag faktiskt bemödade mig om att ta reda på vad den personen skrivit om för att kunna bilda mig en uppfattning. Det är öppen och tillgänglig info för alla på forumet. Har man något att dölja så ska man nog inte skriva på forum och tro att det inte faller tillbaka på en.

Att du sedan odelat väljer sida utan att titta på fakta säger ju mer om dig än om mig. Kanske borde jag gjort det i ditt fall också? Det är ju inget jag bryr mig om normalt men i NB:s fall så anade jag ju ett mönster från tidigare inlägg och så fick jag ju fram att det var värre än vad jag trodde och då får jag ju konkreta bevis på att han faktiskt har en agenda mot Ino/IÖ. Läs själv och se om du tycker annorlunda. Du behöver inte ens hålla med i sakfrågan.

Om du hade vetat mer om mig kanske du vetat att jag inte enbart spelar på Ino's högtalare men du väljer ju att yttra dig om mig utan kött på benen. Kanske missade du att jag skrev att jag inte heller diggade alla grejer som Ingvar har på sortimentet? Men för den skull så får jag väl tycka att mycket av det han gör är toppklass? Eller har du problem med det?

Nyss sade du ju att det är svårt att separera Ingvar från Ino - och det håller jag ju med om. Sedan skriver du att man inte ska argumentera om personen istället för saken? Kan du bestämma dig för hur du vill ha det?

Sakfrågan är fortfarande öppen diskussion men NB:s inlägg är ju illa förklädda påhopp/påståenden som dock är klädsamt vaga och dubbeltydiga och inget som främjar ett diskussionsklimat om saken då de är riktade mot personen bakom.

Det finns inga vinnare i en sådan här diskussion. Jag försöker bara klargöra att jag tycker det är fel att hoppa på Ingvar för hans sätt att vilja ha det och hur han väljer att hantera SIN EGEN verksamhet.
Om man inte gillar hans produkter så får man ju tycka det och stå för det. Helt ok för mig. Då underlättar det om man är saklig. Osaklighet lyser ju igenom väldigt lätt och då är man ju - vips - personlig i sakfrågan igen.

Om man sågar rakt av utan att kunna/vilja namnge något alternativ (eller berätta vad man själv spelar på som är så mycket bättre) känns oseriöst. Eller är NB rädd för att andra ska tycka olika och att själv bli sågad för vad han föredrar eller äger? Jag är själv ärligt nyfiken på vad han har som är så mycket bättre. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-06 23:36

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

torig

Inläggav torig » 2011-04-07 05:10

Sanjuro: Linn anser du vara "humbug, skit, oseriöst som märke". Sedan skriver du om hur andra inlägg är "oseriösa".

Vem kan ta dig på allvar i denna diskussionen??

/mvh

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-04-07 06:53

Alla som vet att han inte ägnat hela sin forumtillvaro åt att skriva
dynga om Linn, kanske? ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-04-07 08:21

Sanjuro: +1 :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-04-07 08:25

torig skrev:Sanjuro: Linn anser du vara "humbug, skit, oseriöst som märke". Sedan skriver du om hur andra inlägg är "oseriösa".

Vem kan ta dig på allvar i denna diskussionen??

/mvh

Skillnaden är också att du kan diskutera linn på ett balanserat sätt med Sanjuro och han kan redogöra för sin syn och lyfta fram argument för sin sak, allt i ett trevligt och respektfullt klimat. Detta kan du INTE göra med de troll som försöker sabla ner IÖ på forumet.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-07 09:22

Alexi skrev:
steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
Amphion Krypton, B&W 801, Larsen L8, Carlsson OA116 alla dessa system delade vid 80Hz borde klara sig långt och går att hitta nya eller beg. för under vad ett par i32 kostar.

Tackar för förslagen. Amphion har jag aldrig hört. B&W gillar jag men tycker att de är duktigt överprissatta. Larsen L8 har jag inte hört, däremot har jag hört L6 (tror jag att modellen hette). Den var riktigt trevlig för priset men rätt långt ifrån vad jag söker. OA116 har jag inte ens sett.

Klarar verkligen de modellerna av att spela lika starkt som i32 över 80hz? Att 801 kan det köper jag, men, de andra?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 09:29

Det är inte alls säkert att 801 klarar det heller, det är gränsfall och lite beroende på vad de menar i sin effektrekommendation.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-07 09:45

Nattlorden skrev:Det är inte alls säkert att 801 klarar det heller, det är gränsfall och lite beroende på vad de menar i sin effektrekommendation.

Nja, kanske inte. Jag har egentligen rätt låga krav på ljudtryck. Sålänge jag får mina 105db kontinuerligt på lyssningsplats och det fortfarande låter oansträngt så är jag nöjd. Och det klarar till och med mina nuvarande elektrostater av.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 09:55

Får bjuda ned dig på i28 någon gång som jag har tomt hemma... och de ligger ju några dB efter 32.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-07 09:56

Nattlorden skrev:Får bjuda ned dig på i28 någon gång som jag har tomt hemma... och de ligger ju några dB efter 32.

Sågärna så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 10:08

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Får bjuda ned dig på i28 någon gång som jag har tomt hemma... och de ligger ju några dB efter 32.

Sågärna så.

Du har PM.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-07 11:42

torig: du har precis bevisat min tes. Jag har inget mer att tillägga i den saken. En diskussion om Linn är off topic här, jag har en del att säga i ärendet, men jag tror inte du och jag skulle kunna ha en saklig diskussion om ämnet iallafall. Dessutom så har jag ju aldrig tidigare skrivit negativt om Linn - det var ju ett exempel som jag plockade fram och mycket riktigt fick jag påhugg för det direkt. Jag borde kanske nämnt BOSE istället? :lol:

Det var faktiskt inte meningen att trampa dig på tårna om Linn och du får ett officiellt och ärligt förlåt av mig för det. De gör väldigt snygga produkter, för att avsluta med något positivt om Linn. Själv äger jag Meridian och har fått skit för det. Men det bjuder jag på, skit är lätt att torka av från en glaspanel. :wink:

FBK: det var inte oväntat att du hittat hit. Du har ju en vurm för att hänga på delforum som handlar om produkter du inte missar en anledning att såga. Ännu en person som man undrar hur mycket tid man kan ha över så man måste hänga på forum om produkter man uppenbart inte tycker om?! 8O

Jag har en enkel filosofi: jag gillar massa produkter, men det betyder inte att jag vill äga dem alla eller ens att jag tycker de är tillräckligt bra för att äga. Jag ogillar ännu fler produkter, men det betyder inte att jag måste skriva ner dem - om någon inte frågar mig specifikt om just dem. Och normalt brukar jag ta det via PM. (Återigen, en ursäkt om jag trampade någon Linnist på tårna.) Den listan är dessutom så lång att jag skulle få tillbringa hela min lediga tid på att skriva ner dessa. Det finns det ju andra som gör. ;)

Det som förvånar mig mest är att IÖ/Ino Audio anses som giltigt mål för att skjuta iväg en tunna skit på - ofta av just dessa personer! :?

Och att dessa personer ofta är så osakliga att när man gräver efter ett sakligt uttalande möts av ... (tystnad) ... och än mer sällan möts man av en kontring med en produkt som de jämfört med som de håller som bättre.

Hur ska man kunna ta dem på allvar? Vem känns mest oseriös?

Jag har ofta haft folk över på lyssning och det brukar sällan vara några problem med olika tyck. I princip alla har tyckt att det låter bra hemma hos mig och en del har hört bättre. Gråter jag mig till sömns för det? Nej, det är oftast en givande diskussion eftersom jag inte är så färgad av produkterna jag äger och min "kompromiss" är jag nöjd med. Det är förstås extra roligt om folk tycker det är det bästa de har hört och då brukar jag själv säga att jag hört bättre men att jag är nöjd själv.

Bland exempel på folk som tyckt det är det bästa de har hört finns en Wilson Puppy-ägare (6 tror jag) från Frankrike som bara skulle ta en kaffe med sin fru hos mig (barndomskompis) men som stannade i fyra timmar och plöjde musik. Han ska/har sålt sina Wilson nu. :wink:
Han har för övrigt inte köpt Ino - han tyckte det verkade för jobbigt att handla och frakta ett par pi60s till Frankrike.

Ett annat exempel är en mångårig numera avprogrammerad Linnist. Jag hade dock ingen del i avprogrammeringen men jag har känt honom i många år och blev först förvånad att han lämnat Linn. Idag anser han sig vara märkesoberoende.

Jag bjuder ju inte in folk som jag uppfattar som otrevliga, lika lite som jag skulle vilja besöka dem.

Idag bjuder jag mer sällan över folk men senast igår hade jag en kanadick över som har JM Focal (vet inte vilka) och som hört talas om Ino men han tyckte att det var bland det bästa han hört hemma hos mig och vi plöjde allt ifrån Pink Floyd Japanpress till Robyn till komprimerad nätdynga. Vad har han hört annars? Jag vet inte. Det är som så mycket annat subjektivt. Jag har själv inte hört allt som finns så jag undviker att uttala mig om Ino annat än att det är mest bang-for-the-buck för mig av det jag sett/hört/ägt genom åren, oavsett prisklass. Jag äger andra högtalare som jag tycker är i samma klass som Ino - men det märket har de flesta inte hört talas om och jag skriver inte heller om dem då jag helt enkelt är nöjd med att vara nöjd med dem. Det skrivs inget om dem heller och det är rätt skönt.

Tyvärr blir jag av en del stämplad som lika insnöad som de själva är - trots att det bara ser Ino-delen av mig och tar för givet att jag är del av en sekt.
Deras subjektivitet förvandlas till en "objektivitet" och min subjektivitet tolkas som en objektivitet. Oftast har ingen sida tillräckligt på fötterna för att helt avfärda den andra. Jag har aldrig påstått annat än att jag subjektivt tycker att det jag har är tillräckligt bra för mig. Men om jag tycker subjektivt illa om annat så är jag helt plötsligt Inoktrinerad. Oavsett om det är högtalare, kablar, eller förstärkare. Och nej, jag har inte en typisk LTS-rigg med EKK heller...

Men, det bjuder jag på och nästa gång någon kommer hem till mig ska jag ha min sambos stetoskop, ett EKK-skärp och en labbrock på mig bara för att se hur de reagerar. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 13:15

Det är ju helt klart en viss skillnad att berätta sin åsikt "jag ogillar audiovector" när det passar frågan, mot att bara skriva negativa saker om audiovector så fort man får chansen. Tror dom flesta vettiga förstår den skillnaden. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-07 14:23

verdad skrev:Om det nu är en golvare kommer då diskanten att hamna på samma höjd som piP?

Nej, det är ju inte en parameter med något egenvärde. Det som jag
siktar på, att alltid att få att hamna på samma höjd, är själva ljudets
neutralprojektionshöjd.

Jag vill ju att högtalarna skall vara helt höjdneutrala så att de inte är
med/lägger sig i och försöker skapa syntetiskt höjd.

Alltså på så vis att inspelad höjdinformation skall få ett maximalt och
fritt spelrum.

Jag har faktiskt fått ta fram en alldeles speciell testskiva som är helt
höjdfri. Med den kan man lätt avslöja om högtalarna ställer till något
genom att addera falska dimensioner när det inte skall finnas några.
Man kan säga att när man med nämnt fonogram fått högtalarna att
låta så rumsligt platt och tråkigt som möjligt - så blir riktiga fonogram
istället så rika, klara, mångfacetterade och noggrant utmejslade som
möjligt.

Vh, iö

Edit: Stavfelsrättat.
Senast redigerad av IngOehman 2011-04-09 03:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-07 14:34

PS.
Man kan säga att det är lite som att man inom säg optiken kan ha ambi-
tionen att med ett objektiv få en liten punkt att projiceras så liten som
möjligt. Och ju utbredningsmindre punkt man har att testa med, desto
lättare är det att optimera den optiska kvaliteten.

Även om den lilla punkten är rätt så trist i sig att titta på, så är ju dess
optimering ändå något som ger utrymme för att en maximal detaljrikedom
skall kunna ses från mera komplexa bilder.
DS.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 14:51

IngOehman skrev:Jag har faktiskt fått ta fram en alldeles speciell testskiva som är helt
höjdfri. Med den kan man lätt avslöja om högtalarna ställer till något
genom att addera falska dimensioner när det inte skall finnas några.
Man kan säga att när man med nämndt fonogram fått högtalarna att
låta så rumsligt platt och tråkigt som möjligt - så blir riktiga fonogram
istället så rika, klara, mångfacetterade och noggrant utmejslade som
möjligt.

Vh, iö

Detta lät mycket intressant. Är det musik som är släppt kommersiellt eller är det egna "testljud"?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-07 17:12

Det är en hemlis. 8)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-04-07 17:13

Förlåt att jag inte har tänkt så mycket :oops: , men är du inne på något som
har att göra med peklobfel, nu? (Hmm, "lobpekfel" kanske det heter.)

IngOehman skrev:[…] med nämndt fonogram […]

Häpp! Nu gick det väl överstyr, ändå? :D Eller?

"Användt fonogram" kan jag köpa. Men nämndt? Jfr använda/nämna!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-07 17:24

IngOehman skrev:Det är en hemlis. 8)

Mehhh, Nee nu du ! så där får man inte göra... :D :x

Nu fodras det nästan att du ställer dig i skamvrån och delar med dig... 8)

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-07 22:54

Sanjuro skrev:FBK: det var inte oväntat att du hittat hit. Du har ju en vurm för att hänga på delforum som handlar om produkter du inte missar en anledning att såga. Ännu en person som man undrar hur mycket tid man kan ha över så man måste hänga på forum om produkter man uppenbart inte tycker om?! 8O

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-07 23:38

...men det är ändå lite mysigt att du är här! Kram på dig FBK! :)

PS: salta popcornen lite lagom, tänk på blod- och ljudtrycket!

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-08 20:55

Finns det ingen chips smiley? Jag föredrar chips....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 21:02

patjoh skrev:Finns det ingen chips smiley? Jag föredrar chips....

Bild

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-08 21:36

S*atan, det där ser ut som mig med chipsabstinens!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-08 22:49

Nattlorden skrev:

Bild

Hehe! Var har du hittat den? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-08 23:01

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Bild

Hehe! Var har du hittat den? :)

Ledtråd: http://smileys.on-my-web.com/repository ... ips-17.gif

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino