torig: du har precis bevisat min tes. Jag har inget mer att tillägga i den saken. En diskussion om Linn är off topic här, jag har en del att säga i ärendet, men jag tror inte du och jag skulle kunna ha en saklig diskussion om ämnet iallafall. Dessutom så har jag ju aldrig tidigare skrivit negativt om Linn - det var ju ett exempel som jag plockade fram och mycket riktigt fick jag påhugg för det direkt. Jag borde kanske nämnt BOSE istället?
Det var faktiskt inte meningen att trampa dig på tårna om Linn och du får ett officiellt och ärligt förlåt av mig för det. De gör väldigt snygga produkter, för att avsluta med något positivt om Linn. Själv äger jag Meridian och har fått skit för det. Men det bjuder jag på, skit är lätt att torka av från en glaspanel.
FBK: det var inte oväntat att du hittat hit. Du har ju en vurm för att hänga på delforum som handlar om produkter du inte missar en anledning att såga. Ännu en person som man undrar hur mycket tid man kan ha över så man måste hänga på forum om produkter man uppenbart inte tycker om?!
Jag har en enkel filosofi: jag gillar massa produkter, men det betyder inte att jag vill äga dem alla eller ens att jag tycker de är tillräckligt bra för att äga. Jag ogillar ännu fler produkter, men det betyder inte att jag måste skriva ner dem - om någon inte frågar mig specifikt om just dem. Och normalt brukar jag ta det via PM. (Återigen, en ursäkt om jag trampade någon Linnist på tårna.) Den listan är dessutom så lång att jag skulle få tillbringa hela min lediga tid på att skriva ner dessa. Det finns det ju andra som gör.
Det som förvånar mig mest är att IÖ/Ino Audio anses som giltigt mål för att skjuta iväg en tunna skit på - ofta av just dessa personer!
Och att dessa personer ofta är så osakliga att när man gräver efter ett sakligt uttalande möts av ... (tystnad) ... och än mer sällan möts man av en kontring med en produkt som de jämfört med som de håller som bättre.
Hur ska man kunna ta dem på allvar? Vem känns mest oseriös?
Jag har ofta haft folk över på lyssning och det brukar sällan vara några problem med olika tyck. I princip alla har tyckt att det låter bra hemma hos mig och en del har hört bättre. Gråter jag mig till sömns för det? Nej, det är oftast en givande diskussion eftersom jag inte är så färgad av produkterna jag äger och min "kompromiss" är jag nöjd med. Det är förstås extra roligt om folk tycker det är det bästa de har hört och då brukar jag själv säga att jag hört bättre men att jag är nöjd själv.
Bland exempel på folk som tyckt det är det bästa de har hört finns en Wilson Puppy-ägare (6 tror jag) från Frankrike som bara skulle ta en kaffe med sin fru hos mig (barndomskompis) men som stannade i fyra timmar och plöjde musik. Han ska/har sålt sina Wilson nu.
Han har för övrigt inte köpt Ino - han tyckte det verkade för jobbigt att handla och frakta ett par pi60s till Frankrike.
Ett annat exempel är en mångårig numera avprogrammerad Linnist. Jag hade dock ingen del i avprogrammeringen men jag har känt honom i många år och blev först förvånad att han lämnat Linn. Idag anser han sig vara märkesoberoende.
Jag bjuder ju inte in folk som jag uppfattar som otrevliga, lika lite som jag skulle vilja besöka dem.
Idag bjuder jag mer sällan över folk men senast igår hade jag en kanadick över som har JM Focal (vet inte vilka) och som hört talas om Ino men han tyckte att det var bland det bästa han hört hemma hos mig och vi plöjde allt ifrån Pink Floyd Japanpress till Robyn till komprimerad nätdynga. Vad har han hört annars? Jag vet inte. Det är som så mycket annat subjektivt. Jag har själv inte hört allt som finns så jag undviker att uttala mig om Ino annat än att det är mest bang-for-the-buck för mig av det jag sett/hört/ägt genom åren, oavsett prisklass. Jag äger andra högtalare som jag tycker är i samma klass som Ino - men det märket har de flesta inte hört talas om och jag skriver inte heller om dem då jag helt enkelt är nöjd med att vara nöjd med dem. Det skrivs inget om dem heller och det är rätt skönt.
Tyvärr blir jag av en del stämplad som lika insnöad som de själva är - trots att det bara ser Ino-delen av mig och tar för givet att jag är del av en sekt.
Deras subjektivitet förvandlas till en "objektivitet" och min subjektivitet tolkas som en objektivitet. Oftast har ingen sida tillräckligt på fötterna för att helt avfärda den andra. Jag har aldrig påstått annat än att jag subjektivt tycker att det jag har är tillräckligt bra för mig. Men om jag tycker subjektivt illa om annat så är jag helt plötsligt Inoktrinerad. Oavsett om det är högtalare, kablar, eller förstärkare. Och nej, jag har inte en typisk LTS-rigg med EKK heller...
Men, det bjuder jag på och nästa gång någon kommer hem till mig ska jag ha min sambos stetoskop, ett EKK-skärp och en labbrock på mig bara för att se hur de reagerar.