En ny själ här...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 14:40

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Router? Vi kör väl på svenska om det går? Överhandsfräs kallar jag det.

Det var f-n, är det så det heter. Vad heter det om man har en kombinerad router och modem då?

/ B

OT men kör ändå. Varför uttalar datafolket router som rauter? Raute 66 är det väl ingen som säger... Uttalas det rauter på engelska/amerikanska också?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-04-05 15:43

RogerGustavsson skrev:OT men kör ändå. Varför uttalar datafolket router som rauter? Raute 66 är det väl ingen som säger... Uttalas det rauter på engelska/amerikanska också?

Först och främst för att vi pratar svenska där order är inlånat skulle jag tro. Alltså på samma sätt som de säger "floppy" istället för "floppii" eller "svitch" istället för "switch". Inget konstigt med det innan man drabbas av "trend"-uttal (jfr Barcelona = basselåna/barselåna innan OS men strax efter OS startat skulle det prompt heta "Barthelåna").

I övrigt är det väl så att det på amerikansk engelska faktiskt HETER "rauter" i de flesta fall även om man i vissa fall kan säga "ruuter" för samma betydelse som ´jag ser det. Ruuter gäller då normalt bara den som lägger en rutt dvs en route. Således "high speed network rauter" och "I had dinner at Ruut 66 at Herrbeta"...

Orden route och route är ju dessutom inte samma vilket förmodligen är anledningen till att uttalet är olika. "Naqref routs front panels for XTF amps for which he then routes the way they will be shipped to their recipients". En saling blandning är det och det skall nog mycket till innan man skall se det ena eller andra som fel.

Sorry för OT... :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 17:15

Hoppas inte trådskaparen blir bortskrämd av er 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 17:21

Nej det får vi hoppas..... Efter mycke letande i ordböckerna, har jag funnit följande:

router=machines for hollowing out, cutting grooves uttalas rauter

router som i data, har mera med rutt att göra borde väl heta ruuter?

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-05 17:21

Har precis lyssnat hemma hos en kille som har piP o jag tittade direkt efter var subbarna stog.... är nog inne i fel tänk känner jag nu... otroligt säger jag bara... sitter nu hemma o utvärderar mina klipsch RF35...

När vi spelade piparna så upplevde jag aldrig ljudet som högt utom när man försökte prata o detta i ett helt obehandlat rum.... nu när jag sitter hemma känns ljudet högre fast när jag mäter upp volymen så spelade jag ca 10 db starkare i piparna, riktigt konstigt.... vad är det som gör att volymen kändes lägre i piparna... är det att mina egna högtalare grötar till det hela så man upplever ljudet högre (mer störande) eller finns det nån bra förklaring....

Fick iallfall en en ny sak på önskelistan.. o jag är riktigt nyfiken hur kapaciteten ökar när man även kör med basmoduler för att få lite mer tryck till film o så... Nu länkgtar man efter att få uppleva ett fullt ino surroundsystem...

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-05 17:36

Jag tänker numera säga "Rojter" som i Telia-reklamen :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-04-05 18:00

RogerGustavsson skrev:Nej det får vi hoppas..... Efter mycke letande i ordböckerna, har jag funnit följande:

router=machines for hollowing out, cutting grooves uttalas rauter

router som i data, har mera med rutt att göra borde väl heta ruuter?

Jo, jag skrev väl det nånstans i mitt inlägg :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-05 19:29

Kaffekoppen skrev:Hoppas inte trådskaparen blir bortskrämd av er 8)

Lika bra att han vänjer sig med en gång hur diskussioner kan spåra ur :D

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-05 19:34

Hur tunna MDF-skivor kan man kexa med en normal kex-maskin?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-05 20:08

UrSv skrev: "I had dinner at Ruut 66 at Herrbeta"...

Herrbeta - du kunde inte ha valt ett trevligare ställe...? :wink:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-05 21:29

Någon som har byggt piP lådor själv??

Är det samma tjocklek på MDFen eller behöver man skaffa flera tjocklekar??

Behöver man kexa lådan eller räcker det att limma lådorna??

Hoppas nån vet...

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-06 07:55

AtlasMagnus skrev:vad är det som gör att volymen kändes lägre i piparna... är det att mina egna högtalare grötar till det hela så man upplever ljudet högre (mer störande) eller finns det nån bra förklaring....

Låg distorsion....
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-06 09:52

o om det skiljer så mycket på distorsionen så är jag väldigt imponerad. Lät riktigt riktigt bra så ett par piP skall det bli helt klart. Volymen räckte helt klart till musik o det lät fantastiskt så studiomonitorerna skall bytas den saken är klar. Jag lyssnade på en ren 2kanals uppsättning så det blev ingen filmvisning tyvärr.

Jag antar att det är de stora dynamiska förändringarna på film (från viskning till atombomb) som sätter begränsningen om man tycker piPen räcker till (normalvolymen räcker säkert men man vill ju ha tryck när bomben kommer osså) och problemet verkar ju också vara att man vill spela högre när det låter så underbart rent.

Kan ju tänka mig att en investering att ta in en viss konsult för rummet gör underverk för lyssningen det med... o hur bra kan det inte låta då när högtalarna i ett nästan kalt rum utan absorbenter eller dämpning bakom högtalarna lät helt fantastiskt...

Man blir ju nyfiken

Jag lär kolla med Martin när han skall västerut o om han vill dela bensinen... :D

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-07 11:42

Ingen som byggt piP från noll eller???

Jag vill gärna göra det själv för glädjen när man börjar spela med dom blir ju större om man har gjort mer själv.... självtillfredställelse är aldrig fel ju...

Tänkte mest på tips om man behöver flera olika tjocklekar på MDF för det är ju inte mycket material som går åt per skiva, sen om det är något med lådorna som är riktigt bökigt att bygga. Att beställa ritningar och materialsats lär man ju i vilket fall som hellst får att det skall bli rätt men kul med lite info innan man ger sig in i ett nytt projekt.... men efter att ha hört dom vill man ju ha ett par själv o det med det snaraste..- :lol:

Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:46

Det finns det flera som gjort. De här frågorna bör du ta med konstruktören då du iallafall blir hänvisad dit för komponentköp.

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-07 13:51

Jo givetvis skall jag ta en hel del med frågor med honom o framför allt måste jag ju ha komponenter därifrån så det är ju inte ett kloningsförsök för orginalegenskaperna vil jag verkligen inte tulla på... men vad jag förstår så har han rätt mycket ändå att sköta om så kan jag lösa lite av de enklare frågorna redan innan jag gör upp det slutliga så spar jag ju tid för honom... Fick ett mess som löste vissa avfrågeställningarna så nu är det väl bara att göra en beställning av ingengörn...

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-07 23:40

Hej AtlasMagnus!

Tycker det där med vad som är "bästa startköp" är en filosofiskt intressant fråga. Varje person är förstås bäst på att göra sin egen bedömning, så jag kan inte tillföra just några direkta råd i frågan.

Däremot kan jag berätta om vad jag sett vara vanligast. :P

Just vägen...

1. piP
(för musik och tvåkanalig hemmabio i vardagsrummet)

2. a1 * 6
(nu blir det surrund!)

3. Prof X-2 + slutsteg för basarna
(plötsligt går det att göra även action-rullarna rättvisa)

4. pi60
(allt blir renare och tydligare - piP hamnar i sovrummet)

5. PlattTVn ersätts av projektor och duk i hemmabion
(harmoni mellan bild och ljud uppstår)

6. cr80s + kompetent slutsteg för frontarna
(integrationen förbättras, och ljudtrycksresurserna ökar dramatiskt)

7. Prof X-2 ger: Prof X-4
(nu hänger basområdet med igen)

8. a2 * 6
(nu är allt i balans - a1 * 6 hamnar i sovrummet tillsammans med plattTV)

...tycks vara väldigt vanlig.

Variationer finns, men ungefär så tycks många ta sig framåt mot målet. En trevlig sak (och troligen orsaken till att så många tar liknande väg) är att inga komponenter går till spillo utan allt kan återanvändas i parallellanläggning.

Även om de flesta timmarna för såväl musikälskare och cineasterna spenderas i vardagsrummet, är det många som ringer och berättar hur förvånade de är över hur mycket glädje de har, ofta på morgontimmarna, över sin lilla sovrumshemmabio!

I förekommande fall tillkommer någonstans i historien mitthögtalare också, till den ena eller båda systemen. Jag brukar råda till att skynda långsamt därvidlag. Det är ju först när man har stor duk som det är 100% meningsfullt att eftersträva den perfekta konsonansen mellan syn och hörintryck, och då passar i14 för det mesta bäst som center. Men olika människor känner behovet av centerhögtalare olika, och det kan faktiskt vara en rumsakustisk fråga också!

- - -

Sen finns det förstås dom som gillar större system också...

Jag har faktist stött på förvånansvärt många som skaffar sig inte mindre än tre(!) hemmabioanläggningar. En liten i sovrummet, en större i vardagsrummet, och en sanslös i den dedicerade hemmabigrafen! Då är det oftast fråga om system baserade på 2 * i28 och uppåt, eller inbyggnadssystemen.

Jag har ju färdiga lösningar för upp till 6-metersdukar sisådär... Då behöver man dock i runda tal 3,5 meter i takhöjd i biografen, gärna 4 meter. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-08 03:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-04-08 00:53

Tjenare Magnus!

Du kan såklart få pröva mitt system sen, Profundus X-4, pi60 och en i14 som center :)

Väntar dock på pi60 och i14, jag hoppas att dom är på gång snart nu!

Bara surroundburkarna kvar, sen är man home safe och behöver aldrig mer tänka på uppgraderingar :D

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2007-04-08 11:45

tjenare magnus!
och ni andra! mitt första inlägg på faktiskt.se efter mycket tjuvläsning

sitter i en liknande sits som dej, med en total uppgradering av mitt ljudsystem
tänkte försöka få till en provlyssning hos martin med när det passar och han har de nya juvelerna i ordning :)

ska försöka ta mej till mod någon dag och ringa IÖ själv för en demo i Lahäll, jag har fokuserat endast på bild just nu i mitt dedikerade Biorum
så nu måste även ljudet stämma och bli i harmoni med bilden

jag har funderat i samma banor som dej vilken väg man gå, den dyrare "provanågramindremodellerkanskeintebliriktigtnöjdvägen" eller avvakta och införskaffa de som man kan sitta nöjd med länge :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 12:02

Det lustiga är att begagnatpriset på Ino verkar vara detsamma som inköpspriset i många fall. Unikt. Och lite konstigt.

Välkommen!

Askersund är inte alls fel. Tänkte själv försöka ta mig ner till Martin framöver. Han har vänligt bjudit in till det (om han fortfande minns det vill säga) :)

Du kan säkert bidra lite med din kunskap eller erfarenheter på bildsidan. Det skulle uppskattas av många film7ljudintresserade.

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-08 12:11

HEj IÖ!

Jag ringde dig för 2 veckor sen o vart erbjuden restplatser på din demo, tyvärr hade jag inte möjlighet att komma loss den gången. Jag har läst igenom manifestet och försökt suga i mig mer kunskap på bla detta forum. Har varit o lyssnat på ett par piP och gillade verkligen vad jag hörde. Eftersom jag har en anläggning idag med proj mm o till sensommaren kommer att få ett dedikerat rum tänkte jag att man skulle fixa till en totallösning till biorummet o höra om det även kan bli aktuellt med en akustikkonsultation. Min nuvarande anläggning kan ju funka i vardagsrummet alt om man även vill byta den. Så den stora frågan för mig har ju med ljudtryckspotential att göra för jag är övertygad om att jag kommer att bli nöjd med ljudet som så i i både piP och Pi60. Jag får ringa dig och kolla lite mer med dig vad som är lämpligt o så måste jag ju givetvis boka upp en demo såklart.

Hallå Martin!

Tackar för erbjudandet om att få lyssna på din anläggning o jag tänke även höra av mig till dig ang om det är ok att följa med till Wolfie o lyssna på pip, i28 samt ett akustiskt anpassat rum. Skulle verkligen vara trevligt att höra anläggningarna på fler platser o få en bild av vad de presterar i olika miljöer. O eftersom man kommer att bygga ett rum för bio kan det ju vara vettigt att göra det rätt direkt...

O sen kopplar vi in buren i askersund... tjena N_P

Kul att det är fler som går i funderingar... alltid kul att dela erfarenheter mm på vägen... tror nog att man kommer att bli nöjd med vilka av modellerna som hellst efter att ha hört vad piP kan prestera, men där är det ju som sagt om ljudtrycket kommer att räcka för explosioner, o andra roliga plötsliga effekter som dyker upp. Skall lyssna hur det funkar med basmoduler först o givetvis lyssna på Pi 60 innan jag slutligen bestämmer mig men att det blir nån Ino variant det står redan klart..

Tack för feedback... :lol:

// Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 12:30

Återigen vill jag bara ppeka att man inte skall räkna med att Ingvar läser här :)

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-08 12:42

Hallå Kaffekoppen.

Nej det räknar jag inte med utan jag kommer att slå honom en signal till veckan... men känns lite trevligare att svara bara...

// Magnus

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2007-04-08 12:58

tackar för välkomnandet!

Kaffekoppen: har martin glömt så går det alltid att påminna :wink:
man kanske måste boka demo hos martin med nu framöver, han blir överöst med folk som vill lyssna 8) även Wolfie har nog fullt upp...

sen vad det gäller ljudtryck så tycker jag peronligen att de behövs mer kapabla högtalare till film än musik, just för explosioner och pistolskott
själv vill jag bli berörd även lite fysiskt av ljudet, vill att även ljudet är stort
har man som mej en 115" duk så funkar det inte med ett "litet" ljudsystem :)

sen även att ha ett fungerande surroundsystem med multipla A2 kan ju inte annat än bli bra, kan säga att jag har blivit mycke mera kräsen vad gäller surround ljud till film, de skapar en helt annan närvaro till filmen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 13:19

Jorå, jag kommer prata med Martin :)

Wolfie har jag redan besökt. Det var nog bra att vara där i tid eftersom jag la ut mig skönt på soffan och somnade i 110db. Skönt att inte behöva trängas då ;)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino